Oman mummon nimi lapselle?
Mummoni kuoli 5 vuotta sitten. Mummon nimi oli Eevi, joka on mielestäni melkeinpä kaunein nimi, jonka tiedän. En tahdo paljastaa nimivaihtoehtoja vanhemmilleni, joten kyselen teiltä, voiko mielestänne antaa minun mummon nimen lapselleni?
Ristiäiset olisivat kuukauden päästä... Itselleni tuo Eevi ei ole sillä tapaa "tuttu" nimi, että mummoani kutsuttiin aina joko mummoksi tai lempinimellä Emma. Tuo Emma oli ihan suht yleisessä käytöstäkin... Mielipiteitä :)
Kommentit (24)
Meillä "mummon" nimi on molemmilla serkkulikoilla. Toisella etunimenä ja toisella toisena nimenä. Ei kyllä kysytty kumpikaan keltään mitään....
Eevi on ihana nimi ja sillä on varmasti tunnearvoa sinulle :)
Terv. Hilja-Marian äiti ja arvaatte varmaan mistä nimi...
Eevi on ihana nimi. Tytön kerhokaverin nimi on Eevi :)
Mietin itsekin että olisin antanut jommalle kummalle tytölleni toisen isoäitini nimen, mutta sitten en kuitenkaan... Vaikka nätti nimi tuo olisi ollut, Lila!
Ihan suomalainen mummo oli, syntynyt 1900-luvun alussa. Oli jo lähes 80-vuotias kun synnyin.
Me annettiin tytöllemme vielä elossa olevan mummuni nimi. Lupa kysyttiin vain mummulta itseltään ja nyt on suvussa kaksi samannimistä. Ketään ei haittaa ja suku oli hyvillään, kun rakkaan ihmisen nimi annettiin uudelleen.
Entäpäs jos isoäiti on vielä elossa? Voiko antaa?
Meillä on tytöllä miehen mummon nimi! Halusin ehdottomasti nimen suvusta. Anna mennä vaan, uskon että mummosi ilahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:01"]
Entäpäs jos isoäiti on vielä elossa? Voiko antaa?
[/quote]
No voi tietenkin. Voi antaa vaikka äitinsä nimen, jos haluaa.
Ap:n kysymykseen, Eevi on hyvin kaunis nimi ja sopii pienelle tytölle ja aikuiselle naiselle.
Minun lapseni on saanut vaarini nimen. Isän puolen suku loukkaantui tästä, kun heidän sukuaan ei huomioitu laisinkaan nimivalinnassa. Hohhoijaaa. Isän puolelta tuli sentäs jo sukunimi...
Mikset voisi? Mun mummon nimi on Elma ja harkitsen tulevaisuuden lapselle yhdistelmä nimee oman ja miehen mummonimistä :)
Tottakai voitte tuon nimen antaa, jos se ei sinulle tai lapsen isälle aiheuta kylmiä väreitä. Meidän lapset on myös nimetty isovanhempien mukaan. Omilta vanhemmiltamme ei lupaa kyselty.
Meillä on lapsella miehen kuolleen isovanhemman nimi, myös sukunimi sama. Miehen vanhemmat ja nimikkomallisto leski tuntuvat kovasti olevan otettuja yhä. Anna ihmeessä mummosi nimi, se on kunnianosoitus myös omille vanhemmillesi.
Anna mennä vaan! Mielestäni asiaa lieventää vielä tuo, että Eevi nimeä ei ole juuri käytetty, jolloin siitä nimestä ei välttämättä tule automaattisesti mummosi ensimmäisenä mieleen koko suvulle :)
Mielestäni kaikki sellaiset sukulaiset jotka ovat jo edesmenneitä ovat nimien osalta erinomaisia vaihtoehtoja, kunhan heillä on eri sukunimi kuin lapsella. En haluaisi kenellekään tahallani täyskaimaa nimetä, mutta minkäänlaista sekaannuksen vaaraahan ei ole jos Eevi Virtasen lapsenlapsesta tulee Eevi Korhonen.
Munkin tuttava antoi lapselleen oman äitinsä nuorena kuolleen siskon nimen. Eli tätinsä, jota ei ole koskaan tavannut. Nimi on kaunis, ja tuttavani äiti todella liikuttunut ja otettu :)
Anna ihmeessä Eevi nimeksi!
Meillä tytön etunimi on "itse keksitty" eli ei suvusta. 2.nimi elossa olevan isomummun (kysyttiin) ja 3.nimi isoisomummun. Oli selvää että halusimme suvusta nimiä. Uskon, että on vaan kunnianosoitus menneille sukupolville. Jos vielä saamme tytön, hän saa etunimensä miehen suvun isoisomummun mukaan.
Tyttärellämme on minun isoäitini etunimi ja samalla mieheni isoäidin nimi myös-sukunimeä myöten.Molemmilla meillä vanhemmilla siis samannimiset mummot.
mulla on kans nimenä äitin mummon etunimi.
Minusta mummon nimen voi hyvinkin antaa. Varsinkin jos ei ole enää edes elossa. Nätti nimi eikä ainakaan vielä edes mikään muotinimi kuten Aino sun muut "mummojen nimet".
Eevi Amanda olisi minun mielestä nätti nimi :) siis ei ap