Mitä teette siinä tilanteessa, kun lapsi kieltäytyy tulemasta syömään?
Meillä tätä tapahtuu todella usein, 3-vuotias ei tulisi millään pöytään. Ollaan tehty niin, että lapsen pitää sitten mennä eteiseen, jos ei halua syödä, mutta sieltä tulee sitten kyllä aina pöytään, mutta yleensä itkun kanssa.
Ongelmana tässä ja monessa muussa tällaisessa pakkokeinossa on se, että ne herättävät lapsessa aggressiota, lyömistä, potkimista ja huutamista. Tämä on ihan selkeästi havaittavissa. Neurologisen tutkimuksen mukaan hyvästä käytöksestä kehuminen vahvistaa aivoissa niitä oikeanl. käytöksen malleja, kun taas pakottaminen ja niskaan hengittäminen tuottaa stressaavia tilanteita. Mutta miten saisi lapsen tulemaan pöytään ilman taisteluita?
Kommentit (24)
Jääkö lapsella joku homma kesken? Esim piirtäminen mistä voisi jäädä paha mieli? Muistatteko kertoa ajoissa ja "varotella" että kohta pöytään?
En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin. Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö.
Ap
Onneksi lapsi ei tuossa iässä kieltäytynyt. Tai silloin nostettiin, eikä pyydelty, joten en tiedä olisiko kieltäytynyt.
Nyt teini saattaa huutaa ettei tule, eikä ole nälkä, aikansa urputetaan mutta lopulta annetaan ollakun minkäs sille voi. Teinillähän nyt luulisi aivoja sen verran olevan ettei kovin kärsi.
Mutta nuo huonosti syövät lapset tosiaan taaperona olisin ensimmäisenä nostanut sinne lautasen eteen, söivät sitten tai ei. (Tai ehkä johtuu siitä että minua tarkkailtiin jopa lasten painosta, jos eivät syö niin on minun vikani)
Millainen se ruokahetki on? Hampaiden kiristelyä?
Meillä ruokaa tarjotaan ruoka-aikoina. Kenenkään ei ole pakko syödä mitään, ei tarvitse edes tulla maistamaan. Mutta seuraavan kerran ruokaa saa seuraavalla ruoka-ajalla.
Tästä ei neuvotella, muttei olla vihaisiakaan jos joku ei halua tulla. Todetaan vain, että: "Jos et nyt tule ruokapöytään, saat seuraavan kerran ruokaa iltapalalla".
Yleensä tulevat. Terve lapsi kyllä ilmaantuu ruoka-ajalla pöytään sitten kun on nälkä.
Tsemppiä!
No olkoon tulematta. Hakee kaapista sitten kun on nälkä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin. Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö.
Ap
[/quote]
Jos uhmaa niin kerrasta poikki. Ruokaa sitten seuraavalla kerralla. Pakko kysyä, miten HARVOIN teillä syödään? 2-3h ruokailujen välissä olisi ihanne niin teillä on?
Kutonen jatkaa vielä, että meidän ruoka-ajat eivät ole kiveen korjoitettuja. Eli mennään neljällä, joskus kolmellakin ruokahetkellä, vaikka pyritään viiteen päivässä.
Ja itse aina "varoitan" ennen ruoka-aikaa. "Kohta syödään/laitan nyt ruokaa ja kerkeät tehdä x ennen ruokaa"
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:57"]
Onneksi lapsi ei tuossa iässä kieltäytynyt. Tai silloin nostettiin, eikä pyydelty, joten en tiedä olisiko kieltäytynyt.
Nyt teini saattaa huutaa ettei tule, eikä ole nälkä, aikansa urputetaan mutta lopulta annetaan ollakun minkäs sille voi. Teinillähän nyt luulisi aivoja sen verran olevan ettei kovin kärsi.
Mutta nuo huonosti syövät lapset tosiaan taaperona olisin ensimmäisenä nostanut sinne lautasen eteen, söivät sitten tai ei. (Tai ehkä johtuu siitä että minua tarkkailtiin jopa lasten painosta, jos eivät syö niin on minun vikani)
[/quote]
Ei tuollaista kolmevuptiasta enää nosteta pöytään vastoin tahtoa, jos se ei oikeasti halua tulla, niin kyllä siinä väkivaltaa pitäisi käyttää, eikä se ole mikään vaihtoehto.
Ap
Millainen se ruokahetki on? Hampaiden kiristelyä? Meillä ruokaa tarjotaan ruoka-aikoina. Kenenkään ei ole pakko syödä mitään, ei tarvitse edes tulla maistamaan. Mutta seuraavan kerran ruokaa saa seuraavalla ruoka-ajalla. Tästä ei neuvotella, muttei olla vihaisiakaan jos joku ei halua tulla. Todetaan vain, että: "Jos et nyt tule ruokapöytään, saat seuraavan kerran ruokaa iltapalalla". Yleensä tulevat. Terve lapsi kyllä ilmaantuu ruoka-ajalla pöytään sitten kun on nälkä. Tsemppiä!
[/quote]
Mä en jotenkaan osaa jättää sitä lasta ruuatta. Jotenkin se, että pitää panna lapsi nälässä ulos tai lähteä johonkin uhmaikäisen kanssa, joka vetää kauheat nälkäraivarit, ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta.
Ap
Pyydä lapsi istumaan seuraksi pöytään, kerro ettei tarvitse syödä yhtään mutta seuraksi täytyy tulla. Jos on uhmaa niin siihen ei auta muu kuin antaa lapsen itse valita jolloin asiaa ei tarvitse enään uhmata. Pakko sanoa etten ymmärrä vanhempia jotka saavat tälläisiä ongelmia aikaan.. uhmaikäisen pakottamisesta ei seuraa hyvää ja uhma kyseiseen asiaan vain kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin. Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö. Ap [/quote] Jos uhmaa niin kerrasta poikki. Ruokaa sitten seuraavalla kerralla. Pakko kysyä, miten HARVOIN teillä syödään? 2-3h ruokailujen välissä olisi ihanne niin teillä on?
[/quote]
Meillä on ruoka yleensä neljä kertaa päivässä, mutta joskus voi jäädä kolmeen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:00"]
Kutonen jatkaa vielä, että meidän ruoka-ajat eivät ole kiveen korjoitettuja. Eli mennään neljällä, joskus kolmellakin ruokahetkellä, vaikka pyritään viiteen päivässä. Ja itse aina "varoitan" ennen ruoka-aikaa. "Kohta syödään/laitan nyt ruokaa ja kerkeät tehdä x ennen ruokaa"
[/quote]
Ei meilläkään, vaikka päivärytmi on suht säännöllinen. Mä kyllä varoittelen, mutta sitten aina sitä ruoka-aikaa tervehditään kuitenkin sanomalaa EEEEIIIIII.
Ap
Jos meillä ei tule syömään, niin kysyn, että miksi ei. Yleensä lapsi pystyy antamaan vastauksen. Ei ole pakko syödä, jos ei ole nälkä, mutta jos leikki on kesken, niin muistutan, että ruoka ei pitkään ole lämmintä, kannattaisi tulla mahdollisimman pian. Lapsi saa itse tehdä valinnan, joten ilmestyy ruokapöytään parissa minuutissa.
Kyse on ruuasta, ei mistään mystisemmästä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:03"]
Pyydä lapsi istumaan seuraksi pöytään, kerro ettei tarvitse syödä yhtään mutta seuraksi täytyy tulla. Jos on uhmaa niin siihen ei auta muu kuin antaa lapsen itse valita jolloin asiaa ei tarvitse enään uhmata. Pakko sanoa etten ymmärrä vanhempia jotka saavat tälläisiä ongelmia aikaan.. uhmaikäisen pakottamisesta ei seuraa hyvää ja uhma kyseiseen asiaan vain kasvaa.
[/quote]
Pakko sanoa, että en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tajua, että jokaisessa perheessä on omanlaisensa ongelmat.
Jossain välissä kokeilin tuotakin, että tule seuraksi, ei tarvitse syödä (mutta lapsi kuitenkin aina söi), mutta sitten kiistaksi tuli se pöytään tuleminen itsessään. Vois tietenkin yllättää ja kokeilla sitä taas.
Ap
No meillä ei 3-vuotias sitten syö ja annan olla. Seuraava ruoka/välipala on sitten sen 2-3h päästä. Nopeasti oppii, että nälkä tulee. Ei se ikinä opi, jos et jätä ruuatta.
Tai joskus houkuttelen esim. lukemaan kirjaa pöydän ääreen, jos on esim. kerho alkamassa, eikä voi nälkään jättää.
Joskus myös annan lapsen valita, että milloin haluaa ruuan. Jos siis ollaan kahdestaan kotona eikä lähtöä minnekään. Yleensä sanon, että saa ruuan jälkeen katsoa televisiota, niin tulee ruokailuunkin vauhtia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin. Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö.
Ap
[/quote]
Onko teillä säännölliset ruoka-ajat?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:03"]
[/quote]
Pakko sanoa, että en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tajua, että jokaisessa perheessä on omanlaisensa ongelmat.
Jossain välissä kokeilin tuotakin, että tule seuraksi, ei tarvitse syödä (mutta lapsi kuitenkin aina söi), mutta sitten kiistaksi tuli se pöytään tuleminen itsessään. Vois tietenkin yllättää ja kokeilla sitä taas.
Ap
[/quote]
No joo olet oikeassa onhan meilläkin ongelmamme, ja pakollisissa asioissa (esim vaatteiden pukeminen) annan lapsen valita, ensin pyydän ja houkuttelen, sitten sanon että saat itse valita puetko itse vai puenko minä, tai jos kyse on vaikka siitä ettei lapsi suostu tulemaan luokse saa valita tuleeko itse vai tulenko hakemaan, voisit kokeilla sanoa lapselle että nyt täytyy tulla seuraksi, jos lapsi ei tule sano että hän saa valita ja kysy tuletko itse vai tulenko hakemaan. Aika usein pelkkä saat valita ja itse sanat lauseessa saavat lapselle tunteen siitä että he ovat itse valinneet näin. Näin ikäänkuin annat lapselle valtaa ja itsenäisyyttä jota hän uhmallaan tavoittelee.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:06"]
Jos meillä ei tule syömään, niin kysyn, että miksi ei. Yleensä lapsi pystyy antamaan vastauksen. Ei ole pakko syödä, jos ei ole nälkä, mutta jos leikki on kesken, niin muistutan, että ruoka ei pitkään ole lämmintä, kannattaisi tulla mahdollisimman pian. Lapsi saa itse tehdä valinnan, joten ilmestyy ruokapöytään parissa minuutissa.
Kyse on ruuasta, ei mistään mystisemmästä.
[/quote]
Mä oonkin kysynty, ja lapsi sanoo, ettei halua syödä. Meillä toimi välillä hyvin tuo, että lapsi tulee vain omia aikkojaan pöytään, mutta usein sille ei ole yksinkertaisesti aikaa - lapsi on hirmu hidas syöjä, ja kun odotellaan häntä pöydän ääreen, ruokahetket pitkittyvät mahdottomiksi. Mutta omaehtoinen tuleminen olisi tietenkin se paras.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin. Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö. Ap [/quote] Onko teillä säännölliset ruoka-ajat?
[/quote]
On meillä suht säännölliset, ei mitenkään kellontarkat, mutta yleensä suunnilleen samaan aikaan, ja väliaikoina ei syödä mitään.
Ap
Miksi se ei tahdo tulla pöytään?
Meillä jos ei tule hyvällä, niin on tulematta sitten (pöydän viereenkään ei ole asiaa). Ruokaa on kuitenkin seuraavan kerran vasta seuraavalla ruoka-ajalla. Voi voi, jos on nälkä siinä välissä.
Kannattaa kumminkin ensin selvittää syy, onko pelkkää uhmaa, nirsoilua, väsyä, ilmapiiri ruokapöydässä vai mikä, että saa ongelmankin hoidettua, jos sellainen on.
-äitix6