Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaskivuorentie 20 ja köyhyys Suomessa: asennekysymys(kö)?

Vierailija
12.11.2014 |

Onko kukaan lukenut Mathias Rosenlundin omaelämänkerrallista teosta Vaskivuorentie 20? Se kertoo nykyajan köyhyydestä ja millaista on elää köyhänä nyky-Suomessa. http://yle.fi/uutiset/mathias_rosenlund_vaskivuorentie_20/6898666

Pidin kirjasta ja siinä oli hyviä pointteja, mutta välillä alkoi ärsyttää kirjassa esiintyvän perheen rahankäyttö. Perheen tulot tukineen jäivät siis kuukaudessa alle 2000 euron, ja heillä oli m.m. isoja lääkekuluja. Välillä syötiin pelkkää kaurapuuroa tai makaronia koko viikko putkeen. Silti perheellä riittä rahaa tupakkaan (kumpikin vanhemmista tupakoi), ja isä tunsi kovasti omatunnonvaivoja siitä, että silloin tällöin laittoi 15 euroa konserttilippuun tai 12 euroa leffalippuun tai 50 euroa pubi-iltaan. Vaatteetkin perhe osti uutena, vaikka halpakaupoista. Isällä oli myös varaa silloin tällöin lentää Ruotsiin tai Tanskaan, vaikka sitten paikan päällä asuikin sukulaisten ja ystävien nurkissa. 

Siis mitä ihmettä? Minä olen itse kasvanut pienituloisessa perheessä, eikä olisi tullut kuuloonkaan, että vanhempani olisivat tuhlanneet rahaa tuollaiseen turhuuteen. Itsekin olin työttömänä viitisen vuotta sitten, ja silloin laitettiin suu säkkiä myöten ja elettiin sen mukaan mihin oli varaa. Ymmärrän, että kirjailijalla on hankala tilanne elämässä (vaimon sairaus suurimpana syynä), mutta en ollenkaan ihmettele, että rahat eivät riitä, jos ei edes viitsi olla suunnitelmallinen: tupakat pois, turha huvittelu pois kunnes talous on paremmassa kunnossa, vaatteet voi hyvin hakea kirpparilta tai Uffin euron päiviltä jne... Ja jos vaihtoehtona on "omien unelmien toteuttaminen" ja toisena vaihtoehtona oman perheen elättäminen ihan oikeilla töillä, niin minä ainakin kallistuisin jälkimmäisen puoleen. Niitä omia unelmia voi toteuttaa siinä sivussa.

Jotenkin jäi koko kirjasta sellainen maku, että köyhyys on oma valinta. Tiedän, että näin ei välttämättä ole, mutta jotenkin... tuntuu että tuo ihminen kaipaisi kunnon ravistelua ja apua oman talouden kuntoon saattamiseen.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:41"]

Pitkään työttömänä olleena voinen sanoa, että elämä ilman jotain extraa, turhaketta msentaisi entisestään. Muutaman kuukauden työttömyyden kestäisikin, mutta jatkuessaan vuosia, työttömyys itsessään syö omanarvontuntoa pois. Poltan itsekin vaikka työtön olenkin, ja hei! Maksan aikalailla veroja tästä turhakkeesta.

[/quote]Mielikuvituksen puutetta. Mikset keksi jotain halpaa harrastusta, vaikka lautapelit
[/quote] Miksi pelaisin jotain typeriä lautapelejä, kun on netti? Ja netti ei muuten ole mitään extraa. nykypäivänä, jos haluat vähänkin sijoittaa tulevaisuuteen etkä tahallaan halua jättäytyä pois yhteiskunnasta. Elän kyllä verorahoilla, mutta palautan veroja suhteessa paljon tupakoinnin takia. Kaikki ihmiset kuitenkin kuluttavat pääosin rahansa oman alueensa liikkeisiin, ja näin lisäävät työllisyyttä. Lukuunottamatta varakkaita, joiden rahat makaa tileillä.
[/quote]Ainiin, en valita köyhyyttä juurikaan, koska en koe olevani köyhä. Minulla on kaunis koti, johon olen panostanut tarkoituksella ja viihdyn täällä. Minulla on aikaa etsiä netistä itselleni mieluisia huonekaluja hyvällä hinnalla. Töissä ollessa tällaista ei olisi. Eilenostin vanhan antiikkilipaston lapselleni erittäin huokeaan hintaan. Ompelen ja tuunailen mielelläni ja täten pääsen käyttämään mielikuvitustani.

