Järjetön hammaslääkäripelko ja YTHS
Mun kohdalla pelko on ehkä liian lievä sana, fobia on parempi. Olen itkenyt kotona kun mietinkin että pitää mennä hammaslääkäriin. Yhdessä hampaassa ammottava reikä ja särkee koko ajan :( Luin että YTHS voi hoitaa pelkopotilaat sedaatiossa. Onko jollakin kokemusta tästä?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:33"] Täytyy varmaan uskaltaa soittaa :( Mua on aiemmin koitettu hoitaa rauhottavien kanssa, ei auta. Itken, olen paniikissa ja hyperventiloin. Itse olen Turussa, täytyy toivoa että täällä on kivat hammaslääkärit. [/quote] En tiennyt että aikuiset voivat pelätä hammaslääkäriä noin kauheasti. Itsekin pelkään ja sydän hakaa hulluna, mutta saan itseni rauhoitettua ajattelemassa että tämä kestää vain hetken ja kertomalla hammaslääkärillä että olen peloissani. Hengittelen rauhassa. Pitäisikö sinun saada jotain psyykelääkettä, rauhoittavaa? [/quote] Taas näitä, jotka ihmettelee kaikkea mikä ei itseään koske. Onhan niitä pelkosektioitakin. Ja mietipä kaikkia maailman fobioita. [/quote] inasen eri asia synnyttää kuin avata suunsa hammaslääkärille... [/quote] No en minä menis juurihoitoon ilman puudutusta. Jotkut ihan synnyttääkin ihan luomusti. Et voi sanoa kumpi on pahempi jonkun toisen puolesta.
[/quote]
en puhunut kivusta vaan pelosta. kivun pelon ymmärrän, mutta miten joku voi pelätä pelkkää hammaslääkärillä oloa? itsekehitetty pelko.
Minullakin paha fobia, jonka takia olen käynyt hammaslääkärissä vain suunnilleen joka seitsemäs vuosi, vaikka reikiä on kertynyt. Pari kertaa olen ottanut esilääkkeen, eikä se yksinkertaisesti toimi. Minua on erään sairauden takia pienenä sedatoitu ja nukutettu niin usein, että noilla ei ole mitään vaikutusta minuun, ellen saa moninkertaista annosta.
Kunnalla ei nukuteta ja raha ei riitä yksityiselle, niin kai tässä sitten odotellaan, että hampaat mätänevät suuhun ja lopulta kuolen verenmyrkytykseen.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:33"] Täytyy varmaan uskaltaa soittaa :( Mua on aiemmin koitettu hoitaa rauhottavien kanssa, ei auta. Itken, olen paniikissa ja hyperventiloin. Itse olen Turussa, täytyy toivoa että täällä on kivat hammaslääkärit. [/quote] En tiennyt että aikuiset voivat pelätä hammaslääkäriä noin kauheasti. Itsekin pelkään ja sydän hakaa hulluna, mutta saan itseni rauhoitettua ajattelemassa että tämä kestää vain hetken ja kertomalla hammaslääkärillä että olen peloissani. Hengittelen rauhassa. Pitäisikö sinun saada jotain psyykelääkettä, rauhoittavaa? [/quote] Kirjoitin tuossa aiemmin jo saaneeni rauhottavia hammaslääkärissä, ei auttaneet.
[/quote]
Haet rauhoittavat lääkäristä jo ennen hammaslääkärille menoa. Eihän ne ehdi vaikuttaa, jos vasta lääkärissä saat napin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:33"] Täytyy varmaan uskaltaa soittaa :( Mua on aiemmin koitettu hoitaa rauhottavien kanssa, ei auta. Itken, olen paniikissa ja hyperventiloin. Itse olen Turussa, täytyy toivoa että täällä on kivat hammaslääkärit. [/quote] En tiennyt että aikuiset voivat pelätä hammaslääkäriä noin kauheasti. Itsekin pelkään ja sydän hakaa hulluna, mutta saan itseni rauhoitettua ajattelemassa että tämä kestää vain hetken ja kertomalla hammaslääkärillä että olen peloissani. Hengittelen rauhassa. Pitäisikö sinun saada jotain psyykelääkettä, rauhoittavaa? [/quote] Taas näitä, jotka ihmettelee kaikkea mikä ei itseään koske. Onhan niitä pelkosektioitakin. Ja mietipä kaikkia maailman fobioita. [/quote] inasen eri asia synnyttää kuin avata suunsa hammaslääkärille... [/quote] No en minä menis juurihoitoon ilman puudutusta. Jotkut ihan synnyttääkin ihan luomusti. Et voi sanoa kumpi on pahempi jonkun toisen puolesta.
[/quote]
en puhunut kivusta vaan pelosta. kivun pelon ymmärrän, mutta miten joku voi pelätä pelkkää hammaslääkärillä oloa? itsekehitetty pelko.
[/quote] Joo. Kuten korkeiden paikkojen kammo, agorafobia, lentopelko, ahtaanpaikankammo, sosiaaliset fobiat, araknofobia... ihan vaan ite ihmiset näitä kehittelee. Hohhoijaa.
Mun kaveri oli lukenut evästyksekseen kauhutarinoita netistä operaatiosta, joka hänelle oltiin suorittamassa hammaslääkärissä. Oli sitten tullut vakuuttuneeksi lukemansa perusteella, että jotain ihan kamalaa on tiedossa ja ollut hysteerinen ja itku kurkussa hammaslääkärissä.
Onko ap sinulla taustalla huonot hammaslääkärikokemukset vai onko mukana myös sitä, että kuvittelet operaatiot kauheammiksi kuin mitä ovat?
(Tämä oli siis ihan asiallinen kysymys, en halua vähätellä kenenkään pelkoa.)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:58"] [quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:33"] Täytyy varmaan uskaltaa soittaa :( Mua on aiemmin koitettu hoitaa rauhottavien kanssa, ei auta. Itken, olen paniikissa ja hyperventiloin. Itse olen Turussa, täytyy toivoa että täällä on kivat hammaslääkärit. [/quote] En tiennyt että aikuiset voivat pelätä hammaslääkäriä noin kauheasti. Itsekin pelkään ja sydän hakaa hulluna, mutta saan itseni rauhoitettua ajattelemassa että tämä kestää vain hetken ja kertomalla hammaslääkärillä että olen peloissani. Hengittelen rauhassa. Pitäisikö sinun saada jotain psyykelääkettä, rauhoittavaa? [/quote] Taas näitä, jotka ihmettelee kaikkea mikä ei itseään koske. Onhan niitä pelkosektioitakin. Ja mietipä kaikkia maailman fobioita. [/quote] inasen eri asia synnyttää kuin avata suunsa hammaslääkärille... [/quote] No en minä menis juurihoitoon ilman puudutusta. Jotkut ihan synnyttääkin ihan luomusti. Et voi sanoa kumpi on pahempi jonkun toisen puolesta. [/quote] en puhunut kivusta vaan pelosta. kivun pelon ymmärrän, mutta miten joku voi pelätä pelkkää hammaslääkärillä oloa? itsekehitetty pelko. [/quote] Joo. Kuten korkeiden paikkojen kammo, agorafobia, lentopelko, ahtaanpaikankammo, sosiaaliset fobiat, araknofobia... ihan vaan ite ihmiset näitä kehittelee. Hohhoijaa.
[/quote]
et kai oikeasti luule, että jostain mainitsemastasi pelosta kärsivä on jo vastasyntyneenä omannut ko. pelon?? opittuja juttuja, ahdistuksesta kumpuavia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:17"]Mun kaveri oli lukenut evästyksekseen kauhutarinoita netistä operaatiosta, joka hänelle oltiin suorittamassa hammaslääkärissä. Oli sitten tullut vakuuttuneeksi lukemansa perusteella, että jotain ihan kamalaa on tiedossa ja ollut hysteerinen ja itku kurkussa hammaslääkärissä.
Onko ap sinulla taustalla huonot hammaslääkärikokemukset vai onko mukana myös sitä, että kuvittelet operaatiot kauheammiksi kuin mitä ovat?
(Tämä oli siis ihan asiallinen kysymys, en halua vähätellä kenenkään pelkoa.)
[/quote]
Taustalla huonot ja kivuliaat kokemukset. Minulla on ollut myös hammasraudat eli olen joutunut käymään oikojallakin. Istuin melkein puolet lapsuudestani hammaslääkärissä :(
Jos pelkäät ihan hysteerisesti niin tämä ei varmaan auta sinua, mutta itse ainakin kerron hammaslääkärille mennessä, että olen säikähtänyt jotain toimenpidettä ja olen pyytänyt, että hammaslääkäri selittää, mitä seuraavaksi alkaa alkaa tekemään, ettei tule yllätyksiä ja kertoo myös etukäteen, millainen toimenpide on, jos se ei ole tiedossa. Tietenkään se ei poista sitä, että esim. poraaminen voi tuntua tosi epämiellyttävältä. Kuitenkaan poraaminenkaan ei kestä yleensä kauan, joten sen verran saa aina pinnisteltyä itse.
On myös sovittu joku merkki, että jos sattuu liikaa, niin toimenpiteen voi keskeyttää.
Minulle on aina sattunut mukavat hammaslääkärit joille tämä on ollut ok ja minulla on tosi hyviä kokemuksia hammaslääkäreistä. Toivottavasti sinullekin voi ap tulla parempia kokemuksia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:32"]
Jos pelkäät ihan hysteerisesti niin tämä ei varmaan auta sinua, mutta itse ainakin kerron hammaslääkärille mennessä, että olen säikähtänyt jotain toimenpidettä ja olen pyytänyt, että hammaslääkäri selittää, mitä seuraavaksi alkaa alkaa tekemään, ettei tule yllätyksiä ja kertoo myös etukäteen, millainen toimenpide on, jos se ei ole tiedossa. Tietenkään se ei poista sitä, että esim. poraaminen voi tuntua tosi epämiellyttävältä. Kuitenkaan poraaminenkaan ei kestä yleensä kauan, joten sen verran saa aina pinnisteltyä itse.
On myös sovittu joku merkki, että jos sattuu liikaa, niin toimenpiteen voi keskeyttää.
Minulle on aina sattunut mukavat hammaslääkärit joille tämä on ollut ok ja minulla on tosi hyviä kokemuksia hammaslääkäreistä. Toivottavasti sinullekin voi ap tulla parempia kokemuksia.
[/quote]
Tää on hyvä neuvo. Mulle taas oli jossain vaiheessa erittäin tärkeetä, että ne lääkärit ei nimenomaan kerro mitä tapahtuu. En halunnut tietää mitä siellä tehtiin. Tietenkin esimerkiksi puudutuksen laitosta sanottiin ja sillon kuin alettiin porata, mutta muuten pyysin niitä höpisemään ihan muista asioista. Ja mulla se auttoi. Semmoinen kuunteleva lääkäri on hyvä juttu. Ja varmaan monelle tuo, että saa tietää mitä seuraavaksi tehdään auttaa paljon.
Hyvät kokemukset Yths:n hammaslääkäreistä, ainakin Jyväskylästä. Pyydä rauhoittavat etukäteen ja kunnon puudutukset.
Hyvät kokemukset Kuopiosta YTHS:n hammaslääkäreistä ja muistakin. Oulussa taas mulle osui joku kakkaa haukannut yrmynaama, joka oli tosi epäystävällinen. Tuo kokemus vuodelta 2005.
Minulla myös kova fobia hammaslääkäriä kohtaan. Osaksi senkin vuoksi muutamat hampaat huonossa kunnossa. Itkin hammaslääkäriä kotona päivää ennen hammaslääkäriä. Murruin itkuun myös hammaslääkärin tuolissa, mutta hammaslääkärit oli niin ihania ihmisiä ettei kauaa tarvinnut itkeä ja paniikki meni ohi. Pari kertaa hoidon välillä meinasin romahtaa, mutta hampaat saatiin hoidettua ja olo sen jälkeen oli uskomaton! Olin voittanut pelkoni. Sain uuden ajan alkuvuodeksi ja vähän taas kammottaa, mutta fiilis oli ihan uskomaton sen jälkeen. Tsemppiä. Tiedän tunteen :-)
Itse kävin hetki sitten YHTS:llä kahden hampaan paikkauksessa. En ole foobinen, mutta herkkä asia suhteen. Sanoin asiasta lääkärille mennessä ja sain varsin asiallista ja ymmärtävää käytöstä osakseni. Tekivät parhaansa, etten panikoisi. Samaa ymmärtävää ja miellyttävää kohtelua sain verikokeisiin (joita todella pelkään!) mennessä. Näiden vähäisten kokemusten perusteella uskaltaisin sanoa, että erityisempääkin kohtelua varmasti tarvitessaan/ kysyessään saa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:33"] Täytyy varmaan uskaltaa soittaa :( Mua on aiemmin koitettu hoitaa rauhottavien kanssa, ei auta. Itken, olen paniikissa ja hyperventiloin. Itse olen Turussa, täytyy toivoa että täällä on kivat hammaslääkärit. [/quote] En tiennyt että aikuiset voivat pelätä hammaslääkäriä noin kauheasti. Itsekin pelkään ja sydän hakaa hulluna, mutta saan itseni rauhoitettua ajattelemassa että tämä kestää vain hetken ja kertomalla hammaslääkärillä että olen peloissani. Hengittelen rauhassa. Pitäisikö sinun saada jotain psyykelääkettä, rauhoittavaa? [/quote] Taas näitä, jotka ihmettelee kaikkea mikä ei itseään koske. Onhan niitä pelkosektioitakin. Ja mietipä kaikkia maailman fobioita.
[/quote]
inasen eri asia synnyttää kuin avata suunsa hammaslääkärille...
[/quote] No en minä menis juurihoitoon ilman puudutusta. Jotkut ihan synnyttääkin ihan luomusti. Et voi sanoa kumpi on pahempi jonkun toisen puolesta.