Kuinka järjestäisit kirkon?
Nykyisellään lapset liitetään automaattisesti kirkkoon. Vaikka kuulunkin itse kirkkoon ja olen uskovainen, tämä on minusta varsin arveluttavaa. Taustalla on varmasti se, että pelättiin kirkkoon kuulumattoman lapsen joutuvan ikuiseen käristykseen, jos hän kuolisi lapsuudessa ennen kuin hän omasta tahdostaan liittyisi kirkkoon. Vaikka uskonkin itse ikuisen kadotuksen olemassaoloon, ei mielestäni pitäisi silti lapsia liittää vastoin tahtoaan mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Liittäminen kirkkoon alaikäisenä pitäisi kieltää ja kirkkoon liittyminen tulisi sallia vasta 18-vuotiaana. Näin jokainen voisi itse valita haluaako liittyä kirkkoon vai ei.
Kirkolla on vastuullaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia ja se on lailla velvoitettu hoitamaan hautaustoimi. Nämä kaksi pitäisi eriyttää kokonaan kirkon muusta budjetista ja maksaa verovaroin. Muut kirkon kulut hoidettaisiin edelleen kirkollisveroin, mutta yritysten maksama kirkollisvero on aivan käsittämätön ja se pitää poistaa ilman muuta.
Kommentit (4)
Häh? Mä oon luullu et asia on just niinku kommentoija 2 kirjoitti. Tiiän et jotkut vetää herneen nenään alapeukkukyselyistä mut miksi? Jos toi pitää paikkansa niinku uskon et pitää.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:26"]
Häh? Mä oon luullu et asia on just niinku kommentoija 2 kirjoitti. Tiiän et jotkut vetää herneen nenään alapeukkukyselyistä mut miksi? Jos toi pitää paikkansa niinku uskon et pitää.
[/quote]Se on. Terv kirkon nuorisotyöntekijä
Yritysten maksamalla verolla katetaan hautaustoimen kustannukset. Toki yhteiskunta voisi järjestää asian muutenkin.
Kirkkoon kuuluminen ja usko yleensäkin on osa perheen ja kodin arvomaailmaa. Ei lapsi voi kasvaa 18-vuotiaaksi asti sen ulkopuolella. Kristittyyn perheeseen syntyvä lapsi saa lähtökohtaisesti kristillisen kasvatuksen ja kastetaan vauvana seurakunnan jäseneksi.
Eihän lapsia väkisin mihinkään liitetä, vanhempihan sen haluaa. Kaste/ristiäistapahtuma on nimenomaan seurakunnan jäseneksiliittämistapahtuma jossa julkistetaan vauvan nimi. Eli se nimi ei ole se juttu vaan seurakunnan yhteyteen ottaminen.
Lapsen nimen voi aivan yksinkertaisesti vain ilmoittaa maistraattiin ilman mitään kommervenkkejä. Jos haluaa pitää juhlan vauvansa "kunniaksi" voi pitää nimiäiset, ovat tosi yleisiä jo.
Lapsen voi kastaa minkäikäisenä tahansa tai vasta aikuisena. Rippikoulunkin voi käydä vaikka ei olisi kirkon jäsen, mutta konfirmaatioon ei voi osallistua. Jotkut kastetaan juuri ennen konfirmaatiotilaisuutta.
Rippikoulunkin voi käydä vaikka minkäikäisenä jos 15-vuotisvuonnaan ei tahdo.