Korkeakouluhaun uudistus - miksi missään ei tietoa tästä!
Tiedän, että jos ottaa syksyllä 2014 opiskelupaikan vastaan korkeakoulusta, se vaikuttaa mahdollisesti tuleviin hakuihin. Mutta miksi missään ei ole varmaa tietoa siitä, että toteutuuko tuo uudistus. Yliopistoilla on mahdollisuus ottaa nuo ensikertalaiskiintiöt käyttöön jo nyt, mutta ilmeisesti vain Vaasan yliopistossa otettu pienimuotoisesti käyttöön...
Toteutuuko tuo uudistus nyt sitten vai ei? Olen löytänyt tietoa, että moista uudistusta VALMISTELLAAN ja mahdollisesti tulee käyttöön 2016.
Kommentit (33)
Miten tämäkin sopii siihen, että kaikkialla toitotetaan, että pitäisi työntekijänkin opetella joustavuutta työelämässä ja olla valmis uudelleenkouluttautumaan. Mikä järki tässä joustamattomassa uudessa järjestelmässä on??
t: työtön, joka haluaisi uudelleenkouluttautua, mutta opintotukimahdollisuus meni jo
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:01"]
Valmistellaan = kukaan ei vielä tiedä varmaksi, ei edes ne päättäjät. Olen yhden lausuntouonnoksen nähnyt, joka lähti siitä, että 2016 on pakko ottaa käyttöön. Mutta tarkemmin ei ole missään: pitääkö paikkoja olla kaikilla aloilla, vai riittääkö, että koulutuksen järjestäjällä (esim. Helsingin yliopisto) on kaikista paikoistaan tietty prosenttiosuus varattuna ensikertalaisille... Omille opiskelijoilleni neuvon, että ottakaa tämä huomioon, ja hakekaa vain niihin, jotka oikeasti kiinnostavat. Ensikertalaisuutta ei saa takaisin, vaikka mitä tekisi ja kun kaikenlaiset siirto-oikeudet on vielä pahemmin suunnittelun alla niin en ottaisi riskiä.
T: Opo
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Se tässä onkin ärsyttävää, että missään ei ole varmaa tietoa. Vähän kurjaa jäädä ns. tyhjän päälle roikkumaan kun ei uskalla ottaa opiskelupaikkaa vastaan tuon uudistuksen pelossa ja jos se ei sitten tulekaan... Luulisi, että nyt jo olisi tehty jotain varmoja päätöksiä tuon asian suhteen. Mistä lienee kiikastavan, ehkä yliopistot laittavat hanttiin...?
Minä olen kuullut, että JOS tulee käyttöön, niin tämän rinnalla kehitetään massiivisesti toinen polku opiskelijoille, eli maisterivalintaa kehitetään todella paljon ja sisäänpääsymääriä lisätään.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:08"]
Minä olen kuullut, että JOS tulee käyttöön, niin tämän rinnalla kehitetään massiivisesti toinen polku opiskelijoille, eli maisterivalintaa kehitetään todella paljon ja sisäänpääsymääriä lisätään.
[/quote]
Eli vanhat opiskelijat pystyvät hakemaan suoraan maisterivalinnan kautta sisään -> sisäänpääsymääriä nostetaan maisterivalinnassa ja helpotetaan ylipäätään. Tästä tulee ns. "iso juttu", samanlainen väylä kuin pääsykokeet.
Yliopistolain mukaan yliopistot itse päättävät hakukriteerit eli sanoi OKM mitä tahansa, lopullisen päätöksen tekee jokainen yliopisto. Tosin jos rahaa tulee vain niistä, jotka haki ja pääsi ekalla kertaa, niin ratkaisu on helppo.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:14"]
Yliopistolain mukaan yliopistot itse päättävät hakukriteerit eli sanoi OKM mitä tahansa, lopullisen päätöksen tekee jokainen yliopisto. Tosin jos rahaa tulee vain niistä, jotka haki ja pääsi ekalla kertaa, niin ratkaisu on helppo.
[/quote]
Olen vähän ounaillut, että yliopistojen rahoitus tulee riippumaan näistä ensikertalaiskiintiöistä (iso ensikertalaiskiintiö = isompi rahoitus). Ainakin hallitus tuntuu liputtavan uudistuksen puolesta.
Tää on kyllä taas yksi niin typerä uudistus.
”Lääketieteellisessä valtakunnalliset suunnitelmat ovat jo melko pitkällä. Ajatuksena on asettaa 50/50-kiintiö, jossa puolet sisään otettavista on saman vuoden ylioppilaita.” Turun yliopisto vararehtori Riitta Pyykkö (http://www.tylkkari.fi/uutiset/opiskelijat-murehtivat-liikaa )
Tällaisetko uudistukset nopeuttavat valmistumista ja opiskelemaan pääsyä. Lääkikseen aika harva pääsee ensimmäisellä yrityksellä... Eli jos uudistus toteutuu niin jos ei abivuonna onnistu kokeessa on kohtalona jämäkiintiö, jossa sisäänpääsy on lähes mahdoton. Tuloksena varmaan tuhansia ja tuhansia työttömiä ja syrjäytyneitä toivonsa menettäneitä nuoria. Jätte bra och tack så mycket Suomen valtio!
Ilmeisesti tällaista 50/50 kiintiötä kaavaillaan ihan yleisesti. Jos tämä toteutuu niin Suomi on kyllä tulevaisuudessa väliinputoajien luvattu maa... Aika hyvin onnistuu tuollainen "uudistus" tekemään päinvastoin mitä on tarkoitus. Eikö tarkoitus kuitenkin ollut ehkäistä syrjäytymistä ja nopeuttaa valmistumista?
Yhteiskunnan pitäisi olla sellainen, että missä tahansa elämänsä vaiheessa pääsee omilla kyvyillään eteenpäin. Jos rahoitus vedetään yliopistoilta pois sellaisten opiskelijoiden ottamista varten, joilla on jo tutkinto niin heitä ei kohta kukaan ota sisään kouluun vaikka eivät edes saisi opintotukea. Tällä aiheutetaan vain lisää kärsimystä ja vastoinkäymisiä ihmisille.
Valmistellaan = kukaan ei vielä tiedä varmaksi, ei edes ne päättäjät. Olen yhden lausuntouonnoksen nähnyt, joka lähti siitä, että 2016 on pakko ottaa käyttöön. Mutta tarkemmin ei ole missään: pitääkö paikkoja olla kaikilla aloilla, vai riittääkö, että koulutuksen järjestäjällä (esim. Helsingin yliopisto) on kaikista paikoistaan tietty prosenttiosuus varattuna ensikertalaisille... Omille opiskelijoilleni neuvon, että ottakaa tämä huomioon, ja hakekaa vain niihin, jotka oikeasti kiinnostavat. Ensikertalaisuutta ei saa takaisin, vaikka mitä tekisi ja kun kaikenlaiset siirto-oikeudet on vielä pahemmin suunnittelun alla niin en ottaisi riskiä.
T: Opo