Mies petti ja erohan siitä tuli
Pettämistä lukuunottamatta oli loistava mies, mutta minulla on pettämisen suhteen nollatoleranssi. Mies oli ensimmäiseni ja ehdimme asua yhdessä neljä vuotta. Mies oli myös paras ja ainoa ystäväni.
Olen pari päivää ehtinyt itkeskellä vanhempieni luona, kun mies on roudannut tavaroitaan ulos kodistani. Nyt olen ensimmäistä yötä kotona, enkä meinaa saada unta, on nimittäin aika eksynyt ja tyhjä olo.
Miten tästä eteenpäin?
Kommentit (37)
Kunpa äitini olisi ollut yhtä fiksu! Isäni otti takaisin, kun itkien pyysi anteeksi ja vannoi, ettei enää koskaan. Sen jälkeen jäi kiinni vielä 4 kertaa. Yli 30 vuotta naimisissa, tosin nyt jo 10 vuotta asumuserossa. Eipä olis meikäläistä tässä, jos äiti ois ollut fiksumpi...
Valitettavasti sitten vasta parin lapsen jälkeen selvisi se, että ei pitänytkään itkulupaustaan. Aika monta kertaa on äiti antanut anteeksi. Kiitos isälle siitä, että en ikinä aio pettää ketään. Tiedän kuinka helvetisti se toista satuttaa.
Valinta oli sinun joten aika vaikea kenenkään muun on neuvoa miten siitä eteenpäin. Tuska menee ohi aikanaan.
Jos oikeasti koet pettämisen olevan riittävä syy eroon niin silloin asia on selvä: Jos mies pettää niin eroatte. Vaihtoehtona kun olisi vain se, että et pitäisi kiinni omista periaatteistasi. Se taas johtaisi itseinhoon, kun tietäisit että et elä kuten sinun pitäisi. Sen seurauksena suhde kaatuisi myöhemmin joka tapauksessa. Parempi pistää poikki siinä vaiheessa kun ette kituuttaneet ja kärsineet huonontuneessa suhteessa kuukausi- tai vuosikaupalla ja kun eron syy on vielä yksi selkeä ja yksikäsitteinen asia.
Olithan etukäteen kertonut miehelle, että se on kerrasta poikki?
Ajattele niin, että et halua miestä, joka ei halua sinua.
Jos mies pettää niin hän ei halua sinua.
Kamalaa, mutta totta.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:00"]
Ajattele niin, että et halua miestä, joka ei halua sinua.
Jos mies pettää niin hän ei halua sinua.
Kamalaa, mutta totta.
[/quote]
Ei jos on tuhannen päissään ja vieras nainen viettelee.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 05:47"]Valinta oli sinun joten aika vaikea kenenkään muun on neuvoa miten siitä eteenpäin. Tuska menee ohi aikanaan.
Jos oikeasti koet pettämisen olevan riittävä syy eroon niin silloin asia on selvä: Jos mies pettää niin eroatte. Vaihtoehtona kun olisi vain se, että et pitäisi kiinni omista periaatteistasi. Se taas johtaisi itseinhoon, kun tietäisit että et elä kuten sinun pitäisi. Sen seurauksena suhde kaatuisi myöhemmin joka tapauksessa. Parempi pistää poikki siinä vaiheessa kun ette kituuttaneet ja kärsineet huonontuneessa suhteessa kuukausi- tai vuosikaupalla ja kun eron syy on vielä yksi selkeä ja yksikäsitteinen asia.
Olithan etukäteen kertonut miehelle, että se on kerrasta poikki?
[/quote]
En ole ap, mutta miksi "kertoa" miehelle, että kertaakaan ei saa pettää? Hyvälle miehelle se on itsestäänselvyys ja huono mies pelkästään jättää kertomatta syrjähypystään, jos tietää vaimon jyrkän asenteen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 05:47"] Olithan etukäteen kertonut miehelle, että se on kerrasta poikki? [/quote] En ole ap, mutta miksi "kertoa" miehelle, että kertaakaan ei saa pettää? Hyvälle miehelle se on itsestäänselvyys ja huono mies pelkästään jättää kertomatta syrjähypystään, jos tietää vaimon jyrkän asenteen.
[/quote]
Siksi, että parisuhde on kahden ihmisen välinen sopimus, jolle ei ole yhteistä ja yksikäsitteistä henkilöstä riippumatonta muotoa. Jos asioita ei ole keskusteltu läpi niin miten molemmat tietävät yhteiselonsa säännöt? Vastaus on tietenkin: Ei mitenkään vaan silloin oletetaan että se toinen noudattaa samoja sääntöjä kuin mitä itsekin.
Parempi sopia etukäteen ihan selkeästi mikä on sallittua ja mikä ei ainakin näissä seksiasioissa. Ja tuoda esille se, miten itse aikoo reagoida mahdollisiin sopimuksen rikkomisiin eli pettämiseen. Onko siis esimerkiksi vieraan naisen suuteleminen sallittua vai pettämistä, seuraako siitä kerrasta poikki ero? Vai onko esimerkiksi sallittu harrastaa sivusuhteita?
Jos itse ajattelee että pettämisestä ero ja kerrasta poikki niin toiselle pitää selvästi kertoa mikä omasta mielestään on pettämistä ja kertoa myös että siitä seuraa ero. Se on reilua. Ääneen sanomattomat ja oletetut säännöt eivät ole reiluja. Vihkivaloihin on turha vedota, sillä pappi puhuu omiaan eikä tee kummankaan puolesta toiselle lupauksia. Ja vihkivalan "myötä- ja vastoinkäymisissä" - kohdan perusteella voisi vaatia toista kestämään pettämistä...
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 04:44"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 03:09"]
Pettämistä lukuunottamatta oli loistava mies, mutta minulla on pettämisen suhteen nollatoleranssi. Mies oli ensimmäiseni ja ehdimme asua yhdessä neljä vuotta. Mies oli myös paras ja ainoa ystäväni.
Olen pari päivää ehtinyt itkeskellä vanhempieni luona, kun mies on roudannut tavaroitaan ulos kodistani. Nyt olen ensimmäistä yötä kotona, enkä meinaa saada unta, on nimittäin aika eksynyt ja tyhjä olo.
Miten tästä eteenpäin?
[/quote]
Missä tilanteessa pettäminen tapahtui? Sillä on oikeasti merkitystä.
Tiedän tilanteen missä liitossa oli ollut todella vaikeata. Kummallakin masennusta, täysi seksittömyys, sairautta, työttömyyttä jne. Sitten mies vaan haki jotain ulospääsytietä ja edes pientä hyvää oloa jostain.
Naisen kansa tapaili noin kuukauden ( ei ollut rakastunut) mutta se oli muutakin kuin seksiä. Mies tarvisti jotain pysyäkseen terveiden kirjoissa. Suhde loppu ja vaimo sai tietää. Mies katkaisi kaikki välit naiseen ja elämä jatkui. Vasta suhteen jälkeen pari pystyi puhumaan. Pari vuotta siinä meni (vaimo oli tietenkin surullinen) mutta vaimo ymmärsi että se ei ollut tahallista vaan rikki menneen miehen tapa saada edes jostain lämpöä. Mies rakasti vaimoaan edelleen todella kovaa. Eikä mies edes kaivannut seksiä. Vaimo tämän ymmärsi ja tiesi että mies ei ikinä pettäisi muuten.
Nyt liitto jatkuu. Minusta ymmärrettävää. Pitää muistaa että mieskin on ihminen. Kun kaikki menee päin persettä ja elämässä ei ole mitään valoa niin avioparikaan ei saa mitään yhteyttä. Kummatkin ON niin loppu ja väsynyt. Kummatkin kokee että eivät saa mitään välittämistä toiselta. Silloin ymmärrän pettämisen.
On täysin eri asia jos on mennyt hyvin suhteessa ja sitten vaan menee nussimaan jotain. Sitä en itse antaisi anteeksi.
Tuon esimerkin mies ei juo ollenkaan eikä ikinä käy missään tuollaisissa juhlissa missä yleensä petetään.
[/quote]
Yhyy byhyy minulla ei ole selkärankaa, säälikää
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:49"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 05:47"] Olithan etukäteen kertonut miehelle, että se on kerrasta poikki? [/quote] En ole ap, mutta miksi "kertoa" miehelle, että kertaakaan ei saa pettää? Hyvälle miehelle se on itsestäänselvyys ja huono mies pelkästään jättää kertomatta syrjähypystään, jos tietää vaimon jyrkän asenteen.
[/quote]
Siksi, että parisuhde on kahden ihmisen välinen sopimus, jolle ei ole yhteistä ja yksikäsitteistä henkilöstä riippumatonta muotoa. Jos asioita ei ole keskusteltu läpi niin miten molemmat tietävät yhteiselonsa säännöt? Vastaus on tietenkin: Ei mitenkään vaan silloin oletetaan että se toinen noudattaa samoja sääntöjä kuin mitä itsekin.
Parempi sopia etukäteen ihan selkeästi mikä on sallittua ja mikä ei ainakin näissä seksiasioissa. Ja tuoda esille se, miten itse aikoo reagoida mahdollisiin sopimuksen rikkomisiin eli pettämiseen. Onko siis esimerkiksi vieraan naisen suuteleminen sallittua vai pettämistä, seuraako siitä kerrasta poikki ero? Vai onko esimerkiksi sallittu harrastaa sivusuhteita?
Jos itse ajattelee että pettämisestä ero ja kerrasta poikki niin toiselle pitää selvästi kertoa mikä omasta mielestään on pettämistä ja kertoa myös että siitä seuraa ero. Se on reilua. Ääneen sanomattomat ja oletetut säännöt eivät ole reiluja. Vihkivaloihin on turha vedota, sillä pappi puhuu omiaan eikä tee kummankaan puolesta toiselle lupauksia. Ja vihkivalan "myötä- ja vastoinkäymisissä" - kohdan perusteella voisi vaatia toista kestämään pettämistä...
[/quote]
Muuten hyvä mutta kyllä oletus on, ettei mitään seksuaalisuuteen liittyvää muun kuin oman kumppanin kanssa. Vapaammista suhteista voidaan sopia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:54"]
Muuten hyvä mutta kyllä oletus on, ettei mitään seksuaalisuuteen liittyvää muun kuin oman kumppanin kanssa. Vapaammista suhteista voidaan sopia erikseen.
[/quote]
Sinun oletuksesi, mutta ei välttämättä sen toisen osapuolen. Siksi on fiksua puhua asiat ihan niiden oikeilla nimillä lävitse. Ei sitten tule jälkeenpäin väärinkäsityksiä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Onko pettämistä suuseksi, kielisuudelma, suudelma, sormettaminen, tissien puristelu, jalkapeli pöydän alla, eroottinen puhelu, nettiseksi... Meillä tietävät molemmat missä raja menee ja meillä se raja on molemmilla sama.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:54"]
[/quote]
Alapeukutin tätä vahingossa. Ei pettämättömyydestä tarvitse erikseen sopia.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 07:00"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:54"]
[/quote]
Sinun oletuksesi, mutta ei välttämättä sen toisen osapuolen. Siksi on fiksua puhua asiat ihan niiden oikeilla nimillä lävitse. Ei sitten tule jälkeenpäin väärinkäsityksiä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Onko pettämistä suuseksi, kielisuudelma, suudelma, sormettaminen, tissien puristelu, jalkapeli pöydän alla, eroottinen puhelu, nettiseksi... Meillä tietävät molemmat missä raja menee ja meillä se raja on molemmilla sama.
[/quote]
Outoa jos tarttee edes miettiä onko nuo kiellettyä vai sallittua parisuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 07:00"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:54"]
[/quote]
[/quote]
Onhan siitä hyvä puhua, mutta täytyy olla vähän tyhmä, jos ei ota tuota lähtökohdaksi. "Hurp vähän sormettelin tässä muita naisia, vaimo ei ollut sanonut mulle että se olisi väärin, olenpa minä kaltoinkohdeltu!"
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 07:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 07:00"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 06:54"] Muuten hyvä mutta kyllä oletus on, ettei mitään seksuaalisuuteen liittyvää muun kuin oman kumppanin kanssa. Vapaammista suhteista voidaan sopia erikseen. [/quote] Sinun oletuksesi, mutta ei välttämättä sen toisen osapuolen. Siksi on fiksua puhua asiat ihan niiden oikeilla nimillä lävitse. Ei sitten tule jälkeenpäin väärinkäsityksiä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Onko pettämistä suuseksi, kielisuudelma, suudelma, sormettaminen, tissien puristelu, jalkapeli pöydän alla, eroottinen puhelu, nettiseksi... Meillä tietävät molemmat missä raja menee ja meillä se raja on molemmilla sama. [/quote] Onhan siitä hyvä puhua, mutta täytyy olla vähän tyhmä, jos ei ota tuota lähtökohdaksi. "Hurp vähän sormettelin tässä muita naisia, vaimo ei ollut sanonut mulle että se olisi väärin, olenpa minä kaltoinkohdeltu!"
[/quote]
Jos pettämisestä on suhde kerrasta poikki niin pettämisen tulee olla määritelty hyvin ja molempien pitää tietää mikä se määritelmä on.
Onko nettiseksi pettämistä? Entä keskustelu seksiasioista netissä? Entä tissibaarissa käyminen, jos itse ei koske tyttöihin? Yksityisstrippaus? Saako eksän tai eri sukupuolta olevan työkaverin luona/samassa hotellihuoneessa yöpyä kun ei harrasteta seksiä vai onko se oletusarvollisesti pettämistä? Yhteissaunominen?
Kun pelissä on koko suhde, yhteinen asuntolaina ja lasten huoltajuus niin sääntöjen on parasta olla yksikäsitteisiä ja etukäteen sovittuja.
Minkälainen Ap tilanne oli? Hieman mustavalkoiselta vaikuttaa jos oli muuten hyvä mies. Tietenkin riippuu rakkaudesta ja monesta asiasta. Ystäväni mies petti kerran juuri tuon neljän vuodenjälkeen ja saivat sovittua. Ovat olleet onnellisia jo toistakymmentä vuotta sen jälkeen eikä mies ole pettänyt uudelleen. Se ainoa oli jokinkännisekoilu. Virheitä teemme kaikki,joskus jopaopimme niistä. Mieti tarkkaan jatkoa ja periaatteitasi.
Miksi mies oli Ap: n paras ja ainoa ystävä? Olisiko mies ahdistunut pelkästään siitä? Pitäisi ihmisellä muitakin ystäviä olla kuin oma mies.
Asioilla on myös aina vähintään kaksi puolta. Nollatoleranssikin voi olla liian mustavalkoista ajattelua. Koko elämän pituisessa mittakaavassa yksi erehdys voin kuitenkin olla vain yksi vastamäki, joissa voi selvitä. Olen ollut 28 v parisuhteessa, 26 v naimisissa. Juuri neljän vuoden kohdalla minä itse erehdyin. Tapahtui asioita joiden johdosta olin sekaisin ja rikki, ja ajauduin hyvin lyhyeen suhteeseen helpottaakseni pahaa oloani. En ole siitä ylpeä. Terapian avulla jatkoimme avioliittoa, saimme lisää lapsia, ja olemme varmasti yhdessä elämän loppuun asti. Olen ylpeä pitkästä liitostamme, jossa on paljon itketty, naurettu, riidelty ja annettu anteeksi. Elämä on sellaista. Arpiakin tulee, mutta kukaan meistä ei ole virheetön. Jos rakkautta on, monesta voi selvitä.
Bruce Fisherin kirja se auttaa näkemään asiat uudessa valossa, tai siihen perustuva eroseminaari. 4 vuotta on tosi lyhyt aika suhteessa siinä jos pettää niin huh... Itse olin 16 v suhteessa josta 8 naimisissa. Minuakin petettiin sekä vielä pahoinpideltiin.