Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välttää työkkärin kurssi?

Vierailija
25.09.2021 |

Ei yhtään hotsittaisi mennä mihinkään pilipalikurssille. Millä toimenpiteillä sen voisi välttää?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympii työkkärin mollaaminen kirjoitti:

Mistä voit tietää että kyse on pilipalikurssista? Eikö sinun kannattaisi käyttää kaikki keinot, jotta työllistyisit?

Jokainen täysijärkinen ja edes auttavasti asioista perillä oleva aikuinen tietää, että työkkäri ei tarjoa kuin pilipalikursseja. Vai miltä sinusta kuulostaa, että 38-vuotias laitetaan kurssille, jossa esitellään Suomen koulujärjestelmä ja kerrotaan, että työpaikkailmoituksia löytyy työkkärin verkkosivulta?

Uskomattoman moni luulee, että työpaikat löytyvät paikasta mol.fi. Google tuntee sen, mutta kokeilepa kirjoittaa tuo osoiteriville, sepä vaihtuu te-palveluiksi.

Aika harva työtön tietää, että työttömillä on velvollisuuksia.

Niin, mikä olikaan mielipiteesi tuosta kuvatun laisesta kurssista? Siellä nimenomaan ei esitelty muita vaihtoehtoja kuin työkkärin sivu. Eli mitä muuta se sinusta oli kuin pilipalia? Sehän tässä oli aiheena eikä se, mitä velvollisuuksia sinä kuvittelet työttömillä olevan. 

Vierailija
22/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Mieheni meni ensimmäisenä päivänä kurssille sepalus auki ja elin ulkona. Käskettiin poistua välittömästi. Sen jälkeen ei ole kutsua kursseille tullut.

Tuossa taitaa tulla lähelle tämän tyylinen lauseke: "...on omalla toiminnallaan aiheuttanut sen, että hänelle ei voida enää tarjota työllistymistä edistävää palvelua tai on omalla toiminnallaan aiheuttanut tällaisen palvelun katkeamisen".

Kyseinen lauseke oikeuttaa toistaiseksi voimassa olevan (ts. voidaan purkaa ainoastaan työssäoloehdon kerryttyä) karenssin asettamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän menemättä. Tulee karenssi. Karenssin ajan saan täyttä tt-tukea (joka on enemmän kuin peruspäiväraha), koska olen edelleen kuitenkin kirjoilla siellä työkkärissä. Ei asiat ole vaikeita, kun niistä ei tee vaikeita. 

Vierailija
24/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se parempi jossain olla ainakin vähän aikaa niin pääset vähemmällä. ne heittäytyy hankalimmiksi työkkärissä jos ei mene mihinkään. 1-3kk kuluu yllättävän nopeasti.

Vierailija
25/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän menemättä. Tulee karenssi. Karenssin ajan saan täyttä tt-tukea (joka on enemmän kuin peruspäiväraha), koska olen edelleen kuitenkin kirjoilla siellä työkkärissä. Ei asiat ole vaikeita, kun niistä ei tee vaikeita. 

Saako tt-tuella olla rauhassa ilman yhteydenottoja vai patisteleeko ne sieltäkin johonkin toimintaan?

Vierailija
26/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tt-tuella olla rauhassa ilman yhteydenottoja vai patisteleeko ne sieltäkin johonkin toimintaan?

Jätät vastaamatta niin kukaan ei patistele minnekään. Aikuiset ihmiset käyttäkää aivojanne! Ei kaikkea tarvi lampaana totella ja pompata sinne tänne kun työkkäri vähän ehdottelee jotain. 

Vierailija
27/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voit tietää että kyse on pilipalikurssista? Eikö sinun kannattaisi käyttää kaikki keinot, jotta työllistyisit?

Jokainen täysijärkinen ja edes auttavasti asioista perillä oleva aikuinen tietää, että työkkäri ei tarjoa kuin pilipalikursseja. Vai miltä sinusta kuulostaa, että 38-vuotias laitetaan kurssille, jossa esitellään Suomen koulujärjestelmä ja kerrotaan, että työpaikkailmoituksia löytyy työkkärin verkkosivulta?

Uskomattoman moni luulee, että työpaikat löytyvät paikasta mol.fi. Google tuntee sen, mutta kokeilepa kirjoittaa tuo osoiteriville, sepä vaihtuu te-palveluiksi.

Niin, mikä olikaan mielipiteesi tuosta kuvatun laisesta kurssista? Siellä nimenomaan ei esitelty muita vaihtoehtoja kuin työkkärin sivu. Eli mitä muuta se sinusta oli kuin pilipalia? Sehän tässä oli aiheena eikä se, mitä velvollisuuksia sinä kuvittelet työttömillä olevan. 

Miten niin "kuvittelen olevan velvollisuuksia"? Työttömällä on liuta velvollisuuksia eikä niitä tarvitse kuvitella. Yksi niistä on osallistuminen työllistymistä edistäviin palveluihin.

