Pinnallinen ongelmani: meitä luullaan köyhiksi
Lapsen toimintaterapeutti ehdotti toimeentulotuen hakemista apuvälineisiin, sekä päiväkodista sanoivat, että voisimme hakea avustusta suksiin ja luistimiin, jos tarvitaan, että voivat neuvoa. Lapsilla on aina ollut luistimet ja sukset, myös hyvät pyörät ja uudenmalliset kypärät pyöräretkillä.
Eivät kai näe, että maksamme lähes täysiä päiväkotimaksuja?
Ärsyttävä ongelma, vaikka ei kai sillä niin väliä.
Mikä saa sinut ajattelemaan, että joku on köyhä?
Meillä on aina puhtaat, ehjät vaatteet, mutta harvoin mitään merkkikamaa. Kirpparilta ostan siistejä ja sopivia vaatteita.
Kampaajana leikkaan lasten hiukset säännöllisesti sieviksi.
Ulkovaatteisiin panostan, enkä koskaan osta halpoja rytkyjä. En itse meikkaa tai käytä kovin hienoja vaatteita, mutta tuhlaankin sitten ehkä liikaakin elämyksiin ja retkikamppeisiin.
Kommentit (40)
En tiedä. Meillä on välillä mitä sattuu vaatetta lapsilla, ja ajan vanhalla autolla. Kukaan ei ole koskaan epäillyt köyhäksi, vaikka sellaisia melkein ollaan. Tai sitten en vaan huomaa.
Voi olla että sanovat monille muillekin vastaavaa kun ei tulot ja rahatilanne välttämättä näy päällepäin, eivätkä siis vain niitä neuvo noin joita luulevat köyhiksi.
Onhan tuo ärsyttävää. Minullekin halutaan tarjota kaiken maailman tukia, koska olen yhteishuoltaja ja lapsi on minulla 3/4 kuusta. Sanon aina etten ole oikeutettu sellaisiin. Sitten loukkaannutaan silminnähden siitä, että minulla on varaa. En siis ole muuta kuin pienituloinen mutta kun sekään ei käy.
Mä luulen myös että tukimahdollisuuksista kerrotaan kaikille.
Sukset ja luistimet on kalliita kausihankintoja, ja kun niitä kuitenkin päivähoidossa ja koulussa käytetään, ei voida olettaa että kaikki ne ostavat tuosta noin vain.
Nykyään tiedetään että varsinkin kalleimmat kaupungit ovat täynnä kulisseja pikavipeillä pystyssä pitäviä velkapettereitä joilla on niskassa kestämätön asuntovelka ja pihalla seisoo uusi rahoitusyhtiön hallussa oleva olympiavolkkari etteivät naapurit ja some"ystävät" vain tajua perheen olevan koko ajan yhden perintäkirjeen päässä velkasaneerauksesta.
Se on nykyään todennäköisempää että siistejä merkkivaatteita käyttävä kersa jonka isi tuo tarhaan uudella Audilla olisi kuolemassa nälkään ellei se saisi päiväkodissa ruokaa joten ovat oppineet tarjoamaan taloudellista apua varsinkin niille jotka yrittävät parhaansa mukaan näyttää siltä kuin eivät sitä tarvitsisi.
Maksatte melkein täysiä hoitomaksuja, joten aika pienituloisia olette
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tiedetään että varsinkin kalleimmat kaupungit ovat täynnä kulisseja pikavipeillä pystyssä pitäviä velkapettereitä joilla on niskassa kestämätön asuntovelka ja pihalla seisoo uusi rahoitusyhtiön hallussa oleva olympiavolkkari etteivät naapurit ja some"ystävät" vain tajua perheen olevan koko ajan yhden perintäkirjeen päässä velkasaneerauksesta.
Se on nykyään todennäköisempää että siistejä merkkivaatteita käyttävä kersa jonka isi tuo tarhaan uudella Audilla olisi kuolemassa nälkään ellei se saisi päiväkodissa ruokaa joten ovat oppineet tarjoamaan taloudellista apua varsinkin niille jotka yrittävät parhaansa mukaan näyttää siltä kuin eivät sitä tarvitsisi.
>varsinkin kalleimmat kaupungit
>niskassa kestämätön asuntovelka
Jos se velka on kalleimmissa kaupungeissa niin sen arvo ainaki kasvaa
>rahoitusyhtiön hallussa oleva olympiavolkkari
Nyt saa 0,99% korolla autoja ja inflaatio on 2,2% niin auton ostaminen velaksi on kannattavampaa ku käteisellä.
