Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka putoaa 400 €. :(

Vierailija
11.11.2014 |

Ilmoitettiin tänä aamuna, että palkka taas laskee. :( Millähän sitä lapsensa kohta elättää? Kai sitä on pakko etsiä kakkostyö tai kokonaan vaihtaa alaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:50"]Tuohon sopisi seuraksi jokin paikasta ja ajankohdasta riippumaton freelance-työ. Ensimmäisenä mieleen tulee kirjoittaminen (satunnaisia artikkeleita), kääntäminen (jos osaat kieliä ja tunnet erityisesti jonkin alan sanastoa), jonkin puhelipalvelun tarjoaminen tai vapaavalintaisina aikoina tehtävä puhelinmyynti tmv.
[/quote]
Kyllä, mutta ongelma on ajankäyttö. Pph:n työ vie päivästä 10 tuntia, kotityöt osansa, omien lasten kanssa pitäisi ehtiä olla ja jaksamisen takia tahdon käydä lenkilläkin muutaman kerran viikossa. Ei siis tahdo olla aikaa tehdä enää toista työtä tässä ohella. Sitä toivoisi, että jos on kokopäivätyö johon on koulutuskin, siitä saisi palkkaa niin että sillä eläisi edes niukasti. Näen niin, että noin 1500 €/kk olisi sellainen sopiva korvaus tästä työstä. Mielestäni en vaadi siis kohtuuttomia.
Mutta joo, työkkärin sivuja olen katsellut tässä jo vuoden verran, jatkossa varmaan vakavammallakin mielellä ja ehkä alan kysellä töitä suoraan yrityksistäkin... Harmittaa kyllä, koska tykkään työstäni ja olen ihan hyvä siinä, minulle uskaltaa tuoda esim. moniallergikon hoitoon. Ap

Vierailija
2/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoidon alasajo :(
Meidän kunnassa on kyllä perhepäivähoitajosta jatkuva haku-toistaiseksi.

Palkka ketuttaa sanoinkuvaamattomasti ...mutta:
-aamut saa aloittaa kiireettömästi, ei ruuhkia
- ei tartte hinkata jäistä autoavaamusta
- ei työmatkakuluja
- saan olla lähettämässä ja vastaanottamassa koululaiseni
-ulkoiltua tulee päivässä jopa 4 h
-teen terveellistä kotiruokaa alusta saakka ja syön lounaani siinä itsekin
- kotitöitä pystyn tosiaan tekemään työajalla : tiskit, imurointi, usein saan pyykkejäkin laitettua
- pienet päiväunet :)
-työssä saan olla itse oma lähiesimieheni eli määrätä tahdin
- ihana kodikas kotimme työympäristönä jota rakastan, ei kosteusvaurioita ym.

Itse työssäkin pelkkää plussa, ihanat lapset !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nuo edutkin pitää muistaa...

Itse herään kukonlaulun aikaan, jotta ehdin viedä omat lapseni hoitoon. Sitten moottoritielle henkensä kaupalla ajelemaan ja ruuhkassa seisomaan. Kiireellä töihin, 8 tunnin työpäivä, ruuhkat motarilla, töistä kauppaan ja kamalalla kiireellä hakemaan lapsia hoidosta. Sitten kotiin laittamaan ruokaa, viemään lapsia harrastuksiin, jossain välissä pyykit ja tiskit, iltapala ja seuraavan päivän kamppeet. Ja nukkumaan max. 7 tunniksi. 

Öö... olisinko mieluiten nukkunut hieman pidempään? Jättänyt ruuhkassa ajelun väliin? Pessyt pyykit työaikana? Tehnyt päivän ruuat työaikana? Ottanut päiväunet? Siivonnut työaikana? Viettänyt aikaa lasteni kanssa? Öööööö.... joo.... olisin. Vaan minulla on eri alan koulutus.

