Onko tosiaan joidenkin kuurojen mielestä implanttien asentaminen kuuroille "heidän oman kulttuurin" syrjimistä?
Kuuntelin eilen jotain radio-ohjelmaa, niin siinä puhuttiin viittomakielestä, niin joku viittomakielen asiantuntija oli raivoissaan implanttien asentamisesta kuuroille (jotta he kuulisivat), koska tämä jotenkin sortaa heidän omaa kulttuuriaan hänen mielestään????
Kommentit (79)
Sekin on ongelmallinen tilanne, kun kuuleville vanhemmille syntyy kuuro lapsi. Harva pystyy enää aikuisena oppimaan viittomakieltä sujuvasti. Tällöin vanhemmilla ei ole yhteistä kieltä lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on ongelmallinen tilanne, kun kuuleville vanhemmille syntyy kuuro lapsi. Harva pystyy enää aikuisena oppimaan viittomakieltä sujuvasti. Tällöin vanhemmilla ei ole yhteistä kieltä lapsensa kanssa.
Ei hitto sä oot kujalla. :D
Kuuroilla on oma kulttuuri, eivätkä he koe kuurouttaan vammana. Se on vahva osa heidän identiteettiä. Monet heistä ovat kasvaneet siinä ja pakottamalla lapsi kuulevien maailmaan he kokevat, että heidän identiteettiä ja kulttuuria halvennettaan. Kuuroilla on myös huonoja kokemuksia, kun heitä on pakotettu osaksi kuulevien maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuroilla on oma kulttuuri, eivätkä he koe kuurouttaan vammana. Se on vahva osa heidän identiteettiä. Monet heistä ovat kasvaneet siinä ja pakottamalla lapsi kuulevien maailmaan he kokevat, että heidän identiteettiä ja kulttuuria halvennettaan. Kuuroilla on myös huonoja kokemuksia, kun heitä on pakotettu osaksi kuulevien maailmaa.
Korvaimplantista vielä se, ettei se avaa tietä täysin kuulevien maailmaan, mutta se rajoittaa pääsyä kuurojen maailmaan. Eli lapsi saattaa jäädä kahden maailman väliin, eikä koe kuuluvansa kumpaakaan.
Vanhempien kateellisuutta, kun lapsi saa paremmat mahdollisuudet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaimplantista vielä se, ettei se avaa tietä täysin kuulevien maailmaan, mutta se rajoittaa pääsyä kuurojen maailmaan. Eli lapsi saattaa jäädä kahden maailman väliin, eikä koe kuuluvansa kumpaakaan.
Kyllä se avaa ihan täysin tien kuulevien maailmaan.
Hälyisissa tilanteissa saattaa olla joskus hankalaa saada selvää, mutta siihenkin on apuvälinetä (esim. koululuokassa opettajalla mikrofoni, josta ääni tulee suoraan istuteprosessoriin).
Mitäpä ei ihminen tekisi tunteakseen itsensä erityiseksi ja valtaväestön syrjimäksi
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuolia käyttävilläkin on varmasti oma kulttuuri ja identiteetti. Pakottaisiko joku vanhempi lapsensa pyörätuoliin, jotta heidän idenititeettiä ja kulttuuria ei halvennettaisi?
Kannattaa katsoa Oscar-palkittu Sound of Metal -elokuva.
tia.a68v. kirjoitti:
Itse olen 2kuulokojen käyttäjä.Onlisiko nuo olet minulla 5-6v?Aika menee nopeasti. Minulla bernafon kuulokojeet.aivan mahtavat! pienet sirot,toki niistä kustanuksia 2 pateria kuluu 4 päivässä. Niiden nanojen eli tipien ostot,kun vaikku korvat jouduin usein vaihtaa. ja tuo suodatin vaihto.kelalta ei nihin saa SV-korvaus. Ilolla ottaisin implantit! liian vanha näillä eväillä menään.Jotta kuulen puhujan on katsottava silti minua kasvoihin,eikä muistaen katso ales puhelin,tai muutoin sivulle.Sama asia kun istun auton takapenkillä ja pelkääjän paikalla istuva puhuu minulle.Kuulen muminaa,en mitä puhuu! Usein tokaistaan onhan sinulla 2 kuulokojetta,pitää sinun kuulla! sillei. Ilman muta lapsen pitää saada implantit,oli kuulo kasvatajilla tai ei?Tänä päivänä pitäisi peruskoulut tarkistaa lasten kuulot,kuin silmät.Onko tarve silmä laseihin? tietyinä jaksoina. omat sisäkorvani rappeutuma taudit,ei tedetä onko synynäistä? työpaikalla työterveystarkistus jäin kiini joku 30v.en kuule hyvin.Siloin pystytiin leikauksilla asia hoitaa.niitä kaken kaikian useampi kerta tehty. Mutta kuloni alkoi lähteä salaa,en itse tiennyt.Kuulin lauseista,sanoista jotain.Itse muodostin niistä puheen.Mikä saatoi olla negatiivinen tai positivinen ?Oneksi koiran ulkoilutaja takertu mitä kuulen. Kuulin hän sanoo huomenna on veikkaus.Ajatelin mitä se mulle kuuluu? Todelisudessa sanoi huomenna on leikkaus.Pieni esimerkki ihmisen huonokuuloisuudesta myös: Bella oikeasti oli Ella. Kuin Canada oli oikeasti Canaria.Hakeuduin läkäriin ja todella kuloni alentunut,enää ei leikata.Toivotan loppu elämä selviin kuulokojeilla.Aika janaa ei ole koska kuuroudun.Anteksi tekstini virheet en luki häiriöisenä näe ne.
Kirjotusvirheet ei haittaa, olipa kerrankin kiva lukea kommentti henkilöltä joka oikeasti tietää kokemuksesta jotain keskusteltavasta asiasta!
Raivoaja #2 840 204 503, jonon jatkoksi vaan.
Ohiksena tuli mieleen tähän mieleen ne perheet joissa vanhemmat sokeita ja lapset näkeviä. Lapsuudesta muistan perheen jossa yksi pieni lapsi ja vanhemmat sokeita. Heidän oli todella hankalaa pysyä sen 3-vuotiaan perässä ja yrittivät jotenkin pärjätä. Tapasimme heidät lomalla eräässä paikassa. Joskus mietin miten ovat pärjänneet. Tähän verrattuna jotenkin ajattelen, että kuulevien vanhempien pitäisi pärjätä kuurojen lastensa kanssa kuitenkin. Samalla sekin silti vaikea asia ja en halua vähätellä.
En ole lukenut ketjua mutta korvalääkäri puhui mulle tuosta raivostuneeseen sävyyn. En muuten ymmärrä miksi lekurit aina avautuu mulle.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua mutta korvalääkäri puhui mulle tuosta raivostuneeseen sävyyn. En muuten ymmärrä miksi lekurit aina avautuu mulle.
Raivostui kuurojen sortamisesta? Vai implanttien lyttäämisestä?
Vierailija kirjoitti:
tia.a68v. kirjoitti:
Itse olen 2kuulokojen käyttäjä.Onlisiko nuo olet minulla 5-6v?Aika menee nopeasti. Minulla bernafon kuulokojeet.aivan mahtavat! pienet sirot,toki niistä kustanuksia 2 pateria kuluu 4 päivässä. Niiden nanojen eli tipien ostot,kun vaikku korvat jouduin usein vaihtaa. ja tuo suodatin vaihto.kelalta ei nihin saa SV-korvaus. Ilolla ottaisin implantit! liian vanha näillä eväillä menään.Jotta kuulen puhujan on katsottava silti minua kasvoihin,eikä muistaen katso ales puhelin,tai muutoin sivulle.Sama asia kun istun auton takapenkillä ja pelkääjän paikalla istuva puhuu minulle.Kuulen muminaa,en mitä puhuu! Usein tokaistaan onhan sinulla 2 kuulokojetta,pitää sinun kuulla! sillei. Ilman muta lapsen pitää saada implantit,oli kuulo kasvatajilla tai ei?Tänä päivänä pitäisi peruskoulut tarkistaa lasten kuulot,kuin silmät.Onko tarve silmä laseihin? tietyinä jaksoina. omat sisäkorvani rappeutuma taudit,ei tedetä onko synynäistä? työpaikalla työterveystarkistus jäin kiini joku 30v.en kuule hyvin.Siloin pystytiin leikauksilla asia hoitaa.niitä kaken kaikian useampi kerta tehty. Mutta kuloni alkoi lähteä salaa,en itse tiennyt.Kuulin lauseista,sanoista jotain.Itse muodostin niistä puheen.Mikä saatoi olla negatiivinen tai positivinen ?Oneksi koiran ulkoilutaja takertu mitä kuulen. Kuulin hän sanoo huomenna on veikkaus.Ajatelin mitä se mulle kuuluu? Todelisudessa sanoi huomenna on leikkaus.Pieni esimerkki ihmisen huonokuuloisuudesta myös: Bella oikeasti oli Ella. Kuin Canada oli oikeasti Canaria.Hakeuduin läkäriin ja todella kuloni alentunut,enää ei leikata.Toivotan loppu elämä selviin kuulokojeilla.Aika janaa ei ole koska kuuroudun.Anteksi tekstini virheet en luki häiriöisenä näe ne.
Kirjotusvirheet ei haittaa, olipa kerrankin kiva lukea kommentti henkilöltä joka oikeasti tietää kokemuksesta jotain keskusteltavasta asiasta!
Minunkin pitää kirjoittaa tähän, että todella hienoa, että silti kirjoitat tänne. Liian usein täälläkin ikävästi kommentoidaan toisten kirjoitusvirheitä, eikä mietitä että voi olla jonkun vaikeaa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit näkevät kaikki poikkeavuudet sairautena tai vammana, mitä pitäisi hoitaa, parantaa tai vähintää lääkitä. En tiedä miksi he sinulle kuitenkaan avautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kuuro ja helvetin vihainen!!
Niin mistä aiheesta siis?
Vasureissa tosiaan löytyy tätä liikehdintää, jossa ajatellaan, että "jokainen on sellaisenaan hyvä" - ja joille kuuloimplantit, näönpalautusleikkaukset ovat suuri loukkaus tätä ajatusta kohtaan.
Ja minä en nyt edes pelleile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit näkevät kaikki poikkeavuudet sairautena tai vammana, mitä pitäisi hoitaa, parantaa tai vähintää lääkitä. En tiedä miksi he sinulle kuitenkaan avautuvat.
Ymmärrän kyllä täysin sen, että lääkärit on vihaisia siitä, jos vanhemmat päättävät lapsen puolesta, että tämä pysyy kuurona. Kun istute pitää kuitenkin laittaa tosi pienenä, jotta siitä on hyötyä. Jos lapsi vaikka 12-vuotiaana tajuttuaan, että olisi aika kiva kuulla kuten muutkin, rupeaisi vaatimaan itselleen istutetta, niin on jo liian myöhäistä. Kuuloaisti ei kehity enää, koska kuuloa varten olevat aivojen alueet ovat menneet muuhun käyttöön.
Täh?