Onko liikkeiden bonusjärjestelmä vain asiakkaiden huijaamista?
Kommentit (12)
Ei. Ehdot pitää lukea ja ymmärtää. sekä miettiä mitä ne omalle kohdalle tarkoittaa. Edelleen pitää kilpailuttaa kokonaisuutena halvin hinta ja sinulle sopivin tarjous, eikä juosta sokeasti bonuksen perässä.
Mutta ei niissä mitään huijausta ole, ihan toimivat niin kuin sanovatkin toimivansa.
Juu se on keino seurata asiakkaiden ostokäyttäytymistä bisnesmielessä...psykologisesti sitouttaa asiakas johonkin ketjuun...ei toimi niin hyvin kuin ketjut haluaisivat kun lähes kaikilla on kaikkien kortit.
Markkinointia voidaan kohdentaa suoraan tietyille ryhmille...lapsiperheet, keliaakikot, kasvissyöjät, sinkkutaloudet jne.
Juu, ei kai sitä huijata mutta kokonaisuudella voidaan koukuttaa ketjun nokkaan!
Ei, mutta ottaisin silti mieluummin suoraan edullisemmat hinnat kuin kaikkien ketjujen kortit lompakkoon. Sitouttaminen ei toimi ollenkaan, niin minulla kuin kaikilla tutuillakin on vähintään S-, K- ja Stockmann-kortti, osalla myös Pins-kortti, eri lento- ja laivayhtiöiden kortit jne.
Kyse ei ole huijaamisesta. Eivät liikkeet tuota tietenkään pelkästä hyväntekeväisyydestä tee, vaan tarkoitus on samalla sitouttaa asiakkaat. Mutta vastineeksi tarjotaan sitten jotain takaisin. Eli asiakas saa alennuksia tai palautuksia erilaisina bonuksina yms. Minusta tuo ei ole huijausta niin pitkään kun pysytään ehtojen sisällä. Ja jos asiakas ei lue ehtoja, niin silloin voi katsoa peiliin etsiessään huijaria.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:14"]
Kyse ei ole huijaamisesta. Eivät liikkeet tuota tietenkään pelkästä hyväntekeväisyydestä tee, vaan tarkoitus on samalla sitouttaa asiakkaat. Mutta vastineeksi tarjotaan sitten jotain takaisin. Eli asiakas saa alennuksia tai palautuksia erilaisina bonuksina yms. Minusta tuo ei ole huijausta niin pitkään kun pysytään ehtojen sisällä. Ja jos asiakas ei lue ehtoja, niin silloin voi katsoa peiliin etsiessään huijaria.
[/quote]
Niinpä, ne ehdot on just kärpäsen paskan kokoista pränttiä, revi siitä sitten;)
Ei kun kauppa ihan hyvää hyvyyttään antaa tavaraa halvemmalla kuin muuten eli maksaa bonuksia takaisin.
Kaikki säästäisivät, jos bonusjärjestelmät poistuisivat. Hintakilpailukin selkiytyisi, kun tarjoukseen ei tarvitsisi asiakkaan laskea mukaan vuotuisia bonuksia ja maksutapaetua.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:19"]
Ei kun kauppa ihan hyvää hyvyyttään antaa tavaraa halvemmalla kuin muuten eli maksaa bonuksia takaisin. Kaikki säästäisivät, jos bonusjärjestelmät poistuisivat. Hintakilpailukin selkiytyisi, kun tarjoukseen ei tarvitsisi asiakkaan laskea mukaan vuotuisia bonuksia ja maksutapaetua.
[/quote]
Tiettyyn rajaan asti toi on totta. Mutta jos bonuskortteja ei olisi, vaan kilpailu olisi vapaata, niin sitten kaupat joutuisivat panostamaan enemmän markkinointiin löytääkseen asiakaskuntansa. Ja ihan yleinen toimintatapa on se, että paljon ostava saa alennusta. Jos kortteja ei olisi, niin sitten kassalla alettaisiin katsomaan, että nyt kun olet ostanut xxx eurolla, niin saat loppusummasta 3% alennusta. Tai ostokäyttäytymistä seurattaisiin jollain muulla tavalla, koska kaupat pyrkivät tarjoamaan asiakkaille myös sitä, mitä nämä eivät tiedä tarvitsevansa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:19"]
Ei kun kauppa ihan hyvää hyvyyttään antaa tavaraa halvemmalla kuin muuten eli maksaa bonuksia takaisin. Kaikki säästäisivät, jos bonusjärjestelmät poistuisivat. Hintakilpailukin selkiytyisi, kun tarjoukseen ei tarvitsisi asiakkaan laskea mukaan vuotuisia bonuksia ja maksutapaetua.
[/quote]
Tiettyyn rajaan asti toi on totta. Mutta jos bonuskortteja ei olisi, vaan kilpailu olisi vapaata, niin sitten kaupat joutuisivat panostamaan enemmän markkinointiin löytääkseen asiakaskuntansa. Ja ihan yleinen toimintatapa on se, että paljon ostava saa alennusta. Jos kortteja ei olisi, niin sitten kassalla alettaisiin katsomaan, että nyt kun olet ostanut xxx eurolla, niin saat loppusummasta 3% alennusta. Tai ostokäyttäytymistä seurattaisiin jollain muulla tavalla, koska kaupat pyrkivät tarjoamaan asiakkaille myös sitä, mitä nämä eivät tiedä tarvitsevansa.
[/quote]
Hintakilpailu toimisi silti. Erityisesti päivittäistuotteissa.
Muistetaan myös se, että näitä asiakaskortteja käyttämällä seurataan meidän ostoskorien sisältöjä, ostoaikoja yms, joilla meille saadaan paremmin kohdennettua mainontaa, tarjouksia ja valikoiman keskittämistä. Ei ole huijausta, mutta hyödyttää kyllä kauppaa enemmän kuin kuluttajaa.
Miten ne nyt huijausta olisivat? Tietenkään ne edut eivät ole - ehkä S-ryhmää lukuunottamatta, josta ainakin meille syntyy jo ihan ei-niin-keskittämälläkään noin kolmen sadan euron bonuksen vuosittain - mitenkään suuren suuret, mutta hei, en minä nyt niiden takia ostopäätöksiäni keskitäkään.
Eli kaupat ovat antavinaan etuuksia ja asiakkaat ovat keskittävinään ostoksia.
Minulla on etukortit esimerkiksi näihin: s-ryhmä, K-plussa, Stockmann, Lindex, Kappahl, Seppälä, Marimekko, pari kampaamoa, Siljaline, Scandic, Finnair, Stadium, A-class (Aleksi), Esprit, Kultajousi, Body Shop, Jokipiin pellava, Moda Bronco, Pentik... jokainen varmaan ymmärtää, ettei noiden olemassaolo vaikuta ostospäätöksiini, mutta jos olen liikkeessä, jossa kortti käy ja sillä saa etuutta, niin hyödynnän sen etuuden tarvittaessa.
On.