Veljeni esikoinen ”leikkii” uudella vauvalla
Eilen tein tästä julkaisun ja jostain syystä poistui. Täällä on välillä tosi raskasta yrittää keskustella kun normaalikin keskustelu katoaa kuin pieru saharaan.
Eli tosiaan aloitus koski sitä, että veljeni esikoistyttö 5v käyttäytyy mielestäni holtittomasti veljen alle 1v esikoispojan lähellä. Esikoinen esimerkiksi repii nuoremman kontatessa rajusti vaatteista, jaloista, käsistä ja hiuksista, tökkii silmiin ja korviin ja pari kertaa olen nähnyt jopa kumauttavan veljen päätä lattiaan tai seinään tarkoituksella. Esikoiselle tämä kaikki on vain hauskaa leikkiä. Lisäksi nuorempi nukkuu todella huonosti päiväunia, koska esikoisen annetaan terrorisoida niitä riehumalla sängyn vieressä äänekkäästi ja jos vauva jollain ihmeen kaupalla saakin unen päästä kiinni, käy esikoinen tätä tökkimässä ja ravistelemassa.
Vanhemmat eivät puutu esikoisen käytökseen _mitenkään_ vaan heidän mielestään tämä esikoinen on maailman ihanin ja räiskyvin ja kultaisin ymsyms. Meidän muiden läheltä seuraajien mielestä esikoinen on erittäin itsekeskeinen ja huomionkipeä eikä kukaan meistä ole koskaan kuullut häntä komennettavan millään muotoa. Itse olen puuttunut näkemiini väkivaltatilanteisiin nuorempaa kohtaan mutta olen saanut vain kuraa niskaan koska esikoisessa ei ole mitään vikaa ja sisarusten leikki nyt vain on tuollaista eikä nuorempi edes itke. Esikoinen on etenkin äitinsä kultalapsi koska muistuttaa kuulemma räiskyvällä luonteellaan äitiään niin kovasti. Meille muille tuo räiskyvyys näkyy vain kurittomuutena ja holtittomuutena ja itsekeskeisyytenä. Nuorempi lapsista onkin luonteeltaan hyvin nöyrä, positiivinen ja alistuva ja tuntuu todella pahalta hänen puolestaan, kun vanhemmat eivät edes yritä turvata hänelle tasapainoista ja turvallista lapsuutta.
Miten ottaisitte asiaa esille näin kovapäisten ihmisten kanssa? Auttaako mikään muu kuin lasun tekeminen?
Kommentit (40)
Lastensuojeluilmoitus. Ja nopeasti. Tuo perhe pahoinpitelee 1v vauvaa. Sisko väkivallallaan, ja vanhemmat siten, että eivät puutu (henkinen kaltoinkohtelu). Tee jotain, ennenkuin on liian myöhäistä!
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpöpöpp tarinaa,lukekaas alusta siis 5v esikoistyttö kiusaa 1v esikoidspoikaa...hähh tähh kenenne esikoistyttö ja kenen esikoispoika!
Ei samassa perheessä ole kuin yksi esikoinen.
Olet kumman tarkka pienistä vahinkovirheistä siihen nähden, että omassa tekstissäsi ainoat oikein kirjoitetut sanat ovat vähemmistössä.
Mä olisin tuossa sanonut todella tiukasti täysin suodattamatta, mitä ajattelen. Jos et saa kontaktia veljeesi, niin tekisin lasun. Ihme, että vauva ei vielä ole vahingoittunut pahemmin. Ehkä onkin, mutta sitä ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
höpöhöpöpöpp tarinaa,lukekaas alusta siis 5v esikoistyttö kiusaa 1v esikoidspoikaa...hähh tähh kenenne esikoistyttö ja kenen esikoispoika!
Esikoistyttö tarkoittaa perheen ensimmäistä tyttölasta ja esikoispoika ensimmäistä poikaa. Esikoinen tarkoittaa ensimmäistä lasta.
Onneksi mieheni veljen perheessä ei ole pienempää sisarusta. Heidän lapsensa olisi juuri tuollainen terroristi, sillä hänellekään ei rajoja ole laitettu eikä käytöstä korjattu missään tilanteessa. Joku sukulainen kun lasta edes pienesti joskus komentaa, istuvat vanhemmat tuppisuina vaan. Ja lapsi suuttuu, koska ei ymmärrä ollenkaan miksi hänen tekemisiinsä sillä tavalla puututaan. Onneksi myös omat lapsemme on tätä lasta isompia, niin eivät joudu höykytetyiksi. En ymmärrä mistä tämä suuntaus tulee, ettei lasta voi yhtään komentaa tarvittaessa.
Tee se lasu, heti tänään. Tuo ei ole missään tapauksessa normaalia. Vanhemmmat tarvitsevat selvästi tukea vanhemmuuteen.
Ymmärtäisivätköhän edes vähän että tuo on oikea ongelma, jos sanoisi että tuollainen vaikuttaa kauaskantoisesti sen pienen terveyteen ja kehitykseen?
Vähän kyllä epäilen jos eivät edes ymmärrä muutakaan kasvatuksesta, mutta jos sen laittaisi vaikka viestillä, jäisivätkö edes vähän miettimään asiaa...
Varmasti tosi turhauttava tilanne ja ihan kamalaa sille pienelle!
Kiusaajasta on hyvää vauhtia kasvamassa aika hankala tyyppi ja koulukiusaaja, nyt on ihan viimeiset mahdollisuudet vielä kääntää suunta, pian on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisivätköhän edes vähän että tuo on oikea ongelma, jos sanoisi että tuollainen vaikuttaa kauaskantoisesti sen pienen terveyteen ja kehitykseen?
Vähän kyllä epäilen jos eivät edes ymmärrä muutakaan kasvatuksesta, mutta jos sen laittaisi vaikka viestillä, jäisivätkö edes vähän miettimään asiaa...
Varmasti tosi turhauttava tilanne ja ihan kamalaa sille pienelle!
Kiusaajasta on hyvää vauhtia kasvamassa aika hankala tyyppi ja koulukiusaaja, nyt on ihan viimeiset mahdollisuudet vielä kääntää suunta, pian on myöhäistä.
Siskoni perheellä on myös aloittajan kuvailema tilanne sisarusten kesken. Molemmat vanhemmat ovat hyvin korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisissa johtotehtävissä. Jollain sairaalla tavalla he ovat aina ylpeitä äärimmäisen pomottelevasta lapsestaan, koska he näkevät hänessä jotain johtajaluonnetta. Sen sijaan kiusattua lasta pitävät reppanana ja ilmeisesti tästä syystä häntä saa myös hakata, että ”karaistuu”.
Onhan niitä aika karmeita kuvioita eri perheissä.
Omasta suvustani tiedän, että yhden sisaruksen perheen koettiin sorsivan yhtä lastaan. Aikansa asiaa seurattiin, ja sitten muutama sisarus yhdessä jutteli perheen vanhemmille. Olen ollut itse lapsi silloin, enkä tarkkaan tiedä auttoiko (en tätä perhettä näe kovin usein).
Tosin jos tässä tapauksessa asiasta on jo monelta eri taholta sanottu, niin ehkä lasu vielä tehostaisi viestiä.
Ehkä yhteinen, painokkaasti ja selkeästi ilmoitettu huoli ja ehdotus esim perheterapiasta tms voisi olla rakentavampi tapa.
Tällaisesta ei kirjoitella Vauva AVlle, tästä kuuluu tehdä lasu. Vanhemmat syyllistyvät kummankin lapsensa pahoinpitelyyn salliessaan vanhemman lapsen väkivaltaisen käytöksen nuorempaa lasta kohtaan.
On tuo kyllä uskomatonta, jos oikeasti monta eti tahoa on ihmetellyt asiaa, eikä vanhemmat näe toiminnassaan mitään korjattavaa.
Ottakaa joku perhekokous, jossa yhdessä sanotte, että tilanne ei ole ok. Jos teette lasun, niin kyllä he kuitenkin tietävät ketkä sen tekivät. Teette lasun sitten, jos eivät usko.
Vierailija kirjoitti:
Olit heti aamusta humalassa?
Eikö ensimmäinen avaamasi ketju ottanut tulta alleen?
Olet oikeassa. Tilanne on varmaan paha, kuvauksen perusteella. Vanhemmat eivät tajua itse.
5v lapsi on kyllä jo sen verran iso, että todellakin pitäisi tajuta ettei noin kohdella vauvoja. Ihan pienet iso sisaret saattaa olla väkivaltaisia kun ne ei vaan tajua että se sattuu, mutta tuon ikäisen pitäisi jo tajuta. Pahinta on, jos vanhemmat ei puutu... Juttele nyt vielä muun sivun kanssa ja tee lasu, jos homma ei muutu. Tuo tilanne on vahingollinen molemmille lapsille.
Lasua vaan.
Kauheaa kun nuo kasvatustyylit överiksi laittavat eivät ollenkaan tajua mihin tuo johtaa. Ei mikään ihme että itsekkäitä lapsia on hirveät määrät, kun edes perustapoja ei opeteta.
Kyllähän tuossa on perusteet lasuun jos asiat ovat noin kuin kirjoitat.
Kyllä näitä on ihan oikeasti olemassa, ja nuo alistetut aikanaan alkavat oireilla kuka mitenkin. Voi tulla jopa fyysinen vamma pään lyömisestä. Olen lasun sossu, ja näitä tulee meille sitten viimeisenä keinona, takana vuosikymmen päivittäistä kaltoinkohtelua ja elossa pysymistä täysin vääristyneessä ympäristössä. Usein on liian myöhäistä auttaa, eivätkä vanhemmat tajua vieläkään mistä on kyse. Jos ja kun tuo kaikki on totta, kopioi se vaikka suoraan lasuun ja poista omat tietosi, jos et niitä halua. Kyseessä on ihan tyypillinen lasun sisältö ja heidän pitäisi päästä avun piiriin ja arviointiin pian. Aluksi pohditaan sopivia tukitoimia, jotka ovat alussa tosi kevyitä ja lapsille kivoja, ei todellakaan viedä lasta pois eikä sellaista tarvitse pelätä.
Näistä perheistä lapset lähtevät psyykkisesti sairaina, päihdekierteessä ja ongelmaisina keskimäärin 16-vuotiaina. Sinä voit vaikuttaa omalta osalta, kannattaa yrittää, koska oma reagoimattomuus voi jäädä vaivaamaan itseä pitkiksi ajoiksi. Minullakin oli lähipiirissäni joskus pahoinvoiva lapsi, mutta olin itse nuori enkä osannut toimia. Nyt hänellä menee todella huonosti, on aikuinen ja ihan hukassa, eikä huoli apua. Pelkään viimeistä soittoa. Olen valvonut öitä katuen ja miettien, miksi en tehnyt mitään kun vierestä näin vanhempien häneen kohdistamaa henkistä väkivaltaa.
Mee jo hoitoon. Pois spämmäämästä täältä.