Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pamille satoja yhteydenottoja pikaruoka-alan ongelmista – ”Nuoria kohdellaan siten, että he pettyvät työelämään kokonaan”

Vierailija
22.09.2021 |

Mikä esimiehiä vaivaa? Haukkumalla saa hyviä työntekijöitä?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a9938e0a-522f-4550-8464-d99681aed033

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa ala, jolla lytätään nuoria. Onko suurin osa silmätikuista nuoria naisia?

Vierailija
2/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät mene Tokmannille varastohenkilöiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kuvitella, ettei esimiestasokaan ole kovin osaavaa tai alalla pysyvää. Edut alalla lienee huonot kautta linjan. 

Vierailija
4/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAM

– Turha on työvoimapulasta olla huolissaan tai sitä voivotella, jos alalle hakeutuvia nuoria kohdellaan siten, että he jättävät alan tai pettyvät suomalaiseen työelämään kokonaan. Huolen määrä tästä on joka ikinen päivä lisääntynyt, Kalliorinne toteaa.

Vierailija
5/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät mene Tokmannille varastohenkilöiksi?

😂

Vierailija
6/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tästä vieressä katselen nuorta, joka on pikaruokapaikassa töissä ( ei ole oma nuori, mutta läheinen, nähdään päivittäin) ja kyllä yksi syy siihen "pettymykseen" on ihan siinäkin, että aika kovaa iskee se realiteetti, että töihin on mentävä silloin kun sanotaan, töitä on siellä tehtävä, sääntöjä noudatettava ja kaikki työkaverit ei ole mielettömiä, kivoja tyyppejä. Ja esimieskin saattaa olla vaan ihminen... mutta toki siellä on työnantajissakin ongelmia, tämä munkaan tuttuni ei tiennyt, mikä TES heillä on käytössä ja miten esim. työaikasäädökset menee. Tuli esille, kun nuori ihmetteli, että hänellä on 6 päiväisiä työviikkoja tästä marraskuulle. 

Vierailija
7/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Management by Perkele. Ei toimi vieläkään.

Vierailija
8/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tästä vieressä katselen nuorta, joka on pikaruokapaikassa töissä ( ei ole oma nuori, mutta läheinen, nähdään päivittäin) ja kyllä yksi syy siihen "pettymykseen" on ihan siinäkin, että aika kovaa iskee se realiteetti, että töihin on mentävä silloin kun sanotaan, töitä on siellä tehtävä, sääntöjä noudatettava ja kaikki työkaverit ei ole mielettömiä, kivoja tyyppejä. Ja esimieskin saattaa olla vaan ihminen... mutta toki siellä on työnantajissakin ongelmia, tämä munkaan tuttuni ei tiennyt, mikä TES heillä on käytössä ja miten esim. työaikasäädökset menee. Tuli esille, kun nuori ihmetteli, että hänellä on 6 päiväisiä työviikkoja tästä marraskuulle. 

Varmaan vanhempien on syytä kertoa työelämästä lapsilleen.

Nuoret on reippaita ja hyviä työntekijöitä. Sekä myös moni 50 + ihminen myös.

Vierailija
9/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pelkästään tästä kyse. 

Itse olin alalla 7 vuotta. Oli niin kamalaa, että en mene enää ikinä vaikka olen nyt työtön.

Työ oli raskasta henkisesti ja fyysisesti, työ jakautui epäreilusti ja ahkeruudella ei saavuttanut mitään. Osa löysäili, osa teki heidänkin hommat. Palkka oli huono. Ei taukoja. Yritin puuttua asioihin monesti mutta lopulta mun oli pakko lopettaa.

Työ ei saa olla sellaista, että töihin mennessä ahdistaa ja työpäivän jälkeen itkettää.

Vierailija
10/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainoa ala, jolla lytätään nuoria. Onko suurin osa silmätikuista nuoria naisia?

Tähän minulla on lähinnä mutu:a, mutta käypä julkisissa tiloissa katselemassa mehukojuja, hampurilaispaikkoja, ketjupizzerioita, vaatekauppoja jne jne.

Silmiinpistävän suuri osa työntekijöistä jotka ovat myymälässä tahi kassalla ovat naisoletettuja. 

Yleensä nuorehkoja sellaisia. 

Suosittelen kaikille tämän asian tutkailemista, itsestäni tämä tuntuu kumminkin erikoiselta?

