Onko tosiaan joidenkin kuurojen mielestä implanttien asentaminen kuuroille "heidän oman kulttuurin" syrjimistä?
Kuuntelin eilen jotain radio-ohjelmaa, niin siinä puhuttiin viittomakielestä, niin joku viittomakielen asiantuntija oli raivoissaan implanttien asentamisesta kuuroille (jotta he kuulisivat), koska tämä jotenkin sortaa heidän omaa kulttuuriaan hänen mielestään????
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Jäähän siinä kuurojen kulttuuri oppimatta, kun kuulevien maailmassa elää.
Viittomakieltä voi käyttää myös kuuleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuroilla on oma kulttuuri, eivätkä he koe kuurouttaan vammana. Se on vahva osa heidän identiteettiä. Monet heistä ovat kasvaneet siinä ja pakottamalla lapsi kuulevien maailmaan he kokevat, että heidän identiteettiä ja kulttuuria halvennettaan. Kuuroilla on myös huonoja kokemuksia, kun heitä on pakotettu osaksi kuulevien maailmaa.
Pyörätuolia käyttävilläkin on varmasti oma kulttuuri ja identiteetti. Pakottaisiko joku vanhempi lapsensa pyörätuoliin, jotta heidän idenititeettiä ja kulttuuria ei halvennettaisi?
Mulla on ADHD ja se on osa mun identiteettiä, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan mun elämässä. Osaltaan se heikentää mun elämää, ja osaltaan parantaa sitä. Mä olenkin sellainen ADHD on mun supervoima -ihminen, koska haluan mieluummin nähdä sen mun vahvuutena kuin istua nurkassa itkemässä sitä, miten ADHD vaikeuttaa mun elämää. Tästä huolimatta mä toivon, ettei mun lapseni ole perinyt sitä, koska olen kyllä täydellisen tietoinen niistä haitoista, mitä siitä tulee. Vaikka diagnoosissa on hyvät puolensa, on elämä huomattavan paljon helpompaa ilman sitä.
Vanhempien pitäisi pyrkiä ajattelemaan, mikä on kokonaisuutena parhaaksi lapselleen, eikä jotain omaa identiteettiään.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko se kuulevien kulttuurin syrjimistä jos kuuro ei halua implanttia? Miksi ihan kaikki pitää nykyään ottaa syrjintänä?!
No onhan se nyt sairasta kulttuuria, jos lapsella on vamma, eikä oteta apua vastaan. Pitäisi haastaa oikeuteen. Voihan se olla joku avustusjuttukin, saa enemmän tukia.
Olenko ainoa, joka oli sekaisin kuin käkikello ja luuli ensin, että avauksessa puhutaan rintaimplanteista?
Että liian isot pallot etukehossa estäisi viittomisen jotenkin?
Minulla ei kuuroutra ole, mutta pakko kysyä. Mistä sinä näitä aloituksiasi temmot?
Kuuroille ei väkisin implantteja asenneta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuroilla on oma kulttuuri, eivätkä he koe kuurouttaan vammana. Se on vahva osa heidän identiteettiä. Monet heistä ovat kasvaneet siinä ja pakottamalla lapsi kuulevien maailmaan he kokevat, että heidän identiteettiä ja kulttuuria halvennettaan. Kuuroilla on myös huonoja kokemuksia, kun heitä on pakotettu osaksi kuulevien maailmaa.
Korvaimplantista vielä se, ettei se avaa tietä täysin kuulevien maailmaan, mutta se rajoittaa pääsyä kuurojen maailmaan. Eli lapsi saattaa jäädä kahden maailman väliin, eikä koe kuuluvansa kumpaakaan.
Miten se rajoittaa pääsyä kuurojen maailmaan? Eikö häntä hyväksytä mukaan?
Eikö tuo ole lapsen terveyden laiminlyömistä? Tukkapöllystä saa kyllä sakot ja syytteet pahoinpitelystä. Vanhemmat eväävät lapselta tulevaisuudessa mahdollisuuksia valita ammatti ja selviytyä lähes itsenäisesti monista päivittäisistä asioista, joissa kuulo on tarpeen. Vai kuurojen kanssako lapsen oletetaan työskentelevän, kun eihän niitä kuurojen kouluja, lukioita ja muita oppilaitoksia ole kuin harvassa, jos edes niitäkään. Ja sisäkorvaistute avaa mahdollisuuden puhekielen käyttämiseen. Kuurojen keskuudessa voi sitten käyttää viittomakieltä. Opettelee ne kuulevatkin viittomakielen, jos heidän lapsi todetaan kuuroksi tai haluavat omaksi iloksi oppia viittomaan. Mikä estää kuuroja omaksumasta edes puhekielen, kun sitä puhekieltä ja riittävää kuuloa ei voi enää omaksua teininä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helve 1n "kuurojen kulttuuria"??
Jep. Kuurous ei ole kulttuuri vaan vamma.
En ole koskaan kuullut puhuttavan sokeiden tai liikuntavammaisten kulttuurista. Ja samalla lailla sokeille syntyy näkeviä lapsia tai liikuntavammaisille liikkuvia lapsia, eikä heitä kielletä näkemästä tai liikkumasta, kun ei äiti/isäkään näe tai liiku.
Sitähän voi loppua vammaisavustukset ja joutua jopa töihin jos ei ole kuuro enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaimplantista vielä se, ettei se avaa tietä täysin kuulevien maailmaan, mutta se rajoittaa pääsyä kuurojen maailmaan. Eli lapsi saattaa jäädä kahden maailman väliin, eikä koe kuuluvansa kumpaakaan.
Miten se rajoittaa pääsyä kuurojen maailmaan? Eikö häntä hyväksytä mukaan?
Onko kuurot samanlaisia kuin suomenruotsalaiset? Suomenruotsalaisille jo ihan ruotsalainenkin voi olla punainen vaate, kun puhuu "hienompaa" riikinruotsia eikä heidän käyttämää suomiruotsia. Kantasuomalaiset sitten taas käskevät painumaan omien eli suomenruotsalaisten keskuuteen, vaikkei edes niitä edusta.
Moni kuuleva osaa viittomakieltä onko se kulttuurin omimista sitten ?
Implantit ovat asia erikseen, mutta on outoa, että tässä ketjussa ja ilmeisesti Suomessa on paljon ihmisiä, joilla ei näköjään ole mitään ymmärrystä siitä, että viittomakieli on oma kielensä ja viittomakieliset muodostavat kulttuurisen ja kielellisen ryhmänsä. Ja siitä, että kyllä, kuulevat ovat todellakin aivan aktiivisesti syrjineen kuuroja. Heille tehtiin pakkosterilisaatioita ja -abortteja vielä 1970-luvulle saakka, jotta viittomakielisiä ei tulisi lisää. He eivät saaneet mennä naimisiin ilman sterilisaatiota. Lisäksi oli muotia ns. oralismi eli pyrkimys opettaa jopa täyskuuroja puhumaan suomea ääneen ja kuurojen kouluissa ja asuntoloissa viittomakielen käyttö oli kiellettyä.
Edelleen on elossa paljon kuuroja, jotka ovat kokeneet tällaista väkivaltaa. Kuuro saattoi jäädä jopa kokonaan kielettömäksi noina aikoina, kun viittomakieltä pyrittiin kieltämään. Osa jäi jotenkin roikkumaan puolikielisiksi kahden kulttuurin väliin. On täysin ymmärrettävää, että implantit aiheuttavat monenlaisia tunteita tätä taustaa vasten.
Pitäisi ehkä ottaa aiheesta selvää, ennen kuin alkaa laukoa voimakkaita mielipiteitä ja pitää naurettavana väitettä, että vittomakieliset ovat kohdanneet aktiivista syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Kuurous ei ole kulttuuri 😂
Kuka sinä olet niin sanomaan? Onko sinulla jotain tietoa viittomakielestä ja kuurojen elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Sitähän voi loppua vammaisavustukset ja joutua jopa töihin jos ei ole kuuro enää.
Mun tuntemat kuurot, joille on laitettu kuuloimplantit ovat apuvälineistään huolimatta enemmän kuuroja kuin normaalisti kuulevia. Puheen oppiminen samoin on ollut vaativampaa, mitä kuulevilla yleensä. Eli ei ne vammaistuen edellytykset välttämättä poistu, vaikka olisikin implantit. Ja.. olen täysin varma, että jokainen heistä luopuisi riemumielin vammaistuestaan, jos jostain ja jotenkin saisivat normaalin kuulon ja kyvyn sujuvaan ja selkeään puheseen. Vammaistukien kadehtivat ovat aika typeriä ja ajattelemattomia.
