Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle tuli lievä haimatulehdus, vaikka en ole juonut alkoholia

Vierailija
07.11.2014 |

Join viimeksi pienen lasin viiniä pari viikkoa sitten... Muutenkin alkoa on mennyt tosi vähän, ehkä pari kertaa kuussa yksi saunasiideri, jos sitäkään. Haimassa ja sappirakossa ei näkynyt mitään vikaa ultralla, mutta arvot olivat koholla ja olin tiputuksessa yön yli kipujen takia. Nyt sitten toivun kotona särkylääkkeiden avulla ja juon vettä kaksin käsin.
Lääkärit eivät oikein osanneet sanoa mistä voisi johtua... Onko muilla kokemuksia? Joku ruoka-aine? Mitä tässä nyt oikein pitäisi välttää/varoa?! Alkoholia ei tietenkään enää tippaakaan. Olen nuori, normaalipainoinen nainen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla on kerran ollut haiman arvot hyvinkin koholla, mutta kun ne seuraavassa mittauksessa olivat viitearvoissa minulle ei kerrottu mitään syytä. Valkosoluarvoista vain, että joku flunssa (sanoi jotain muuta, mutta perusasia kuitenkin ja noin tulkitsin sen) on voinut aiheuttaa.. 

Vierailija
2/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:10"]

Ainakin minulla on kerran ollut haiman arvot hyvinkin koholla, mutta kun ne seuraavassa mittauksessa olivat viitearvoissa minulle ei kerrottu mitään syytä. Valkosoluarvoista vain, että joku flunssa (sanoi jotain muuta, mutta perusasia kuitenkin ja noin tulkitsin sen) on voinut aiheuttaa.. 

[/quote]

ja alkoholi ei ollut mahdollinen aiheuttaja, kun edellisestä annoksesta oli silloin puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimatulehduksen yleisin aiheuttaja on alkoholi, seuraavaksi yleisin taitaa olla sappikivitauti, mutta on niitä muitakin harvinaisempia syitä. Mm. hyperkalsemia (veren kalsium koholla), veren eräät rasvat (triglyseridit) liian korkealla, jotkut (virus)infektiot, erilaiset lääkkeet ja luontaistuotteet, raskauteen liittyvä haimatulehdus, perinnöllinen, anatomiseen poikkeavuuteen liittyvä, kasvaimeen liittyvä, jonkun vamman jälkitilaan liittyvä, ym. ym. Kaikenlaista harvinaisempaa. Ainakin veren kalsiumarvo on sinulta varmasti katsottu ja ehkä nuo kolesterolitkin jossain vaiheessa. Aina haimatulehdukselle ei löydy erityistä syytä. Tietysti sinulla haimatulehduksen diagnoosikaan ei ilmeisesti ollut sataprosenttisen varma.

Vierailija
4/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö on siitä ihmeellinen laitos, että se lukee ajatuksiasi: pelkkä viinanhimo voi aiheuttaa haimatulehduksen kaikkine komplikaatioineen!

Vierailija
5/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:19"]Join viimeksi pienen lasin viiniä pari viikkoa sitten... Muutenkin alkoa on mennyt tosi vähän, ehkä pari kertaa kuussa yksi saunasiideri, jos sitäkään. Haimassa ja sappirakossa ei näkynyt mitään vikaa ultralla, mutta arvot olivat koholla ja olin tiputuksessa yön yli kipujen takia. Nyt sitten toivun kotona särkylääkkeiden avulla ja juon vettä kaksin käsin.
Lääkärit eivät oikein osanneet sanoa mistä voisi johtua... Onko muilla kokemuksia? Joku ruoka-aine? Mitä tässä nyt oikein pitäisi välttää/varoa?! Alkoholia ei tietenkään enää tippaakaan. Olen nuori, normaalipainoinen nainen.
[/quote]
Oliko vain haimatulokset koholla vai myös tulehdusarvot? Haimasyöpä on yksi vaihtoehto.. On senverran paska syöpä että kun oireilee on jo pitkällä. Isäni 53 v kuoli siihen 4 vkoa sairastumisesta. Ei ollut alkoholisti.
3. Jatkaa

Vierailija
6/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Crohnin tautiin määrättävä merkaptopuriini ja se toinen lähes vastaava aiheuttivat minulle haimatulehduksen. Aluksi väittivät että crohn oireilee (haimatulehduksen vannemaisen kivun vuoksi) mutta kun kivut ja tulehdusarvot kohosivat joka lääkeannoksen myötä, ymmärsivät ruveta epäilemään niitä. Lukeehan se jo haittavaikutuksissa mutta kun on crohn niin laittavat helposti sen piikkiin lähes kaiken:)

Vierailija
7/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näemmä myös autoimmuunisairaus eli voi tulla mistä vain, kuten chrohnin tauti. Autoimmuunisairauksia voi olla useampi samanaikaisesti. Stressi, virus , lääkitys, raskaus/ synnytys voi laukaista.
3. Vielä

Vierailija
8/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap popsinut jotain epämääräisiä luontaistuotteita?

