Miten meillä voi olla vyöihrakuoriaisia ja miten niistä pääsee eroon?
On sekä kuoriaisia että niitä toukkia.
Googlettelin ja tuli infoa siitä että välikatolla voi olla raato tai ampiaispesä ja johtuu siitä tai asuu kissan ruoissa. No. Me asutaan uudehkossa kerrostalossa, jossa ei ole mitään vinttejä ollenkaan eikä kyllä mitään raatojakaan pitäisi voida olla missään, ei myöskään paikkoja ampiaispesille. Meillä ei ole lemmikkejä eli ei kissanruokiakaan ja muutenkin siisti koti, ei ainuttakaan turkisvaatettakaan missään.
Kommentit (43)
Täälläkin on! Todella oksettavia. Linnut pesii mun parvekkeen yläpuolella. -95 rakennettu kerrostalo. Isännöitsijä ei tee asialle mitään.
Otsonoi asunto. Auttoi ainakin turkiskuoriaisiin.
Kirppiskaman mukana. Varsinkin vaatteiden. Tuttu laji mulle. Parin muuton jälkeen ja kirpparitouhut lopettaneena uudessa siis ihan uudessa asunnossa niitä ei enää ole ollut. Uakallan melkein toivoa päässeeni eroon 20 vuoden piinasta. Villavaatteisiin ei sitten kannata rahoja laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on! Todella oksettavia. Linnut pesii mun parvekkeen yläpuolella. -95 rakennettu kerrostalo. Isännöitsijä ei tee asialle mitään.
Täällä ei pesi mitään lintuja missään. Ja talo vain 5 vuotta vanha. Pienehkö talo, naapurit siistiä ja asiallista väkeä. Linnunpesistähän niitä voi tulla mutta ei tosiaan ole lähelläkään linnunpesiä. Ap
Niitä voi tulla kesällä ulkoa sisätiloihin. Se on Suomen luonnon luonnovarainen eläin. Harmillinen, jos pesiytyy sisätiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut sekään. 5/5
Permetriinillä saa yleensä kaikki hyönteiset tapettua. Myös kissat ja muut eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Kirppiskaman mukana. Varsinkin vaatteiden. Tuttu laji mulle. Parin muuton jälkeen ja kirpparitouhut lopettaneena uudessa siis ihan uudessa asunnossa niitä ei enää ole ollut. Uakallan melkein toivoa päässeeni eroon 20 vuoden piinasta. Villavaatteisiin ei sitten kannata rahoja laittaa.
Ei olla ostettu mitään kirpparilta, ei edes astioita. Ei meidän perheessä kukaan, ei edes 10 vuotta sitten. Ja millä ne täällä elää? Ei ole mitään lemmikkiruokia tai turkiksia tarjolla, meidän kuivakaapitkin ammottaa tyhjyyttään eikä niissä ole mitään jälkiä toukista. Ap
Biokilliä olisi kaapissa mutta mihin sitä suihkutan? Asunto on iso eikä mitään pesäpaikkaa löydy jonka voisi tuhota. Ap
Kerrostalossa ne voi tulla naapuristakin. Syövät kyllä muutakin luonnonkuitua kuin villaa kuten puuvilla ja silkki maistuu. Kannattaa käydä vaatekaappi läpi onko reikiä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla ostettu mitään kirpparilta, ei edes astioita. Ei meidän perheessä kukaan, ei edes 10 vuotta sitten. Ja millä ne täällä elää? Ei ole mitään lemmikkiruokia tai turkiksia tarjolla, meidän kuivakaapitkin ammottaa tyhjyyttään eikä niissä ole mitään jälkiä toukista. Ap
Ihan jos lattialle putoaa ruokaa. Muistaisin että jos alkoi paistaa jotain niin ne tuli kaapeista esille. Villavaatteet söi kaikki mutta myös osan ihan puuvillaisista. Vaatteiden syönnilläkin voivat pärjätä. Vaatteiden tuhoutumista ei usein huomaa ennen kuin ottaa pesukoneeata ulos. Oletko varma lajikkeeat. Vyö jossa pisteitä?
Vierailija kirjoitti:
Otsikointi ok jos voi olla pari päivää pois asunnosta. Otaonoinnin aikana ei kannata olla, vahingoittaa keuhkoja. Suosittelen Raid E- Liquid laitteita pariin pistorasiaan. Tappaa kaikki hyönteiset paralletriini. Tehokas apu. Suomessa myydään hyttysiä vastaan tuota mutta ehkä tehokkain hyönteiskaekotin tuo Raidin patenttityyny paralletriinista. Yhtä tehokas varmaan myös vaikka tuo kesällä Suomessakin paheksuttu kaasukarkotin joka höyrystää raidin kopiotyynyä
Lihavilla tahtoo olla. Hakeutuu ihraseuraan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ne voi tulla naapuristakin. Syövät kyllä muutakin luonnonkuitua kuin villaa kuten puuvilla ja silkki maistuu. Kannattaa käydä vaatekaappi läpi onko reikiä vaatteissa.
Olen penkonut kaappeja eikä ainakaan niitä matoja ole kaapista löytynyt. Silkkiä meillä ei ole missään, parit villasukat on mutta madottomilta vaikuttaa. Ap
Minkälainen tuholainen tämä vyöihrakuoriainen on ja miten sen tunnistaa? Eikö näitä tuholaisia näe kirpputoreilla vai miten ne pääsevät kirppiskaman mukana kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Katolla tms räystäällä linnunpesä, niissä viihtyy vyöihrakuoriainen. Ne voi tulla ulkoa, mutta saattaa asettua asumaan sisälle.
Turkiskuoriainen on eri ötökkä ja elelee sisällä vähän siellä täällä, listojen takana. Voi tulla hormeista muista asunnoista.
Sitten on vielä museokuoriainen, mutta ei ehkä kovin yleinen kodeissa.
Moni sekoittaa näiden kuoriasten toukat sokeritoukkiin, mutta sekin on oma otuksensa.
Mulla tulee turkiskuoriaisia ja niiden toukkia. Myrkytän aina listat ihan saatanasti kuukauden välein Raidilla
Koko asunto pitää myrkyttää ja kaikki villavaatteet myrkyttää Bio killilla ja pestä saunassa yms. Ilman myrkytystä eivät lähde.
Eli yöks. Oisko vinkkejä?
Ap