Kumpi olisi parempi asuinpaikka, Oulu vai Jyväskylä?
Kumpi olisi parempi asuinpaikka, Oulu vai Jyväskylä? Perustelut?
Kommentit (53)
Itse valitsisin Oulun, koska se on merikaupunki, siellä on enemmän asukkaita, maailman pohjoisin sinfonia, hyvät pyörätiet. Oulu on oikeasti kaunis kesäkaupunki. Talvi on kieltämättä liian pitkä.
Oulun murrekin sujuu kun olen alunperin Oulusta kotoisin. 😂
Keski-Suomessa puhutaan kauneinta suomen kieltä.
Riippuu ihmisestä, joillekin sopii Oulu, toisille Jyväskylä. Itse en ole käynyt kummassakaan, joten ene välttämättä osaa sanoa, mutta ehkä Jyväskylä koska se on "Helsinkiläisempi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu on kauempana, mutta sieltä on silti paremmat julkiset kulkuyhteydet.
Paremmat julkiset kulkuyhteydet = suht hyvät lentoyhteydet Helsinkiin
Junayhteydetkin ovat Oulusta paremmat, muuallekin kuin Helsinkiin.
Mihin tämä väite perustuu? Vuorotarjonta on samaa luokkaa, mutta Jyväskylästä pääsee nopeammin Helsinkiin, Tampereelle, Turkuun, Kuopioon, Lahteen, Poriin, Kouvolaan, Joensuuhun, Lappeenrantaan, Hämeenlinnaan, Vaasaan jne. kuin Oulusta.
Vierailija kirjoitti:
Juväskylä on yllättäen paljon junttimaisempi, ihmiset ja kaikki. Oulu yllätti mut taiteellisuudellaan, kulttuurillaan ja monipuolisuudellaan. Myös lyhyt matka lappiin plussaa. Helsinkiin on helppo lentää.
Kuka hullu haluaa mennä vapaaehtoisesti Helsinkiin?
Oulu,kuka hullu haluaa johonki Jyväskylään joka on todella väsynyt paikka.
Jyväskylä on sellainen sivistys- ja kulttuurikaupunki. Siellä on yliopisto, ja aiemmin oli opettajaseminaari. Aikoinaan Jyväskylässä tehtiin hyvää teoreettista kasvatusoppia. Nykyään siitä ei ole tietoakaan. Jyväskylässä on myös järjestetty kulttuuritapahtumia kesällä ja talvella.
Oulussakin on yliopisto, mutta siltä puuttuvat sellaiset perinteet kuin Jyväskylältä.
Vierailija kirjoitti:
Miten Jyväskylän väsyneisyys näkyy?
Jyväskylä:
+ Paljon lyhyemmät etäisyydet muualle Suomeen
+ Kauniimpi luonto järvineen ja kumpuilevine maastoineen, Oulu on lähinnä tasaista risukkoa/vanhaa merenpohjaa, vaikea uskoa että kukaan tykkää enemmän jälkimmäisestä
+ Ihmiset puhuvat selkeää suomea eikä mitään junttia murretta.
Oulu:
+ Yliopistollinen sairaala
Jos olen perusterve, ehdottomasti Jyväskylä. Jos tarvit paljon erikoissairaanhoitoa, Oulussa se onnistuu hieman kätevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä, naisten vuoksi.
Tarkennusta tähän kiitos.
En edes kumpaankaan suuntaan ,redneckejä täynnä.
Molemmissa asunut kirjoitti:
Jyväskylä:
+ Paljon lyhyemmät etäisyydet muualle Suomeen
+ Kauniimpi luonto järvineen ja kumpuilevine maastoineen, Oulu on lähinnä tasaista risukkoa/vanhaa merenpohjaa, vaikea uskoa että kukaan tykkää enemmän jälkimmäisestä
+ Ihmiset puhuvat selkeää suomea eikä mitään junttia murretta.
Oulu:
+ Yliopistollinen sairaala
Jos olen perusterve, ehdottomasti Jyväskylä. Jos tarvit paljon erikoissairaanhoitoa, Oulussa se onnistuu hieman kätevämmin.
Jyväskylässä on uusi keskussairaala Nova, vaikka ei toki yliopistollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä, naisten vuoksi.
Tarkennusta tähän kiitos.
Muutama kerran käynyt Jyväskylän yöelämässä. Kauniita, ystävällisiä ja iloisia naisia on tullut tavattua.
Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Jyväskylän väsyneisyys näkyy?
Jyväskylä ei ole ainakaan vielä liian monikulttuurinen. Sitä hän tarkoitti. Tosin tuskinpa hän on Jyväskylässä koskaan käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä on parempi jääkiekkojoukkue, mutta huonompi jäähalli. Vaikea valinta, mutta sanon silti JYP.
Tuo jääkiekkohölmöily on häpeäksi kaikkialle, missä sitä esiintyy.
Oulu sopii sellaiselle, joka on luonteeltaan oululainen. Ei tarvitse olla Oulusa syntynyt, tai edes mitään sukua sinne päinkään, kunhan luonne täsmää.
Jyväskylään taas mahtuu niin savolainen kuin pohojalaanenkin. Tietynlainen junttius toki eduksi. Itse taidan olla hiukan liiankin juntti sinne, kun viihdyn hiukan pohjoisempana, pienellä kylällä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Oulu sopii sellaiselle, joka on luonteeltaan oululainen.
Millainen on luonteeltaan oululainen?
Jyväskylä, jos siellä olisi töitä.
Miten Petäjävesi liittyy Ouluun tai Jyväskylään?