Vierailija
9/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikoilla myös tyypillinen.

Vierailija
10/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinan puute aiheuttaa tulehduksia.

Vierailija
11/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:19"]Join viimeksi pienen lasin viiniä pari viikkoa sitten... Muutenkin alkoa on mennyt tosi vähän, ehkä pari kertaa kuussa yksi saunasiideri, jos sitäkään. Haimassa ja sappirakossa ei näkynyt mitään vikaa ultralla, mutta arvot olivat koholla ja olin tiputuksessa yön yli kipujen takia. Nyt sitten toivun kotona särkylääkkeiden avulla ja juon vettä kaksin käsin.
[/quote]
Oliko vain haimatulokset koholla vai myös tulehdusarvot? Haimasyöpä on yksi vaihtoehto.. On senverran paska syöpä että kun oireilee on jo pitkällä. Isäni 53 v kuoli siihen 4 vkoa sairastumisesta. Ei ollut alkoholisti.
3. Jatkaa
[/quote]
Tulehdusarvot olivat normaalit. Syöpä olisi varmaan kuitenkin näkynyt ultrassa?
/ap

Vierailija
12/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:43"]Oletko ap popsinut jotain epämääräisiä luontaistuotteita?

[/quote]
En ole, d-vitamiinia vain :)

Vierailija
13/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ollut vuosia maksa arvot korkealla enkä käytä alkoholia juuri ollenkaan,1kerran olen ollut kännissä tänä vuonna.

faija taas juonut pitkään ja kunnolla,ennen kuin äiti sairastui rintasyöpään oli 8v käytännössä katsoen aina humalassa,ei ollut montaa vesiselvää päivää,keräsi kaikki kaapit täyteen viinaa ja oli sitten aina muutaman viikon ihan tillintallin ja kun viinat loppu taas muutama viikko rauhallisemmin ja sitten uusi muutaman viikon ränni.

ja sisäkalut on vieläkin kunnossa,ikää vähän yli 60v,tosin joi kyllä itsensä idiootiksi.

Vierailija
14/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:41"]

On näemmä myös autoimmuunisairaus eli voi tulla mistä vain, kuten chrohnin tauti. Autoimmuunisairauksia voi olla useampi samanaikaisesti. Stressi, virus , lääkitys, raskaus/ synnytys voi laukaista. 3. Vielä

[/quote]

Jos googlella hakee ja tutkii pidempään, aika monet asiat tuppaa tulemaan vastaan melkein minkä tahansa taudin kohdalla. Kun kirjoittaa vaikka ylävatsakipu, voi syyksi löytyä melkein kaikki, vaikka se saattaa olla vain pieru, joka ärsyttää suolessa. Netistä löydetyt tiedot eivät ole välttämättä edes sellaisia, joiden takia kukaan ensivaiheessa hakeutuu hoitoon.

Sapesta ja haimasta jotain oikeasti kertoo ulosteessa näkyvät ja vähemmän näkyvät merkit ja arvot. Veriarvot kertovat mm. Tulehduksista jne.

Vierailija
15/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin. voi myös sairastua keuhkosyöpään, vaikkei ikinä olis spaddun spaddua vetänyt.

life is a bitch. ihme, ettei lääkärit tiedä mistä johtuu.

Vierailija
16/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri? Koirilla haimatulehduksen voi aiheuttaa rasvainen ruoka, en tiedä ihmisistä..

Vierailija
17/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:49"]Sokeri? Koirilla haimatulehduksen voi aiheuttaa rasvainen ruoka, en tiedä ihmisistä..
[/quote]

Ihmisille rasvainen ruoka voi aiheuttaa sappivaivoja muiden vatsavaivojen lisäksi, en ole koskaan tavannut henkilöä joka olisi rasvaisista ruuasta saanut pankreatiitin.

Vierailija
18/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäravinteet, luontaistuotteet, vitamiinilisät? Runsas särkylääkkeiden käyttö? Muut lääkkeet?

Vierailija
19/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, eli ruokavaliota kannattaa miettiä...
Minulla on siis ilmeisesti vähän "herkempi" haima ja haluaisin vähentää riskiä sairastua uudelleen. :) Lääkärin mukaan kerran kun sairastuu haimatulehdukseen, niin se voi uusiutua hyvinkin herkästi. Tosin nyt keikuttiin siinä rajoilla, että ehkä haima ei edes ollut tulehtunut...

Vierailija
20/24 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kyllä ihmetyttää? Tuttavapiirissä 2-kymppinen naispuolinen henkilö, joka vähänväliä sairaalassa sisäelimien vuoksi. 1 kalja, seurauksena haimatulehdus, maksa-arvot pilvissä jne. Miksi toiset kestävät enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme