Zeira Sohrabi: "Saanko et nisenä kurdina mennä saunaan vai loukkaako se suomalaisia?"
https://www.verkkouutiset.fi/kohu-kulttuurisesta-omimisesta-kansanedust…
Chisu esiintyi Flow-festivaaleilla Helsingissä elokuussa 2019. / LEHTIKUVA / LAURA UKKONEN
Kohu kulttuurisesta omimisesta – kansanedustaja ihmettelee
CALLE KOSKELA | 25.09.2021 | 13:33- päivitetty 25.09.2021 | 13:40
Pia Kauman mukaan keskustelu on ajautunut hakoteille.
Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma ihmettelee kulttuurisesta omimisesta viime päivinä vellonutta keskustelua. Keskustelu sai alkunsa artisti Chisun perjantaina julkaisemasta Instagram-päivityksestä, jossa hän pahoitteli käyttäneensä suositun Vain elämää- tv-sarjan kuvauksissa pikkulettejä. Kyseinen kampaus yhdistetään historiallisesti etenkin afroamerikkalaiseen kulttuuriin.
Kokoomuksen Kauman mielestä keskustelu on ajautunut ”pahoin hakoteille”.
– Ihan oudoksi on menneet jutut kulttuurisesta omimisesta. Kaksi lettiä, pikkuletit tai ranskalainen letti? Tukka tietyllä tavalla? Nämäkinkö loukkaavat jotakuta, kun ne on ”omittu” jostain? Alkuperäinen ajatus erilaisten ihmisten yhdenvertaisuudesta on ajautunut pahoin hakoteille, kansanedustaja kirjoitti Twitterissä lauantaina.
Kauma jatkoi viestillään kokoomuksen helsinkiläisen varavaltuutetun Seida Sohrabin aloittamaa keskustelua.
– Saanko etnisenä kurdina mennä saunomaan loukkaamatta kantasuomalaisia vai olenko taustani vuoksi poikkeus? Miksi ihminen on läpi historian omaksunut eri kulttuurien hienoja puolia ja tapoja ja nyt sille halutaan stoppi. Miksi, Sohrabi kirjoittaa.
Hienoa että kiinnitetään huomiota siihen että täysin yksipuolinen ajatus tämä omiminen.
Kaikki länsimaiden keksinnöt ja kulttuuri yleisesti käytössä mutta nämä psykopaatit ja narsisti vaativat lettien on ja kampausten kieltämistä rasistista syistä.
Ilman valkoisten keksintöjä ja valkoisten apua oleisivät kivikaudella. Asumme ja keksintömme kelpaavat me itse emme heille kelpaa, ro tuintoilijoille!
Kommentit (90)
Tämä kaikki tuntuu tapahtuvan jossain somessa. Oikeassa elämässä kukaan ei kommentoi jonkun kampausta kulttuuriseksi omimiseksi. Letittää osaa kuka vaan, ja kyllä minä muistan ysäriltä pikkuletit yläasteella maalaispitäjässä valkoisilla tytöillä. Ikinä oltu mustaa nähtykään mutta anteeksi sitten siitäkin.
Onko nämä kulttuurisesta omimisesta triggeröityvät koskaan kysyneet niitten kulttuurien edustajilta, että kiinnostaako heitä edes. Siis esim Chisu kysynyt joltain afroamerikkalaiselta haittaako jos valkoinen pitää pikkulettejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki tuntuu tapahtuvan jossain somessa. Oikeassa elämässä kukaan ei kommentoi jonkun kampausta kulttuuriseksi omimiseksi. Letittää osaa kuka vaan, ja kyllä minä muistan ysäriltä pikkuletit yläasteella maalaispitäjässä valkoisilla tytöillä. Ikinä oltu mustaa nähtykään mutta anteeksi sitten siitäkin.
Kyllä erään yliopiston humanistisessa tiedekunnassa saatiin huuto aikaan, kun joku erehtyi tulemaan luennolle lapikkaissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki tuntuu tapahtuvan jossain somessa. Oikeassa elämässä kukaan ei kommentoi jonkun kampausta kulttuuriseksi omimiseksi. Letittää osaa kuka vaan, ja kyllä minä muistan ysäriltä pikkuletit yläasteella maalaispitäjässä valkoisilla tytöillä. Ikinä oltu mustaa nähtykään mutta anteeksi sitten siitäkin.
Ja hippiaikoina pidettiin afrokampausta rotusortoa vastaan, väärin kai sekin sitten oli.
On kyllä saanut melkoisen mainoskampanjan Vain elämää jälleen kerran.
Sohrabille kysymys: miksi sallit etnonationalísmin kurdeille mutta et suomalaisille?
Miksi pahoitella ennenkuin kukaan on edes pahoittanut mieltään? Ei kukaan kiinnitä huomiota mihinkään letteihin, jotka on ihan universaali kampaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pahoitella ennenkuin kukaan on edes pahoittanut mieltään? Ei kukaan kiinnitä huomiota mihinkään letteihin, jotka on ihan universaali kampaus.
Siksi että ymmärrät katsoa loppuunkaluttua viihdeohjelmaa
kommentit on ihan ok,, kerrankin,m utta silti jäi vaivaamaan kuka hemmetti on chisu,ikinä kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on Seida Sohrabi. Puhuu järjellä aina ja häntä ei voida oikein woken hengessä lähteä canceloimaan. Saisi olla enemmän esillä. Josko tähän maailmaan saataisiin tolkkua.
On saanut kuraa niskaansa kertoessaan esim. naisten alistamiseen kohdistuvasta kulttuuristaan.
Ei, nainen joka tietää, mistä puhuu ei voi olla oikeassa. Suomalaiset etuoikeutetut feministit tietävät häntä paremmin, miten asia on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki tuntuu tapahtuvan jossain somessa. Oikeassa elämässä kukaan ei kommentoi jonkun kampausta kulttuuriseksi omimiseksi. Letittää osaa kuka vaan, ja kyllä minä muistan ysäriltä pikkuletit yläasteella maalaispitäjässä valkoisilla tytöillä. Ikinä oltu mustaa nähtykään mutta anteeksi sitten siitäkin.
Törkeä räsisti, eikä tässä enään anteeksipyynnöt tai katuminen auta!
Vierailija kirjoitti:
kommentit on ihan ok,, kerrankin,m utta silti jäi vaivaamaan kuka hemmetti on chisu,ikinä kuullutkaan.
se on se hirviön näköinen.
Onhan se ihmeellistä. Etenkin kun suomessakin arkiset asiat, kuten kravaatti, on lähtöisin muualta.
Twerkin supertähti Tinzen videoilla tanssivat valkoiset ihmiset, ja siitä häntä on kritisoitu jo vuosia – miksi hän puhuu tästä julkisesti vasta nyt?
Twerkin juuret ovat afrikkalaisessa tanssissa, mutta Tinzen brändissä tämä ei näy.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/20/twerkin-supertahti-tinzen-vide…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki tuntuu tapahtuvan jossain somessa. Oikeassa elämässä kukaan ei kommentoi jonkun kampausta kulttuuriseksi omimiseksi. Letittää osaa kuka vaan, ja kyllä minä muistan ysäriltä pikkuletit yläasteella maalaispitäjässä valkoisilla tytöillä. Ikinä oltu mustaa nähtykään mutta anteeksi sitten siitäkin.
Kyllä erään yliopiston humanistisessa tiedekunnassa saatiin huuto aikaan, kun joku erehtyi tulemaan luennolle lapikkaissa.
Ai missäs tämä?
Lapikkaat olivat aikanaan ihan yleisjalkineet maalla ympäri Suomea, niitä teki kyläsuutarit arkipäivän käyttöön. Katselin tuossa, että ukkilan aitan naulassa näyttää roikkuvan muutama pari, siinä hevosvaljaiden vieressä. Kumpiakaan käytetty tuskin sitten 1950-luvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki tuntuu tapahtuvan jossain somessa. Oikeassa elämässä kukaan ei kommentoi jonkun kampausta kulttuuriseksi omimiseksi. Letittää osaa kuka vaan, ja kyllä minä muistan ysäriltä pikkuletit yläasteella maalaispitäjässä valkoisilla tytöillä. Ikinä oltu mustaa nähtykään mutta anteeksi sitten siitäkin.
Ja hippiaikoina pidettiin afrokampausta rotusortoa vastaan, väärin kai sekin sitten oli.
Kyseistä 'valkoisten' afroa kutsuttiin siihen aikaan jewfroksi, koska suurin osa 'valkoisten' afroa pitäneistä oli juutalaisia aktivisteja kuten esim. Art Garfunkel.
Kyllä Seida saa selkää tulla pesemään. En loukkaannu yhtään.
Onneksi on Seida Sohrabi. Puhuu järjellä aina ja häntä ei voida oikein woken hengessä lähteä canceloimaan. Saisi olla enemmän esillä. Josko tähän maailmaan saataisiin tolkkua.