Vierailija
22/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhällä pitäisi olla erivapaukia ja olla osallistumatta talkoisiin, jolla saadaan suomi nousuu. Jokaisen pitää kuluttaa. Mitä tapahtuisi, jos kaikki säästäisivät tai ostaisivat kaiken käytettynä. Turha teidän töissä käyvien on hurkastella olevanne parempia ihmisiä suhteessa työttömään. Samassa nettosaajien veneessä te olette. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:20"]Miksi köyhällä pitäisi olla erivapaukia ja olla osallistumatta talkoisiin, jolla saadaan suomi nousuu. Jokaisen pitää kuluttaa. Mitä tapahtuisi, jos kaikki säästäisivät tai ostaisivat kaiken käytettynä. Turha teidän töissä käyvien on hurkastella olevanne parempia ihmisiä suhteessa työttömään. Samassa nettosaajien veneessä te olette. 
[/quote] No onhan työssäkäyvät parempia ihmisiä, hehän maksavat veroja ja kustantavat muiden elämän! Itse eivät kuitenkaan maksetuista veroista pääse nauttimaan, kun pitää siellä töissä jonkun käydä.

Vierailija
24/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:41"]

Pitkään työttömänä olleena voinen sanoa, että elämä ilman jotain extraa, turhaketta msentaisi entisestään. Muutaman kuukauden työttömyyden kestäisikin, mutta jatkuessaan vuosia, työttömyys itsessään syö omanarvontuntoa pois. Poltan itsekin vaikka työtön olenkin, ja hei! Maksan aikalailla veroja tästä turhakkeesta.

[/quote]Ai sinä tuilla eläjä maksat veroja? Mielenkiintoinen tulkinta

[/quote]

Itse asiassa tuista menee aika paljon veroja, sillä vouti ottaa, vouti antaa. Röökissä tietysti on myös veroa.

terv. sossu

[/quote]Jos ei tienaa mitään ei voi maksaa verojakaan

[/quote]

Kuinka niin ei? Meneehän työttömyyskorvauksestakin veroja, kuten kotihoidontuesta, äitiyspäivärahasta ja niin pois päin, yleensä sen minimin 20%,

Vierailija
25/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ei ole yksioikoinen asia. Joskus elämässä sattuu ikäviä, odottamattomia asioita ja joku saa huonot kortit heti ensimmäisessä jaossa. Valinnanmahdollisuudet voivat olla pienet.

Toisaalta monissa tapauksissa kysymys ei ole niinkään rahanpuutteesta kuin elämänhallinnan ongelmista ja yleisestä asenteesta - siitä, millaista elintasoa tavoitellaan. Jotkut tuntuvat havittelevan sellaista elintasoa, johon monella työssäkäyvälläkään ei ole varaa. Mieleeni muistuu esimerkiksi tällä palstalla käyty keskustelu edullisesta ruoasta, jossa monet olivat sitä mieltä, että juuresten ja tarjouslihan syöminen on jotenkin ihmisarvoa alentavaa eikä köyhänkään pitäisi joutua alentumaan sellaiseen.

Olen käytännössä huomannut, että oma asenne vaikuttaa suorastaan hämmästyttävän paljon. Kahdella perheellä, joilla on samat tulot, voi olla täysin eri näkemys taloudellisesta tilanteestaan - Mäkiset kokevat elävänsä taloudellisessa ahdingossa, Virtaset ajattelevat elävänsä ihan mukavasti. Itse olen ollut Virtasten roolissa ja huomannut, että joskus Mäkiset jopa kadehtivat Virtasia, kun huomaavat, että Virtasilla on jotain, mitä heillä ei ole, vaikkapa mahdollisuus käydä silloin tällöin ravintolassa. Heiltä jää näkemättä ne asiat, mitä heillä itsellään on ja mistä Virtaset ovat valinneet luopua - heillä on ehkä isompi asunto tai kalliimpi auto tai heiltä menee enemmän rahaa tupakointiin.

Toivoisin ihmisille vähän enemmän ymmärrystä siitä, että 99 prosentilla meistä ei ole varaa kaikkeen, mitä haluamme, ja valintoja on siksi tehtävä. Kärjistettynä esimerkkinä taannoinen Hesarin jutun eläkeläispariskunta ei ollut niin köyhä, ettei heillä olisi ollut varaa teatterimatkaan. He vain valitsivat kattokruunun. Mutta kuten jo aluksi sanoin, ymmärrän, että joissain tapauksissa valinnanmahdollisuudet ovat pienet tai jopa olemattomat.

Vierailija
26/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:41"]

[/quote]

Sun maksamat verot ovat alun alkujaankin pelkkiä tulonsiirtoja muiden maksamista veroista sinulle. Plus miinus nolla. Koettakaa nyt ihmiset uskoa, että se vähä mitä työtön käyttää kulutushyödykkeisiin ja maksaa niistä välillisiä veroja, ei millään kata niitä kuluja, joita hän itse aiheuttaa kunnalle ja valtiolle olemalla tuottamaton yksilö. 

Työttömyyden syitä on sitten montaa eri ja joskus ne on aivan todella inhimisilliä ja traagisia jopa. Mutta turha on vedota niihin veroihin. Vasta sitten kun esim. me lapsiperheelliset maksamme yhdessä veroja vaikkapa sen verran, että sillä katetaan lastemme päivähoitokulut tai muut vastaavat, suuret kuukausittaiset menoerät, niin vasta sitten voi pikkaisen leijua sillä, että antaa takaisin siitä, mitä saa. Jos siis työskentelee yksityisellä sektorilla ;)

Vierailija
27/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, suurin osa ihmisistä ja jopa suomalaisista yrityksistä tekee päivittäisiä valintoja sen mukaan, mitä todella tarvitsee ja mihin todella on varaa. Tätä sanotaan niukkuudeksi, ja se tulee laman aikana vastaan suurimmalla osalla kuluttajia. Niukkuus on yksi asia, joka pitää kuitenkin yllä myös kilpailua. Eihän siinäkään olisi mitään rajaa, että jokainen voisi jatkuvasti ostaa mitä haluaa. 

Vierailija
28/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, suurin osa ihmisistä ja jopa suomalaisista yrityksistä tekee päivittäisiä valintoja sen mukaan, mitä todella tarvitsee ja mihin todella on varaa. Tätä sanotaan niukkuudeksi, ja se tulee laman aikana vastaan suurimmalla osalla kuluttajia. Niukkuus on yksi asia, joka pitää kuitenkin yllä myös kilpailua. Eihän siinäkään olisi mitään rajaa, että jokainen voisi jatkuvasti ostaa mitä haluaa. 

Vierailija
29/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tupakat ja jotkut liput eivät poista sitä tosiasiaa että yhden ihmisen palkalla ei tule toimeen. Meinaatko että niillä rahoilla tuo perhe pääsisi köyhyysrajan alta pois? Jos sinä säästät puoli vuotta että saat lentolipun Ruotsiin, eikö se ole köyhyyttä? Eikä köyhäkään halua jättää ihan kaikkea tekemättä ja tyytyä noyrästi istumaan hiljaa nurkassa.

Vierailija
30/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:52"]

Ne tupakat ja jotkut liput eivät poista sitä tosiasiaa että yhden ihmisen palkalla ei tule toimeen. Meinaatko että niillä rahoilla tuo perhe pääsisi köyhyysrajan alta pois? Jos sinä säästät puoli vuotta että saat lentolipun Ruotsiin, eikö se ole köyhyyttä? Eikä köyhäkään halua jättää ihan kaikkea tekemättä ja tyytyä noyrästi istumaan hiljaa nurkassa.

