Palkkatyö vs freelancerius: Saisin freelancerina 3-4 kertaa enemmän palkkaa
Työtehtävien lisääntyessä meille palkattiin syksyllä töihin freelancer minulle avuksi. Sain sitten tietää hänen veloituksensa ja katsoin myös alan freelancereiden suositukset. Ja mitä ihmettä, korvaukset ovat MONINKERTAISET omaan palkkaani nähden. On totta että vakituisessa työsuhteessa on tiettyjä etuja, mutta friikun suositustuntipalkka on kolminkertainen omaani nähden, vähemmällä työkokemuksella. Suosituksissa oli jopa nelinkertaisia hintoja siihen nähden, mitä itse saan vastaavasta työstä.
Pani miettimään kannattaisiko alkaa freeksi itsekin, jos kerran korvaus noin paljon parempi. Tai siirtyä osa-aikatyöhön ja tehdä freenä töitä siinä ohessa.
Onko paikalla freelancereita? Kannattiko siirtyä freeksi, onko asiakkaiden löytäminen ollut helppoa?
Kommentit (28)
Entisenä ammatinharjoittajana ottaisin ehdottomasti vakituisen työn enkä edes harkitsisi freeksi ryhtymistä. Mutta jos ikää on tarpeeksi vähän ja seikkailunhalua riittää, mikäpä siinä.
Minä muuten rakastin yksinyrittäjänä olemista. Ennen lamaa.
Laskitko mukaan että hänelle ei makseta senttiäkään lomapäivistä, ei tietenkään lomarahaa, ei sairauslomaa, ja hän itse joutuu maksamaan vakuutukset, eläkemaksut, kirjanpitäjän, jne jne? Hän ei todellakaan saa 4 kertaa enemmän PALKKAA vaikka palkkio olisi 4-kertainen. Lisäksi freelancen voi irtisanoa milloin vain, eikä hänellä ole oikeutta työttömyyskorvaukseen. Siksi veloituksen pitää olla huomattavasti palkkaa suurempi, koska riskit on kaikki työntekijän vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä ammatinharjoittajana ottaisin ehdottomasti vakituisen työn enkä edes harkitsisi freeksi ryhtymistä. Mutta jos ikää on tarpeeksi vähän ja seikkailunhalua riittää, mikäpä siinä.
Saako kysyä miksi mieluummin vakityö, juuri laman varalta? Nythän povataankinnjuuri maailmanlaajuista lamaa.
Ikää on ensi vuonna jo 40 vuotta ja perhettäkin on, eli ei tässä seikkailunhalusta ole kyse vaan ihan vain siitä että tienasin enemmän. ap
Vierailija kirjoitti:
Laskitko mukaan että hänelle ei makseta senttiäkään lomapäivistä, ei tietenkään lomarahaa, ei sairauslomaa, ja hän itse joutuu maksamaan vakuutukset, eläkemaksut, kirjanpitäjän, jne jne? Hän ei todellakaan saa 4 kertaa enemmän PALKKAA vaikka palkkio olisi 4-kertainen. Lisäksi freelancen voi irtisanoa milloin vain, eikä hänellä ole oikeutta työttömyyskorvaukseen. Siksi veloituksen pitää olla huomattavasti palkkaa suurempi, koska riskit on kaikki työntekijän vastuulla.
Joo tiedän että hänellä on kaikki nuo velvollisuudet. Ja tiedän senkin, että mikäli meillä työt vähenisi, ne loppuvat ensin häneltä ja minä pitkäaikaisena vakityö tekijänä saan todennäköisesti pitää paikkani. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä miksi mieluummin vakityö, juuri laman varalta? Nythän povataankinnjuuri maailmanlaajuista lamaa.
Ikää on ensi vuonna jo 40 vuotta ja perhettäkin on, eli ei tässä seikkailunhalusta ole kyse vaan ihan vain siitä että tienasin enemmän. ap
Olisiko sinulla friikkuna jatkuvasti tarpeeksi laskutettavaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta ala on sellainen, että tällä hetkellä töitä on tarjolla ihan joka puolella. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta ala on sellainen, että tällä hetkellä töitä on tarjolla ihan joka puolella. ap
Sitten vaan tuumasta toimeen.
Olen freelancer. Totta on että laskutushinta on kovempi mutta ei sitä palkkaa kotiinkaan makseta, eli rahaa tulee ainoastaan tehdyistä tunneista. Myös kaikki kulut on maksettava itse.
Sopii henkilölle joka sietää epävarmuutta, vaihtuvia työkohteita ja yhteisöjä.