Ja sun toisessa kappaleessa on 42 sanan lause ilman välimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ärsyttävää. Minullekin halutaan tarjota kaiken maailman tukia, koska olen yhteishuoltaja ja lapsi on minulla 3/4 kuusta. Sanon aina etten ole oikeutettu sellaisiin. Sitten loukkaannutaan silminnähden siitä, että minulla on varaa. En siis ole muuta kuin pienituloinen mutta kun sekään ei käy.
Yhteushuoltaja? Voi ei. Olen tykännyt aina papereihin, että yhteushuoltajuus, koska asumme yhdessä ja olemme yhdessä huoltajia. Nytköhän sitten sekin luullaan väärin?
Ihmisillä on nyt vaan stereotypia-ajatuksia. Et voi sille mitään.
Olen itse hyvätuloinen akateeminen, johtotehtävissä, ja mua luullaan usein kouluttamattomaksi ja köyhäksi :)
Syy on se että mulla on monta lasta, ja harrastan ”eräjormailua” eli mulla on usein erävaatteet päällä. Tällainen asu saattaa maksaa 600e mutta näyttää toki vaatimattomalta päällä.
Tuo lapsimäärä ainakin on vahva stereotypia, moni olettaa että iso perhe on köyhä (eniten lapsia tekee kylläkin hyvätuloiset akateemiset)
Onko sulla ap joku tällainen tekijä joka voi laukaista tuon stereotypia-ajattelun? Vähän kuin mulla ne maastonvihreät ulkovaatteet ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvätuloinen akateeminen, johtotehtävissä, ja mua luullaan usein kouluttamattomaksi ja köyhäksi :)
Syy on se että mulla on monta lasta, ja harrastan ”eräjormailua” eli mulla on usein erävaatteet päällä. Tällainen asu saattaa maksaa 600e mutta näyttää toki vaatimattomalta päällä.
Tuo lapsimäärä ainakin on vahva stereotypia, moni olettaa että iso perhe on köyhä (eniten lapsia tekee kylläkin hyvätuloiset akateemiset)Onko sulla ap joku tällainen tekijä joka voi laukaista tuon stereotypia-ajattelun? Vähän kuin mulla ne maastonvihreät ulkovaatteet ;)
Varmaankin ne eräjormavaatteet myös. Omat hiuksetkaan eivät mitenkään huuda ammattiani :D Pidin kotiäitinä erästä kerhoa vanhemmille ja lapsille, jonka kautta olen tutustunut hyvin lähialueen lapsiperheisiin, eikä kellekään näistä vanhemmista ole vinkattu toimeentulotukea päiväkodista. Käymme edelleen yhdessä harrastamassa ja kahvilla, vaikka aikaa on kulunut.
Emme asu lähelläkään pääkaupunkia.
-Ap
Huomaan kyllä tämän saman ajatuksen olevan monilla uusilla tuttavuuksillakin. Kai minä sitten vain näytän köyhältä ja harrastan kummallisia juttuja. En ole lainkaan kiinnostunut vaatteista tai muodin perässä juoksemisesta.
-ap
Varallisuutta on todella vaikea päätellä ulkoisista seikoista. Esimerkiksi oma poikani tykästyy joihinkin vaatteisiin niin että käyttää ne reikäisiksi asti ihan loppuun ja vaikka käsken laittaa jonkun puseron pyykkiin, hakee sen salaa pyykkikopasta takaisin ja lähtee sitten risainen ja likainen pusero yllään kouluun. Kyllä, puhtaita hyviä vaatteita olisi kaapissa, mutta ne lempivaatteet pitää aina laittaa. Näyttää välillä joltain rääsyläiseltä ja itseä ärsyttää.
Mieheni pukeutuu joskus 90- luvulta peräisin oleviin vaatteisiin. Enimmäkseen kotona, mutta joskus myös vieraiden seurassa esimerkiksi mökillä.
Nyt saa 0,99% korolla autoja ja inflaatio on 2,2% niin auton ostaminen velaksi on kannattavampaa ku käteisellä.
.
... eikä mennyt kuin pari minuuttia niin ensimmäinen jo ilmoittautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteushuoltaja? Voi ei. Olen tykännyt aina papereihin, että yhteushuoltajuus, koska asumme yhdessä ja olemme yhdessä huoltajia. Nytköhän sitten sekin luullaan väärin?
Yksinhuoltajaa käyttäisin, mutta nykyään siitäkin saivarrellaan, että yh nimitystä saa käyttää vain ihmiset joiden lapsen/t on toinen vanhempi hylännyt. Joten sanon yhteishuoltajuus, joka tarkoittaa, että olen eronnut lapsen isästä, mutta hän on aktiivisesti mukana kuitenkin vanhemmuudessa omien voimavarojensa mukaan, tosin ei taloudellisesti.
Kun olin köyhä, minua luultiin usein rikkaaksi. Tarkemmin ottaen oletettiin, että olen rikkaasta perheestä ja elän vanhempien rahoilla. Kuljin siis kauhtuneissa kirppisvaatteissa, jotka ehkä tuurilla joskus sopivat yhteen, tukka itse leikattu ja niin edelleen. Nyt kun palkkaa tulee ihan kivasti ja säästöjäkin kertyy, luullaan usein, että olen hirveissä veloissa :D
Ehkä vain tapasin köyhänä vain toisia köyhiä, joilla ei ollut silmää asialle? Ja velkaantuminen on ehkä sitten normi työssäkäyvälle aikuiselle...
Vierailija kirjoitti:
Maksatte melkein täysiä hoitomaksuja, joten aika pienituloisia olette
Emme ole rikkaita, mutta emme myöskään toimeentulotukeen tai asumistukeen oikeutettuja.
-ap
Ihmisillä on välillä kummallisia ennakkoluuloja. Olen kahden lapsen yh (lapset nyt jo täysi-ikäisiä) ja taloudellinen tilanteeni on ollut aina erittäin hyvä (varakas lapsuudenperhe, hyväpalkkainen vakityö, tuottavat sijoitukset).
Minut on kasvatettu siihen, ettei rahasta puhuta. Kerta toisensa jälkeen olin tilanteissa, joissa minut, kahden lapsen yh, oletettiin automaattisesti pienituloiseksi tuilla eläjäksi.
Parhaiten mieleen on jäänyt eräs retkipäivä, kun lasten kanssa patikoidessani osuin muutaman perheen kanssa samaan aikaan laavun nuotiopaikalle. Siinä jutusteltiin ja jotenkin kävi ilmi, että olen yh. Yksi äiti suureen ääneen päivitteli, miten yh:lla on varaa ostaa kalliita ulkoiluvaatteita, että ovatko ne tuet niin hyviä. Ohitin päivittelyn olan kohautuksella.
Tämä tapahtui melko pian syysloman jälkeen ja toinen äideistä uteli, miksi minulla ja lapsilla on niin hyvä väri kasvoilla - kuopus kiekaisi, että se on rusketusta, kun oltiin juuri Espanjassa. Se äiti kysyi ihan pokkana, että saako tuettuja lomia ulkomaillekin. Siinä vaiheessa totesin, että ei hajuakaan, kun ei ole sellaisista kokemusta.
Ne äidit olivat selkeästi päättäneet, että yh on köyhä, tukien varassa elävä, mikään muu ei ole mahdollista. Heidän miehensä olivat aika nolon näköisiä.
Satuimme retkeilyalueen parkkialueelle samaan aikaan ja voi sitä näiden kahden naisen mulkoilua ja supinaa, kun pakkailimme tavaroitamme uudehkoon mersuun. Siinä vaiheessa jo nauratti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lapsimäärä ainakin on vahva stereotypia, moni olettaa että iso perhe on köyhä (eniten lapsia tekee kylläkin hyvätuloiset akateemiset)Onko sulla ap joku tällainen tekijä joka voi laukaista tuon stereotypia-ajattelun? Vähän kuin mulla ne maastonvihreät ulkovaatteet ;)
Suomessa eniten lapsia kantaväestöstä tekevät varmaankin lestadiolaiset täysin koulutuspohjasta riippumatta. Kaipa ihmisten varallisuudesta tehdään usein arvioita heidän ulkoasunsa perusteella jos käytettävissä ei ole muuta taustatietoa. Jospa pikkutakki, solmio ja salkku korjaisi naapureitten käsityksiä varallisuudesta.
Olenkin aina pitänyt kampaajien hintoja korkeina. Nyt ap myönsi, että sillä hommalla rikastuu
Jospa vaan ehdottaa kaikille tuota mahdollisuutta tasapuolisesti jos sattuu että joku perhe on pienituloinen niin tulee tuokin sitten tiedoksi. Sehän oli hienoa kun kertoi tuosta mahdollisuudesta. Ehkä kaikki eivät tiedä että myös tukea voi saada jostakin.