Kaksi yötä lentokentällä, mitä ottaisin mukaan?
Olen lähdössä 10-vuotiaan poikani kanssa ulkomaanmatkalle ja meillä on lento niin että 2 yötä pitää olla lentokentällä. Ensimmäinen lento saapuu noin klo 23 aikaan ja seuraava lento on aamulla noin klo 10. Tämän lennon jälkeen saavumme lentokentälle klo 22 ja seuraava lento lähtee aamulla puoli seitsemältä.
Hotelliin emme aio mennä koska on turha maksaa muutamasta tunnista. Olemme siis koko ajan lentokentällä. Tuohon aikaan siellä ei ole juurikaan mitkään kahvilat tai ravintolat auki ja muutenkaan en halua maksaa niitä törkyhintoja, joten otamme kotoa mukaan syötävää esimerkiksi croissanteja, sämpylöitä, pullia yms. Vettä saa varmaan paikan päältä ostettua automaatista tms.
Pitäisikö ottaa makuupussit mukaan? Ne vievät kyllä melko paljon tilaa laukussa. Varmaan joku peitto olisi järkevämpi?
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:02"]
kansainvälisillä lentokentillä on usein mahdollisuus käydä suihkussa, oma lukittava suihkukoppi on muutaman euron hintainen, pyyhe kuuluu hintaan. Tsekkaa kentän tiedoista missä terminaalissa sellainen on.
ap:n kertomuksessa intiaan saapumisesta särähti korvaan tuo "saavumme intiaan aamulla" - no jos aiot mennä hotelliin tsekkaamaan sisään ennen iltapäivää kahta tai kolmea, niin joudut maksamaan jo sen edellisenkin yön, tai ainakin lisämaksun aikaisesta check-innistä.
[/quote]
Saavumme Intiaan klo 8:40 mikäli lento tulee ajallaan. 10 aikaan ehkä pääsemme taksiin, matka hotellille parikymmentä minuuttia, olemme ehkä puoli yhdentoista aikaan hotellissa. Toki mahdollista että selviämme taksiin jo aiemmin. Mutta jos emme saa huonetta heti niin jätämme laukut hotellille ja menemme syömään joko hotellin ravintolaan tai muuhun ravintolaan. Sen jälkeen voimme kierrellä kaupungilla tai tulla vaikka hotellin aulaan istumaan. Huoneen saa viimeistään klo 14, jonka jälkeen peseydymme ja voimme levätä jos on väsynyt olo.
[/quote]
Tämä oli siis ao:n viesti.
Olen nyt selvittänyt tätä asiaa ja näyttää siltä että ei meille Mumbain lentokentällä hirveästi varsinaista joutenoloa tulekaan. Lento siis saapuu noin klo 23 aikaan. Sen jälkeen meidän pitää mennä passintarkastukseen ja hakea laukut ja viedä ne kotimaanlennolle. Sen jälkeen jonottaa linja-autoon, jolla pääsee kotimaanterminaaliin (menee noin 30 minuutin välein). Tässä on myös useita turvatarkastuksia, joten aika taitaa mennä ihan rattoisasti siinä. Sen jälkeen kun pääsemme kotimaanterminaalin puolelle odottamaan varsinaista lentoa niin kello on varmaankin ainakin 2:00 mahdollisesti jopa 3:00. Ja se meidän kotimaan lento lähtee puoli seitsemän aikaan niin ei siinä montaa tuntia ole istumista. Ja lentokentällä on ilmainen netti joten siinähän sen ajan saa kulumaan.
ap
Kuulostaa ihan kauhealta. Olen yhden yön viettänyt lentokentällä parikymppisenä ja se oli kyllä elämäni kamalin yö. Ei ole tullut toista kertaa kokeiltua. Kaksi yötä putkeen? Mä varmaan kuolisin. Mulla ainakin menee vatsa ihan sekaisin ja viluttaa koko ajan, jos unet jää väliin ja matkastressi siihen päälle. Siis fyysisesti ihan kamala olo. Onnea vaan yritykseen!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:54"]
En uskaltaisi nukkua hetkeäkään missään kentällä, enkä varsinkaan mumbaissa, jos lapsi olisi kanssani. Miksi valvotat lastasi edellusen yön? Tuo ei ole tervettä.
[/quote]
En miettinytkään asiaa kunnolla. Järkevämpää on niin että minä valvon edeltävän yön ja lapsi nukkuu. Itse käyn aamulla nukkumaan, herään iltapäivällä, teen ruoan ja syömme ja käyn suihkussa. Lähdemme lentokentälle ja kun olemme Zurichissa niin lapsi voi käydä nukkumaan ja itse jaksan vielä hyvin valvoa koko yön kun olen nukkunut pitkälle iltapäivään asti. Itse voin sitten lentokoneessa nukkua.
ap
Jos olette nyt talvella menossa, niin varautukaa siihen, että Intiassa on KYLMÄ. Eikä tosiaan mitään lämmityksiä missään, eli lämmintä vaatetta mukaan.
Ap kai teillä tulee sitten lopullisessa määränpäässä hotellilta kuljettaja noutamaan nimikyltin kanssa? Et tule olemaan missään taksinhankinta tai tinkauskunnossa tuon matkan jälkeen.
Zürichissä yöpyisin kentällä, mutta Mumbaissa suosittelen lämpimästi menemään kentän lähistölle edulliseen majapaikkaan. Olen itsekin reissannut aikoinaan myös kentillä yöpyen, mutta Mumbaissa en pitänyt sitä vaihtoehtona. Lentomme saapui sinne aamuyöllä ja jatkolento oli puolen päivän aikaan eli lyhyempi vaihto kuin teillä. Otimme huoneen hostelworldin kautta Anjali Inn -nimisestä paikasta, huoneen hinta vajaa 30€ ja sisälsi haun lentokentältä sekä takaisin viennin kotimaan terminaaliin. Huone oli vaatimaton, mutta kelpasi nukkumiseen ja palvelu asiallista. Ja ne muutamien tuntien unet tulivat tarpeeseen ja siirtymiset hoituivat mutkattomasti. Nimikyltin kanssa meitä oltiin kentällä vastassa. Varmasti löytyy myös muitakin vastaavia edullisia vaihtoehtoja. Hyvää matkaa teille!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:55"]
Jos olette nyt talvella menossa, niin varautukaa siihen, että Intiassa on KYLMÄ. Eikä tosiaan mitään lämmityksiä missään, eli lämmintä vaatetta mukaan.
[/quote]
Intia on pohjois-etelä- suunnassa jotain reilusti yli 3000 km pitkä maa, joten "Intiassa on kylmä"- kommentti on vähän.. hmm, ehkä ylimalkainen.. =)
Delhin korkeudella on kylmä, Mumbain ei.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:55"]
[/quote]
Jouluksi on Keralaan, etelä-Intiaan luvattu +31° (yöllä +23°). Villapaidat ja pipot mukaan!!!
Eikös kaksi yötä mene vaikka tikun nokassa? Et sinä mitään erityistä mukaan tarvitse. Pojalla lienee kännykkä, jolla pelata matopeliä.
Muista vain pukeutua hyvin lentoa varten: tiukka minihame ja korkkarit ovat aina mukavat koneessa. Joku ykkösluokassa matkustava rikas mies voi kiinnittää sinuun huomiota, ja tuo teidät yksityiskoneella takaisin Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:25"]
Lämpimät vaatteet, folion näköinen ensiapupeitto, puhallettava tyyny, paljon eväitä (ei nestettä sisältäviä, jos käsimatkatavaraan -kylmä pitsa on hyvä), lukittavat kassit, mahdollisesti jopa kevyt pyöränlukko jolla voi lukita laukun penkkiin...
[/quote]
Jos päätät lukita laukkusi kiinni johonkin ja ottaa torkut, niin tee se mielellään sellaisella lukolla, johon on 2 avainta. Näin et myöhästy lennolta, vaikka unenpöppöröisenä ja väsyneenä hävittäisit avaimen :) Ja mitään matkatavaroita ei saa lukittuinakaan saa jättää yksinään edes hetkeksi missään julkisella paikalla. Siitä voi tulla pommihälytys, mikä ei kyllä sitten naurata.
Nostan hattua tämän ketjun aloittajalle. Hienoa, että mietit, mihin rahasi käytät. Ihminen jaksaa kyllä muutaman päivän helposti tuollaista. Kysymys on enemmän asenteesta kuin mistään muusta. Sinulla on asennepuoli kunnossa.
Ja voittehan ottaa pidemmän matkusajan hienona kokemuksena (kuten saatat ajatellakin rahan säästön lisäksi). Aivan samoin minä sanon varusmiehille, jotka inisevät, kun pitäisi marssia 60-70 kilometriä. Kuka tahansa pystyy kävelemään 60km, jos on terve aikuinen ihminen.
On vain tärkeää, että huolehdit omasta ja lapsen turvallisuudesta, kuten näytät viestiesi perusteella tekevänkin.
Toivotan teille mukavaa matkaa.
T:
Yliluutnantti Luotolanmäki (Kainuun prikaati)
Kuulostaa kyllä hurjalta, mutta kaipa sitä seikkailumielellä jaksaa! Toivottavasti lapsikin.
Terveisin vähän päälle kaksikymppisenä vain yksi yö ystävien kanssa keskieurooppalaisella suurella kentällä "säästösyistä". En enää näin 30-vuotiaana jaksaisi samaa, varsinkaan reissun alkuvaiheessa. Se kipeytyneiden jäsenten parantelu on ikävää ja univelkaa tulee.
Ei h...!! Olen kyllä nuorena "tyttönä" (en halua, että Kainuun Prikaati alkaa tytöttelemään... ;)) matkustanut yksin Interreilillä, nukkunut useita öitä rahaa säästäessäni siellä sun täällä, junassa, myös lentokentillä - mutta aina pitänyt visusti itsestäni huolen!!
Järki käteen. Aika ON rahaa. Ap säästää rahaa täysin väärissä paikoissa.
Tunnen yhden naisen, joka halusi kerran säästää jotain 300 silloista markkaa (50-60 euroa). Sen sijaan, että olisi varannut suoran lennon jouluaatonaattona päästäkseen koti-Suomeen jouluaatoksi, hän halusi säästää tuon pienehkön summan. Nainen vietti jouluaaton erillään perheestään, matkusti vasta joulupäivänä, jolloin ei ollut suoraa jatkolentoa. Vietti jouluyön lentokentän penkillä yksinäisyydessä. Jatkolento aamuyöllä, joka oli perillä joskus aamuseitsemän aikaan tapaninpäivänä. Joku perheenjäsen uhrautui lähtemään ajamaan kentälle monta sataa kilometriä hakeakseen tämän rahansäästäjän.
Ei mitään järkeä.
Meillä samaiset lennot samoilla hinnoilla :) Mukana matkustavat 6- ja 8-vuotiaat lapset, joten Zürichissä mennään lentokenttähotelliin yöksi ja Mumbaissa aikuiset valvovat vuorotellen.
Ei se ole välttämättä uhrautumista, jos väsyttää, jäseniä kolottaa tai ei saa mitä tahtoo.
Minä olisin päässyt useammankin kerran nopeammin pilllun päälle, jos olisin valinnut helpoimman reitin. On kuitenkin olemassa periaatteita, joita noudatan. Sivistysvaltiossa suon toki kaikille vapauden valita oman tiensä, kunhan lakia ei rikota tai vasiten tehdä pahaa toisille.
Pojat (ja muutamat tytötkin) juoksevat kyllä Kainuun metsissä (se tekee heille vain hyvää), vaikka tulevaisuudessa reservissä tekevät sitten mitä lystäävät. Kertauskutsuja laitamme tarpeen mukaan. Sellainen kutsu jos mikä ilahduttaa jotakuta reilu kolmekymppistä, joka on päässyt jo liiaksi kiinni länsimaisiin iloihin. Väärinkäsitysten välttämiseksi korostan, että kannustan nauttimaan elämästä (nussimaan, juomaan kohtuullisesti alkoholia sekä matkustelemaan).
Itsekin elän niin kuin opetan. Mutta kun olen päässyt perille, nautin. Nussin naisen kunnolla. Ja lämmitän saunan ja olen kaikessa rauhassa.
Ylil Luotolanmäki
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:10"]
Zürichissä yöpyisin kentällä, mutta Mumbaissa suosittelen lämpimästi menemään kentän lähistölle edulliseen majapaikkaan. Olen itsekin reissannut aikoinaan myös kentillä yöpyen, mutta Mumbaissa en pitänyt sitä vaihtoehtona. Lentomme saapui sinne aamuyöllä ja jatkolento oli puolen päivän aikaan eli lyhyempi vaihto kuin teillä. Otimme huoneen hostelworldin kautta Anjali Inn -nimisestä paikasta, huoneen hinta vajaa 30€ ja sisälsi haun lentokentältä sekä takaisin viennin kotimaan terminaaliin. Huone oli vaatimaton, mutta kelpasi nukkumiseen ja palvelu asiallista. Ja ne muutamien tuntien unet tulivat tarpeeseen ja siirtymiset hoituivat mutkattomasti. Nimikyltin kanssa meitä oltiin kentällä vastassa. Varmasti löytyy myös muitakin vastaavia edullisia vaihtoehtoja. Hyvää matkaa teille!
[/quote]
Juu, sit onlin perse täynnä lutikoiden puremia ja kasseissa saa siirrettyä yhdyskunnan suomeenkin. Kivoja ootte te superseivaajat. Mikäköhän loma sekin on kun nukkuu jossain lentokentällä? Eikö vaan vois ostaa lämmittimen citymarketista ja pistää sen +50 astetta omaan keittiöön?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:09"]
Oletko matkustanut paljon aikaisemmin ap? en halua olla ilkeä mutta tuo on ERITTÄIN raskasta, teidän 3 viikosta menee 3-4pv siihen että pääsette rytmiin ja jaksatte tehdä jotain. Toivottavasti ei mee viikkoa hukkaan vatsaongelmiin. Olemme paljon matkustaneet - itse asiassa tultiin just kotiin tänään Lontoosta, ja 10v tyttö mukana. Otettiin suora lento Hki-Lontoo vaikka maksoi 90e enemmän kuin palapelimatka koska on niin raskasta, ei ole rahan arvosta. Ihan totta, jos vaan saat muutettua tuota niin mieti uudestaan.
[/quote]
Aiemmin olemme matkustaneet niin että pisin matka on on ollut noin 20 tuntia lennon lähdöstä lennon saapumiseen eli siihen lisäksi vielä matkat lentokentälle ja lentokentältä pois ym. odotusaika. Viimeksi olimme Bangkokissa, josta Tukholmaan oli 15,5 tunnin matka, ei ollut suora lento. Sen jälkeen Tukholmassa 5 tunnin odotus ja tunnin lento Suomeen eli tuossakin aikaa meni yli 20 tuntia eikä tuntunut mitenkäön raskaalta.
Intiaan saavumme siis aamulla ja seuraavana päivänä jatkamme matkaa muualle Intiaan. Meillä on siis aikaa tuo saapumispäivä ja sitä seuraava yö levätä ja päästä Intian aikaan mukaan, joten en usko että siitä mitään ongelmaa tulee.
ap