Mulla on parit leveälahkaiset farkut, jotka istuu hyvin. Onnistuuko
Haluaisin lahkeet kapeammaksi. Tuliskohan siisti jos veisi ompelijalle? Mahtaisko olla kovin kallista? Farkut istuu muuten tosi hyvin ja on laadukkaat, harmittaa kun jää käyttämättä.
Kommentit (18)
Kavenna itse varoen, harsi ensin, niin näet lopputuloksen, ei kannata maksaa ompelijalle
Ei ole kovin kallista ompelijallakaan. Jos paikkakunnallasi on joku työttömien yhdistyksen ompelimo ta vastaava, siellä on varmaan halvimmat hinnat. Itsekin ehkä osaat, riippuu siitä onko sinulla aiempaa kokemusta ompelemisesta. Joissakin kaupungeissa on myös paikkoja joissa saa käsityöneuvontaa.
Harsi tosiaan ensin äläkä vielä leikkaa kangasta. Jos sinulla on sopivat pillifarkut kaapissasi, ota niistä vaikka vähän mallia lahkeen leveyteen, tai siis kapeuteen. :)
Ompelijakaan ei ole huono vaihtoehto! Voithan tiedustella hintoja? :)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:56"]Harsi tosiaan ensin äläkä vielä leikkaa kangasta. Jos sinulla on sopivat pillifarkut kaapissasi, ota niistä vaikka vähän mallia lahkeen leveyteen, tai siis kapeuteen. :)
Ompelijakaan ei ole huono vaihtoehto! Voithan tiedustella hintoja? :)
[/quote]
Mä veisin ompelijalle, enkä säätäis mitään ite! Ei harsiminenkaan oo vaatteille hyväksi. Saumat menee helposti kieroon, vaikka olis ammattilainen asialla. Liikaa näkyy tai varsinkin muutama vuos sitte näky jengillä farkkuja, joiden saumat oli ihan pitkin metsää,ku luuli onnistuneensa kavennuksessa.
Olen kaventanut itse, maltillisesti. Ihan pilliksi ei pysty kaventamaan. Jos haluaa oikeaoppisesti lyhentää, täytyy molemmista saumoista ottaa samanverran. Farkuissa suurin työ on vanhan tikkauksen purku, useimmiten joko sisä tai ulkosauma on katesauma. Jonkinverran kavennus näkyy aluksi, koska vanhan sauman päältä on väri kulunut ja se poistuu kavennuksessa. Pesujen myötä ero tasoittuu kyllä ja joskus olen vähän pyyhkäissyt ihan hienolla hiekkapaperilla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:59"]
Olen kaventanut itse, maltillisesti. Ihan pilliksi ei pysty kaventamaan. Jos haluaa oikeaoppisesti lyhentää, täytyy molemmista saumoista ottaa samanverran. Farkuissa suurin työ on vanhan tikkauksen purku, useimmiten joko sisä tai ulkosauma on katesauma. Jonkinverran kavennus näkyy aluksi, koska vanhan sauman päältä on väri kulunut ja se poistuu kavennuksessa. Pesujen myötä ero tasoittuu kyllä ja joskus olen vähän pyyhkäissyt ihan hienolla hiekkapaperilla.
[/quote]
Siis KAVENTAA; ei lyhentää
Jos paikkakunnallasi toimii asukastupa, niin niissä on usein korjausompelimo, jossa ammattitaitoinen ompelija. Hinta on yleensä kohtuullinen verrattuna yksityisiin ompelijoihin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
kaventamista tuo kuvailikin. miten sinä ymmärrät kaventamisen?
Kuin avuton ihmisen pitää olla että ei tuon vertaa osaa.. ja vasta täällä keskusteltiin että käsityöt pois koulusta. Tässä vastaus miksi ei missään nimessä!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
kaventamista tuo kuvailikin. miten sinä ymmärrät kaventamisen?
[/quote]
Korjasin omaa tekstiäni=) Kun luet tarkasti, huomaat että olin kirjoittanut "jos haluaa oikeaoppisesti LYHENTÄÄ"
t. tuo
Minä olen ompelija :) Ei ole vaikeaa tuon kaventaminen, mutta farkkujen se toisen puolen sauma voi olla hieman kinkkinen.
Pillifarkut ovat jo pois muodista, leveät lahkeet tulevat taas!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:12"]
Kuin avuton ihmisen pitää olla että ei tuon vertaa osaa.. ja vasta täällä keskusteltiin että käsityöt pois koulusta. Tässä vastaus miksi ei missään nimessä!
[/quote]
Farkkujen korjaus nyt ei ole ihan helpoimmasta päästä, vaatii koneeltakin jo enemmän. Tikkauksen tekeminen paksummalla tikkauslangallakaan ei kaikilla koneilla onnistu.
Tiedän ihmisiä joilta kaikki sujuu mutta työnjälkeä ei viitti pirukaan katella
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:12"]
[/quote]
Farkkujen korjaus nyt ei ole ihan helpoimmasta päästä, vaatii koneeltakin jo enemmän. Tikkauksen tekeminen paksummalla tikkauslangallakaan ei kaikilla koneilla onnistu.
Tiedän ihmisiä joilta kaikki sujuu mutta työnjälkeä ei viitti pirukaan katella
[/quote]
hehhehehehe.. oikeesti? miksi ei voi käsin ommella? OMG tätä uusavuttomuutta LOL!!!
ei nykyään osata edes vettä keittää
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:23"]
ei nykyään osata edes vettä keittää
[/quote]
mä osaan.