Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säilytätkö leivän huoneenlämmössä vai jääkaapissa ja miksi?

Vierailija
23.09.2021 |

Vanhempani väittävät kivenkovaan, että leipä säilytetään jääkaapissa.
En usko, eikös se kosteassa homehdu herkemmin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niin homehtumisista tiedä, mutta minä säilytän huoneenlämmössä, koska en halua syödä kylmää leipää.

Vierailija
2/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteessa. Syön niin vähän leipää, että homehtuu muuten. Viipaleleivän kun laittaa leivänpaahtimeen, niin on ihan täydellinen. Sämpylän kun käyttää mikrossa niin että juuri ja juuri sulaa niin on kuin uunituore.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt sämpylät aina pakastimessa, kaupasta en tuo leipää.

Vierailija
4/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekapäivä pöydällä ja sit suunilleen viikko jääkaapissa. Käärin vielä isoon muovipussiin tarkasti sen leivän jos on semmmone tuoreleipä paperipussissa. Näin se säilyy kauemmin tuoreena.. ruisleipäki jääkaapis. Säilyy 2-3 viikkoo hyvänä. Paahtimen kautta saa hyvää😊

Vierailija
5/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän leivän huoneenlämmössä, koska leipä säilyy paremmin huoneenlämmössä kuin jääkaapissa.

Vierailija
6/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä kovettuu jääkaapissa, joten säilytän sen huoneenlämmössä. Jos tiedän, että sitä leipää ei syödä pois kolmen-neljän päivän sisään, pistän pakastimeen (valmiiksi viipaloituna). Paahtoleipä kestää ajasta ikuisuuteen huoneenlämmössä, jos sitä ei lääpi, ja ruisleipä samoin.

Jääkaapissa säilytetyssä leivässä on sellainen "vanhan" maku, ei siis homeen, vaan ummehtunut tai joku. En tykkää. Anoppi taas säilyttää aina leivän jääkaapissa, onneksi mies on todennut, että mun tapani on parempi...

Vierailija
7/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kummassa säilyttää, kun lämmittää ennen syöntiä. Lämmitän mikrossa ruisleivät ja joskus paahtimessa. Varsinkin vaalea leipä on hyvää paahdettuna, muukin kuin paahtoleipä.

Pyrin siihen, ettei ole vanhaa leipää vaan korkeintaan parin päivän vanhaa. Pakastimessa pidän varaleipää vähän.

Vierailija
8/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu leivästä. Yksi lempileivistäni on sellainen, joka pitäisi säilyttää jääkaapissa, se lukee jopa pakkauksessa. On kosteahkoa kokojyväleipää. Muut leivät yleensä laitan pakkaseen - ensin toiseen pussiin sen verran mitä parin päivän aikana syön (en syö kauheasti leipää, kun täällä päin ei oikein löydy minun makuuni sopivaa leipää). Ainoan poikkeuksen leipien syömisessä tekee artesaanileipä, sellainen vaalea valkosipulileipä. Sellaisen kun ostan, niin parissa päivässä on leipä syöty, joten sitä en laita pakkaseen ja säilytän huoneenlämmössä myyntipussissa, joka on laitettu muovipussiin (jotta se ei kuivu)

Vierailija
9/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneenlämmössä, sen verran kuin ehdin syömään ennen parasta ennen päiväystä ja loput pakkaseen.

Vierailija
10/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä kovettuu jääkaapissa, joten säilytän sen huoneenlämmössä. Jos tiedän, että sitä leipää ei syödä pois kolmen-neljän päivän sisään, pistän pakastimeen (valmiiksi viipaloituna). Paahtoleipä kestää ajasta ikuisuuteen huoneenlämmössä, jos sitä ei lääpi, ja ruisleipä samoin.

Jääkaapissa säilytetyssä leivässä on sellainen "vanhan" maku, ei siis homeen, vaan ummehtunut tai joku. En tykkää. Anoppi taas säilyttää aina leivän jääkaapissa, onneksi mies on todennut, että mun tapani on parempi...

Paahtoleipä kestää sen vuoksi kauan, koska se on täynnä lisäaineita. Se, että leipä pilaantuu nopeaan on tavallaan ihan hyvä asia, koska silloin leipä on yleensä puhtaampaa ilman noita lisäainemyrkkyjä. Toki vaan pitää muistaa syödä nopeaa tai pakastaa, ettei tule turhaa hävikkiä.

Vierailija
11/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paahtoleipä kestää sen vuoksi kauan, koska se on täynnä lisäaineita. Se, että leipä pilaantuu nopeaan on tavallaan ihan hyvä asia, koska silloin leipä on yleensä puhtaampaa ilman noita lisäainemyrkkyjä. Toki vaan pitää muistaa syödä nopeaa tai pakastaa, ettei tule turhaa hävikkiä.

En nyt tiedä sitten, onko tuossa paahtoleivässä niin kauheasti lisäaineita:

vehnäjauho, vesi, kasviöljy (rypsi, rapsi), hiiva, sokeri, suola, vehnäraskijauhe ja jauhonparanne (askorbiinihappo)

Vierailija
12/12 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä sitten, onko tuossa paahtoleivässä niin kauheasti lisäaineita:

vehnäjauho, vesi, kasviöljy (rypsi, rapsi), hiiva, sokeri, suola, vehnäraskijauhe ja jauhonparanne (askorbiinihappo)

Riippuu paahtoleivästä, joissan on todella paljon, mutta sitten löytyy kyllä niitä joissa on vähemmän tai jopa niin ettei ole ollenkaan lisäaineita. Itse luen tuote selostukset ja koitan juuri ostaa niitä, joissa ei ole lisäaineita ja laitan sitten vaan pakkaseen ettei mene pilalle. Tosin mä asun Englannissa ja kenties täällä on yleisempää käyttää enemmän lisäaineita kuin siellä Suomessa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä