Liian hyvää ollakseen totta?
Minulle tarjottiin yksiötä vuokralle 400€/kk Helsingistä. Asunnolta on keskustaan n. 30 minuuttia ja muutenkin sopimus olisi vain reiluksi puoleksi vuodeksi, mutta silti alitajunnassa soivat pienet hälytyskellot. En ole aiemmin vuokrannut asuntoa enkä myöskään asunut pääkaupunkiseudulla joten haluiasin kuulla voiko tässä tarjouksessa olla täysin puhtaat jauhot pussissa?
Vuokrasopimuksessahan ei ilmeisesti voi huijata? Ja jos menen katsomaan asuntoa jonkun toisen seurassa niin olisiko se sillä hyvä? Toisaalta myyjä kauppasi asuntoa minulle ensimmäisen kerran jo viikko sitten, ja kämppä on kuitenkin yhä vapaana. Olen nyt tosi hämmentynyt joten mielipiteitä otetaan kiitollisina vastaan! :)
Kommentit (10)
Neuvo: Älä maksa penniäkään rahaa näkemättä asuntoa ensin ja varmistumatta siitä, että asunto todella kuuluu sille, joka sitä esittelee.
Kuulostaa todella halvalle hinnalle, ollakseen yksityisen vuokraama asunto Helsingistä...
Tarkista että se joka vuokraa asunnon on sen oikea omistaja. Eli selvitä kuka omistaa asunnon ja ennen kuin kirjoitat sopimuksen tarkista että henkilöllisyys täsmää.
Sillä Helsingin vuokrat ei todellakaan ole tuota luokkaa. Täällä saa maksaa ainakin kolmen kertasen hinnan ja joskus jopa enemmän.
On paljon mahdollista että tämä on huijausta. Sillä ennenkin on vuokrattu asuntoja, joiden oikea omistaja on lomamatkalla. Eikä rahoja ole koskaan saatu takas.
Samoin on vuokrattu sellaisia asuntoja joita ei ole edes olemassa.
Eli käy kattomassa asunto ja varmista että henkilö joka vuokraa asunnon on omistaja. Jos et muuten saa rarmennettua niin pyydä että vuokrasopimus kirjoitetaan poliisiasemalla.
Ei oo paha vaikka siinä on isännän luontaisetu mukana!
Pistä vuokra isännän nimi googleen. Älä maksa mitään etukäteen (ensin nimet sopimukseen ja lue se todella tarkkaan) ja ota vuokrasoppareista tietävä kaveri mukaan kun käyt katsomassa asuntoa/sopimusta. Jos yhdessäkään näistä kolmessa kohdassa on jotain hassua niin luultavasti sinua huijataan tavalla tai toisella.
Ja vuokravakuudesta niin paljon että pyydä että voitte avata sinun nimelläsi olevan vukuustilin jolloin ei pääse "huijamaan" rahoja kun soppari loppuu.
Jos asunnon otat niin todella tarkka kuntotarkastus valokuvineen, jonka molemmat osapuolet allekirjoittaa/saa kopion. Kt on joidenkin vuokran antajien mielestä kiusantekoa mutta koska minua ekassa asunossa huijattiin niin itse vaadin sen.
Hyvä että rupesit epäilemään. Saattaa olla tottakin, jos vaikka lähtee matkoille tuoksi ajaksi, eikä ole löytänyt niin lyhyeksi ajaksi muita. Ole tosiaan epäileväinen. Joku vanhempi mies, isäsi, setäsi, olisiko mahdollista ottaa mukaan varmistamaan?
missä kaupunginosassa se yksiö on, ja minkä kokoinen? Jos on kovin pieni ja jossain levottoman maineen omaamassa lähiössä, niin voi tuo vuokra olla ihan ok.
Äläkä pelästy sitä, jos onkin jossain lähiössä, ei täällä oikeasti ole mitään erityisen levottomia lähiöitä (toki joissain voi olla levottomia alueita/taloja, joissa levottomampaa), ihan turvallista tällä on asua ihan joka puolella. Jos kysessä on väliaikainen vuokra-asunto eikä sinulla ole haluja/varaa maksaa isoa vuorkaa, niin varmasti ihan ok asua vaikka jossain ns. levottomassa lähiössä
Kuutosen ohje ehdoton joo. Vuokravakuustili sinun omalle nimellesi. Menette vaikka yhdessä pankkiin sen tekemään. Vaikka kuinka vakuuttelisi rehellisyyttään.
30min keskustaan. Millä kulkuneuvolla ja mihin aikaan vuorokaudesta? Kerro asunnon sijainti, niin me kerromme mikä siinä on vikana. Missä sun opiskelu/työpaikka on? Harva sitä keskustassa päivittäin käy (minä käyn kerran-pari vuodessa).
Koirankoppi jossa suihku wc-istuimen yläpuolella?
Kuulostaa epäilyttävän edulliselta.
Varmaankin vuokraisäntä tulee viikonloppuisin omilla avaimillaan pesemään selkäsi.