Kertokaapa, miten sinkkuvanhemmat voivat huolehtia siitä, ettei lasten tarhapäivät ole liian pitkät?...
Tästä keskusteltiin jokin aika sitten ja tuomittiin niitä vanhempia, joiden lapset joutuvat olemaan pitkiä päiviä päiväkodissa. Mutta jos vanhempi on sinkku ja työpäivät normaalisti Suomessa 8 tuntia ja työmatkoihin ja lapsen tarhamatkoihin menee helpostikin se tunti suuntaansa, niin miten ihmeessä ne pienet lapset voisivat joitain lyhyitä tarhapäiviä tehdä??...
Kommentit (58)
Suomessa on varhaiskasvatus ja varhaiskasvatusyksiköitä joissa varhaiskasvatusta toimeenpannaan. Tarhat on lopetettu jo ajat sitten. T: vakaope
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on varhaiskasvatus ja varhaiskasvatusyksiköitä joissa varhaiskasvatusta toimeenpannaan. Tarhat on lopetettu jo ajat sitten. T: vakaope
No kuka noin pitkiä sanoja jaksaa. Ei kukaan tajua mikä on vakapäivä.
Onhan se hankalaa jos ei ole ketään joka voisi auttaa joskus. Ajatuksena tuo 80 prosentin työaika on hyvä, mutta taloudellisesti ei. Eikä se ole sanottua, että sitä edes kaikille myönnetään. Työn luonne voi olla sellainen, ettei se vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Omaakin elämäänsä voi järjestellä fiksummin. Työmatkaan ei varmaankaan ole pakko käyttäätuntia suuntaansa joka päivä? Vanhempi saa tehdä 80€ työaikaa sihen asti kun lapsi lopettaa peruskoulun toisen lukuvuoden jne jne jne.
Kuinka moni työnantaja etsii työntekijöitä 80-prosenttiselle työajalle? ... 🤔 No ehkä joku.. vaikka se työpaikka ei sitten välttämättä mistään läheltä löydy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaakin elämäänsä voi järjestellä fiksummin. Työmatkaan ei varmaankaan ole pakko käyttäätuntia suuntaansa joka päivä? Vanhempi saa tehdä 80€ työaikaa sihen asti kun lapsi lopettaa peruskoulun toisen lukuvuoden jne jne jne.
Kuinka moni työnantaja etsii työntekijöitä 80-prosenttiselle työajalle? ... 🤔 No ehkä joku.. vaikka se työpaikka ei sitten välttämättä mistään läheltä löydy...
80-prosenttinen työaika on vanhemman oikeus.
Onko ns ydinperheiden vanhemmilla sitten lyhyemmät työajat, heilläkö ei ole tuollaista ongelmaa?
Olin osa-aikainen myyjä ja lapsi vuoropäiväkodissa. Iltaisin ehdin hakea kotiin nukkumaan onneksi. Ei ole mitenkään ikävä noita aikoja, lapsi itsekin jo aikuinen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos ei pääse töihin minnekään kun tuollaista ehdottaa...
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hankalaa jos ei ole ketään joka voisi auttaa joskus. Ajatuksena tuo 80 prosentin työaika on hyvä, mutta taloudellisesti ei. Eikä se ole sanottua, että sitä edes kaikille myönnetään. Työn luonne voi olla sellainen, ettei se vaan onnistu.
Se on lakisääteinen, sen on onnistuttava, tai työnantaja rikkoo lakia. Ja jos tuohon ei taloudellisesti ole varaa, sitten olisi varmaan kannattanut miettiä se lisääntyminenkin kahteen kertaan. Tai ainakin se oman elämän kulurakenne laskea uusiksi. Mutta selityksiähän sille aina löytyy, miksi lapsi voi hyvin olla 10h/ pvä muiden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ns ydinperheiden vanhemmilla sitten lyhyemmät työajat, heilläkö ei ole tuollaista ongelmaa?
No ne voi ainakin pyrkiä siihen ettei työt ala ja lopu just samaan aikaan ja sen mukaan lasten vienti ja tuonti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hommata ensin työpaikka ja sitten niitä lapsia.
Tästä syystä kannattaa etukäteen pohtia, minkälaisen kumppanin kanssa tekee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lakisääteinen, sen on onnistuttava, tai työnantaja rikkoo lakia. Ja jos tuohon ei taloudellisesti ole varaa, sitten olisi varmaan kannattanut miettiä se lisääntyminenkin kahteen kertaan. Tai ainakin se oman elämän kulurakenne laskea uusiksi. Mutta selityksiähän sille aina löytyy, miksi lapsi voi hyvin olla 10h/ pvä muiden hoidossa.
Taas tuo jankutus että olisit miettinyt ennen lapsia.
Ei kuule elämä aina mene niinkuin itse haluaa.
Itsekkin tein lapset kun olin vakityössä. Nyt olen työtön ja ei oikein työkkäri tykkää jos alan ehdottelemaan että teen vain 80% työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kannattaa etukäteen pohtia, minkälaisen kumppanin kanssa tekee lapsia.
Se kumppani voi vaikka kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko tuo sitten reilua pomoa kohtaan, kuukaudeksi töihin ja sitten ilmoitus lapsivapaista, jotka jatkuvat muutaman vuoden, pomo kustantaa? ... jotkut ei edes halua tuollaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo jankutus että olisit miettinyt ennen lapsia.
Ei kuule elämä aina mene niinkuin itse haluaa.
Itsekkin tein lapset kun olin vakityössä. Nyt olen työtön ja ei oikein työkkäri tykkää jos alan ehdottelemaan että teen vain 80% työaikaa.
Ei ole pakko miettiä etukäteen, sitten joutuu miettimään jälkikäteen. Kuten tässä tilanteessa.
Jossain vaiheessa sitä on otettava vastuu omista ratkaisuistaan, ja itse tykkään miettiä asiat etukäteen.
Suomessa saa lyhentää työpäivää siihen asti kun nuorimmalla loppuu toka luokka.
Itse tein kotona töitä siihen asti kun nuorinkin oli tokalla. Nousin aikaisin eli tein pari kolme tuntia jo ennen kuin lapset heräsi, olin iltapäivällä heidän kanssaan, jatkoin kun leikkivät keskenään ja illalla loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne voi ainakin pyrkiä siihen ettei työt ala ja lopu just samaan aikaan ja sen mukaan lasten vienti ja tuonti.
Joo, me toimitttiin noin, mä menin töihin aamusta klo 8, mies vei lapset klo 9 pkotiin ja meni siitä töihin itse. Mä tein 80% työaikaa (tosin lasten omasta pyynnöstä se oli 1viikkovapaapäivä ei lyhyempi hoitopäivä, eli perjantai lötköteltiin kotona), mä lähdin puoli neljä töistä ja olin klo 16 pkodin pihassa, mies tuli sitten kotiin klo 18-19 välillä. Mutta oman työnsä luonteen vuoksi olisi jokatapauksessa tullut vasta noihin aikoihin, joten siinä nyt ei mitään hävitty. Asiantuntijahommissa liukuvalla tyäajalla ollaan oltu aina. Ja tosiaan ne vakkariduunit oli ennen esikoisen syntymää. Ja toinen auto hommattiin, kun palasin töihin ihan sitä varten, että lasten pkotikuskaaminen on helpompaa. Noikin vuodet on jo kaukana takana, ei tuota sit loppujen lopuksi tehty kuin vajaa 10v, josta osan olin sitten pienempien kanssa kotona. Että kaiken kaikkiaan sellainen 6v tuota oli. 80v elinikäodottteesta siis 7,5%. Kyllä kait sen kestä vaikka vähän pienemmillä tuloillakkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko tuo sitten reilua pomoa kohtaan, kuukaudeksi töihin ja sitten ilmoitus lapsivapaista, jotka jatkuvat muutaman vuoden, pomo kustantaa? ... jotkut ei edes halua tuollaista...
Meinaat että on parempi tehdä lapsia työttömänä? Pomo ei muuten kustanna äitiyspäivärahaa vaan Kela maksaa ansiosidonnaista, jos on käynyt töissä. Työtön saa tyytyä minimiin.