pupunomistajat, miten pesette sen jumalattoman ison häkin!
Kannatteko viikottain kylpyhuoneeseen ja pesette suihkulla? Kuten pienempien jyrsijöiden häkinkin, vai kuinka muuten häkin voi peruspuhdistaa?
Kommentit (11)
Oon ajatellut toimisiko kanilla erillinen vessakoppi joita saa kissoille, kaniluolissahan kaneilla on erillinen käymäläluola. Mutta kun se on tottunut sontimaan häkissä, en tiedä tottuisko uuteen systeemiin. Säästäisi kyllä häkin pesulta.
Panepesurilla pihalla, mutta ei viikottain vaan kerran vuodessa.
Kanille on häkissä hiekkalaatikko, johon tekee tarpeensa. Hiekkalatikon huuhtelen tai pesen painepesurilla tyhjennyksen yhteydessä viikottain.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:50"]
Selvä, kiitos vastauksista. Olen miettinyt kanin ostamista mutta tämä on pyörinyt mielessä pienikokoisena ihmisenä, että pitääkö sitä häkkiä oikeasti pystyä kantamaan.
[/quote]
Ei tuollainen häkki paina paljon, 160 senttinenkin painaa vain 15kg ja siitäkihän saa verkon ja pohjan irti toisistaan, joten muovipohjan kyllä jaksaa kantaa mihin vain, vaikka olisit kääpiö.
Suihkussa joka toinen viikko, sitten pyyhin sitä märällä välillä.
Laita vessalaatikko joka on helppo pestä. Koko häkkiä en itse pese kuin kesäsin pihalla
Marsuilla on tuollainen 130cm pitkä häkki. Raahaan sen kylppäriin tarvittaessa. Pyrin pitämään mahd paljon kuiviketta ettei itse häkki pääse likaantumaan, sillä tuo pesurumba on aika työläs.
Pesen pihalla etikkapuhdistusaineella ja huuhtelen puutarhaletkulla. Talvella haen sisältä pari ämpärillistä vettä ja jynssään puhtaaksi.
Meillä erikseen pienempi wc-laatikko ja puput käyvät kiltisti siellä. Sitten sivusta saa pohjan vedettyä irsti ja pestyä kylpyammeessa. En pidä pohjalla purua
Pari kertaa viikossa. Pyyhin etikalla, sillä lähtee pissakin hyvin. Alustaksi sanomalehteä ja päälle Ikeasta ostettu halpa räsymatto ettei kanin tarvitse olla sanomalehdellä. Vessalaatikko johon pannaan puupohjaista kissanhiekkaa eli pellettiä. En käytä puruja vaikka se kyllä olisi varmaan hyvä että kani voisi sitä kuopia.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:50"]
Selvä, kiitos vastauksista. Olen miettinyt kanin ostamista mutta tämä on pyörinyt mielessä pienikokoisena ihmisenä, että pitääkö sitä häkkiä oikeasti pystyä kantamaan.
[/quote]
Ei se tuosta tule jäämään kiinni. Minäkin olen pienikokoinen ja hyvin saan tarvittaessa häkkiä siirrettyä. Meillä tuo pesu tarvitsee tehdä tosi harvoin, meillä kani on aina vapaana, sillä on häkki vaan vessa- ja ruokapaikkana. Käyttää vessalaatikkoa tosi hyvin. Alkuun sun kannattaa varautua kyllä siihen että ne pissat ja papanat on missä sattuu, sitten vaan nostelet ne pissaiset purut ja papanat sinne vessalaatikkoon. Iso osa kaneista noin oppii sitä laatikkoa käyttämään.