Et ottanut alveja huomioon, etkä muitakaan kuluja. Friikulle jää ehkä muutama satanen enemmän tassuun ja vähemmän eläkettä (tai muita etuuksia). Yllättävän vähän porukoilla yleensäkin ymmärrystä siitä että miten paljon yrittäjällä menee laskun loppusummasta kuluihin ennen kuin tulee pennit tilille.
Tuohan kertoo ainostaan siitä, miten kohtuuttoman paljon työntekijästä on kuluja yritykselle.
Mikä estää ap:ta aloittamasta yrittäjän elämää? Jos se on niin rahakasta ja helppoa!
Terkuin 5 vuotta freenä olosuhteiden pakosta, keskimääräinen nettopalkka kuukaudessa (kaikkien kulujen jälkeen) n. 1000 €.
Freen on myytävä itse oma työnsä. Jos toimeksiantoja ei ole, ei tule palkkaakaan eikä yrittäjänä saa myöskään työttömyyskorvausta. Ja niistä myyntiponnisteluista ei makseta mitään eli ne pitää tehdä ns. omasta pussista. Sen vuoksi ei ole kovinkaan relevanttia verrata freelle yhdestä työpätkästä maksettavaa korvausta vakityöntekijän kuukausipalkkaan.
Freelancer maksaa itse lomat ja eläkkeet. Kukaan ei maksa palkkaa sairaana. Kirjanpitäjä pitää maksaa itse.
Lisäksi laskuttaa voi vain tehdyistä tunneista. Jos on väliä ennen seuraavaa asiakasta, et tienaa silloin mitään. Palkatonta työtä kuten aikataulujen sumplimista, neuvotteluja tulevien projektien sisällöstä ja asiakashankintaa on yllättävän paljon. Aikaa menee, mutta rahaa ei tule.
Ymmärrän tämän mutta esim tämä meidän free tekee töitä vain meille ja täyttä päivää. Eli laskuttaa sen 9000e/kk, lähes 3x oman palkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaaja numero kolme kiteytti jo aika hyvin. Vakityössä on pitkään turvassa myös silloin, kun lama koittaa. Freelanceri saa lähdön ensimmäisenä, mutta vakkarilla on taskussa vaikka mitä kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän mutta esim tämä meidän free tekee töitä vain meille ja täyttä päivää. Eli laskuttaa sen 9000e/kk, lähes 3x oman palkkani.
Miksi teet töitä 3000 euron palkalla, jos olet tuottava ja kilpailukykyinen työntekijä ja vielä 40-vuotias? Jokin ei tässä täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet töitä 3000 euron palkalla, jos olet tuottava ja kilpailukykyinen työntekijä ja vielä 40-vuotias? Jokin ei tässä täsmää.
Sanoin lähes 3-kertainen palkka, saan siis noin 3500. Mutta hyvä kysymys, tätä olen itsekin tässä miettinyt. Olen ollut pitkään samassa duunissa enkä ole paljon palkankorotuksia osannut pyytää urallani, ehkä alkais olla aika. Luulen että oon ehkä vähän alipalkattu. ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ap:ta aloittamasta yrittäjän elämää? Jos se on niin rahakasta ja helppoa!
Terkuin 5 vuotta freenä olosuhteiden pakosta, keskimääräinen nettopalkka kuukaudessa (kaikkien kulujen jälkeen) n. 1000 €.
Millä alalla teet jos on noin pienet ansiot? Mä katsoin noita lukuja niin joistakin hommista päivä veloitus voi olla 400-800e, ja siis 1000e saadakseen tarvitsisi veloittaa vain pari työpäivää.
Ja siis ymmärrän että yrittäjänä on sivukuluja joita minulla ei palkkatyön tekijänä ole. Mutta jos on varma, pitkäaikainen työ, niin ero tulee kyllä yrittäjän eduksi. Ei ne sivukulut voi mitenkään olla useita tuhansia kuussa. ap
ap
Senkun ryhdyt itsekin freeksi. Mutta varaudu siihen että isotkaan asiakkaat ei maksa laskujaan vielä eräpäivän jälkeenkään. Jos sairastut ja projekti sinun osalta kaatuu et voi laskuttaa mitään. Töitä voi tulla nopealla varoitusajalla päällekkäin ja sitten voi olla viikkoja ettei ole mitään laskutettavaa.
Freenä on kirjaimellisesti free mutta säännölliseen palkkatuloon ja vakituisen työsuhteen etuihin tottuneelle vaatii ihan toisenlaista aktiivisuutta ja verkostoja että saa edes ensimmäisen keikan.
Ja voin sanoa, että olen aivan hemmetin kateellinen hänen palkkiostaan. Siis kyllä itsellekin kelpaisi jos voisi veloittaa kuukauden työstä 9000e. Ei haittaisi maksaa itse omaa YELiä yms vaikka miten paljon. ap