Esikoulussa kiusataan lastani
Lapseni on esikoulussa. Häntä kiusataan siellä ja lapseni lannistunut. Olen ottanut puheeksi tarhatädeille kiusaamisen ja ryhmäyttämisen lisäyksen. Lapsi jätetään ulkopuolelle kaikissa leikeissä ja toiminnoissa vaikka hän pyytää päästä mukaan ja hänelle ilkeillään. Ei ole häirikkölapsi. Tilanne jatkuu yhä. Kuinka puuttua esikoulussa tapahtuvaan kiusaamiseen? Mietin jo tuleeko hakea toista esikoulupaikkaa
Kommentit (14)
Työntekijöiden 1-kertaisesti täytyy puuttua tuohon. Tilanne on heidän kannaltaan täysin vaihtoehdoton! Ei enää uutta Koskelaa!
Tämä on nyt se vaikea paikka. Pienen lapsen ongelmat voit itse ratkaista, mutta kaverisuhteet pitää oppia hoitamaan itse. Siellä päiväkodissa on ammattilaisia töissä (toivottavasti), luota heihin ja anna heille aikaa ohjata lastasi ja koko ryhmää. Raamit kaulassa paikalle hyökkääminen ei asiaa edistä. Toki tuet lastasi ja mietitte, miten porukkaan voisi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt se vaikea paikka. Pienen lapsen ongelmat voit itse ratkaista, mutta kaverisuhteet pitää oppia hoitamaan itse. Siellä päiväkodissa on ammattilaisia töissä (toivottavasti), luota heihin ja anna heille aikaa ohjata lastasi ja koko ryhmää. Raamit kaulassa paikalle hyökkääminen ei asiaa edistä. Toki tuet lastasi ja mietitte, miten porukkaan voisi päästä.
En kyllä luottaisi välttämättä, että asia hoituu kuntoon. Kyllä vanhemman pitää pitää lapsensa puolta. Muut eivät sitä välttämättä tee. Surullista mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä luottaisi välttämättä, että asia hoituu kuntoon. Kyllä vanhemman pitää pitää lapsensa puolta. Muut eivät sitä välttämättä tee. Surullista mutta totta.
Miten ajattelisit että se vanhempi voi tuohon puuttua, pakottaa muita lapsia ottamaan lapsi porukkaan?
Valituksen teet kerta asialle ei mitään tehdä. Kuitenkin pitäisi tehdä eikä ketään saa syrjiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmissuhteet pitää oppia hoitamaan itse, vaikka kukaan ei siihen opasta? Eskarissa on aika lailla paljon epäpäteviä opettajia ja meillä tilanne meni lopulta siihen, että oli pakko tehdä rikosilmoitus lapsen kiusaajista. Vasta sitten päiväkodissa hämmästyttiin, että ei me olla nähty mitään, onpa kamalaa!
Todella surulliseksi tulin luettuani avauksesi, ap. Taistele kuin leijonaemo poikasesi puolesta!
”Tarhatäti”
Ap, uhriutuminen on hyvässä vauhdissa. Onko järkeä, onko se oikeasti hyväksi lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmissuhteet pitää oppia hoitamaan itse, vaikka kukaan ei siihen opasta? Eskarissa on aika lailla paljon epäpäteviä opettajia ja meillä tilanne meni lopulta siihen, että oli pakko tehdä rikosilmoitus lapsen kiusaajista. Vasta sitten päiväkodissa hämmästyttiin, että ei me olla nähty mitään, onpa kamalaa!
Minua kiusattiin lapsena, ja täytyy kyllä sanoa että kiusatuksi tulemistakin nolompaa olisi ollut jos vanhempani olisivat alkaneet tehdä rikosilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden 1-kertaisesti täytyy puuttua tuohon. Tilanne on heidän kannaltaan täysin vaihtoehdoton! Ei enää uutta Koskelaa!
Eikös 2-kertaisesti puuttuminen toimisi paremmin
Selvitä, millainen kiusaamisen ehkäisyn ja sos. taitojen tukemisen suunnitelma päiväkodissa on. Siinä lukee, miten menetellään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää opastaa ja ohjata, ja siksi juuri laitoin, että toivottavasti on pätevät opet. Rikosilmoituksen toki voi ja tietyissä tilanteissa pitääkin tehdä, mutta se ei ratkaise itse ongelmaa. Kavereita ei saa niin, että aikuiset pakottavat ottamaan mukaan.
Onpa kurjaa. Tilanteen ei saa antaa jatkua. Työntekijöiden täytyy puuttua asiaan. Varmaan esikoulun vaihtokin voisi olla hyvä, jos se on mahdollista.
Itse menisin varmaan paikan päälle vaikka koko päiväksi, jotta näkisin, mitä siellä tapahtuu.