No mitä jos ihan myötätunnon vuoksi laitettaisiin kuulokojeet vaikka joillekin sellaisille, joilla ei mitään kuulovammaa, Ihan niinku solidaarisuuden vuoksi. Kato röyhkeät ja terveet oppii vähän olemaan. Ei pidä katsoa karsaasti jollain tavalla vammaisia niih!
Ja sulta ei sitten kysytä mitään vaan tehdään tuo ja muutaman muun kokeen asennus kun olet sairaalassa rutiinileikkauksen takia!
Soludaarisuutra vammaisille ja vähemmistöille prkeke!
Jos oma lapseni syntyisi kuurona, antaisin ilman muuta asentaa hänelle implantit. Mutta ymmärrän silti toisenkin puolen. Lapsi voi kyllä implanteista huolimatta opetella myöhemmin viittomakielen, mutta hän ei voi enää aikuisena saada lapsuuteensa niitä kavereita, joita hän olisi aikoinaan saanut, jos hän olisi ollut lapsena ja nuorena yhdessä muiden samanikäisten viittomakielisten kanssa kuulovammaisten ryhmässä päiväkodissa ja kuulovammaisten luokalla.
Tavallisessa luokassa lapsi taas jää helposti kaveripiirien ulkopuolelle, kun hän ei implanteista huolimatta kuule yhtä hyvin kuin muut. Lapselle ja nuorelle kaverit ovat kuitenkin todella tärkeitä.
Ketjun ensimmäisellä sivulla mainittu Tuulia Harjunmaan haastattelu Hesarissa muutaman vuoden takaa kuvaa tätä todella hyvin kuuron lapsen (jolle on asennettu implantit) näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Implantit ovat asia erikseen, mutta on outoa, että tässä ketjussa ja ilmeisesti Suomessa on paljon ihmisiä, joilla ei näköjään ole mitään ymmärrystä siitä, että viittomakieli on oma kielensä ja viittomakieliset muodostavat kulttuurisen ja kielellisen ryhmänsä. Ja siitä, että kyllä, kuulevat ovat todellakin aivan aktiivisesti syrjineen kuuroja. Heille tehtiin pakkosterilisaatioita ja -abortteja vielä 1970-luvulle saakka, jotta viittomakielisiä ei tulisi lisää. He eivät saaneet mennä naimisiin ilman sterilisaatiota. Lisäksi oli muotia ns. oralismi eli pyrkimys opettaa jopa täyskuuroja puhumaan suomea ääneen ja kuurojen kouluissa ja asuntoloissa viittomakielen käyttö oli kiellettyä.
Edelleen on elossa paljon kuuroja, jotka ovat kokeneet tällaista väkivaltaa. Kuuro saattoi jäädä jopa kokonaan kielettömäksi noina aikoina, kun viittomakieltä pyrittiin kieltämään. Osa jäi jotenkin roikkumaan puolikielisiksi kahden kulttuurin väliin. O
En mä ainakaan ole sillä kannalla, että ihminen tulisi steriloida kuurouden takia. Implantin asentaminen lapsena avaa eri mahdollisuuksia tulevaisuudessa, mm. valita ammatti, osata ennaltaehkäistä vaaratilanteita (mm. rikkoutuva jää, tuuttavaa auto liikenteessä). Ja implantista huolimatta voi silti elää kuurona kuurojen keskuudessa. Pieni lapsi ei voi valita ja arvioida, joten aikuisen tulisi kyetä tekemään lapsen parhaaksi olevia päätöksiä ja se on juurikin tuo implantti, joka mahdollistaa lapselle edes puhekielen ja riittävän kuulon sekä mahdollisuuden pärjätä lähikoulussa vähäisen tuen voimin. Aikuisena voi sitten ihan vapaasti elää kuurona, jos implantti tuntuu epämukavalta.
Kuurojen tulukille se on taloudellinenkin kysymys eli oma lehmä ojassa kun noin kertoilee.