Oliko pakko tartuttaa lapselle karies!
Eilen isänpäivänä käytiin miehen isää tervehtimässä. Olen itse kärsinyt elämäni huonoista hampaista ja olen ollut ihan äärimmäisen tarkka siitä että mikään mikä on käynyt minun suussani, ei mene lapsen suuhun.
Ei missään nimessä maistelua samalla lusikalla tai suukottelua suulle. Eilen sitten muut söimme tavallista kakkua ja diabeetikko mummu jotain sokeritonta leivonnaista, mummun sylissä istunut lapsi halusi myös maistaa. Yritin estellä että Ulpukka syö nyt vain omaa herkkua, johon mummu että tottai kai Ulpukan pitää saada maistaa ja samassa mummu jo työnsi lusikkansa lapsen suuhun. Juu ja mummulla on ollut ylätekohampaat jo 30 vuotiaana että suuhygienia ei kovin korkeaa ole ollut.
Kommentit (18)
Ei se välttämättä kerrasta tartu, jatkuva altistus on se pahin. Näin meille ainakin sanottiin hammashoidossa. Mutta ymmärrän että harmittaa, ärsyttäisi itseänikin.
Tuo on selvä pahoinpitely! Siitä olisi pitänyt suuttua senverran, että 100 varmasti mummu tajuaa typeryytensä!
Minä olen aina ajatellut niin, että ei voi olla niin kylmää että täytyisi hellyydenosoituksia alkaa rajoittaa jonkun karieksen pelossa. Koska vaikka se kariesbakteeri olisikin, hyvällä hoidolla voi kyllä reikiintymisen estää. Itselläkin ollut joskus teininä hammaslääkärissä tehdyn sylkitutkimuksen mukaan isoja määriä ko. bakteeria vaan ei 40-vuotiaaseen mennessä vielä reiän reikää.
Ei se ole edes mikään vanhus. 47 vuotias vasta. Mun mielestä miehen olisi pitänyt sanoa jotain mutta siinä se vaan hiljaa hymisteli. Toivottavasti aiempi kommentoija oikeassa että ei välttämättä kerrasta tartu... Mutta mun mielestä tuo on outoa että pitää omasta suusta laittaa toisen suuhun. esim. tutin "putsaaminen" omassa suussa, sitäkin mummu on yrittänyt monet kerrat, onneksi olen ehtinyt hätiin. Paitsi kaikki sekin tempoilu nyt tehtiin sitten turhaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:44"]
Minä olen aina ajatellut niin, että ei voi olla niin kylmää että täytyisi hellyydenosoituksia alkaa rajoittaa jonkun karieksen pelossa. Koska vaikka se kariesbakteeri olisikin, hyvällä hoidolla voi kyllä reikiintymisen estää. Itselläkin ollut joskus teininä hammaslääkärissä tehdyn sylkitutkimuksen mukaan isoja määriä ko. bakteeria vaan ei 40-vuotiaaseen mennessä vielä reiän reikää.
[/quote]
Halaamisesta ja poskelle pussaamisesta ei karies tartu... suutelen suulle ainoastaan miestäni. Mitä hellyyttä on syöttää samalla lusikalla lasta?
Miksi et ole ap kertonut bakteerista? Eihän monetkaan isovanhemmat tiedä tuosta. Hammashoitajalta voi saada sellaisen lapun, jossa selitetään asia ja ohjeistetaan kuinka tarttuu jne. sen voit antaa mummolle. Miksi et siinä tilanteessa sanonut bakteerivaarasta? Minä olen suorastaan huudahtanut vastaavassa, että EI omalla lusikalla, reikäbakteeri tarttuu lapseen! Jo on liikkeet pysähtyneet. Minusta on todella tärkeä asia suojella lapsien hampaita.
Ja sille kuka hellyydestä sanoi, sillä että käyttää tai ei samaa lusikkaa, ei ole mitään tekemistä hellyyden kanssa. Ei edes sillä pussaako lasta. Pussata voi mihin muualle vaan ja välttää suuta. Hyvin hyvin yksinkertaista. Miksi ei siis tekisi sitä? Onhan se ihan älytöntä, että sitten joutuu loppuelämän tekemään enemmän hommia hampaiden eteen, kun vähemmälläkin voisi päästä.
Ei se kerrasta tartu. Mutta toivottavasti sen verran suutuit, ettei enää toistu.
Munkaan mies ei meinannut aluksi millään "muistaa", ettei omasta lusikasta tai ettei haukata sämpylää ja sitten siitä samasta kohtaa lapsen suuhun. Nyt olen nalkuttanut sen verran, että on mennyt perille.
Itse ramppasin lapsena koko ajan hammaslääkärissä ja reikiä vaan tuli ja tuli (vaikka ihan normaalisti hoidettiin hampaita), enkä todellakaan halua samaa omalle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:47"]
Miksi et ole ap kertonut bakteerista? Eihän monetkaan isovanhemmat tiedä tuosta. Hammashoitajalta voi saada sellaisen lapun, jossa selitetään asia ja ohjeistetaan kuinka tarttuu jne. sen voit antaa mummolle. Miksi et siinä tilanteessa sanonut bakteerivaarasta? Minä olen suorastaan huudahtanut vastaavassa, että EI omalla lusikalla, reikäbakteeri tarttuu lapseen! Jo on liikkeet pysähtyneet. Minusta on todella tärkeä asia suojella lapsien hampaita.
Ja sille kuka hellyydestä sanoi, sillä että käyttää tai ei samaa lusikkaa, ei ole mitään tekemistä hellyyden kanssa. Ei edes sillä pussaako lasta. Pussata voi mihin muualle vaan ja välttää suuta. Hyvin hyvin yksinkertaista. Miksi ei siis tekisi sitä? Onhan se ihan älytöntä, että sitten joutuu loppuelämän tekemään enemmän hommia hampaiden eteen, kun vähemmälläkin voisi päästä.
[/quote]
En tiedä miksen ole suoraan sanonut asiasta. Olen kyllä selittänyt miksi me ei putsata tuttia suussa, tai syötetä samalla lusikalla, mutta olisiko voinut olla ymmärtämättä että myös hänellä on karies?!
yhhh ällöttävää! ja ajattelematonta käytöstä mummelilta!
Mä näin kerran Espanjassa yhden isoäidin putsaavan lapsenlapsensa maahan pudonneen tutin omassa suussaan ja antoi sitten tutin lapsen suuhun, hyi saasta!
Vähän aiheen sivusta, mutta usein kuulee vedottavan siihen että tarttuu se kuitenkin jossain vaiheessa. Totta, lähes kaikilla on aikuisiällä jo kariesbakteeri. Tärkeää on kuitenkin lykätä tartuntaa mahdollismman myöhäiseen vaiheeseen sen vuoksi että suun omat hyvät bakteerit ehtivät levittäytyä ja lisääntyä, jolloin kariesbakteerilla ei ole elintilaa yhtä paljon kun jos se kuuluisi joukkoon jo alusta alkaen. Juuri puhkeavien hampaiden kiille on myös vielä pehmeää ja reikiiintyy helposti ennenkin on kovettunut ja vahvistunut fluorihammastahnan vaikutuksesta, joten jos on pakko samalla lusikalla syödä niin mieluiten vasta kun kaikki pysyvätkin hampaat on ollut jo jonkin aikaa suussa :)
Huvittava ketju :D "Reikäbakteeri" :P Kyl te olette sairaita ihmisiä, ei voi muuta sanoa...
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:04"]
Huvittava ketju :D "Reikäbakteeri" :P Kyl te olette sairaita ihmisiä, ei voi muuta sanoa...
[/quote]
Mun mielestä siinä ei ollut mitään huvittavaa että mun omia hampaita on paikattu jo ennen kouluunmenoa. Ei naurattanut yhtään. Ja nyt yritän suojella lastani samalta kohtalolta. että HEHHEHEHE vaan sullekin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:04"]
[/quote]
Et taida tietää kariesbakteerista mitään, joten ei varmaan kannata osallistua keskusteluun.
Vastahan oli tutkimus että ne äidit jotka ei välitä suun bakteerien leviämisestä (eli juurikin antaa omasta lusikasta, putsaa tutin omassa suussa...) niin niiden lapset ovat selvästi terveempiä ja heillä on monipuolisempi suolistobakteeristo. Plus niiku joku sanoikin että karies tarttuu uleensä viimeistään päiväkodissa.
Sori mä en nyt jaksa etsiä artikkelia kun olen puhelimella netissä.
Meidän vauvalla nyt kaksi hammasta suussa ja joku ihmeen vimma yrittää tuupata omia sormiaan vähän väliä mun suuhun (ja sitten tietty hetken päästä omaan suuhun). Varmaan on saanut sitten karieksen jo, kun välillä menee ihan huomaamatta koko tilanne, vaikka kuinka ollaan koitettu varoa :( Raskausaikana hammasneuvonnassa hammaslääkäri sanoi, että jos kaksivuotiaaksi asti lapsi selviää saamatta kariesbakteeria, niin sen jälkeen siitä ei ole enää haittaa/ei tartu tms.
Miten sinä ap voit pussata miestäsikään suulle saatika antaa miehesi upottaa kyrpänsä vittuusi? Ajattele, se kusee sillä samalla vehkeellä millä on ruikkinut sisuksiisi spermat, mistä sinun ihana lapsukaisesi on syntynyt. Oletko varma, että oma lörppänäsi on sen puhtaampi? Miten sinun mies uskaltaa vaarantaa terveytensä kanssasi? Hyiii? Vaan mistä sitä tietää, mitä muuta se anoppi on ottanut suikkiin kuin kakkulusikkaa. ;)
Miten ikinä te pärjäätte niiden lastenne kanssa, kun hirveä hysteria tällasesta asiasta? Ei voi kun nauraa..:D.
Ällöttävää! Olisin ollut myös kauhuissani tilanteessa.