Hautajaiskimppuun värssy? Lapsen hautajaisista kyse.
Siskoni lapsi (meidän kummilapsi) kuoli viikko sitten pitkän sairauden jälkeen 2 vuotiaana. Hautajaisiin pitäisi keksiä joku värssy, mielellään ei mikään sellainen missä puhutaan taivaasta, enkeleistä ym. Koska siskoni perhe ei usko tuollaiseen paskaan (eikä kyllä meidänkään perhe).
Kommentit (36)
" sinä herätät meidät jälleen henkiin ja maan mullasta sinä tuot meidät takaisin" Se on joku saarnaajan kohta, taikka sitten " Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet pois heidän silmistään, eikä kuolemaa eikä itkua ja parkua ole enää oleva" Ilmestyskirjasta, ja sitten vielä " herra opeta minua ajattelemaan loppuni jotta saisin viisaan sydämmen" psalmista. jne.. onhan siellä näitä vähän erilaisia kohtia.
Kokonaisuudessaan tässä:
Levoton on virta ja vierivä laine,
meri yksin suuri ja meri ihanainen.
Nuku virta helmassa meren.
Tuuli se kulkee ja lentävi lehti.
Onnellinen on se, ken laaksohon ehti.
Nuku lehti helmassa laakson.
Päivä kun nousee, niin sammuvi tähti.
Ei se ijäks sammu, ken elämästä lähti.
Nuku tähti helmassa päivän.
sopii hyvin just pienen lapsen hautajaisiin.
Kun on oikein pieni
voi lentää linnun untuvalla,
nukkua orvokinlehden alla,
kun on oikein pieni.
Kun on oikein pieni
voi keinua heinässä heiluvassa,
levätä kukassa tuoksuvassa,
kun on oikein pieni.
Kun on oikein pieni
voi istua lumihiutaleille,
liitää maailman tuulien teille,
kun on oikein pieni.
~Hannele huovi~
Vaikkeivät itse Jumalaan uskoisikaan, saattaisivat edes pienokaisensa taivaaseen =(((
" Tuiki, tuiki tähtönen
iltaisin sua katselen!
Korkealla loistat vaan,
katsot alas maailmaan.
Tuiki, tuiki tähtönen,
iltaisin sua katselen!
Vaikka en ole sitä ikinä yhdistänytkään tällaiseen asiaan, mutta nyt sai kyyneleet silmään.
Miten olisi Jussi Hakulisen laulusta hän vain tanssi kanssa enkeleiden seuraava pätkä:
Kun suljen silmät niin hän on täällä taas
Ja taas voin nähdä jokaisen askeleen
Voin nähdä, voin elää ja voin unohtaa
Voin tuntea sen kaiken uudelleen
Jussi on tehnyt tämän biisin omasta oppilastaan, joka kuoli syöpään
Miksi ateisti haluaisi tällaista??
Jos haluaa uskoa, että lapsonen on vapaa kuin taivaan lintu, silloin olisi parasta uskoa Jumalaan ja taivaaseen eikä keksiä sille mitään älyttömiä korvikkeita!
Monen monta pientä lintua,
sinua-XX Xnyt siivillään kantaa.
Pienen, hellin elein,
tahdomme sinua tänään muistaa.
Tulet aina tähtenä silmissämme loistamaan.
siel on hieno hietakehto,
sinne ma lapseni saatan.
Oisko aleksis kiveä....
Jos tahtoisit nähdä enkelin,
mahdotonta se on mutta kuitenkin.
Vaan kerran, kun silmäsi sammuvi,
hän vuoteesi vierellä välkkyvi.
Sitä vartenpa vai ovat enkeliparvet valveilla ain -
Nuku, nuku, nurmilintu,
väsy, väsy, västäräkki,
nuku nurmelle hyvälle,
vaivu maalle valkealle.
Tuuti, tuuti tuomen marja,
liiku, liiku lempilehti,
nuku nurmilintuseni,
väsy västäräkkiseni.
Mutta hei - ateisti tai ei, kun oma lapsi kuoleen, niin ihmisellä on ihan pakottava tarve jollain tavalla uskoa, että joku jatkuu, että pieni elämä ei häviä tuosta vaan, että jollakin on jotain merkitystä. En itsekään usko jumalaan mitenkään evankelisluterilaisesti ja Raamattu on mielestäni lähinnä historiaa. Silti, kun oma lapseni kuoli muutama vuosi sitten vain 2kk ikäisenä niin kyllä se on jollain tavalla lohduttava ajatus, että lapsen sielu ei ehkä häviäkään kuin laantuva tuulenpuuska, vaan siirtyy jonnekin, " kiertoon" ehkä.
joka ainoan tuntee Hän.
Joka kukkasen nimeltä kutsuu
ja perhosen pienimmän.
Sekä siskoni, että myös minä erottiin kirkosta hyvin nuorina (silloin, kun muutettiin omillemme) ja saimme kuula tuota uskontopaskaa koko pienen elämämme ajan, siitä piti huolen meillä asunut äidinäiti, joka oli erittäin uskovainen ihminen.
Ja todellakaan mitään taivasta, enkeleitä eikä helvettiä ei ole. Ihmisen kuollessa hänen sielunsa siirtyy eteenpäin, uskon vahvasti (niin kuin myös mieheni ja siskoni) sielunvaellukseen ym.
Saatan ehkä olla ateisti, kun en usko Jumalaan ym. uskontonpaskaan, mutta mielestäni kuolema ei ole loppu, se on vaan uuden alku.
Kiitos hyvistä vinkeistä, lisää otetaan vastaan. Tuota positiivaria selasin, mutta siellä on lähes tulkoon kaikki värssyt täynnä tuota paskaa.
ap
vaikutat jotenkin että et nyt ole ihan järjissäsi ja ymmärrän sen kyllä.
vaikka itse olet aivan yhtä syvällä " uskontopaskassa" (=jos sitä siksi halutaan kutsua) kuin kuka tahansa uskova kristitty, kun uskot jälleensyntymiseen tms. Uskontoa se on siinä missä mikä tahansa muukin.
Onneksi taivas ei häviä olemasta, vaikket sinä siihen uskokaan. Eikä helvetti. Jumala on nyt ja aina, eikä Hänen olemassa olonsa hetkahda sinun tai kenenkään raivosta tai epäuskosta. Toivon, että löydät rauhan ja levon sydämeesi. On Yksi, joka voi vapauttaa ja mullistaa koko ihmisen todellisuuden. Sen olen saanut kokea. Tuo mies eli maan päällä 2000 vuotta sitten. Se nimi on voimallinen ja vapauttaa ihmisen.
Yksi kauneimmista värssyistä oman pienen siskoni hautajaisissa oli seuraava (=nimi tuulesta temmattu):
" Sun nimesi Milja kultainen
mä painan pohjahan sydämen
Elon polkuja täällä kulkeissain
sua muistelen siunaten rakastain"
Voimia teille.
Niin sininen on mekko
ja kauniit polvisukat.
Ja tuulikin hiljaa
Sun leikkii kutreillas.
Kun kuljet poikki pihan
kera pienen koiranpennun,
joka kukka tervehtää,
kaikuu maa kun laulus jää.
vaikka monesti nauhoissa tai kuolinilmoituksessa on sellainen runo. Mun mielestä paras olis itse keksitty. Mitä haluat sanoa pienen arkun edessä?
siinä lauletaan pienokainen olit meille lainaa hetken vain....