Neuvoa tytärpuoleni asiaan
Tytärpuoleni Ella 11-v tuli eilen kotiin äidiltään ka voi mikä sotku viikonlopusta jälleen tuli.
Tytön vanhemmilla on ollut rankat huoltajuuskiistat, käräjöintiä ym. Vuoden ollut hieman rauhallisempaa, mutta nyt viime aikoina ollut taas selvästi enempi ongelmia.
Eilinen tilanne alkoi siitä, istuimme illalla isänpäivä kahvilla ja Ella katsoi minua yllättäen. Nyt tiedän, miksi pojat (hänen isoveljensä) käy enää meillä. Koska he vihaavat minua. Ella sanoi tämän täynnä omaakin vihaa ja samaan totesi että hänellä on asia, mitä äiti on kieltänyt kertomasta meille. Samassa tyttö muuttui yhä vihaisemmaksi, huusi että olemme kamalia. En ole koskaan nähnyt tyttöä tällaisena.
Salaisuus lopulta paljastui, että äiti ja Ella ovat suunnitelleet ellan muuttoa äidille ( näitä puheita on aina tasaisin väliajoin ) .
Tyttö kuitenkin rauhottui isänsä syliin, hyvä niin. Mutta pian menen herättämämöän hänet ja suoraan sanottuna pelottaa. Olen aina luullut olevani ellan kassa hyvissä väleissä ja pidettykkin. Paljon ollaan koettu yhdessä, mm matkustelu.
Kaikki tuntuu vaan nyt niin turhalta..
Anteeksi sekava raportti, toivottavasti joku saa kiinni fiiliksistäni.
Kommentit (9)
Ehkä Ella on tunnekuohuissaan koska elämässä tapahtuu muutoksia. Tarkkaile tilannetta ja ota nyt ihan rauhallisesti.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 07:02"]
Ehkä Ella on tunnekuohuissaan koska elämässä tapahtuu muutoksia. Tarkkaile tilannetta ja ota nyt ihan rauhallisesti.
[/quote]
Puhuuko tytön äiti sinusta pahaa tytölle? Kuulostaa vähän siltä, jos tyttö ilmoittaa vihaavansa ja haluavansa muuttaa heti tultuaan äitinsä luota ja on samalla itse niin solmussa. Tuskin tyttö sinua oikeasti vihaa, etenkin jos itse koet että olette olleet hyvissä väleissä. Mutta tuo kuulostaa vähän siltä, että äitinsä on sanonut, että pitäisi vihata ja että veljetkin vihaavat. Aikuisen sana on lapselle tosi vahva ja lapsi kyllä uskoo. Tai ainakin yrittää uskoa parhaansa mukaan.
No jopas te tai "Ellan" äiti, olette kusseet jutut kun lapsi ei teillä viihdy.
Rauhoittele tyttöä ja kerro että sinä pidät hänestä silti vaikka tyttö, tai hänen sukulaisensa eivöt pitäisi sinusta. Lapset ovat niin lojaaleja että tytön tunteet ovat varmasti ristiriiraisia jos veljet ja heidän äitinsä vihaavat sinua ja hän pitää sinusta.
Ehkä tarkoituksena oli kysyä kaiken sepustuksen jälkeen, miten toimia tällaisessa tilanteessa? Annanko tytön olla vai yritänkö jutella? Vaadinko pyytämään anteeksi solvaamisia, vai unohdanko.
Ja kyllä siellä aina on pahaa puhuttu, mikä tekeekin tilanteesta vaikean. Kaikelta katoaa pohja, kun viikonlopussa saa yllättävän paljon pahaa aikaan.
Juttele, kerro hänelle että tiedät etteivät sisarukset tai heidän äitinsä pidä sinusta, mutta sinä silti pidät tytöstä ja olet luullut että myös hän pitää sinusta. Kerro että tiedät että hänen on varmasti vaikea olla ja ajatella kun muut eivät pidä sinusta, ole ymmärtäväinen. Sano hänelle että aina ei ole pakko olla samaa mieltä muiden kanssa vaikka heitä rakastaisikin, se että pitää eri asioista tai ihmisistä ei tarkoita ettei voisi rakastaa veljiään tai äitiään. Älä itse puhu mitään pahaa äidistä tai sisaruksista vaan kerro että sinusta olisi mukava tulla heidänkin kanssaan juttuun mutta näin ei taida nyt tapahtua. Halaa ja kerro että välität ja että kanssasi voi jutella kaikesta. Tälläistä nyt itse haluaisin kuulla aikuiselta lapsen asemassa. Ole tasapainoinen vanhempi äläkä nyt pistä lasta tilille tunteen purkauksistaan joka on oikeastaan aikuisten sotkujen tulosta.
Kehu tyttöä, sano että tykkäät hänestä. Ja anna kuulla että on tärkeä. Toimi toisin kuin äiti tahtoisi.
Täh? Meni nyt vähän ohi sun pointti.