Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa sana ' sinkku' ?

Vierailija
02.09.2006 |

Se lienee selvää, että sinkku ei ole parisuhteessa. Mutta voiko leski olla sinkku? Voiko naimisissa ollut olla sinkku? Voiko vanha ihminen olla sinkku? Onko kuka tahansa yksinäinen sinkku vai onko sinkku ennemminkin aina nuori ihminen? Mitä muita sanoja löytyy? Yksineläjä, yksinäinen, itsenäinen, vanhapiika, vanhapoika, eronnut, leski, jne. Ovatko nämä kaikki myös sinkkuja?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa ei-parisuhteessa oleva voisi näin ollen olla sinkku, jos itse kokee olevansa haku päällä tai sitten vapaaehtoisesti yksin...

Vierailija
2/6 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tosin näyttäisi lehdissä olevan otsikoita, kuinka se ja se julkimo on taas single, eli on sillä englannissakin se merkitys, että henkilö ei sillä hetkellä seurustele tai ole avioliitossa. Toisaalta sitä näkyy merkityksessä naimaton, jolloin se ei kerro seurusteleeko tai jopa asuuko henkilö toisen kanssa yhdessä, ainoastaan että ei ole, eikä ole ollut naimisissa.

Suomessa käytäntö taitaa olla yhtä horjuva, mutta enemmän niin, että sinkku tarkoittaa vapailla markkinoilla joka suhteessa olevaa. Oli sitten naimaton tai eronnut tai ehkä jopa leski. Mutta siis myös siinä mielessä vapaa, että ei seurustele ja toisaalta ei ole luopunut ajatuksesta seurustella. En kuitenkaan menisi sanomaan vanhempaa eronnutta ihmistä, naimatonta enkä varsinkaan leskeä (vanhaa tai nuorta) sinkuksi, jos he eivät itse sitä sanaa itsestään käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se ei tarkoita, että sinkku herättäisi suomalaisten mielissä samoja mielleyhtymiä kuin single herättää englanninkielisissä maissa. Mikään sana, jolla löytyy vastine jossain toisessa kielessä, ei tarkoita tässä toisessa kielessä täysin samaa.

Mietitään vaikka sanaa house. Sehän on suomeksi talo, eikö niin. Millainen mielikuva syntyy englantilaisen päässä, kun hän ajattelee sanaa house? House on hänelle ehkä 2 - 3-kerroksinen koti, joka on kehdelta ulkoseinältään kiinni naapurin kodissa. Etupiha ja takapiha ovat kaksi erillistä pihaa ja ne on eristetty naapuripihoista korkealla lauta-aidalla. Mitä suomalaiselle tulee mieleen sanasta talo? Ehkä rintamamiestalo, 1,5-kerroksinen, siinä on sauna ja ullakot. Mutta house tuskin tarkoittaa englantilaiselle rintamamiestaloa tai vastaavasti talo-sanasta ei tule suomalaiselle mieleen kaksimetrinen lauta-aita.

Siksi sinkku-sanan merkitystä ei haeta englannin kielestä, vaan mietitään ihan sitä, mitä meille itselle tulee siitä mieleen.

Vierailija
4/6 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sinkku on nuorehko ihminen, joka ei ole vielä elämässään löytänyt sitä oikeaa. Hän voi olla seurustellut ja eronnut suhteesta. Ehkä ollut jopa kihlautunut, mutta suhde ei ole kestänyt naimisiin asti. Sinkku voi olla siis joko ennen naimisiin menoa, tai jos ei mene naimisiin niin sitten vaikka ennen lasten syntymää on sinkku.

Mutta minun mielessäni sellainen ihminen, jolla on lapsia, ei voi enää muuttua sinkuksi, vaikka kuinka eroaisi miehestä. Siksipä korvaani kuulostaa melkeinpä naurettavalta, kun 45-vuotias kahden teinin yksinhuoltajaäiti mainostaa itseään sinkuksi. Ei sellainen ole mikään sinkku. Mutta jos se itseään sinkuksi nimittää, niin se on sitten nuoruuttaan takaisin haikaileva vähän elähtänyt rouva, joka tulee pettymään miesmarkkinoilla, koska miehet ovatkin vanhentuneet - toisin kuin hän itse.

Vierailija
5/6 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ei nainen enää voi olla sinkku, jolla on lapsia ja jopa lapsenlapsia. Sinkku on ihminen, joka ei ole parisuhteessa ja elää yksin.

Vierailija
6/6 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku on myös ns. single-levy, eli analoginen äänilevy, jonka molemmilla puolilla on yksi musiikkikappale.