Vierailija
4/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin heti aloituksesta, että kyse on pph:sta. Minusta tuo on vain kohtuutonta, että ihminen tekee täyttä työpäivää ja palkka voi tippua noin paljon. Mun tuttu pph sai palkkaa kahdesta lapsesta, siis vajaan tonnin kuussa, vaikka työviikko oli yli 40-tuntinen. Hänelläkin palkka laski peräti puoleen, kun kaksi lasta jäi pois hoidosta eikä uusia ollut tulossa tilalle. Ei täyden työpäivän päälle oikein mitenkään jaksa lisätyötäkään tehdä eikä ole edes oikeutta soviteltuun päivärahaan.

Vierailija
5/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:57"]No kyllä nuo edutkin pitää muistaa...

Itse herään kukonlaulun aikaan, jotta ehdin viedä omat lapseni hoitoon. Sitten moottoritielle henkensä kaupalla ajelemaan ja ruuhkassa seisomaan. Kiireellä töihin, 8 tunnin työpäivä, ruuhkat motarilla, töistä kauppaan ja kamalalla kiireellä hakemaan lapsia hoidosta. Sitten kotiin laittamaan ruokaa, viemään lapsia harrastuksiin, jossain välissä pyykit ja tiskit, iltapala ja seuraavan päivän kamppeet. Ja nukkumaan max. 7 tunniksi. 

Öö... olisinko mieluiten nukkunut hieman pidempään? Jättänyt ruuhkassa ajelun väliin? Pessyt pyykit työaikana? Tehnyt päivän ruuat työaikana? Ottanut päiväunet? Siivonnut työaikana? Viettänyt aikaa lasteni kanssa? Öööööö.... joo.... olisin. Vaan minulla on eri alan koulutus.
[/quote]
Minä olen nyt yli 10 vuotta nauttinut näistä eduista. On tosi kiva, ettei ole työmatkaa, ja on tosi kiva että pienten koululaisten ei tarvinnut lähteä yksin kouluun silloin aikanaan. Mutta ei tässä kyllä päiväunia nukuta tai työajalla siivota kuin ne siivoamiset mitä työhön kuuluu. Eli vessa, eteisen hiekat ja keittiön ruokasotkut. Vähemmänhän sitä sotkua tulisikin jos ei hoitolapsia olisi. Aika paljon pitää viikonloppuisinkin siivota työstä aiheutuvia juttuja, esim. lasten petivaatteiden pesu, klähmäiset ikkunat jne. Enemmän varmaan teen työasioita vapaalla kuin siviiliasioita työaikana, jos tunteina lasketaan. Vaikkapa joku täi- tai kihomatotapaus hoitolapsessa merkitsee koko viikonlopun siivousurakkaa, eikä siitä minulle mitään makseta.
Perhepäivähoitajan toimenkuva ei ole enää ihan se, mikä se oli 20 vuotta sitten, jos työnsä hoitaa hyvin. Paperityön määrä on lisääntynyt paljon. Työn suunnittelua ja dokumentaatiota on enemmän. Vasuja täytyy pitää iltaisinkin, samoin vanhempainiltoja. Koulutuksia (ea, kunnan omat toiminnan linjauksia ohjaavat koulutukset jne) on paljon iltaisin ja viikonloppuisin. Lisäksi tiimikokoukset ja perhepäivähoitajien kokoukset. Työpäivä ollaan tiiviisti lasten kanssa ja jos sattuu, että päivälevolla on puolenkin tunnin yhtäaikainen hiljaisuus, pitää siinä jo suunnitella askartelua tai merkitä kalenteriin lasten tulevia hoitoaikoja tai tehdä ruokalistaa tai keskustella esimiehen tai erityislastentarhanopettajan kanssa puhelimessa. Vanhemmat hoitajat muistelevat kaiholla niitä aikoja, kun pph:n työksi riitti se että oli lasten kanssa ja laittoi ruokaa, vähän kuin omiansa hoitaisi.
Nyt kun ei omia lapsia tarvitse ammatinvalinnassa enää ajatella, en koe järkeväksi että käytän päivästäni 10 h + paljon iltoja ja viikonloppuja, ja saan korvaukseksi 1200 € miinus verot. Aika paljon tuottavamminkin voisin aikani käyttää.
Ap

Vierailija
6/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
7/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:30"]Miksi?
[/quote]
Työt vähenee. Tunnit pysyy kuitenkin täysinä
Ap

Vierailija
8/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa laskee 100 %.

Vierailija
9/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitäh! Tunnit pysyy täysinä ja palkka tippuu, ja se perustellaan työn vähenemisellä? En mä nyt voinut tajuta oikein.

Jos työt vähenee, niin tunnit vähenee ja sitämyöden palkka vähenee samassa suhteessa kuin tunnit. Eihän tuossa muuten ole mitään tolkkua. Ei siellä nyt samaa aikaa olla pienemmällä palkalla tekemässä entistä vähemmän töitä...

Vierailija
10/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko julkkarilla?

Vierailija
11/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks teillä ollu YT:t? Palkkaahan ei voi muuten laskea.

Vierailija
12/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin opetusalalla tämä onnistuu. Opettaja on ns. päätoiminen, jos viikkotunteja on 16. Täyttä palkkaa ei silti saa. Toki oma työpanos pitäisi mitoittaa palkkauksen mukaan. Mutta tosiaan vakiopettajallakin voi palkka laskea äkkiä 500 tai jopa 1000 euroa, kun ryhmäkokojen kasvu leikkaa tuntimäärää.

Vierailija
13/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perhepäivähoitaja, ja hoidossani on neljä lasta, joista kaksi sisaruksia. Sisarusten hoitopäivät vähenevät neljästä per viikko kolmeen per viikko = miinus puoli paikkaa per pää on miinus 400 euroa minulle. Työtunnit pysyvät samoina, mutta työt ja palkka vähenevät. Näin se menee. Ap

Vierailija
14/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, olen ollut myös pph. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat jatkossa täysipäiväisiä lapsia.

Vierailija
15/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tossa tilanteessa voi ottaa lisää lapsia tai irtisanoa sisarukset kokonaan ja ottaa täyspäiväset tilalle? Onko sulla laskelmissasi omia lapsia? 

Vierailija
16/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:14"]Eikös tossa tilanteessa voi ottaa lisää lapsia tai irtisanoa sisarukset kokonaan ja ottaa täyspäiväset tilalle? Onko sulla laskelmissasi omia lapsia? 
[/quote]
Omia ei ole, enkä voi irtisanoa koska olen kunnallinen. Ja esimies taas ei voi sijoittaa vajaille päiville ketään, koska ei sellaisia lapsia ole, jotka sattumalta tarvitsevat hoitoa juuri niinä päivinä joina ryhmään mahtuu. Paska nakki, mutta tämä on taas näitä ammatinvalintakysymyksiä.
Jos lapsesi on perhepäivähoidossa, pyri siihen että hän on keskimäärin yli 25 h viikossa paikalla. Siitä voi olla kiinni se, onko pph:n omilla lapsilla joululahjoja kuusen alla. Ap

Vierailija
17/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi ollut epäsäännöllisesti hoidossa ja kun paikkaa haettiin, kaupungilta sanottiin heti että pph ei ole meille mahdollista juuri tästä syystä.

Vierailija
18/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saat tehtyä siivousta, pyykkäystä ja ruokaa työaikana ja työmatkakin on 0 metriä ja minuuttia.... tuostakin voi olla kateellinen.

Vierailija
19/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon sopisi seuraksi jokin paikasta ja ajankohdasta riippumaton freelance-työ. Ensimmäisenä mieleen tulee kirjoittaminen (satunnaisia artikkeleita), kääntäminen (jos osaat kieliä ja tunnet erityisesti jonkin alan sanastoa), jonkin puhelipalvelun tarjoaminen tai vapaavalintaisina aikoina tehtävä puhelinmyynti tmv.

Vierailija
20/28 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta pakko on kommentoida. Öh, ai että perhepäivähoitaja rupeaa tuosta vain kääntäjäksi? Just. Siihen ei kielten ja sanaston osaaminen riitä, vaan ammattiin on ylempi korkeakoulututkinto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan