Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reuma, ruokavalio ja pätkäpaasto

Vierailija
23.09.2021 |

Kaipaisin kokemuksia, josko joku on saanut reumansa rauhoittumaan ruokavaliolla ja pätkäpaastolla. Itselläni on kokeiltu monet lääkkeet ja kohta edessä biologiset. Tällä hetkellä olen kortisonin varassa, joka ei sovi ollenkaan. Pitäis kohta aloittaa kaksi lääkitystä testailemaan, jahka ensin selvitellään pari muuta terveysongelmaa pois. Olen niin kypsä elämään toimimattomien lääkkeiden varassa, ei tämä elämä tällaista voi olla. Onko joku saanut selkeää apua ruokavaliosta ja pätkäpaastosta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto ei toimi reumaan.

Vierailija
2/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on saanut apua nivelreumaan. Hän innostui keto ruokavaliosta ja OMAD:sta eli pätkäpaasto 23 tuntia luettuaan tämän :https://vastehealth.fi/blogi/nivelreuma-remissioon/.

Vierailija
4/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei?

Ap

Niin eikö paasto lievitä tulehduksen oireita?

Eri 

Vierailija
5/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tasan yksi ruokavalio joka auttaa havaittavasti: vegaanius ja vielä enemmän elävän ravinnon vegaanius. Siitä on jotain tutkimusnäyttöäkin, koska aikoinaan aloitin vegaaniuskokeilun luettuani asiasta potilasjärjestön lehdestä. Reumaliiton sivuilta

Muutamassa pienessä satunnaistetussa tutkimuksessa on selvitetty vegaanisen ruokavalion ja kasvisruokavalion vaikutuksia nivelreuman oireisiin. Kahdessa tutkimuksessa potilaat noudattivat kasvisruokavaliota vuoden ajan. Molemmissa nivelreumaoireet lievittyivät tavallista ruokavaliota noudattaneeseen kontrolliryhmään verrattuna eri mittarein mitattuna. 

Vierailija
6/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa on vaikka kuinka paljon matskua aiheesta. Mulla osteoarthritis ja olen sen takia viime päivinä selvitellyt asiaa.

Vierailija
7/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei?

Ap

Niin eikö paasto lievitä tulehduksen oireita?

Eri 

Pätkäpaastot ei yleensä tähän riitä vaan tarvitaan vähintään 4 päivän paasto, jossa elimistö on paastoaineenvaihdunnalla eli ketoosissa. 

Vierailija
8/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytännössä koko perheellä reuma ja erinäisiä ruokavalioita onkokeiltu.

Gluteeniton ei tehnyt mitään eroa, paitsi ylipäänsä syömisestä vaikeampaa ja kalliimpaa.

Sama ketolla.

Paasto toimii, jos se kestää vähintään kolme päivää. Eli siinä toisen päivän illalla alkaa auttaa, kolmas ja neljäs päivä on oikein kivoja. Valitettavasti kivut tulevat takaisin heti kun alkaa taas syödä, ja usein entistä ärhäkämpinä, joten se eioikein ole kestävä pitkäntähtäimen toimintamalli. Millään tuntien mittaisella pätkäpaastolla ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
9/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa on vaikka kuinka paljon matskua aiheesta. Mulla osteoarthritis ja olen sen takia viime päivinä selvitellyt asiaa.

Piti ensiksi selvittää itselleen onko rheumatoid arthritis vai osteo ja siinä kun kuuntelin pätkiä jäi se mielikuva että paasto lääkärin valvonnassa ja sen jälkeen vegaaninen ruokavalio on ainakin tuottanut hyviä tuloksia.

Vierailija
10/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuoden pätkäpaastolla. Välillä 16/8, välillä parin päivän paastoja.

Ilmeisesti se on laskenut elimistön tulehdustilaa, sillä aiemmin (20 v ajan) syksyisin tullut yskä on pysynyt poissa. Eikä selkä ole yhtä kipeä kuin ennen.

Tietysti painon putoaminenkin on auttanut asiaa, mutta yskän katoamiseen en keksi muuta selitystä.

Vierailija
11/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttaa pätkäpaasto reumaoireisiin, mutta ketoruokavalio aiheuttaa ylivirittynyttä oloa ja myös kilpirauhasen liikatoiminnan tyylisiä oireita....parhaan olotilan saan itselleni on kun jätän gluteenin, punaisen lihan, valkoisen sokerin, soijan ja kaikki mahdolliset lisäaineet mahdollisimman vähään tai pois kokonaan. Ja esim. aasialaista noutoruokaa en uskalla syödä ollenkaan, on monet kerrat tullut aivan järkyttävä olo ja kivut sellaisen jälkeen...epäilen jotakin arominvahventeita syyksi.

Vierailija
12/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käytännössä koko perheellä reuma ja erinäisiä ruokavalioita onkokeiltu.

Gluteeniton ei tehnyt mitään eroa, paitsi ylipäänsä syömisestä vaikeampaa ja kalliimpaa.

Sama ketolla.

Paasto toimii, jos se kestää vähintään kolme päivää. Eli siinä toisen päivän illalla alkaa auttaa, kolmas ja neljäs päivä on oikein kivoja. Valitettavasti kivut tulevat takaisin heti kun alkaa taas syödä, ja usein entistä ärhäkämpinä, joten se eioikein ole kestävä pitkäntähtäimen toimintamalli. Millään tuntien mittaisella pätkäpaastolla ei ole mitään merkitystä.

Oletteko kokeilleet vegaania? Minulla erinnäisiä autoimmuunioireita ja ibs:n oireita ja nyt sain vegaanisella ruokavaliolla aikaiseksi ensimmäisen normaalin ulosteen tänä vuonna 👏👏👏. Oikeasti tänään on juhlapäivä.

Vierailija
13/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle auttaa pätkäpaasto reumaoireisiin, mutta ketoruokavalio aiheuttaa ylivirittynyttä oloa ja myös kilpirauhasen liikatoiminnan tyylisiä oireita....parhaan olotilan saan itselleni on kun jätän gluteenin, punaisen lihan, valkoisen sokerin, soijan ja kaikki mahdolliset lisäaineet mahdollisimman vähään tai pois kokonaan. Ja esim. aasialaista noutoruokaa en uskalla syödä ollenkaan, on monet kerrat tullut aivan järkyttävä olo ja kivut sellaisen jälkeen...epäilen jotakin arominvahventeita syyksi.

Jatkan vielä, että kaikki ruoka siis mahdollisimman "puhtaana", syön pääosin luomua, enkä koskaan mitään valmisruokia joissa lisäaineita. Juhlissa tosin näitä ei täysin pysty aina välttämään,tai joissain poikkeustapauksissa, mutta omassa arjessani pitäydyn edellä kuvailemissani ruokailutottumuksissa..

Vierailija
14/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä syön kasvispainotteisesti. Viljoja en syö oikeastaan ollenkaan, satunnaisia repsahduksia lukuunottamatta. Sokerihiiri olen kyllä ja tiedän että siitä pitää päästä eroon. Paastoa haluaisin kokeilla ja hiukan aiheeseen tutustunut, mutta syömävälin pidentäminen on muka niin hankalaa.

Vierailija
15/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä syön kasvispainotteisesti. Viljoja en syö oikeastaan ollenkaan, satunnaisia repsahduksia lukuunottamatta. Sokerihiiri olen kyllä ja tiedän että siitä pitää päästä eroon. Paastoa haluaisin kokeilla ja hiukan aiheeseen tutustunut, mutta syömävälin pidentäminen on muka niin hankalaa.

Ap siis

Vierailija
16/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kokeilin ketoa, mutta ei sopinut minullekaan, eli tuli ylivirittynyt olo.

Pätkäpaastoan ihan normaalilla ruokavaliolla, eli puputan tavallista ruokaa mahdollisimman lyhyen aikajanan sisällä. Parhaimmillaan 1 tunnin, huonoimmillaan 8 tunnin aikana.

Vierailija
17/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tasan yksi ruokavalio joka auttaa havaittavasti: vegaanius ja vielä enemmän elävän ravinnon vegaanius. Siitä on jotain tutkimusnäyttöäkin, koska aikoinaan aloitin vegaaniuskokeilun luettuani asiasta potilasjärjestön lehdestä. Reumaliiton sivuilta

Muutamassa pienessä satunnaistetussa tutkimuksessa on selvitetty vegaanisen ruokavalion ja kasvisruokavalion vaikutuksia nivelreuman oireisiin. Kahdessa tutkimuksessa potilaat noudattivat kasvisruokavaliota vuoden ajan. Molemmissa nivelreumaoireet lievittyivät tavallista ruokavaliota noudattaneeseen kontrolliryhmään verrattuna eri mittarein mitattuna. 

”Muutama pieni tutkimus” tarkoittaa tiedekielellä, että asiasta ei ole vielä olemassa mitään todisteita, eikä kunnollista tietoa, mutta jos pitäisi arvata, niin sitä ehkä saattaa mahdollisesti kannattaa tutkia lisää.

Vierailija
18/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania tällaiset rehelliset kommentit. Onnea haluamallesi yritykselle. Minulla myös tuo sokerin himo. Onneksi ei joka päivä. Mutta sitten taas muutaman päivän sokeripaaston jälkeen tulee ahmittua pullaa, suklaata yms. monen päivän edestä. Ja vatsa täysin sekaisin.

Vierailija
19/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on nivelrikko ihan tällain suomenkielellä sanottuna. Mutta kun onhan se hienompaa englanniksi laittaa noin muuten suomeksi kirjoitettuun tekstiin. Kuulostaa raflaavammalta.

Vierailija
20/21 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei reumaakaan ruokavaliolla paranneta. Tärkeää ja helpottavaa nivelille olisi normaalissa painossa pysyminen. Ylipaino lisää matala-asteista tulehdusta elimistössä. Sen estämiseenhän suositellaan toki joitakin ruokavalioita kuten oliiviöljyn paremmuudesta rypsiin verrattuna on joitain tutkimuksia.

Ketoaineita ei kannata elimistöönsä hankkia millään paastoilla tms, nehän sinänsä jo aiheuttavat kipuja joillekin elimistössä.

Itselleni pahinta on sään muutokset. Syksy on joskus aivan s-nallista aikaa, kun on kylmää ja tuulista vuorotellen. Veto yleensä pahentaa kipuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän