Automarkkinat tulevaisuudessa
Jos pitäisi yrittää ennustaa tulevaisuutta niin mitä luulette tapahtuvan Suomen automarkkinoilla. Kovasti pelotellaan, että kaikki sähköistyy ja polttomoottorit ovat tiensä päässä, mutta mitä tulee oikeasti tapahtumaan? Putoaako polttomoottoriautojen arvo? Mikä on bensan hinta vuosien päästä?
Henkilökohtaisesti minun tekisi edelleen mieli ostaa 3 litran tuplaturbo bensakoneella, mutta arveluttaa auton arvon putoaminen vuosien päästä.
Kommentit (26)
Osta se auto minkä haluat. Jos arvo alenee järjettömäksi, aja sillä niin kauan kun se vaan kestää.
Vierailija kirjoitti:
Osta se auto minkä haluat. Jos arvo alenee järjettömäksi, aja sillä niin kauan kun se vaan kestää.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Jos ostaa 30-40t auton niin kyllä siinä tilanteessa haluaa että jälleenmyyntiarvo pysyy kohtuullisena. Harvalla meistä on varaa menettää ihan koko summaa, koska se summa on tarkoitus käyttää seuraavaan autoon.
Fossiili autoilla ajetaan just niin kauan kuin menoveden hinta on kohtuullista. Jos bensa maksaisi sen 3e/litra niin monella loppuisi siihen. Ennustan kuolemaa monelle huoltsikalle koska kotilataus lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta se auto minkä haluat. Jos arvo alenee järjettömäksi, aja sillä niin kauan kun se vaan kestää.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Jos ostaa 30-40t auton niin kyllä siinä tilanteessa haluaa että jälleenmyyntiarvo pysyy kohtuullisena. Harvalla meistä on varaa menettää ihan koko summaa, koska se summa on tarkoitus käyttää seuraavaan autoon.
No jos ajaa sillä 25v, niin auton pääomakulut on 100 eur kuukaudessa. Tietysti vanhempaan autoon tulee jotain korjauksia ym, mutta kun on koko aika ollut itsellä, tietää ja tuntee auton tarkalleen. Samaan aikaan laittaa 100 säästöön, niin on se 35-40k plus tuotto laitettavana seuraavaan autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta se auto minkä haluat. Jos arvo alenee järjettömäksi, aja sillä niin kauan kun se vaan kestää.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Jos ostaa 30-40t auton niin kyllä siinä tilanteessa haluaa että jälleenmyyntiarvo pysyy kohtuullisena. Harvalla meistä on varaa menettää ihan koko summaa, koska se summa on tarkoitus käyttää seuraavaan autoon.
Jos ostat nyt 40K auton ja ajaisit sillä 3-5 vuotta. Mikäli autonarvo katoaa, niin ajat pidempään. Tuon 3-5 vuoden jälkeen laitat kuitenkin autolainanlyhennystä vastaavan summan säästöön tai arvonalenemista vastaavan summan säästöön. Näin sinulla on 6-10 kuluttua pesämuna uuteen autoon olemassa.
Ostat 40K auton, ajat 5 vuotta ja saisit 20K autosta. Maksat kuitenkin uudesta autostasi saman 20K 5 vuodessa, joten sinulla on mahdollisuus laittaa tuo sama 20K sivuun noiden viiden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Fossiili autoilla ajetaan just niin kauan kuin menoveden hinta on kohtuullista. Jos bensa maksaisi sen 3e/litra niin monella loppuisi siihen. Ennustan kuolemaa monelle huoltsikalle koska kotilataus lisääntyy.
Toisaalta moni huoltamo nytkin elää muusta myynnistä kuin polttoaineesta.
Valtiovallan tahtotila näyttää ajavan kansalaisia pois polttomoottoriautosta eli odotettavissa on vuotuisten kustannusten kasvua. Nyt ostettavalla polttomoottoriautolla on luultavasti hyvin jälleenmyyntiarvo 3-5 vuoden kuluttua, mutta jossain kohtaa jälleenmyyniolettama huononee. Itse ajattelin ajaa nykyisellä autolla niinkauan kuin vuotuiset kulut pysyvät kohtuullisina. Rauhassa seuraan onko seuraava iso juttu sähköauto vai vetyauto.
Tuleva bensan hinta olisi kyllä hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta se auto minkä haluat. Jos arvo alenee järjettömäksi, aja sillä niin kauan kun se vaan kestää.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Jos ostaa 30-40t auton niin kyllä siinä tilanteessa haluaa että jälleenmyyntiarvo pysyy kohtuullisena. Harvalla meistä on varaa menettää ihan koko summaa, koska se summa on tarkoitus käyttää seuraavaan autoon.
Auto on kyllä todella huono sijoitus. Joten suhtaudu ennemminkin niin että sijoitettu pääoma on jo menetetty, ja jos jotain saatkin siitä vaihdossa, niin ota se ilolla vastaan. Aivan sama, mikä se käyttövoima sattuukin olemaan.
Ja bensaa tulee olemaan tarjolla niin kauankuin maailmasta öljyä löytyy tai sitä keinotekoisesti on taloudellisesti järkevää valmistaa. Eli oikeastaan ikuisesti.
Nim. 3 autoa pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva bensan hinta olisi kyllä hyvä tietää.
Kysynnän tippuessa polttoaineenhinta voi hyvinkin tippua, koska kyseessä muun tuotannon yhteydessä syntyvä tuote. Valtiovalta voi ja varmasti asettaa kuitenkin polttoaineen hinnalle omat vaikutuksensa esim. verojen muodossa.
Jaa että putoaako polttomoottoriauton arvo? Sellaisen tuotteen arvo, jota ei enää ole (uutena) saatavilla ja joille ei useimmassa käyttötarkoituksessa ole korvaajaa, harvoin alenee. Muutenkin nostalgian kaipuu pitää old- ja youngtimerit arvossaan.
Suurten etäisyyksien maassa sähköauto ei ainakaan lähitulevaisuudessa, eli 10-20 vuoden aikajaksolla, ole monellekaan mahdollinen vaihtoehto. Ehkä perheen kakkosautona, kauppakassina, ja niille jotka eivät ikinä poistu Kehä III:n ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että putoaako polttomoottoriauton arvo? Sellaisen tuotteen arvo, jota ei enää ole (uutena) saatavilla ja joille ei useimmassa käyttötarkoituksessa ole korvaajaa, harvoin alenee. Muutenkin nostalgian kaipuu pitää old- ja youngtimerit arvossaan.
Suurten etäisyyksien maassa sähköauto ei ainakaan lähitulevaisuudessa, eli 10-20 vuoden aikajaksolla, ole monellekaan mahdollinen vaihtoehto. Ehkä perheen kakkosautona, kauppakassina, ja niille jotka eivät ikinä poistu Kehä III:n ulkopuolelle.
Höpö höpö. Tuossa on nyt kutakuinkin kaikki väärin.
- Polttisautoille on korvaaja, sähköauto.
- Suomi ei ole suurten etäisyyksien maa, ajosuoritteet ovat Euroopan pienimpiä.
- Vaikka olisi, niin Turusta pääsee Lofoottien kärkeen kahdella latauspysähdyksellä Teslan kanssa, ja nopeat pikalataukset tarkoittavat että auto on valmis jatkamaan ennen sinua.
Ainoa oikea huoli on jos ei ole kotilataukseen mahdollisuutta.
Nyt jos pitäisi nyt auto ostaa niin ostaisin reilun kymppitonnin arvoisen vähän ajetun bensaturbon joka syö mahdollismman vähän bensaa. Liikaa epavarmuutta kun ei tiedä yhtään mitä päätöksia hallitus tekee vuoden tai vaikka kahden päästä. Siksi ajankin nykyisellä autolla vielä hyvinkin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos pitäisi nyt auto ostaa niin ostaisin reilun kymppitonnin arvoisen vähän ajetun bensaturbon joka syö mahdollismman vähän bensaa. Liikaa epavarmuutta kun ei tiedä yhtään mitä päätöksia hallitus tekee vuoden tai vaikka kahden päästä. Siksi ajankin nykyisellä autolla vielä hyvinkin pitkään.
Verotuksellisesti kannattaa ostaa hybridi. Joko plugin tai perus.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoreilla ajetaan vielä kauan. Sähköautot voivat olla (ei välttämättä jos akkutekniikka kehittyy tarpeeksi) välivaiheen ratkaisu. Vetyautot voivat vallata markkinat sähköautoilta. Keski-Euroopassa on signaaleja tähän suuntaan.
Juuri näin, polttomoottorit ovat vielä aika pitkään täällä.
Vety voi toki syrjäyttää jopa sähköautot ja siksi pitäisi varoa ettei rakenneta nyt kalliilla kaikkea sähköautojen varaan.
Sähköautojen arvo on se joka voi todella nopeasti pudota jos vetypelit yleistyvät mutta voi siellä akuissakin tapahtua mullistavia parannuksia joka taas toisi lisää potkua sähkön suuntaan, paha arvioida?
Sähkön hinta ja varsinkin siirtohinnat nousee kokoajan. Ei se halpaa kohta ole sähköllä ajaminenkaan.
https://e.infogram.com/084f9e42-301c-433b-bed3-42b5507632e6?parent_url=…
Maailman suurin autovalmistaja Toyota leikkasi juuri tuotantoaan 40%. Polttomoottorit on tiensä päässä. Hybridit on kallis välivaihe. Sähköautojen valmistus on nopeampaa ja puolet halvempaa kuin polttomoottoriautojen. Myös autotehtaat haluaa näitä myydä. On kustannustehokkaampaa kun ovat paljon yksinkertaisempia valmistaa. Hiljakseen kaikki uudet ostettavat autot on täyssähköisiä. Vielä kun akkuteknologia hieman kehittyy tulee täyssähköisitä paljon käytännölisempiä. 1 latauksella ajaa kuukauden. Vielä kun ymmärtää ettei sähköautoa tarvitse huoltaa niinkuin monimutkaista polttomoottir härveliä. Siinä tietenkin polttomoottoriautojen arvo romahtaa jo noin 4v sisällä lähelle nollaa. Ei ne arvottomiksi muutu, mutta esim jos nyt ostat 30t auton on se silloin vaihtoarvoltaan pari tonnia. Jo normaali arvonlasku on monta tonnia vuodessa ihan normisti. Taloudellisinta on ostaa joku parin tonnin teknisesti hyvä bensa-auto ja ajaa se loppuun. Auton metallin romuarvo on n. 100euroa kuivattuna kaikista nesteistä.
Tiedän ettei kukaan usko tätä ja jankkaajia riittää. Uskokaa pois. Polttomoottori ja hybridit on tiensä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos pitäisi nyt auto ostaa niin ostaisin reilun kymppitonnin arvoisen vähän ajetun bensaturbon joka syö mahdollismman vähän bensaa. Liikaa epavarmuutta kun ei tiedä yhtään mitä päätöksia hallitus tekee vuoden tai vaikka kahden päästä. Siksi ajankin nykyisellä autolla vielä hyvinkin pitkään.
Niin jos mietitään että mikä olisi taloudellisesti kannattavaa niin ei mun kannattaisi vaihtaa autoa ollenkaan tällä hetkellä vaan odottaa vielä pitemmälle.
Kun ostin autoni käytettynä vuonna 2014 niin sen arvo oli +26000€ mutta nyt varmaan max 20t tai vähän alle.
Mutta kyllähän se tekisi mieli päivittää 2009 autosta nopeampaan 2017-2019 malliin..
vety on selvästi korvaamassa sähkön ja akkujen valmistus onkin todella suuri ilmasto haitta ja siihen liittyy myös ihmisarvon/oikeuden polkemista, myös sähkön tuoton valtava lisäys on suuri ongelma ja lisää ydinvoimaloiden tarvetta
polttoaineet varmasti vielä 15-20 vuotta käytössä, hinnalla ei sitten ole enää väliä kun valmistus lopetetaan
Vierailija kirjoitti:
Vety voi toki syrjäyttää jopa sähköautot
Ei voi, koska vedyn tuotanto maakaasusta ei ole järin ympäristöystävällistä, ja toiseksi vedyllä on tuhottoman huono hyötysuhde. On hölmöläisen hommaa muuttaa sähköä vedyksi huonolla hyötysuhteella, kuljettaa sitä fossiilisilla ja muuntaa sen jälkeen takaisin sähköksi jälleen huonolla hyötysuhteella sen sijaan että lataa sen sähkön alunperin suoraan akkuun.
Polttomoottoreilla ajetaan vielä kauan. Sähköautot voivat olla (ei välttämättä jos akkutekniikka kehittyy tarpeeksi) välivaiheen ratkaisu. Vetyautot voivat vallata markkinat sähköautoilta. Keski-Euroopassa on signaaleja tähän suuntaan.