Osaatko sytyttää tulen tulipesään siinä asunnossa..
missä asut tai olet?
Juu, itse osaan kyllä, kuins sulla/teillä? Vai hoitaako teillä mies tollaset jutut?
Kommentit (22)
Osaan. Itseasiassa paremmin kuin mies :) Mutta kirveeseen ja sahaan en koske. Reilu työnjako - tai ehkei, helpommalahan minä pääsen..
Välillä sytytys on vähän vaikeaa, mutta kyllä se siitä syttyy kun aikansa siinä taistelee sen kanssa. ;-)
Mies osaa paremmin sytyttää mutta antaa myös mun sytyttää omalla tyylilläni. :-)
Avaus jostain pettämisestä, panoista tai debiksestä..ei tämmönen kuules kiinnosta!;) Täähän on jank jank -palsta!!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:28"]
Avaus jostain pettämisestä, panoista tai debiksestä..ei tämmönen kuules kiinnosta!;) Täähän on jank jank -palsta!!
[/quote]
Ei oo huono, toi analyysi meinaan, mmm!
Tietenkin osaan. Meillä on montakin tulipesää, eikä savuta, kun minä sytytän. Osaan käyttää kirvestäkin, ihan mukavaa hommaa.
Tottakai.... nytkin on joka päivä lämmitetty jompaa kumpaa: puuhellaa tai pönttöä. Osaan sytyttää myös grillin, nuotion, priimuskeittimen, trangian, öljylampun, tähtisadetikun ja kynttilän. Sauna lämpiääkin sähköllä, joten muita kohteita täällä ei sytytettäväksi ole.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:34"]
Meillä miehellä on kaks hommaa: panna uuniin tulet..ja minua;)
[/quote]
Niin, sit sä liekeissä roihuut:):D
Meillä on 8 erilaista tulisijaa ja vain saunassa sellainen, johon en koske. Tietysti osaan lämmittää talon polttopuilla, jokainen kaakeliuuni on erilainen ja tarvitsee erilaista virittämistä. Yhdessä riittää, että pelti on auki, toisessa täytyy polttaa ensin pala paperia tuhkaluukussa, kolmas ei pidä matalapaineesta (fööni apuna...) jne.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:33"]
Tottakai.... nytkin on joka päivä lämmitetty jompaa kumpaa: puuhellaa tai pönttöä. Osaan sytyttää myös grillin, nuotion, priimuskeittimen, trangian, öljylampun, tähtisadetikun ja kynttilän. Sauna lämpiääkin sähköllä, joten muita kohteita täällä ei sytytettäväksi ole.
[/quote]
Sähän varsinainen liekinheitin oot..
Osaan. Ja kesän tai muuten vain kylmettyneen takan saan vetämään ilman savupölläyksiä.
Mies hoitaa puut valmiiksi ja mä hoidan talon lämmityksen.
Tuntuu hassulta ajatuskin siitä, etten osaisi. En minä nyt ihan avuton ole.
Osaisin joo mutta ei ole tulipesää. Meinaatko että laittaisin tulen olkkariin vaikka?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:42"]Osaan. Ja kesän tai muuten vain kylmettyneen takan saan vetämään ilman savupölläyksiä.
Mies hoitaa puut valmiiksi ja mä hoidan talon lämmityksen.
[/quote]
Anna vinkkisi, miten onnistut siinä? Mulla pölisee aina. :-/
Osaan sytyttää jokaiseen tulipesäämme, puuhellaan, takkaan ja kiukaaseen. Surkeaa olisi, jos en osaisi vaan aina pitäisi odottaa, että mies tulee kotiin, ennen kuin saa tulta aikaiseksi. Teknisissä laitteissa en ole yhtä hyvä, esim. maalämpöpöntön saan jostain syystä aina sammumaan kokonaan, kun yritän muuttaa siihen lämpötilaa. Se on täysi mysteeri minulle, vaikka mies on kuinka yrittänyt selittää, millaista polkua pitkin pääsee muuttamaan lämpötilaa.
Muurarimestari opetti ihan kädestä pitäen, helppoa kuin heinänteko:) Syttyy ihan kaikkiin pesiin..
Tietenkin osaan. Puuhellaa lämmitellään nyt viikottain ja saunakin lämpiää puukiukaalla. Täytyyhän minun pärjätä täällä jos mies ei ole kotona, joten miksi olisi vain miehen työ. Yhdessä on puut liiteriin pinottu ja enemmän minä niitä sieltä haen kuin mies. Mies on puut tosin tehnyt, vauva oli silloin niin pieni että minusta ei ollut apua. Mutta ehkä ensi kesänä sitten.
Ei oo hanskassa, ikävä kyllä, no, eipä ole kyllä sitä tulipesääkään!