Voiko yksityislääkäri laittaa lähetteen julkiselle puolelle verikokeeseen? Neuvokaas!
Haluaiisn tarkistaa yhden veriarvon joka oli koholla muutama vuosi sitten, mutta julkisen puolen lääkäri ei ainakaan puhelimessa suostunut laittamaan lähetettä...en tiedä miksi, ei pitäisi edes olla mikään kallis dna koe tms. mielestäni melko tavallinen koe....Saako yksityislääkäir laittaa verikoelähetteen julkiselle puolelle, koska en pysty maksamaan noita yksityislääkärin kalliita maksuja, muita kuin vastaanottokäynnin ym.pakolliset palkkiot....syy miksi menen on toinen asia, mutta saisiko nyt samalla tänkin asian hoidettua? Jonkun maksunhan kai julkinenkin puoli kuulemma perii yksityisasiakkailta, oliko se jotain 15 euroa toimistomaksua ja sit se itse koe maksu...? Kertokaa kokemuksianne? Paljonko ottivat?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miks miks miks,...se ei nyt kuulu tähän. Tarviin nyt YKSITYISlääkärin muista syistä. Mutta aattelin SAMALLA hoidattaa useita asioita, jotka olleet vaikea saada julkislela puolella. Ja se ei todellakaan ole tarpeton, mutta on ihme vänkäämistä noilla tk harjoittelija tytöillä, ei uskalla, kun tuo edellinen mies lääkäri sanoi ei tarvii...auktoriteettipelko miestä kohtaan!!
PALJON teillä maksoi, ja menikö tulos VAIN yksityislääkärin tietoon, eli eivät anna tutkimustulosta suoraan asiakkaalle? No sitten en edes vaivaudu, en maksa riistäjille kuin sen minimin!
ap
Mitä labraa haluaisit tarkistaa? Tk:sta tilatut labrat maksetaan verorahoilla (ja niiden tarkistamiseen menee tk-lääkärin työaikaa, hänenkin palkka yhteisistä varoista maksettua) ja ihmiset keksii joskus pyytää vaikka mitä ihmeellistä, niin mielestäni ihan hyvä, ettei kaikkeen suostuta.
elä puhu puuta heinää, luehan nyt edes tää ketju ja vastaa sitten vasta mihin kysyttiin!
Mulle ei ole 5 vuoteen yksikään tk lääkäri tarkastanut verikoe/virtsakoe tuloksia, eikä hoitaja, menee suoraan omakantaan, josta MINÄ itse ne katson.
No itse kyllä pääasiassa tarkistan labrat, joiden tilaamisen olen katsonut tarpeelliseksi. Joidenkin potilaiden kohdalla kyllä sovitaan, että katsovat itse esim Kannasta ja varaavat soiton vain tarvittaessa, mutta tätä ainakin omalla kohdalla harvemmin, yleensä sellaisissa tapauksissa, joissa oletusarvoisesti kaikki pitäisi olla kunnossa. Terveyskeskuksen potilaista läheskään kaikki eivät edes osaa käyttää Omakantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miks miks miks,...se ei nyt kuulu tähän. Tarviin nyt YKSITYISlääkärin muista syistä. Mutta aattelin SAMALLA hoidattaa useita asioita, jotka olleet vaikea saada julkislela puolella. Ja se ei todellakaan ole tarpeton, mutta on ihme vänkäämistä noilla tk harjoittelija tytöillä, ei uskalla, kun tuo edellinen mies lääkäri sanoi ei tarvii...auktoriteettipelko miestä kohtaan!!
PALJON teillä maksoi, ja menikö tulos VAIN yksityislääkärin tietoon, eli eivät anna tutkimustulosta suoraan asiakkaalle? No sitten en edes vaivaudu, en maksa riistäjille kuin sen minimin!
ap
Mitä labraa haluaisit tarkistaa? Tk:sta tilatut labrat maksetaan verorahoilla (ja niiden tarkistamiseen menee tk-lääkärin työaikaa, hänenkin palkka yhteisistä varoista maksettua) ja ihmiset keksii joskus pyytää vaikka mitä ihmeellistä, niin mielestäni ihan hyvä, ettei kaikkeen suostuta.
elä puhu puuta heinää, luehan nyt edes tää ketju ja vastaa sitten vasta mihin kysyttiin!
Mulle ei ole 5 vuoteen yksikään tk lääkäri tarkastanut verikoe/virtsakoe tuloksia, eikä hoitaja, menee suoraan omakantaan, josta MINÄ itse ne katson.
Sinä olet ihan turhaan siis käynyt labrassa ja kuluttanut verovaroja, jos kukaan ei katso edes saatuja tuloksia?? Lopeta tuollainen hyppääminen siellä.
Voi mennä yksityisen lähetteellä, mutta kannattaa ottaa selvää mitkä esim Huslabin labroista ottaa niitä vastaan. Läheskään kaikki ei. Joudut maksamaan sen tutkimuksen hinnan, joka on murto-osa yksityisten labrojen hinnoista ja sen lisäksi näytteenotto/toimistomaksun joka on jotain kymppejä?
https://www.hus.fi/tietoa-laboratorio-ja-kuvantamistutkimuksiin-tuleval…
Itse menisin Synlabille ja sitten sen tuloksen kanssa sille yksityiselle lääkärille.
Ainakin Huslabin tietyt näytteenottopaikat ottavat vastaan yksityislääkärin paperilähetteitä. Kokeet ovat halvempia kuin yksityisellä puolella. Näytteenotto- ja käsittelymaksu on se 15 euroa. Voit valita lähetetäänkö tulokset sinulle vai lääkärille vai molemille.
Mistä kokeesta on kyse? Useimmat ns. tavallisista saa tehtyä omalla kustannuksella ja tuloskin tulee vain omaan tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka privaatin lääkärillä olisi mikä virka kunnallisellakin, ei se sitä tarkoita että kunta maksaisi kaiken maailman turhia kokeita ja tutkimuksia mitä julkiselta ikinä ollaan vailla.
Täytyy laittaa LÄHETE jonka sitten arvioi kyseisen yksikön ylilääkäri että otetaanko potilasta hoitoon ollenkaan vai ei. Ja hän määrittelee tarvittavat tutkimukset ja kokeet, ei se lähettävä yksityislääkäri.
Ai. Kontrolloudaanko labralähetteetkin hoidon kriteerien täyttymisen suhteen?
No, se nyt kuitenkin on niin, että jos privaatin vakituisesti käyttämä labra pystyy kokeen tekemään, niin lähetteitä ei julkispuolelle kirjoiteta. Jos tutkimusta ei yleensäkään tehdä kuin jossain julkispuolen erikoislabrassa, niin sinnekään ei lähetettä tehdä kuin tosi tarpeessa, eikä vain siksi että asiakas itse haluaisi tutkittavan.
Ihan sama vaikka maksaisit itse kaikki kustannukset, jotka ovat tosiasiallisina kustannuksina suuremmat kuin kuvittelet... jos kykenet ne laskut maksamaan joiden kerrot privaattipuolelta julkiselle lähetetyistä labroista syntyvän, niin kai sitten pystyt privaattilaskutkin maksamaan. Mites ne kela-korvaukset, sairaudenhoitoako olis kyseessä?
Privaattilääkärilläkin on oikeus harkita mitä tekee, privaattilääkärilläkin on oikeus tehdä päätöksiä, privaattilääkärilläkin on oikeus olla vastuullinen!
Sulla on rahaa yksityislääkäriin, mutta ei yksityiseen laboratorioon, missä voi otattaa minkä näytteen haluaa ilman lähetettä?
Jos saat yksityiseltä lähetteen labraan, sä voit ”käyttää” sen ihan missä labrassa vain. Lähete on vain lähete, ei mikään tiettyyn paikkaan korvamerkitty määräys.
Tksittinen ja julkinen terveydenhuolto on synkassa, ei erilliset paikat.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kokeesta on kyse? Useimmat ns. tavallisista saa tehtyä omalla kustannuksella ja tuloskin tulee vain omaan tietoon.
mutta saako siten että menee vaan laboratorioon (kunnan) ja sanoo että ostan sen ja sen verikokeen ja maksaa itse? Tätä en tiennytkään. EI siis läkärien riistovälikäsiä, turhia maksuja ilmasta, yms keksittyjä veloituksia, 5 euroa laskustakin!! ! Olisikin hyvä.
Lääkäriliitto tietysti estäisi jos voisi. Tekeevät rahaa kiristämällä sairaita. Rahat tai henki!
Vierailija kirjoitti:
se ei ole julkisten resurssien riistoa, justhan sulle kerrottiin että julkinen puoli LASKUTTAA sitä samaa riisstohintaa siltä asiakkaalta jonka lähete tulee yksityislääkäriltä. 15 euroo pelkkää toimistomaksua, plus koemaksut päälle! ap
En kyllä nyt tajua tuota sinun logiikkaasi. Jos kerran olet valmis maksamaan julkiselle sen laboratoriokokeen ja toimistomaksut, miksi ihmeessä sinun pitää mennä nimenomaan julkiselle laboratorioon? Samalla kun käyt sillä yksityislääkärillä, pyydät lähetteen heidän labraansa ja käyt siellä. Sekä Mehiläisellä että Terveystalolla on sovellukset joihin saat koetulokset suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on rahaa yksityislääkäriin, mutta ei yksityiseen laboratorioon, missä voi otattaa minkä näytteen haluaa ilman lähetettä?
et oo sitten vissiin vilkassut Terveystalon hinnastoa?? Katsopa niin pyörryt! Ei tule mitään. Kukaan normaali ei maksa tuommosia hintoja tyhjästä kenellekkään. https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Hinnasto/
valitse siitä laboratorio.
Ja kymmenennen kerran: Synlabia ei ole.
Terveystalolla esim. 54,10 maksaa pelkkä HIV verikoe. Eivät kerro tietty asiakkaille että se on kaikille suomalaisile (ja ulkomaisillekin) ILMAINEN Suomessa, koska kuluu yleisvaarallisiin tartuntatauteihin. Senkun vaan kävelee nimettömänä sukupuolitauti polille, niin asia selviää ilman nimiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et oo sitten vissiin vilkassut Terveystalon hinnastoa?? Katsopa niin pyörryt! Ei tule mitään. Kukaan normaali ei maksa tuommosia hintoja tyhjästä kenellekkään. https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Hinnasto/
valitse siitä laboratorio.
Ja kymmenennen kerran: Synlabia ei ole.
Mä voin sanoa sun ongelmasi ihan ilman laboratoriotakin, sä olet köyhä.
Onnistuu. Mulle yksityinen teki lähetteen Hus labraan koska hinta oli paljon halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta saako siten että menee vaan laboratorioon (kunnan) ja sanoo että ostan sen ja sen verikokeen ja maksaa itse? Tätä en tiennytkään. EI siis läkärien riistovälikäsiä, turhia maksuja ilmasta, yms keksittyjä veloituksia, 5 euroa laskustakin!! ! Olisikin hyvä.
Lääkäriliitto tietysti estäisi jos voisi. Tekeevät rahaa kiristämällä sairaita. Rahat tai henki!
No, mutta. Jospa ottaisit nyt kaiken tiedon täältä saatuasi yhteyttä alueesi julkispuolen labraan ja kysyt heiltä onnistuuko näytteen otto ja tutkiminen jopa ilman lääkärin lähetettä ja hintakin varmaan siinä samalla selviää. Jospa, vaikket asuisikaan pks:lla, voisit sitten tuosta vaan tehdä netissä ajanvarauksen esim huslabiin ja mennä siitä sitten kokeisiin. Nää onkin nää labrat näköjään kuin tavarataloja että siitä vaan ovesta sisään ja kaikkea saa kunhan rahaa riittää, voiko mahd maksaa klarnan kautta?
Teepä noin!
Vierailija kirjoitti:
Terveystalolla esim. 54,10 maksaa pelkkä HIV verikoe. Eivät kerro tietty asiakkaille että se on kaikille suomalaisile (ja ulkomaisillekin) ILMAINEN Suomessa, koska kuluu yleisvaarallisiin tartuntatauteihin. Senkun vaan kävelee nimettömänä sukupuolitauti polille, niin asia selviää ilman nimiäkin.
Voittoa tavoittelevan yrityksen ei tarvitse piitata asiakkaan valistuneisuuden tasosta. Ota itte selvää!
Kyllä. Vihdoinkin lamppu syttyi päässäsi.