Kertoisko joku, mitä pahaa metsästyksessä on?
Kommentit (31)
En vain tajua miten joku voi kutsua eläinten tappamista harrastukseksi.
Minusta on irvokasta, jos eläinten tappamisella ylpeillään, esim. poseerataan polleana ruumiin edessä. Tappamisen tulisi olla välttämätön paha (hirvikannan harvennus, suoraan ruokapöytään) ilman mitään olinpa kova jätkä/muija/lapsi kun ammuin eläimen -sankarointia.
Metsästyksessä tulee haavakoita, jotka jäävät loukkaantuneina kitumaan metsään. Se ei ole kivaa :(
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:24"]
En hyväksy minään harrastuksena, että eläintä jahdataan tarpeettoman kauan, haavoitetaan, jätetään kitumaan ja ruumis jätetään jonnekin metsään.
[/quote]
Kukas tämmöistä tekee? Kukaan metsäsästäjä ei tarkoituksella haavoita, jätä kitumaan tai ruhoa metsään. Vahinkoja sattuu neurokirurgillekin ja potilaita kuolee leikkauspöydälle.
[/quote]
Jotkut sairaat yksilöt tekevät. Esim. joskus oli tapaus, että joku sekopää oli jahdannut useita kilometrejä karhuemoa ja sen poikasia moottorikelkalla. Sitten kun sai kiinni, oli sahannut päät jokaiselta irit tms pimeetä. Että onhan sitä sekopäistä sakkia, joka nauttii eläimen rääkkäämisestä, kun ei ihmiselle uskalla käydä.
[/quote]
Jotkut sairaat yksilöt raiskaavat ja tappavat ihmisiä, mutta ei niiden takia kannata koko kansaa tuomita/yleistää. Sekopäitä mahtuu joka joukkoon nyt ja aina, mutta ei niiden tekojen takia pidä muita epäillä.
Mitä päiden sahaamiseen tulee, niin hän on varmasti tehnyt sen tappamisen jälkeen. Sellaista "ISIS" metsästäjää ei ole, joka elävältä karhulta leikkaa pään irti. Ihan laillisessakin metsästämisessä ruhot pilkotaan kyllä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:44"]Metsästyksessä tulee haavakoita, jotka jäävät loukkaantuneina kitumaan metsään. Se ei ole kivaa :(
[/quote]
kyllä ne etsitään ja lopetetaan.
En minäkään ymmärrä, mitä kiksejä siitä tappamisesta saa ja mainitusta poseerauksesta ruumiiden kanssa. Metsästäjät ovat minusta outoa sakkia. Mutta hyväksyn kuitenkin metsätyksen paremmin kuin tehotuotannon, varsinkin kun kantoja pitää harventaa. Itse en lihaa syö.
Mieluummin metsästettyä kuin tehotuotettua lihaa, ehdottomasti. Ehkä sellainen hupimetsästys (metsästys muuhun kuin oikeaan tarpeeseen) on vähän kyseenalaista, mutta jos esim. pyrkimyksenä olisi elää maalla mahdollisimman omavaraisesti, olen melko varma että metsästäisin itselleni ja perheelleni silloin eläimiä. Silloin pitäisin luultavasti myös esim. vuohia ja kanoja ja käyttäisin niiden maitoa ja munia ravinnokseni. Nyt olen kuitenkin vegaani kun asun kaupungissa ja pärjään tässä yhteiskunnan jäsenenä hyvin ilman eläinkunnan tuotteita.
Mielestäni eläinten syöminen tai niiden munien/maidon käyttäminen itsessään ei ole mitenkään paha asia vaan se, miten kamalalla tavalla niitä tuotantoeläimiä kohdellaan koko niiden elämä. Metsästyksessä tätä ongelmaa ei tule eikä siinä, jos käyttää omien, asiallisesti ja lajityypilliset ja yksikökohtaiset tarpeet huomioiden hoidettujen eläintensä maitoa/munia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:31"]
Ap ei itkenyt pienenä Bambia katsoessaan.
[/quote]
Mä en ole muuten ikinä tajunnut,mikä siinä on niin itkettävää.Frendien Chandleria lainaten:"Olikin todella surullista kun piirtäjä lakkasi piirtämästä peuraa." Mua kyllä suretti pienenä kun Leijonakuninkaassa näytettiin Simban isän kuolema.
Itse aiheesta:jos syö lihaa,onhan riista eettisempää kuin karjanliha,joten ei siinä ole mitään pahaa. Jos taas vastustaa lihansyöntiä yleensäkin,vastustaa varmaan myös metsästystä.
Vaikkakin ymmärrän muunmuassa hirvikannan harventamisen, niin on minusta silti karua "harrastaa" jonkun tappamista. Opettaa oikein lapsetkin nauttimaan jonkun tappamisesta. Ei se ihan järkitouhulta kuulosta. Työ on eri asia kuin asian huvikseen tekeminen.
Ainoa huono puoli on se, että asiasta mitään tietävät pitävät meteliä.
pst! Ei ne broilerisuikaleetkaan pyhästä hengestä putkahda kaupan hyllylle.
Metsästyksessä ei ole mitään pahaa, mutta en mitenkään jaksa ymmärtää, että lehdissäkin hehkutetaan joitain ala-asteikäisiä hirvenmetsästäjiä. Tuntuu, että on menossa oikein kilpailu siitä, kuka saa nuorimman lapsukaisensa julkisuuteen hirvikiväärin kanssa. Mopokortin saa, kun täyttää 15 vuotta. Olisikohan paikallaan myös jokin ikäraja ennen kuin saa kiväärin käteensä.