[/quote]

Miksi sen köyhän pitää polttaa tupakkaa? 6x5e = 30e, 4x30e = 120e. 12x120e = 1440e vuodessa tupakkaan. Yhdellä ihmisellä. Tuolla summalla kaksi ihmistä saa kuntosalijäsenyyden itselleen vuodeksi. 

Vierailija
31/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei varmasti halua.

Sitten kannattaisi ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä jotain hyödyllistä millä ansaitsee rahaa.

Kukaan muu kun sitä ei tee.

Vierailija
32/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:41"] Pitkään työttömänä olleena voinen sanoa, että elämä ilman jotain extraa, turhaketta msentaisi entisestään. Muutaman kuukauden työttömyyden kestäisikin, mutta jatkuessaan vuosia, työttömyys itsessään syö omanarvontuntoa pois. Poltan itsekin vaikka työtön olenkin, ja hei! Maksan aikalailla veroja tästä turhakkeesta. [/quote]Mielikuvituksen puutetta. Mikset keksi jotain halpaa harrastusta, vaikka lautapelit [/quote] Miksi pelaisin jotain typeriä lautapelejä, kun on netti? Ja netti ei muuten ole mitään extraa. nykypäivänä, jos haluat vähänkin sijoittaa tulevaisuuteen etkä tahallaan halua jättäytyä pois yhteiskunnasta. Elän kyllä verorahoilla, mutta palautan veroja suhteessa paljon tupakoinnin takia. Kaikki ihmiset kuitenkin kuluttavat pääosin rahansa oman alueensa liikkeisiin, ja näin lisäävät työllisyyttä. Lukuunottamatta varakkaita, joiden rahat makaa tileillä. [/quote]Ainiin, en valita köyhyyttä juurikaan, koska en koe olevani köyhä. Minulla on kaunis koti, johon olen panostanut tarkoituksella ja viihdyn täällä. Minulla on aikaa etsiä netistä itselleni mieluisia huonekaluja hyvällä hinnalla. Töissä ollessa tällaista ei olisi. Eilenostin vanhan antiikkilipaston lapselleni erittäin huokeaan hintaan. Ompelen ja tuunailen mielelläni ja täten pääsen käyttämään mielikuvitustani.

[/quote]Ei ole mitään syytäkään koska et ole köyhä. Käyhä asuu aaltopeltihökkelissä ja kerää ruoat työssäkäyvien tähteistä

Vierailija
33/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin niin punaista kun tuon kirjan luin. Mun mielestä kirjoittajan sanoma tiivistetysti oli: mun pitää saada tehdä just sitä työtä, mitä mä haluan ja just sillä palkalla mitä mä haluan. Ja jos olen työttömänä, niin elintason pitää olla vähintäänkin sama kuin naapurin lääkärillä. Kun se nyt vaan ei ole todellisuutta kovinkaan monelle. Usein sitä joutuu tekemään kompromissia elintason ja työn mielekkyyden takia.

Kamalan uhriutuva asenne, eikä tunnu arvostavan ollenkaan sitä, miten valtavan hyvin Suomessa kuitenkin huolehditaan ihmisistä, ja miten paljon heidänkin perhettään yhteiskunta tukee. Monessa maassa heidän perheensä olisi oikeasti nähnyt nälkää ja ei todella olisi ollut varaa mihinkään hilavitkuttimiin. Valtavan huonoja valintoja tehneet ja sitten syyttävät yhteiskuntaa.

luin hänestä joskus jonkun haastattelun, missä valitteli, ettei ole rahaa ostaa lapsille henkilökortteja, jotta pääsisivät risteilylle (näin muistaakseni). Hänellä on kuitenkin varaa polttaa tupakkaa ja taisipa olla iphonekin taskussa. Jos ihan oikeasti haluaisi lapsille ne henkilökortit, niin voisi vähän aikaa olla polttamatta tai sitten vaikka myydä luurinsa ja ostaa halvemman tilalle. 

Mutta ei, kun kaikki pitäisi saada valmiina ja ilmaiseksi.

Mielestäni oli kyse enemmän henkisen pääoman puutteesta kuin taloudellisista rajoitteista.

Vierailija
34/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:58"]

[/quote]

Miksi sen köyhän pitää polttaa tupakkaa? 6x5e = 30e, 4x30e = 120e. 12x120e = 1440e vuodessa tupakkaan. Yhdellä ihmisellä. Tuolla summalla kaksi ihmistä saa kuntosalijäsenyyden itselleen vuodeksi. 

[/quote]

En tiedä kirjan kirjoittajan polttamisista, mutta kaikki minun tuntemani köyhät polttavat kyllä sätkiä. Viikon sätkätarpeet saa about kympillä, jolloin tupakkaan menee vuodessa vähän päälle 500 e. Kuntosalikortin saa toki vissiin silläkin rahalla, mutta tulotasojen ero on aika huimaava, kun ottaa huomioon, että hyvätuloisen lapsiperheen yhden lapsen harrastukseen saatetaan hyvinkin panna tuo sama summa kuussa. 

Eikös kaikkien ultrakapistalisten "nettoveronmaksajien" pitäisi muuten olla iloisia siitä, että köyhät tupakoivat? Kuolevat siten aikaisemmin uutta uljasta maailmaanne pilaamasta. Vielä kun saatte tuon ideologianne lainsäädännön tasolle asti, niin ei tarvitse edes murehtia tupakointiin liittyvien sairauksien terveydenhuoltokustannuksista: poistetaan julkinen terveydenhuolto ja kaikki taloudelliset turvaverkot, niin köyhät kuukahtavat ysköksiinsä kesken rappustenne kuuraamisen tai viimeistään kartanoidenne perukoille rakennetuissa, lämmittämättömissä hökkeleissä vanhaan kunnon keuhkotautiin, vaikkeivät tupakoisikaan. Siten saadaan myös tulotasoon perustuva lapsikuolleisuus kivasti nousuun ja ali-ihmisten (=köyhien) määrä entisestään laskee, ja kuten historia osoittaa, maailmasta tulee parempi paikka...  

Nikotiiniriippuvuus on muuten addiktiosairaus, vaikkei sitä valitettavasti tässä maassa osata sellaisena hoitaa, niinkuin ei addiktiosairauksia ylipäänsäkään osata. Nicorette ja muut korvikkeet ne vasta kalliksi tulevat! Mutta ai niin, kysehän on vaan siitä kuuluista tahdonlujuudesta, jota mukavaa pullamössöelämää viettäviltä toisten elämän päsmäröijiltä tunnetusti löytyy yllin kyllin -- ennenkuin sitä lujuutta kovan paikan tullen testataan, jolloin ääni kellossa on usein hyvin toisenlainen.

Vierailija
35/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskaan lentää muutamalla kympillä. Mielelläni todellakin suon sen köyhällekin joskus.

Vierailija
36/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:50"]

Nikotiiniriippuvuus on muuten addiktiosairaus, vaikkei sitä valitettavasti tässä maassa osata sellaisena hoitaa, niinkuin ei addiktiosairauksia ylipäänsäkään osata. Nicorette ja muut korvikkeet ne vasta kalliksi tulevat! Mutta ai niin, kysehän on vaan siitä kuuluista tahdonlujuudesta, jota mukavaa pullamössöelämää viettäviltä toisten elämän päsmäröijiltä tunnetusti löytyy yllin kyllin -- ennenkuin sitä lujuutta kovan paikan tullen testataan, jolloin ääni kellossa on usein hyvin toisenlainen.

[/quote]

Vittuakos olette niin typeriä että alatte polttamaan.

Elämä on valintoja ja tässä yksi niistä. Älkää nyt vaan sanoko "ettette tienneet".

Vierailija
37/37 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:31"]

Kuinka niin ei? Meneehän työttömyyskorvauksestakin veroja, kuten kotihoidontuesta, äitiyspäivärahasta ja niin pois päin, yleensä sen minimin 20%,

[/quote]

Järjestelykysymys. Mulla menee työmarkkinatuesta 1% veroja. Maksan tuon verran ihan mielelläni.