Tykkääkö kukaan lähi-itäläisestä musiikista?
Kävin tänään kebabravintolassa ja siellä soittivat jotain sen ilmansuunnan nettiradiota, varmaan arabiaksi laulettiin. Kummallisia rytmejä, ei kovin kaunista laulua minusta. Ymmärtääkö joku tuon päälle?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Niilin hanhet, syyrialainen häälaulaja. Asunee nykyään Ruotsissa.
Pensseli-setä on klassikko. Oli suomessakin keikalla.
En ymmärrä ja minusta se on ahdistavaa. Olen varmaan edellisessä elämässäni asunut jossain arabimaassa kidutettavana. Pelkään myös arabimiehiä.
Jos harrastaa vatsatanssia niin siinä on tottunut musiikkiin. Ihan sanoituksista huomautan, että yleensä ei arvosteta kovinkaan rivoja sanoituksia. Senkin edestä enemmän on romantiikkaa ja etenkin tavalla tai toisella saavuttamattoman rakkauden vuoksi riutumista.
Kohta tuo musiikki täällä ainoa sallittu sekä rukouskutsut.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tuo musiikki täällä ainoa sallittu sekä rukouskutsut.
Toivottavasti! Nasheed - soldiers of allah soi ainakin oulussa usein tummien miesten ravintoloissa❤️
Sellainen vähän salaperäinen elokuva-ambientti on hyvää. Mutta pitää olla instrumentaalia, sitä laulamista ei kestä kukaan.
Hepreaksi lauletut hasidijuutalaiset laulut ovat hyvin samanlaisia kuin naapurimaissa arabiaksi. Mielenkiintoinen seikka.
Kai siitä monikin tykkää koska sitä kerran tuotetaan. Jossain päin maailmaa voi olla paljonkin kyseisen musiikin ystäviä.
No tuskin kukaan ei-suomalainen hirveesti diggailee mitään iskelmää.
Arabialainen biitti sopii tosi hyvin elektroniseen musiikkiin tai poppiin. Esim. M.I.A - Bad girls.
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastaa vatsatanssia niin siinä on tottunut musiikkiin. Ihan sanoituksista huomautan, että yleensä ei arvosteta kovinkaan rivoja sanoituksia. Senkin edestä enemmän on romantiikkaa ja etenkin tavalla tai toisella saavuttamattoman rakkauden vuoksi riutumista.
Olen kuullut samaa, että laulujen sanat kertoisivat rakkaudesta. Irvokas ristiriita todellisuuden kanssa kun arabimaissa ei ole rakkautta ensinkään.
Voisin ehkä tykätä sikäläisestä popista sen vähän mitä olen kuullut. Intialaisesta ehkä myös.
Lähiössä kun asuu, niin kuuleehan tätä aina välillä. En pidä, outoa jollotusta ja rytmi puuttuu. Tai kai siinä joku rytmi voi olla, mutta hyvin erilainen kuin mihin itse on tottunut. Arabian kieli kuulostaa puhuttunakin kamalalta. Laulajat kuulostavat aina miehiltä. Mahtaakohan naislaulajia juuri olla?
No, onneksi on talvi tulossa niin mölymusiikin määrä ympäristössä vähenee muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hepreaksi lauletut hasidijuutalaiset laulut ovat hyvin samanlaisia kuin naapurimaissa arabiaksi. Mielenkiintoinen seikka.
Kyllä. Esim. Jemeninjuutalainen Meydad Tasa laulaa upeasti hienoja itämaisia kappaleita heprean kielellä. Esim Shema Israel,
Myös balkan-popissa paljon lähi-itäläisiä elementtejä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Esim. Jemeninjuutalainen Meydad Tasa laulaa upeasti hienoja itämaisia kappaleita heprean kielellä. Esim Shema Israel,
Parituhatta vuotta arabien keskellä on ehtinyt tartuttaa vaikutteita. Juutalaisuus on kuitenkin säilynyt.
Ahdistavan kuuloista ulinaa. Arabimaissa sitä kuulee ja Israelissa.
Onneksi kotona ei tarvitse.
Minä pidän. Rytmi on hyvä ja mielenkiintoinen. Viuluja käytetään paljon. Kuuntelen sekä reissussa noissa maissa, että kotona suoratoistona.
Suosikki: egyptiläinen Enta Omri.
Niilin hanhet, syyrialainen häälaulaja. Asunee nykyään Ruotsissa.