Ne pilipalikurssit ovat juuri siksi, että työtön tajuaisi, että hän joutuu tekemään asioita, jotka eivät ole kivoja vain siksi, että ei mene töihin. Valinta on työttömän ikioma!

Ensi vuonna toukokuusta alkaen työtön hakee 4 työpaikkaa kuukaudessa - ja vain sellaisia, joihin hänellä on riittävä osaaminen ja joihin hänet osaamisen ja työkokemuksen vuoksi voitaisiin valita. Jos ei suostu hakemaan, napsahtaa karenssi. Siinä vaiheessa pilipalikurssi alkaa yllättäen kiinnostaa.

Vierailija
28/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee Kelasta osoitus mennä sosiaalihuoltoon tapaamaan sosiaalityöntekijää, jolloin mietitään miten karenssi puretaan, eli mennään kuntouttavaan työtoimintaan. Jos tästä kieltäytyy KELA voi (ja sen se tekee) alentaa toimeentulotuen perusosaa enintään 40 prosenttia.

Vierailija
29/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pian 3 vuotta työttömänä. Tasan kerran on soitettu ja käyty läpi, mitä kirjoitin siihen työttömäksi ilmoittautumissepustukseen. Sen jälkeen saanut olla ihan rauhassa. Ihmettelen aina, minkälaisille ihmisille koko ajan tuputetaan jotain kursseja soitellaan perään. Ilmeisesti aistivat joistain, että he eivät pärjää omillaan. Tai sitten ajattelevat minun olevan niin toivoton tapaus, että turha käyttää energiaa :D

Vierailija
30/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on kun mulle ei ole ikinä työkkäri tarjonnut yhtään mitään mutta tukiin ei ole vaikuttanut koskaan? Ei töitä, ei kursseja.

Vierailija
31/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haen sairaslomaa jos sellaiselle joudun. Eiköhän riitä kun mielenterveyshistoriaa takana ja sanoo että itsetuhoiset ajatukset tai pelko että menettää siellä kontrollin ja muut kurssilaiset vaarassa.

Ei saa sairaslomaa työtön, lääkärit on mukana juonessa ja ohjeistettu.

Paras tapa välttää toimenpiteet on luopua työttömyyskorvauksesta, se nyt ei paljoa ole 540 eur / kk netto, eli paljoa ei menetä.

Vierailija
32/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se 38-vuotias tai vaikka 59-vuotias on mennyt töihin suoraan koulusta, kun on pyydetty eikä kertaakaan elämässään ole tarvinnut hakea töitä, ei ehkä oikeasti osaa. Joku voi olla ensimmäistä kertaa elämässään työttömänä ja hakemassa työtä iäkkäänä ja siksi kurssi voi olla hyvinkin tarpeellinen.

Oikeasti työkkärin kursseissakin on sellaisia täsmäkursseja, joilla koulutetaan johonkin tiettyyn työpaikkaan. Hakeepa sellaiselle kurssille, josta voi työllistyä. Kun ihan itse viitsii etsiä, niin kyllä löytyy.

Vierailija
33/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "kuvittelen olevan velvollisuuksia"? Työttömällä on liuta velvollisuuksia eikä niitä tarvitse kuvitella. Yksi niistä on osallistuminen työllistymistä edistäviin palveluihin.

Ne pilipalikurssit ovat juuri siksi, että työtön tajuaisi, että hän joutuu tekemään asioita, jotka eivät ole kivoja vain siksi, että ei mene töihin. Valinta on työttömän ikioma!

Ensi vuonna toukokuusta alkaen työtön hakee 4 työpaikkaa kuukaudessa - ja vain sellaisia, joihin hänellä on riittävä osaaminen ja joihin hänet osaamisen ja työkokemuksen vuoksi voitaisiin valita. Jos ei suostu hakemaan, napsahtaa karenssi. Siinä vaiheessa pilipalikurssi alkaa yllättäen kiinnostaa.

Tuossapa hyvin kiteytettynä syyt, miksi yhä suurempi osa ihmisitä elää tt-tuella. Karenssi ei ole mikään pelote tai houkute mennä pilipalikurssille, kun rahattomaksi ei Suomen laki anna ketään jättää. Pakotteilla ajetaan vain ihmiset pois työkkarin kirjoilta ja näin saadaan tilastot nätimmiksi. Kyllä ihan ikioma valita on, ettei suostu pilipalikursseille, vaikka onkin työtön. Ne eivät mikään velvollisuus kenellekään ole. Paskanjauhantaa edes väittää tuollaista. 

P.S. Odotan vieläkin mielipidettäsi kurssista, jota kuvastin. Miksi et osaa vastata selkeään kysymykseen?