Eikö miesoletetut hae töitä joista mainitsin, vai onko sittenkin (teflonhattu päähän) niin, että valtaosa töihin OTETUISTA on suht hyvän näköisiä ja fyysisesti vetävän näköisiä nuoria naisoletettuja jostain syystä?

Vierailija
11/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaruokapaikat ovat olleet jo pitkään nuorten työntekijöiden riistopaikkoja. Vielä 15 vuotta sitten ketään ei vaan kiinnostanut, eikä ollut sosiaalisen median voimaa tuoda asiaa esiin.

Oppii niissä paikoissa tekemään työtä, mutta kun näin lähes keski-ikäisenä miettii sitä meininkiä, mikä omassa työpaikassani (pikaruokaketju) oli niin kyllä siellä aika montaa työsuojelulakia rikottiin.

Yksi ikuisuusongelma noissa paikoissa on, että ”alemmat” esimiehet ovat itsekin vielä melkein teini-ikäisiä. Menee aika helposti työpaikkakiusaamisen puolelle siellä se vallan käyttö.

Vierailija
12/12 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä pitäisi puhua lisää. Ei keski-ikäiset osaa samaistua kun heitä kohdellaan eri tavalla. Olin itse 19-vuotiaana eräässä suositussa pikaruokaketjussa puolisen vuotta, jossa jostain ihmeen syystä on suurin osa työntekijöistä teinejä... Esimies ei välittänyt mistään säännöistä tai siitä meneekö mikään lain mukaan. Työntekijöitä kohdeltiin eri tavalla sen mukaan kenen naama miellyttää ja kenen ei. Viranomaisten terveystarkastuksia varten huijattiin (pomo tiesi milloin tarkastaja on tulossa, vaikka ne ovat muka "pistokokeita") ja asiat tehtiin oikein vain tarkastuksen ajaksi jne.

Paloin muutamassa kuukaudessa loppuun koska tärkeintä tuntui olevan tehdä työstä mahdollisimman raskasta myös niiltä osin, jotka eivät vaikuta työnjäljen laatuun mitenkään. Esim. oikeita taukoja ei saanut ollenkaan pitää vaikka ruokatauot oli sopimuksessa ollut. Jos oli hetkenkin hiljaista ja työntekijä ehti kiireellä syömään jotain, esimies kyttäsi ettei OMALLA TAUOLLAKAAN saa esim. käyttää omaa puhelinta. Tauko piti käyttää niin kuin pomo käski. Työkavereille ei saanut jutella edes varastossa (!!!) töitä vierekkäin tehdessä, vaan piti olla täysin hiljaa vaikkei asiakkaita ollut missään lähellä ja tehtävänä oli yksitoikkoinen vihannesten viipalointi koneella. Osa työkavereista kiusasi ja kun esimies huomasi kenen kanssa tulin juttuun ja keiden en, hän järjesti vuorot niin etten voi näiden minulle mukavien tyyppien kanssa sattua samaan vuoroon. Pelotti ja ahdisti mennä töihin, koska mut jätettiin myös jo harjoittelijana yksin vuoroon (oli täysin laitonta) kiireisenä aikana ettei tarvitsisi maksaa palkkaa virallisille työntekijöille. Vapaapäivinä soitettiin aamulla ilman mitään varoitusta että tule sittenkin nyt heti töihin jne. kaikki oli niin stressaavaa että ihmettelen miten jaksoin noinkin pitkään. Pomo suuttui verisesti kun lopulta sanoin etten tule enää töihin, vaikka oli itse korostanut että koeajalla minut saa muuten irtisanoa ilman mitään varoitusta tai syytä milloin haluaa. Ei tajunnut että tottakai sama pätee myös toiseen suuntaan ja että Suomessa ei ole elämä yhdestä pas katyöstä kiinni.

Ei 19-vuotiaana tajunnut ettei kaikissa töissä ole tuollaista, enkä tajunnut että olisin voinut jollekin kertoa miten nuoria kohdellaan tuolla. Onko ihme, jos jää kammo kyseiseen alaan? Kuka oikeast jaksaisi tuollaista joka päivä? Iltaisin olin niin väsynyt että vain itkin ja palkka oli tietysti alle 10e/h. :D Sata kertaa mielummin olen työtön kuin enää koskaan vastaavassa työssä. Tukia piti joka tapauksessa hakea lisäksi koska en saanut kuin maksimissaan vuokran maksettua palkalla jolle uhrasin kaiken jaksamisen. En päästäisi omaa lastani ikinä tuollaiseen ja tuo pomo tulisi oikeasti käräyttää monesta asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan