Voiko ambulanssin tilata kiireettömästi?
Äitini huonossa kunnossa. Erittäin sekava, kipulääkkeen takia. Ei varmaan jaksaisi istua kymmenien kilometrien matkaa päivystykseen. Millä mennä?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:16"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:11"]
Äidin jalassa on vikaa. Verenkiertohäiriöitä ja sen takia ensi viikolla leikkaus. Päätelkää itse loput..lääkäri määräsi voimakkaampaa kipulääkettä, kun buranatym. Ei tehoa...ap
[/quote]
No jos sillä jalalla ei pysty autoon kävelemään, niin on se lamppuauto sitten soitettava. Taksikuskit ei yleensä viitsi asiakkaita kantaa.
[/quote]
Tilaa vaan se paaritaksi. Sillä pääsee makaamaan koko matka
Eikö tuu syytettä heitteillejätöstä, jos jättää yksin ja ite kävelee pois, vaikkakin sairaalan päivystyksessä?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:16"]
Tätähän ap. yrittää. Ongelma on miten äiti saadaan kuljetettua sinne.
[/quote]
Kyllä kaikista saadaan ongelma. Vaihtoehtoja-> Oma auto, tutun auto, taksi, ambulanssi, lääkärihelikopteri. Nyt pitäisi valita näistä vaihtoehto, niin kyllähän se ongelmaksi muodostuu.
Ehkä soitto sille osastolle, jossa verisuonikirurgin kanssa oltiin kontaktissa? Siellä tietävät äitisi tilanteen ja ymmärtänevät reagoida kun kerrot noin huonosti sopivasta lääkkeestä.
Itsellenikin Tramal sopii tosi huonosti.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:21"]
Eikö tuu syytettä heitteillejätöstä, jos jättää yksin ja ite kävelee pois, vaikkakin sairaalan päivystyksessä?
[/quote]
Mitä? Ai jos vie jos vie äidin sairaalaan ja lähtee itse kotiin, niin tuleeko syyte heitteillejätöstä? Pitäisikö mennä leikkaussaliin mukaan ja maata äidin vieressä osastolla vai mitä nyt ajat takaa?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:13"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:04"]
Oma kokemukseni on jo 90-luvulta ja vanha. Soitin päivystykseen soluasunnon kämppiksestä, heidän kauttaan tuli ambulanssi hakemaan hänet. Hänellä ei ollut jaloissa mitään vikaa, ambulanssilla kumminkin vietiin. Myöhemmin kuulin diagnoosiksi psykoosin.
[/quote]
Polttitteko paljonkin kannabista -90 luvulla...
[/quote]
Psykoosiahan ei muuten voikaan saada...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:30"]
Polttitteko paljonkin kannabista -90 luvulla... [/quote] Psykoosiahan ei muuten voikaan saada...
[/quote]
Tottakai voi, mutta -90 opiskelijapiireissä se oli yleistä.
Verenkiertohäiriöitä ja sekavuus. Voi olla vakavaakin. Tuollainen määrä tramalia harvalla sekavuutta tekee, tietysti iäkkäillä voi herkemmin ilmetä haittavaikutuksia. Ettei ois aivoverenkierrossa häikkää nyt?
Oletko ap soittanut johonkin jo? Mä suosittelisin että soitat sinne hätäkeskukseen, kyllä siellä on ihminen joka päättää lähettääkö lanssin vai ei. Ja lanssihenkilökunta päättää sitten ottaako kyytiin vai menettekö taksilla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:31"]No voihan loukkaantuneellekin tilata ambulanssin, vaikka tämä ei kuolemanhädässä olekaan. Kyllä tuo tilanne vaikuttaa sellaiselta, että voi. Jos ei pysty tavallisessa autossa istumaan, ja tarvitsee hoitoa, silloin ambulanssi. Käytetäänhän ambulanssia potilassiirtoihinkin, jos potilas ei voi istua, vaikka ei mitään kuoleman hätää olekaan. Ambulanssin tilaamiseen siis ei tarvita kuolemanhätää. Häke päättää lähettääkö ja teille tehdään kiireellisyysluokitus, eli jos tulee vaikka joku onnettomuus, se menee edelle.
[/quote]
Potilassiirto on pikkuisen eri kuin kotoa haettava poka.
Tämän olisit selvittänyt paljon nopeammin soittamalla sinne 112seen ja kertomalla tilanteen. Älyhoi.
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla toimii tällainen: http://www.ninelives.fi/palvelut/kiireeton-sairaankuljetus/
Itse työskentelen kotihoidossa ja käytetään tätä paljon kun asiakkaat sen verran huonossa kunnossa, että taksilla ei pysty, mutta ei kuitenkaan välitöntä hengenvaaraa..
No todellakin voi tilata ambulanssin myös kiireettömään "hätään"! Nimimerkillä kokemusta on. Tosin ambulanssia soittaessa sen kiireellisyysluokituksen tekee hätäkeskus, et sinä, vaikka toki sun sanomiset vaikuttavat ratkaisevasti. Ambulanssia vaan voi joutua odottelemaan tuntejakin. Näin kävi myös meidän hätätilanteessa. Häkeen voi soittaa uudestaan jos tilanne muuttuu radikaalisti, eli kiireettömän hälytyksen saa vaihdettua kiireelliseksi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:57"]
No todellakin voi tilata ambulanssin myös kiireettömään "hätään"! Nimimerkillä kokemusta on. Tosin ambulanssia soittaessa sen kiireellisyysluokituksen tekee hätäkeskus, et sinä, vaikka toki sun sanomiset vaikuttavat ratkaisevasti. Ambulanssia vaan voi joutua odottelemaan tuntejakin. Näin kävi myös meidän hätätilanteessa. Häkeen voi soittaa uudestaan jos tilanne muuttuu radikaalisti, eli kiireettömän hälytyksen saa vaihdettua kiireelliseksi.
[/quote]
Tämäkään ei tarkoita sitä että lanssi ottaisi potilaan kyytiin. He lopulta sen sitten arvioivat. Mikäli toteavat taksilla menon olevan mahdollista, on se ensisijainen kyyti. Muutaman kerran tullut koettua.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:21"]Eikö tuu syytettä heitteillejätöstä, jos jättää yksin ja ite kävelee pois, vaikkakin sairaalan päivystyksessä?
[/quote]
Ei tietenkään. Sehän on hoidossa. Heitteilejättö olis jättää yksin omaan kotiin. Suomessa ei ole velvoittavaa lakia huolehtia vanhemmistaan
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:50"]Verenkiertohäiriöitä ja sekavuus. Voi olla vakavaakin. Tuollainen määrä tramalia harvalla sekavuutta tekee, tietysti iäkkäillä voi herkemmin ilmetä haittavaikutuksia. Ettei ois aivoverenkierrossa häikkää nyt?
[/quote]
Mä olen 31v. Mä olin ihan sekava koko päivän kun otin 25mg tramalia. Kaikki on erilaisia
Joo ja sit ne laittaa kotiin ilmoittamatta aplle