Vierailija
34/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelit, että tämä kyseinen kurssille joutuva työnhakija ei käyttäisi jo kaikkia mahdollisia keinoja mitä on? Työttömiä nyt vaan meillä riittää, vaikka kaikki tekisivät kaikkensa ja kieputtelivat kuin koira temppujaan. Ja töitä ei ole kaikille.

Lisäksi voi olla sellaisia rajoitteita, että marginaaliryhmäläiselle on tarjolla todella vähän mahdollisuuksia ja paikkoja. Hakijoita sitten vastineeksi satoja.

"Mene röihin"! Palstan taso, kun jotain kysyt.

Ja nuo kurssit nyt vaan ovat pilipalia, koska useimmille siellä lässytetään samoja vanhoja asioita, jotka jo ovat tiedossa, tehdään jotain typeriä testejä ja leikitään leikkejä. Kokemusta on.

Itse olen hakenut useampaan kertaan aikoinaan ammatillista kurssitusta, mutta ei onnistunut. Sen sijaan pilipalissa on riittänyt, KARENSSIN UHALLA! Eli pakko on mennä, ellei tilillä ole tarpeeksi fyffeä.

Jokaisen työpaikkani olen itse hankkinut, TE:n kautta en ole mitään vinkkiä tai tarjousta saanut.

Miksi työtöntä aina mollataan????

Vierailija
35/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haen sairaslomaa jos sellaiselle joudun. Eiköhän riitä kun mielenterveyshistoriaa takana ja sanoo että itsetuhoiset ajatukset tai pelko että menettää siellä kontrollin ja muut kurssilaiset vaarassa.

Ei saa sairaslomaa työtön, lääkärit on mukana juonessa ja ohjeistettu.

Paras tapa välttää toimenpiteet on luopua työttömyyskorvauksesta, se nyt ei paljoa ole 540 eur / kk netto, eli paljoa ei menetä.

Saahan. :) Viimeksi viime syksynä olin koko 3kk pois masennuksen vuoksi kun olisi ollut tuo aika kuntouttavaa työtoimintaa. Aiemmin olin pari päivää kurssilla, lopun aikaa sairaslomalla.

T: tuo kelle vastasit

Vierailija
36/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se 38-vuotias tai vaikka 59-vuotias on mennyt töihin suoraan koulusta, kun on pyydetty eikä kertaakaan elämässään ole tarvinnut hakea töitä, ei ehkä oikeasti osaa. Joku voi olla ensimmäistä kertaa elämässään työttömänä ja hakemassa työtä iäkkäänä ja siksi kurssi voi olla hyvinkin tarpeellinen.

Oikeasti työkkärin kursseissakin on sellaisia täsmäkursseja, joilla koulutetaan johonkin tiettyyn työpaikkaan. Hakeepa sellaiselle kurssille, josta voi työllistyä. Kun ihan itse viitsii etsiä, niin kyllä löytyy.

Ja mitähän se vuosikausia työelämässä ollut tekee sillä tiedolla, että Suomessa on peruskoulu, toinen aste ja korkeakoulut? Ei työttömät ole mitään aivottomia olmeja, jotka eivät yhtään osaa omatoimisesti tietoja hankkia. Nuo kurssit ovat vain ja ainoastaan v'tutuksen nostattamista ja työttömien nöyryyttämistä varten. Luojan kiitos on toimeentulotukijärjestelmä niin ei tarvitse alistua kaikkeen paskaan. 

Vierailija
37/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaikki työkkäristä pakotetut kurssit. Kaikki ovat mun luokituksessa täysin turhia kursseja. Jos on täysin kädetön uusavuton niin sellaiselle sopii varmaan ihan ok kurssi, jossa opetetaan ansioluottelon laatimista. Ehkä idioottimaisinta yhdellä kurssilla oli hengitysharjoittelu.

Eri

Vierailija
38/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on muutama

1) et mene, menetät työkkärituen

2) haet sairaslomaa ja saat jonkun sekopään diagnoosin

3) hyppäät suohon

4) mikään ei kelpaa sinulle ja tulet palstalle itkemään

Siitä vaan valitsemaan.

Vierailija
39/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on kun mulle ei ole ikinä työkkäri tarjonnut yhtään mitään mutta tukiin ei ole vaikuttanut koskaan? Ei töitä, ei kursseja.

Sama. Joskus tuntuu, että nämä "koko ajan soitellaan ja pakotetaan kursseille" on vain trollien höpinöitä. En nimittäin tiedä ketään työtöntä, jota vainoamiseen asti piinattaisiin kursseilla ja soitoilla. Itselleni on soitettu kerran ja se oli vain yhden tiedon varmistamissoitto. Muutaman tiedän käyneen työkkärin kautta lyhyen erikoistumiskoulutuksen, josta on oikeasti ollut hyötyäkin. 

N42

Vierailija
40/143 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin kotihoidon tuelle joksikin aikaa. Sitten taas uudestaan työnhakijaksi kun huvittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi