Sossun tuloraja
Onko sossussa nykyään se 300e:n tuloraja? Mie tienasin n. 350euroa toimeentulotuen lisäksi ja mietiskelen nyt, että onkohan tuo koko summa pois sitten ensi kuusta vai vaan tuo 50euroa?
Kommentit (8)
Ei siellä mitään tulorajoja ole. Se, kuinka paljon saat tienata riippuu esimerkiksi siitä, kuinka paljon elätettäviä sulla on. Siis yksin elävä ihminen ei saa tienata oikeastaan mitään, jotta olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Jos sä olet vaikka kahdeksan lapsen yksinhuoltaja niin saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen vaikka kävisit töissäkin (olettaen kuitenkin suht. matalaa palkkaa).
Sekoitat sen nyt työttömyysturvan rajaan. Sossu laskee tulot ja menot ja sillä siisti.
Niin ilmeisesti sekotinkin. Olin ymmärtänyt asian täysin väärin ja nytkö tuo yli 300euron tulo on ollut täysin turhaa :(
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:30"]
Niin ilmeisesti sekotinkin. Olin ymmärtänyt asian täysin väärin ja nytkö tuo yli 300euron tulo on ollut täysin turhaa :(
[/quote]
Joo, olet tienannut 300e joten se vähennetään toimeentulotuesta. Ja ei se turhaa ole ollut, parempi se aina on tienata rahat itse kuin nostaa toimeentulotukena. Ainakin jos yhteiskunnan varat ja oma vastuu toimeentulosta yhtään kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:26"]
150€ saa tienata
[/quote]
Oikeasti sossu ei ota huomioon 20% palkkatuloista mutta enintään 150€ eli tämä tarkoittaa sitä että jos tienaat vaikka 200€ palkkaa niin saat pitää itselläsi 20 prossaa siitä eli todellisuudessa vain 40€ tulee siihen normitoimeentulotuen päälle koska sitä määrää ei oteta huomioon tuloina kun toimeentulotukea lasketaan. Muu osa (eli 160€ tuosta kahdestasadasta vähennetään suoraan toimeentulotuesta)
Jos tienaat vaikka 900€ palkkaa niin silloin 20% olisi 180€ mutta koska maksimi on 150€ mitä ei oteta huomioon niin se on se maksimi mitä voit saada normi toimeentulotuen päälle vaikka palkkasi olisi mikä tahansa. Eli karkeasti ottaen tilanne voi joissain tapauksissa olla pienituloisilla lapsiperheillä niin huono että vaikka palkkatulot olisi pari tonnia niin perheelle tulee jäämään käteen loppujen lopuksi vain 150€ enemmän kun sellaisessa tilanteessa että palkkatuloja ei olisi ollenkaan. Siis tällainen tilanne tulee vastaan silloin jos tulot on jo perhekokoon nähden niin huonot että on oikeutettu siihen toimeentulotukeen ja sen perusosan mukaisiin summiin. Koska, maksimi mitä voi tienata toimeentulotuen päälle on se 150€.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:30"]
Jos olet tienannut 300€ niin sossu ei ota huomioon siitä 20% osaa eli sossu laskee että olisit tienannut 240€ vaikka todellisuudessa tienasit 300€. Mutta kaikkihan riippuu myös siitä mihin summaan olisit oikeutettu ilman tuota palkkatuloa. Eli jos olet oikeutettu aikaisemmilla tuloilla vaikka 50 euron toimeentulotukeen niin tietenkin et sitten tule saamaan enää mitään toimeentulotukea jos lisätuloja tulee 300€ eli todellisuudessa voitat palkan 300€ mutta menetät toimeentulotuen 50€ eli loppujen lopuksi voitat 250€ työnteosta.
Jos taas olisit entisten tulojen mukaan saanut tt tukea 400€ ja jos tulosi lisääntyvät 300 netto palkkaa niin sossu laskee että sinulla on 240€ enemmän tuloja kun ennen (jos siis palkka nettona 300) ja toimeentulotukesi vähenee 240€ eli saat palkan 300€ + tt tukea 400-240=160€ yht. 460€ eli voittosi vain 60€ työnteosta verrattuna tuloihin ilman lisäpalkkatuloa.
[/quote]
Joo, olet tienannut 300e joten se vähennetään toimeentulotuesta. Ja ei se turhaa ole ollut, parempi se aina on tienata rahat itse kuin nostaa toimeentulotukena. Ainakin jos yhteiskunnan varat ja oma vastuu toimeentulosta yhtään kiinnostaa.
[/quote]
Ei todellakaan ole mitään tulorajoja vaan kaikki tulot otetaan huomioon. Saat ensikuussa 350€ vähemmän tukea.