Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hölmöilee ja loukkaa toista lasta, vanhemmat vihaisia toisilleen

Vierailija
26.11.2014 |

Mistä johtuu moinen suhtautuminen. Lapseni on mukava kakkosluokkalainen poika ja oli koulussa välitunnilla kahden muun pojan kanssa leikkineet jotain vuorenvalloitusta tms. Leikki oli mitä ilmeisemmin äitynyt turhan kovaksi ja toinen leikkikavereista oli loukannut silmäkulmaansa. Syypää oli minun lapseni, jonka kengänkanta oli silmäkulmaan osunut. Välituntivalvoja oli mennyt tilannetta selvittelemään ja kotiin saimme myös viestin tapahtuneesta. Luulin asian olevan selvitetty, mutta mitä vielä. Loukkaantuneen pojan äiti soitti minulle illalla ja oli täysin tuohtunut. Oli siis minulle vihainen, kun lapseni oli hänen lastaan loukannut. Olin aivan, että mitä ihmettä! Tämä äiti näki tapahtumat niin, että poikani oli tahallaan potkinut ja me mieheni kanssa olemme ilmeisesti kasvattaneet kiusaajan. Koulusta saamamme viestin ja lapsen kanssa keskustelun perusteella olimme olleet täysin siinä luulossa, että kyseessä oli puhdas vahinko rajun leikin tiimellyksessä. En osaa keksiä yhtään syytä, miksi lapseni olisi tarkoituksella toista loukannut ja nyt tämä toinen äiti on nimennyt hänet kiusaajaksi ja viha kohdistuu meihin vanhempiin!

Onko siis automaattisesti kasvatuksessa vikaa, jos lapsi aiheuttaa vaikkapa ajattelemattomuuttaan tai vahingossa toisen lapsen loukkaantumisen tai pahoittaa mielen? Itse en uskaltaisi ainakaan ensimmäisenä tuomita vanhempia vaan lasten tulisi aikuisten avustuksella selvittää tapahtuma, pyytää ja saada anteeksi.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota yhteyttä kouluun lapsesi opettajalle ja kysy, mikä käsitys siellä on tilanteesta. Kysy myös, onko lapsesi kiusaaja opettajien mielestä. Voit myös kertoa tästä puhelusta. Todennäköisesti tämä äiti soittaa myös kouluun. Jos tilanne ei rauhotu, voi olla hyvä järjestää yhteinen tilaisuus vanhempien, lasten ja opettajan kanssa, jossa selvitetään tilanne perusteellisesti. Ihan jo lastenkin vuoksi asian selvittäminen on tärkeääm, sillä molemmat vaihtoehdot ovat huonoja: a) että lapsesi olisi kiusaaja, kuten se toisen lapsen äiti väitti ja b) että se toisen lapsen äiti agitoi taustalla lastaan väittämällä, että lapsesi on kiusaaja vaikka kysymys olisikin vahingosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä