Vaikka joskus 50-60-70-80-luvulla oli oikeastaan kaikki huonommin kuin nyt niin väitän, että iso juttu kuitenkin oli se, että silloin uskottiin parempaan tulevaisuuteen
Nyt ihmiset on ihan masentuneita, vaikka periaatteessa kaikki on hyvin, KOSKA ei enää ole sellaista uskoa, että mennään kohti parempaa tulevaisuutta.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tämä aika on parasta! Suomi kansainvälistyy joka näkyy katukuvassa ja mainoksissakin. Tieto ja viihde on lähellä sekä tietty tinder😋
Materialismi on paras 😃 ja hedonismi 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli paremmin.
Nope! Olen elänyt ennenkin. Silloin suurin osa asioista oli huonommin. Vain muutamat asiat oli paremmin, esim. täystyöllisyys. Tai se, että lapset liikkuivat, eivätkä maanneet jatkuvasti sängyssä puhelimen kanssa.
Vaikka työllisyys on heikompi niin nykyisin saa työttömyyskorvausta enemmän kuin perus duunari ennen palkkaa! Joten ei sekään mikään kauhea kohtalo ole enää.
En edes uskalla ajatella mitä elämäni on 10 vuoden päästä. Maailma muuttuu niin nopeasti, eikä pelkästään hyvään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioita, jotka olivat paremmin:
- kumppanin löytyminen oli helpompaa, kun otettiin se oman kylän kiva tyttö/poika, eikä ahdistuttu tindereiden valinnanpaljoudesta
- lapset kulki jopa eskariin yksin, eikä tarvinnut pelätä
- asiakaspalvelua sai esim. pankeista yms. helpommin, konttoreita oli joka paikassa
Mihin eskariin?
Tiedoksi nykynuorelle että kasarilla oli kyllä esikouluja jo.
Vierailija kirjoitti:
En edes uskalla ajatella mitä elämäni on 10 vuoden päästä. Maailma muuttuu niin nopeasti, eikä pelkästään hyvään suuntaan.
Olen syntynyt 79, ja myös oma äitini on sitä mieltä että 80-90 luku olivat parasta aikaa(lama ei koskettanut kumpaakaan vanhempaani, kun täitä oli koko ajan ja raha riitti). Itse olen täysin samaa mieltä, joten ei voi johtua ainoastaan iästä.
1980-luvulla Suomen hyvinvointi oli korkeimmillaan kun katsotaan koko väestöä, sen jälkeen on alkanut eriarvoistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt sanoisi, että oli oikeastaan kaikki huonommin.
Kyllähän esimerkiksi työllisyystilanne oli parempi ja elinympäristö turvallisempi. Jälkimmäisestä kiistellään ja joidenkin tulkintojen mukaan tilastot eivät tue sitä, että turvallisuus olisi heikentynyt, mutta kukapa hullu nykyään kotinsa ovia lukitsemattomana pitäisi - tuolloin se oli normaalia. Nyt ollaan jo lähellä tilannetta, etteivät lapset voi kulkea yksin koulumatkaansa.
Isoja juttuja. Työ ja turvallisuus. Vaikuttavat elämänlaatuun keskeisesti.
Tilastojen mukaan nykyisin on paljon turvallisempaa, kuin muutama vuosikymmen sitten. Turvattomuuden tunne on lisääntynyt netin ja somen yms. vuoksi. Negatiivisia uutisia julkaistaan jatkuvasti ja siitä muodostuu virheellien käsitys, että nykyisin olisi vaarallisempaa. Mutta tosiasiassa näin ei ole.
Ei pidä paikkaansa. Aikaisempina vuosikymmeninä oli oikeasti turvallisempaa täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Eskaria ei tuolloin ollut, joten sinne ei tarvinnut kävellä eikä viedä. Päiväkoteja oli, mutta sinne pääsi sosiaalisista syistä.
Olihan. Itse olen käynyt eskarin 80-luvun alussa.
Eikä ollut tietsikoita, tabletteja eikä kännyköitä eli perheenjäsenillä oli aikaa olla yhdessä. Syötiin yhdessä, vietettiin aikaa yhdessä jne. Yhteisöllisyys ylipäätään oli vielä voimissaan. Nyt koko perhe saattaa olla yhtä aikaa kotona, mutta lapset kökkivät omissa huoneissaan ja aikuiset olohuoneessa, ja jokaikisellä on kännykkä kourassa, aivan kuin se olisi siihen liimautunut. Ei puhettakaan mistään jutustelusta. Surullista.
Mistä päättelet, että kaikki oli silloin huonommin? Ei minun mielestäni. Nykyään vaan eletään sellaisessa kuplassa, että kaikki on täydellistä kun on somet ja muut. Jos olisi mahdollista, matkustaisin aikakoneella takaisin aikaan, jolloin näitä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt sanoisi, että oli oikeastaan kaikki huonommin.
Kyllähän esimerkiksi työllisyystilanne oli parempi ja elinympäristö turvallisempi. Jälkimmäisestä kiistellään ja joidenkin tulkintojen mukaan tilastot eivät tue sitä, että turvallisuus olisi heikentynyt, mutta kukapa hullu nykyään kotinsa ovia lukitsemattomana pitäisi - tuolloin se oli normaalia. Nyt ollaan jo lähellä tilannetta, etteivät lapset voi kulkea yksin koulumatkaansa.
Isoja juttuja. Työ ja turvallisuus. Vaikuttavat elämänlaatuun keskeisesti.
Tilastojen mukaan nykyisin on paljon turvallisempaa, kuin muutama vuosikymmen sitten. Turvattomuuden tunne on lisääntynyt netin ja somen yms. vuoksi. Negatiivisia uutisia julkaistaan jatkuvasti ja siitä muodostuu virheellien käsitys, että nykyisin olisi vaarallisempaa. Mutta tosiasiassa näin ei ole.
Ei pidä paikkaansa. Aikaisempina vuosikymmeninä oli oikeasti turvallisempaa täällä Suomessa.
Perustele virheellinen väitteesi. Minä perustan tietoni tutkittuun tosiasiaan:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli paremmin.
Nope! Olen elänyt ennenkin. Silloin suurin osa asioista oli huonommin. Vain muutamat asiat oli paremmin, esim. täystyöllisyys. Tai se, että lapset liikkuivat, eivätkä maanneet jatkuvasti sängyssä puhelimen kanssa.
Vaikka työllisyys on heikompi niin nykyisin saa työttömyyskorvausta enemmän kuin perus duunari ennen palkkaa! Joten ei sekään mikään kauhea kohtalo ole enää.
Ai perusduunari sai muka vain tämän hetken 540e vastaavan nettopalkan?
Eskaria ei tuolloin ollut, joten sinne ei tarvinnut kävellä eikä viedä. Päiväkoteja oli, mutta sinne pääsi sosiaalisista syistä.