Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni esikoinen ”leikkii” uudella vauvalla

Vierailija
24.09.2021 |

Eilen tein tästä julkaisun ja jostain syystä poistui. Täällä on välillä tosi raskasta yrittää keskustella kun normaalikin keskustelu katoaa kuin pieru saharaan.

Eli tosiaan aloitus koski sitä, että veljeni esikoistyttö 5v käyttäytyy mielestäni holtittomasti veljen alle 1v esikoispojan lähellä. Esikoinen esimerkiksi repii nuoremman kontatessa rajusti vaatteista, jaloista, käsistä ja hiuksista, tökkii silmiin ja korviin ja pari kertaa olen nähnyt jopa kumauttavan veljen päätä lattiaan tai seinään tarkoituksella. Esikoiselle tämä kaikki on vain hauskaa leikkiä. Lisäksi nuorempi nukkuu todella huonosti päiväunia, koska esikoisen annetaan terrorisoida niitä riehumalla sängyn vieressä äänekkäästi ja jos vauva jollain ihmeen kaupalla saakin unen päästä kiinni, käy esikoinen tätä tökkimässä ja ravistelemassa.

Vanhemmat eivät puutu esikoisen käytökseen _mitenkään_ vaan heidän mielestään tämä esikoinen on maailman ihanin ja räiskyvin ja kultaisin ymsyms. Meidän muiden läheltä seuraajien mielestä esikoinen on erittäin itsekeskeinen ja huomionkipeä eikä kukaan meistä ole koskaan kuullut häntä komennettavan millään muotoa. Itse olen puuttunut näkemiini väkivaltatilanteisiin nuorempaa kohtaan mutta olen saanut vain kuraa niskaan koska esikoisessa ei ole mitään vikaa ja sisarusten leikki nyt vain on tuollaista eikä nuorempi edes itke. Esikoinen on etenkin äitinsä kultalapsi koska muistuttaa kuulemma räiskyvällä luonteellaan äitiään niin kovasti. Meille muille tuo räiskyvyys näkyy vain kurittomuutena ja holtittomuutena ja itsekeskeisyytenä. Nuorempi lapsista onkin luonteeltaan hyvin nöyrä, positiivinen ja alistuva ja tuntuu todella pahalta hänen puolestaan, kun vanhemmat eivät edes yritä turvata hänelle tasapainoista ja turvallista lapsuutta.

Miten ottaisitte asiaa esille näin kovapäisten ihmisten kanssa? Auttaako mikään muu kuin lasun tekeminen?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos jättäisit ne sukulaislapset rauhaan ja keskittyisit omaan elämään.

Vierailija
2/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tässä sinua triggeröi? Omassa kotona samaa?

-eri-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Ulkopuolinen ihminen ei tiedä yhtikäs mitään toisen perheem asioista.

Ja ne omat lapsuusmuistot ja kokemukset sisaruksista jne värittää noita tulkintoja aina.

Vierailija
4/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otappa kuule seuraavalla kerralla, kun meet kylään, veljesi käsistä kiinni, kisko ja riuhdo ja lopuksi kampitat ja kolauta pää lattiaan. Ja sitten vaan sanot, että tämä on siskon tapa leikkiä👍

Vierailija
5/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Ja ne omat lapsuusmuistot ja kokemukset sisaruksista jne värittää noita tulkintoja aina.

Jos näkee esikoisen hakkaamassa vauvan päätä seinään ja lattiaan ja näkee ettei vanhempi reagoi mitenkään, tietää oikeastaan aika paljonkin perheen normiarjesta.

Vierailija
6/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille sitä lapsia tuleekin.

Vierailija
7/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi ei itke, koska on huomannut ettei itkemällä saa apua. On siis lopettanut itkemisen. Unien häirinnällä on kauaskantoiset vaikutukset myöhemmälläkin iällä, eli univaikeudet saattaavat mitä todennäköisimmin jatkua pahimmillaan aikuisikään asti. Tiesittekö että vauvan kaltoinkohtelut näkyvät myös traumoina aivojen rakenteessa? Siinäpä on mukava elämä tiedossa sitten kun jo vauvana saanut lähinnä paskaa niskaansa mutta kaikki tämä kuitattu "leikkinä".

Terveisin myös tämmöisen riiviödemonin pikkusisar, jota kuuleman mukaan isoveli sai käyttää leluna ja paiskoa mielensä mukaan. Ja se paiskominenhan ei loppunut vaikka ikää tuli...

Laita nyt edes nimetöntä lasua menemään.

Vierailija
8/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Jos näkee esikoisen hakkaamassa vauvan päätä seinään ja lattiaan ja näkee ettei vanhempi reagoi mitenkään, tietää oikeastaan aika paljonkin perheen normiarjesta.

Ap ei ole nähnht mitään sellaista. Hän on tulkinnut tilanteen oman seulansa läpi ja vetää sitten johtopäätöksiä.

Meillä minun siskoni on sitä mieltä, että me kohtelemme esikoista kaltoin. Tämä on nyt hänelle se fakta, jonka läpi hän suodattaa kaiken näkemänsä.

Niin että sitten kun olen siellä lasten kanssa kylässä ja esikoinen nälvii pikkusiskoaan (mitä on siihen mennessä harrastanut jo kuusi tuntia putkeen ennen kylään menoa) ja minä kiellän, siskoni sekoaa ja alkaa paasata esikoiselle, miten esikoinen ei ikinä kiusaa, esikoisrassu jne.

Hänellä ei siis ole minkään valtakunnan käsitystä kokonaistilanteesta. Hän vain haluaa nähdä tilantene noin, koska on itse esikoinen ja mielestään lapsuudessamme niiiiiin sorrettu.

Vierailija
9/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu

Vierailija
10/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Ap ei ole nähnht mitään sellaista. Hän on tulkinnut tilanteen oman seulansa läpi ja vetää sitten johtopäätöksiä.

Meillä minun siskoni on sitä mieltä, että me kohtelemme esikoista kaltoin. Tämä on nyt hänelle se fakta, jonka läpi hän suodattaa kaiken näkemänsä.

Niin että sitten kun olen siellä lasten kanssa kylässä ja esikoinen nälvii pikkusiskoaan (mitä on siihen mennessä harrastanut jo kuusi tuntia putkeen ennen kylään menoa) ja minä kiellän, siskoni sekoaa ja alkaa paasata esikoiselle, miten esikoinen ei ikinä kiusaa, esikoisrassu jne.

Hänellä ei siis ole minkään valtakunnan käsitystä kokonaistilanteesta. Hän vain haluaa nähdä tilantene noin, koska on itse esikoinen ja mielestään lapsuudessamme niiiiiin sorrettu.

Tuntuu aika hassulta, että kerrot faktana, mitä olen nähnyt ja mitä en. Olen tasan tarkkaan nähnyt viikottain esikoisen häiriköivän aloituksessa kuvaamillani tavoilla nuorempaa ja lisäksi nähnyt vanhemmat hihittelemässä samaan aikaan vieressä esikoisen vallattomalle luonteelle. Lisäksi olen ottanut nuorempaa meille päiviksi hoitoon, jotta hän on saanut nukuttua kunnolla. Ja erinomaisen hyvin onkin nukkunut meillä, kun on vain annettu olla ja levätä. Vauvalle on pidetty kaikenmaailman unikouluja kun kuulemma ei päivisin koskaan nuku, mutta samaan aikaan jokaikiset näkemäni päiväunet on mennyt samalla kaavalla, että esikoinen aloittaa oman äänekkään shownsa aivan sängyn vieressä ja käy tökkimässä ja ravistelemassa hereille. Lisäksi tästä samaisesta kaikesta käytöksestä on sanonut minun lisäksi äitini, toinen sisareni sekä toisen veljeni vaimo. On aika omituista vain päättää, että näin ei voisi koskaan tapahtua vain koska sinä et halua uskoa sellaista. Lisäksi sinun kuvaamasi tilanne on vielä aika kaukana siitä, mitä minä olen omin silmin nähnyt.

Ap

Vierailija
11/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin käsittämätöntä touhua. Ja järkyttävää. En ymmärrä vaan näitä vanhempia ketkä ei tajua yksinkertaisimpiakaan asioita.

Jo aikuiselle se, että ei anneta nukkua, on kidutuksenomaista ja sitä jossain kidutuk.sena käytetäänkin, entä sitte noin pienelle lapselle.

Muutenkin tuo esikoisen käytös on huolestuttavaa. Missä rajat?! Hyvä että olette puuttuneet.

Vierailija
12/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on näköjään löytänyt tiensä muutama sellainen, joka on käyttäytynyt tai käyttäytyy jopa edelleen samalla tavalla kuin tuo esikoinen eikä näe toiminnassa mitään väärää.

Vierailija
13/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Tuntuu aika hassulta, että kerrot faktana, mitä olen nähnyt ja mitä en. Olen tasan tarkkaan nähnyt viikottain esikoisen häiriköivän aloituksessa kuvaamillani tavoilla nuorempaa ja lisäksi nähnyt vanhemmat hihittelemässä samaan aikaan vieressä esikoisen vallattomalle luonteelle. Lisäksi olen ottanut nuorempaa meille päiviksi hoitoon, jotta hän on saanut nukuttua kunnolla. Ja erinomaisen hyvin onkin nukkunut meillä, kun on vain annettu olla ja levätä. Vauvalle on pidetty kaikenmaailman unikouluja kun kuulemma ei päivisin koskaan nuku, mutta samaan aikaan jokaikiset näkemäni päiväunet on mennyt samalla kaavalla, että esikoinen aloittaa oman äänekkään shownsa aivan sängyn vieressä ja käy tökkimässä ja ravistelemassa hereille. Lisäksi tästä samaisesta kaikesta käytöksestä on sanonut minun lisäksi äitini, toinen sisareni sekä toisen veljeni vaimo. On aika omituista vain päättää, että näin ei voisi koskaan tapahtua vain koska sinä et halua uskoa sellaista. Lisäksi sinun kuvaamasi tilanne on vielä aika kaukana siitä, mitä minä olen omin silmin nähnyt.

Ap

Tasan on vain sinun näkemisesi.

Ja jos tuo olisi totta, mikset ole puuttunut?

Vierailija
14/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaan se lasu. Tuskin auttaa muu, jos vanhemmat itse ei ymmärrä. Tai sitten itse puuttuisin joka kerta tuohon käytökseen. Jos vanhemmat alkaa siitä mussuttaa, sanoisin että en hyväksy vauvan pahoinpitelyä. Sitähän tuo on. Tai neuvolaan yhteys. Ja näille urpoille, ketkä sanoo ettei kuulu ap:lle. Kyllä kuuluu. Jos itse tilanteet näkee, on velvollisuus puuttua. Kyseessä jopa pahoinpitely, jos lyö toisen pään lattiaan. Jos näet kadulla pahoinpitelyn, on siihenkin velvollisuus puuttua, vähintään soittaa poliisi.

Vierailija
15/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asutko sinä samassa taloudessa veljesi perheen kanssa? Vai ravaatko sinä tai muut yhtenään siellä kyläilemässä? Vai mistä tiedät, että tällaista jatkuvasti tapahtuu, että ihan huolissaan kannattaa olla?

Vierailija
16/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Ap

Tasan on vain sinun näkemisesi.

Ja jos tuo olisi totta, mikset ole puuttunut?

Olisi mukavaa, jos keskusteluun osallistuvat lukisivat aloitukset ja ehkä jopa ymmärtäisivät niistä jotain. Ap:han on puuttunut asiaan mutta se ei ole auttanut mitään ja miettii järeämpiä keinoja.

Vierailija
17/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen tilanne on saatava loppumaan heti. Tee lasu tänään ja nimettömänä ettet joudu kärsimään mahdollisista seuraamuksista. Tärkeintä on saada nuorimman lapsen tilanne muuttumaan. Tuon isomman lapsen käytös ei tule itsestään muuttumaan ja voi pahimmillaan raaistua kun kasvaa, ja kun on itsekin vielä pieni niin ei ymmärrä että mikä on vaarallista ja mikä ei. Varsinkaan kun vanhemmat eivät puutu noinkaan vakavaan käytökseen. Pieni kärsii ja on selvästi alistunut. Olen työssäni nähnyt mihin tuollainen voi pahimmillaan johtaa, siinä voi kaikkea elämä olla pilalla... Tee lasu jo tänään. Onneksi välität...

Vierailija
18/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpöpöpp tarinaa,lukekaas alusta siis 5v esikoistyttö kiusaa 1v esikoidspoikaa...hähh tähh kenenne esikoistyttö ja kenen esikoispoika!

Ei samassa perheessä ole kuin yksi esikoinen.

Vierailija
19/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kälyjen tarinat on aina samanlaisia.

Vanhemmat surkeita.

Ihan kaameita tapahtuu.

Käly vain toljottaa ja kirjaa.

Juoruillaan sukulaisten yms kanssa.

Ja sitten pällistellään. Ja pitää tehdä lasu.

Vierailija
20/40 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis asutko sinä samassa taloudessa veljesi perheen kanssa? Vai ravaatko sinä tai muut yhtenään siellä kyläilemässä? Vai mistä tiedät, että tällaista jatkuvasti tapahtuu, että ihan huolissaan kannattaa olla?

En tietenkään asu. Näitä tilanteita on nähty heillä kyläillessä, heidän käydessä meillä tai kun olemme olleet yhdessä samaan aikaan käymässä vanhemmilla tai muilla sisaruksilla. Kyllä siitä keskiarvoltaan sellainen kerran viikossa näkemistä tulee (meillä on tiivis perheyhteisö ja asutaan kaikki suht lähekkäin) ja aina sama meininki. Ja edelleen muutkin kiinnittäneet huomiota asiaan kuin minä. Veljen esikoinen yritti samaa löylytysleikkiään omaan lapseeni, mutta vihelsin kerrasta tilanteen poikki ja tein selväksi, ettei näin tehdä enää koskaan. Uskoi kyllä, mutta ei usko silloin, jos yritän puuttua oman veljensä pahoinpitelyyn, koska vanhemmat aloittavat puolustelukonserttinsa ja tekevät esikoiselle selväksi, että se on ok.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi