Säästövinkkejä opiskelijalle
Aloitin juuri opiskelut ja huomaan, että elämiseen menee järjettömät summat rahaa. Vaikka asun halvassa asunnossa, niin silti joka kuukausi menee rankasti minuksella. Lisäksi tuntuu, että joka kuukausi jokin mikro tai muu tärkeä vehje menee rikki ja siihen menee taas rahaa, kun täytyy ostaa uusi tilalle. En saa rahaa vanhemmiltani, joten vinkuminen sinne suuntaankaan ei auta. Ruokaankin tuntuu menevän älyttömät summat rahaa, vaikka en mitään herkkuja ostakaan. Pelkät ruokaostokset ovat kuukaudessa vajaan 150 euron luokkaa ja siihen vielä ruokailu koulussa. Ostan paljon kasviksia ja hedelmiä. Toki tulisi halvemmaksi syödä pelkkiä makaroneja ja puuroa, mutta pelkään, että terveys siinä menisi. Jo tälläkin "terveellisellä" ruokavaliolla saan kaikki mahdolliset flunssat vuodessa, joten pelkän puuron vetäminen kyllä vetäisi terveyden vieläkin huonommaksi.
Töitä en pysty ainakaan koulun ohessa ottaa, koska päivät vietän koulussa ja ilta-aika menee läksyihin ja lukemiseen. Toki sitten kesällä toivottavasti saan kesätöitä. Mutta ihan yleisiä vinkkejä kaipaisin säästämiseen. Baareissa en juuri käy kuin kerran kuukaudessa ja silloinkaan en juo, joten siihen minulla ei mene rahaa (vain pääsymaksun ja narikan verran).
Kommentit (35)
Jäin vielä miettimään noita "tärkeitä" vehkeitä, jotka menevät rikki. Mielestäni esim. mikro ei ole kovin tärkeä. Kätevä kyllä, mutta pärjäisin mainiosti ilmankin. Hella, jääkaappi yms lienevät kämpän puolesta?
Ok, puhelin ja tietokone lienevät välttämättömyys, mutta ei kai nämä niin usein rikki mene? Muistathan takuut ja kuluttajansuojat!
Aioin antaa neuvoja, mutta 21 luetteli jo sanat. Kiteytettyna, nerkitse kaikki menosi muistiin, niin näet, mihin rahasi menevät ja mistä voi säästää. Osta tarvittavat taloustavarat ja ekektroniikka käytettynä esom. kierrätyskeskuksesya, Torista ja Huutiksesta. Liity myös lähialueesi kierrätystyhmiin Facebookissa, vaikka et muuten siellä haluaisikaan olla.
Jos syöt koulussa salaattia ei sitä tarvi kotona enää vetää.
Mikro pois ja perusraaka-aineet tilalle. Keittoja yms. Pakasta halpaa jauhelihaa annospaloiksi. Hyvin riittää 120 € kuussa ihan kaikkeen elämiseen (+asunto). Mitään muuta ei tarvi ostaa kuin ruokaa, kaikki muu on aivan turhaa.
Osta pieni ruutuvihko ja kirjoita joka päivän menot ylös. Tarkkaile sen kautta mihin rahat menee ja kuinka paljon sitä oikein menee. Säilytä kuitit ja analysoi vähän jälkeenpäin, toistuuko jotkut tietyt ns. turhakkeet kauppakuiteissa, jotain johon menee yllättävän paljon rahaa ja jota ilmankin pärjäisi. Tämä ei vielä itsessään SÄÄSTÄ rahaa, mutta auttaa pidemmän päälle kun tiedostaa mihin rahansa kuluttaa.
Ei sitä mikroa kannata uutena ostaa kun käytettynä saa 10 kertaa halvemmalla. Sama pätee muihinkin isompiin ostoksiin.
Syö koulussa reilusti salaattia niin pääset vähemmällä. Pakkaa annokseen kuuluva leipä välipalaksi reppuun.
Älä osta kotimaista kurkkua tai tomaattia tähän aikaan vuodesta vaan juureksia, kaalia, perunaa, sipulia jne. Osta tomaatti sitten tomaattimurskana ja käytä pakastevihanneksia tms ruoanlaitossa.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 16:49"]
Tähän väliin on sanottava, että omasta mielestäni 150e pelkkään ruokaan kuukaudessa on opiskelijalta jonkin verran - varsinkin jos "päälle" syöt vielä koulussa. Toki miten kukakin arvottaa, mutta edellisvuonna opiskelevana kasvissyöjänä laskin ruokaan menevän noin 80e/kk - ja hyvin pitkälle tein ruuat alusta loppuun itse mahdollisimman terveellisistä aineksista.
[/quote]
toi 150 on kyllä tosi vähän. Itse asun yksin ja menee 300 e kuussa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:41"]
Jos syöt koulussa salaattia ei sitä tarvi kotona enää vetää.
Mikro pois ja perusraaka-aineet tilalle. Keittoja yms. Pakasta halpaa jauhelihaa annospaloiksi. Hyvin riittää 120 € kuussa ihan kaikkeen elämiseen (+asunto). Mitään muuta ei tarvi ostaa kuin ruokaa, kaikki muu on aivan turhaa.
[/quote]
En tiedä maksaako ap sähköstä kulutuksen mukaan vai kuuluuko se kiinteänä vuokraan kuten itselläni opiskelija-asunnossa, mutta en ymmärrä miten mikrosta luopuminen olisi erityistä säästöä. Paljon taloudellisempaa tehdä isompi satsi ruokaa kerralla, pakastaa se ja lämmittää yksittäisiä annoksia mikrossa. Jos vedenkeitintä ei ole, myös teevesi lämpenee mikrossa taloudellisemmin kuin hellalla.
Se ainoa baarikäyntikin kannattaa karsia pois, opiskelukavereiden luona voi kyläillä selvinpäin, se ei maksa mitään. Sitten jos maksaa kuntosaleilla yms. käymisestä, niin sekin kannattaa lopettaa ja siirtyä hyötyliikuntaan, eli pyöräilyyn ja kävelyyn (bussilippujakaan ei sillon tarvi) ja lisäksi voi pyöräillä johonkin halvempaan kauppaan, esim. Lidliin ostaan sitä halpaa ruokaa (lähikaupat tulee ajan myötä paljon kalliimmaksi) Jos ei oo pyörää niin ostoskassien kanssa käveleminenkin on hyvää treeniä käsille. Sitten kannattaa leipoa ja kokkailla mahdollisimman paljon itse pakastimeen, siinä säästää ihan älyttömästi.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:59"]
Tähän väliin on sanottava, että omasta mielestäni 150e pelkkään ruokaan kuukaudessa on opiskelijalta jonkin verran - varsinkin jos "päälle" syöt vielä koulussa. Toki miten kukakin arvottaa, mutta edellisvuonna opiskelevana kasvissyöjänä laskin ruokaan menevän noin 80e/kk - ja hyvin pitkälle tein ruuat alusta loppuun itse mahdollisimman terveellisistä aineksista.
[/quote]
[/quote]
ja minä asun kaksin ja ruokaan menee max 250e, yleensä vähemmän. 150e on helkkarin paljon... Mulla oli opiskelijana 50e ruokaan kuussa ja pärjäsin. Ei tosiaan ollut varaa syödä mitään maksullista koululounasta eikä ne ruuat mitään gurmeeta ollut mutta elossa ollaan.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:59"]
[/quote]
[/quote]
ja minä asun kaksin ja ruokaan menee max 250e, yleensä vähemmän. 150e on helkkarin paljon... Mulla oli opiskelijana 50e ruokaan kuussa ja pärjäsin. Ei tosiaan ollut varaa syödä mitään maksullista koululounasta eikä ne ruuat mitään gurmeeta ollut mutta elossa ollaan.
[/quote]
No minä ostan säästeliäästi mutta silti menee se 300 per kuussa yksin. Syön terveellistä kotimaista ruokaa.
Totuta itsesi sellaiseen ruokarytmiin et pääruoka on lounas. Silloin vedä kunnon ruoka. Kasaa lautaselle salaattia ja pähkinöitä. Jämäruuat pakkaseen ja nassuun parin pv päästä. Lidlistä saippuat. Kotona vaan vegesafkaa. Älä ota bussikorttia vaan aja pyörällä.
150 euroa kuussa ruoasta on mielestäni todella vähän. Oletan, että siihen sisältyvät talous- ja vessapaperit, tiski- ja pyykinpesuaineet, saippuat ja sampoot, terveyssiteet jne. Meillä menee mieheni kanssa ruokaan 700-800 euroa kuussa, ja asumme siis kahdestaan. Itse olen työttömänä, niin on pakko syödä kotona vähintään yksi lämmin ateria. Teen aika paljon ruokaa itse, mutta siltikin rahaa menee. Tosin ostan luomulihaa, luomukananmunia, laktoosittomia maitotuotteita, kalaa kauppahallista, juustoja, hedelmiä jne. En suostu tinkimään terveellisestä ja laadukkaasta ruoasta, tingin sitten jostain muusta. En osaa neuvoa, miten saisit ruokalaskuasi tuosta enää pienemmäksi. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten saat sen pysymään noinkin pienenä.
Rikkinäisten tilalle kun ostat uutta niin suosi kirppiksiä tmv!
Suosittelen listaamaan kk.n ajan KAIKEN ylös esim exceliin mitä on rahaa menny mihinkin ja tekeen budjettisuunnitelman seuraavalle kuulle.