Syömishäiriö, auttaako työterveys?
Olen kunnalla töissä määräaikaisena. Minulla on jo ainakin 10 vuotta ollut aika vääristynyt suhde ruokaan. Viime vuosina olen hoksannut että sille on hieno nimikin, bed. Eli siis se ahmimishäiriö, mutta en oksenna niitä syötyjä ruokia pois.
Kiloja on 160 senttimetrin varteen kerääntynyt 103. Tänä syksynä olen huomannut, että polvet ovat välillä kipeät. Harrastan paljon liikuntaa (kyllä, oikeasti!), mutta en laihdu koska ahmin sellaisia määriä ruokaa että sillä ruokkisi jonkun Afrikan pikkukylän monta kertaa.
Yksityiselle ei ole rahaa mennä, mutta mietin että olisiko työterveys sitten sellainen paikka johon tässä asiassa voisi olla yhteydessä? Esimies aikoinaan sanoi, että työterveyttä ei saa turhaan käyttää koska se on työnantajalle kallista. Nauretaankohan mut sieltä infoluukulta pois jos käyn asiaa kysymässä? Onko kellään kokemuksia?
Kunnallisella puolella en varmaan edes pääse omalääkärille minkään syömishäiriön vuoksi?
Kommentit (5)
Kokeile ihmeessä kunnallista! Kyllä sieltä luulisi kirjoitettavan lähetteen, näin ainakin mulla. Lääkärille sanoin oksennelleeni nelisen vuotta ja niin lähti lyyti kirjoittamaan.
Syömishäiriöiden hoito vaihtelee kunnittain. Riippuu ihan työnantajan solmimasta sopimuskesta työterveyspalveluja tuottavat tahon kanssa, mitä sopimukseen kuuluu! Laajaan palveluun voi kuuluakin, ainakin muutama psykologikäynti, suppeaan ei. Apua lähtisin ehkä hakemaan omasta terveyskeskuksesta. Useissa isommissa kunnissa syömishäiriöt hoidetaan erikoiklinikoilla (esim. psyk.pkl, syömishäiriöpkl) jonne tarvitaan lähete.
Ota yhteyttä työterveyshoitajaan ja hän selvittää onko se sairaus jonka hoidosta työnantaja on tehnyt maksusopimuksen.
Mutta kyllä kunnallinen omalääkäri on se oikea paikka jos työnantaja ei ole tehnyt maksusopimusta lääkäriaseman kanssa josta ostaa työterveyspalvelut.
Itse asiassa nyt vasta muistin, että noin nelisen vuotta sitten eli toisen lapsen jälkeen mulla oli tosi paha ahmimisvaihe. Kävin terveyskeskuksen omalääkärillä ja hän antoi mulle Xenical- reseptin. Kokeilin niitä jonkin aikaa, mutta aloin käyttää niitä "ulostuslääkkeenä", eli mielsin asian niin, että niiden kanssa voin syödä vielä enemmän, koska rasva tulee elimistöstä pois.
Hävettääkin niin että ei oikein kehtaisi apua lähteä hakemaan. Saan kuitenkin neuvoksi sen vanhan tutun: syö vähemmän, liiku enemmän. Ja mulla on jopa jonkin verran ravitsemustieteen opintojankin suoritettuna, eli uskallan sanoa että tiedän kyllä miten pitäisi syödä, mutta pää ei toimi sen mukaan.
ap
Mikset pääse kunnalliselle puolelle? Kai terkkarista saa lähetteen psyk.polille? Vai vaihteleeko käytäntö kunnuittain.