Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUOMIO kaikki kroonista urtikariaa (nokkosihottumaa) sairastavat!

Vierailija
12.11.2014 |

Haluan tässä viestissä nostaa esille sen asian, että urtikaria voi aiheuttaa vaikka kuinka outoja oireita ja omasta nokkosihottumataipumuksista kannattaa opiskella ja havainnoida kaikki mahdollinen. AIVAN TAVALLISELTA VATSATAUDILTAKIN VAIKUTTAVA OIREKUVA VOI JOHTUA URTIKARIASTA. 

Jokainen nokkosihottumasta kärsivä tietää varmasti, että taudin kanssa voi joutua monenlaisiin ongelmiin ja hankaliin tilanteisiin, kun edes lääkärit eivät aina tunne sairautta ja niitä kaikkia kummia oireita, joita se saattaa aiheuttaa. Ole siis kiltti ja lue tämä teksti, vaikka onkin pitkähkö. Lue edes yhteenveto. Saatat säästyä paljolta...

Olin kuukausi sitten sairaalassa, koska luulin jonkin sisäelimeni vaurioittuneen pahasti. Mikään ei pysynyt sisälläni ja istuin vessassa joka 5. minuutti. Säikähdin verta, joka loppupeleissä oli peräisin peräpukamista. Kivut olivat hirveitä, en eläessäni ole kokenut sellaista. Sairaalassa sain ripulilääkettä ja jotakin suolistoani supistavaa lääkettä, joka annettiin verenvuodon pysäyttämiseksi.

Lääkäri ei osannut sanoa sairauteni syyksi muuta, kuin vatsataudin. Kerroin, että minulla on urtikaria ja kysyin, tunteeko hän tautia. Hän oli hetken kummissaan, mutta selitettyäni taudin mekanismin hän ymmärsi: kaikki ottavat oireisiin antihistamiinia. Mm. punaviinissä ja tonnikalassa on histamiini -nimistä ainetta, joka on välittäjäaine. Olen tutustunut tautiin, nimeltä histamiini intoleranssi, jonka olemassa olosta ollaan kahta mieltä. Mutta näin maalaisjärjellä ajatellen, histamiini on aine, joka aiheuttaa reaktion, jota voi helpottaa antihistamiinilla. Olen saanut vatsaoireita tonnikalasta ja tänä kohtalokkaana päivänä olin juonut puoli lasia punaviiniä. Lääkäri oli samaa mieltä kanssani siitä, että vatsani olisi hyvinkin saattanut reagoida punaviinin histamiiniin näinkin rajusti. Teoriaa tuki se, että vatsakipuni loppuivat silloin, kun lääkäri antoi minulle suolistoa supistavan lääkkeen. Urtikaria kun turvottaa limakalvoja, koko vatsani oli siis todennäköisesti turvonnut.

Tänään säikähdin huomatessani, että olen saman vatsakivun kourissa. Tätä ennen näin naamassani kummallisen näpyn, jota ihmettelin. Myös nenäni limakalvot alkoivat turvota, koska nenä alkoi vuotaa. Vessassa istuessani tajusin, mistä on kyse. Otin suolistoa supistavan lääkkeen sekä kortisonitabletin. Nämä minulle määrättiin ajat sitten, kun ensimmäistä kertaa olin sairaalassa urtikarian takia. Vatsakipu loppui kuin seinään ja nenä ei vuoda enää.

YHTEENVETO: Urtikaria voi aiheuttaa myös vatsaoireita. Hanki taudista niin paljon tietoa, kuin vain voit. Lääkärit eivät välttämättä tunne sairautta ollenkaan. Tutustu histamiinia sisältäviin ruokiin. Pidä aina lääkkeet mukana, vähintään sitä antihistamiinia ja ota ne ajoissa heti ensimmäisestä oireesta!

En siis ole lääkäri, tutkija enkä asiantuntija. Olen kohta 20-vuotias nainen, joka on ollut taudin kanssa useasti pulassa ja selvinnyt tuurin ja oppimishalun avulla. Haluan kannustaa muitakin opiskelemaan taudista kaikki mahdollinen. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että saamani lääke oli Litalgin -niminen pilleri. Ainakin sitä minulla itselläni on kotona ja viimeksi se auttoi vatsakipuihini.

-Ap

Vierailija
2/5 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oireile onneksi kuin iho. Ja tässä vuoden-parin sisään oireet ovat muutenkin lähes hävinneet. En enää tarvitse allergialääkettä kuin muutaman viikon välein ihon kutinaan. Monta vuotta meni kun piti ottaa lääke päivittäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin urtikariaan, kun olin 15 vuotias. Eli minulle tulee kylmästä tai hikoilusta punaisia, kutisevia paukuroita ympäri kehoa. Nivelet turpoo käsissä ja jaloissa, käveleminen sattuu ja käsillä tekeminen vaikeutuu. Olen syönyt zyrteciä ympäri vuoden nyt 20 vuotta. Sairastuin tässä muutama vuosi sitten vakavaan masennukseen, jonka johdosta aloitettiin kolmen eri mielialalääkkeen yhdistelmä. Jonka seurauksena minulta hävisi tämä yli 20 vuotta kestänyt nokkosihottuma. Toki sain tilalle mukavasti monia muita sivuoireita, mutta tästä vaivasta pääsin.

Vierailija
4/5 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että urtikaria on erillinen tauti. Luulin, että se on vain nimitys sille ihottumatyypille. Minulle määrättiin kortisonivoidetta ja antihistamiinia virustaudin aiheuttamaan urtikariaan.

Ehkäisyrengas voi muuten aiheuttaa nokkosihottumaa.

Vierailija
5/5 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä tuo "suolistoa supistava" lääke oli, mitä sait? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi