Haluan tehdä testamentin, missä se kannattaisi tehdä?
Testamenttaan omaisuuteni kokonaan toiselle lapselle ja suljen mahdollisen puolison ulkopuolelle.
Kommentit (31)
Itselläni hinta liikkuu 372 - 600 (sis. alv) euron välillä riippuen siitä, hoituuko asia yhdellä tapaamisella (+puhelinneuvottelu) vai tarvitaanko 2 tapaamista.
Joskus asiakkaan täytyy miettiä asioita ja tällöin tuo pari tapaamista on tarpeen.
asianajaja
Oikeusaputoimisto, yksityinen tai pankin juristi on se, joka sen voi tehdä. Silloin on läsnä kaksi jäävitöntä todistajaankin samaan aikaan.
Itse kotisohvalla tai netissä tehdyissä voi olla monta ongelmaa, myös ne todistajat.
Jos haluaa antaa koko omaisuuden yhdelle lapselle niin, että toinen ei saisi edes lakiosaa, siihen pitää olla pätevä perustelu.
Aviopuolisolle voi testamentata verovapaan osuuden verran eli 109 000 euroa niin eloon jäänyt ei joudu maksamaan veroa niin kauhiasti ja on mahdollista myydä esim asunto pois jos omaisuus on pääsääntöisesti siinä kiinni ja muuttaa halvempaan.
Loput jää lapsille
Testamentin voi tehdä ihan itse, malleja löytyy.
Todistajat pitää hankkia.
Nykyään ei enää tarvitse mitään oikeustoimia sen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse se kannattaa tehdä. Sitten kun sitä käytetään, niin reunaehtona on Suomen laki. Toinen lapsista saa lakiosan. Tuskin voit sille mitään.
On niitäkin ihmisiä, jotka kunnioittavat vainajan tahtoa oman etunsa kustannuksella.
Lakiosaa ei ole pakko vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Et pysty sulkemaan toista lasta pois, lakiosuus kuuluu aina. Netistä löytyy malleja.
Pystyy sulkemaan tietyin edellytyksin. Kannattaa käyttää tähän asianajajaa eikä lähteä räpeltämään itse.
Jay_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty sulkemaan toista lasta pois, lakiosuus kuuluu aina. Netistä löytyy malleja.
Pystyy sulkemaan tietyin edellytyksin. Kannattaa käyttää tähän asianajajaa eikä lähteä räpeltämään itse.
Kyllä, itsekin suosittelen ehdottomasti käyttämään asianajajaa, mikäli tilanne se, että haluaa jättää lapsensa täysin perinnöttömäksi eli ei edes lakiosaa.
Syy siihen on se, että kyseessä on todella poikkeuksellinen tilanne. Tätä poikkeuksellisuutta kuvastaa hyvin se, että vaikka olen laatinut varmaan parisataa testamenttia, niin ainoastaan kolmessa on ollut edellytykset jättää lapsi perinnöttömäksi.
Toisessa oli kyse siitä, että lapsi istui vankilassa taposta tuomittuna. Ja kahdessa muussa lapsi oli huumeidenkäyttäjä ja vanhempi oli joutunut hakemaan lähestymiskieltoa lastaan kohtaan tämän väkivaltaisuuden vuoksi.
Pitää pystyä todistamaan tuo syy perinnöttömäksi jättämiseen. Pienet erimielisyydet ei riitä.
asianajaja
Minä sain lakimiehen laatiman testamentin hintaan 150 euroa. Sisälsi todistajat.
Pankin juristi teki, maksoi jotain 200 euroa tai vähän yli. Etukäteen annoin tiedot puhelussa ja s-postilla ja sitten paikan päälle allekirjoittamaan. Todistajat pankista samalla.
Pyysin hinta-arvioita testamentin tekemisestä muutamalta lakitoimistolta ja hinnat vaihtelivat 250 eurosta aina 620 euroon. Nämä olivat vain arvioita, jotka perustuvat 1-4 tunnin laskutukseen. Asiakirjan laatiminen ei oikein tuntunut hyvältä, kun kokonaiskustannuksia ei ollut etukäteen tiedossa ja hinnoissa oli todella paljon eroa.
Vertailin myös kolmea verkkolakipalvelua keskenään. Lexlyllä ihmetytti hinnoittelu ja sekavat verkkosivut. Minulle ei oikein selvinnyt, että miten netissä tehtävä testamentti olisi eronnut juristin tekemästä. Hinnoissa oli kuitenkin huomattava ero. Lakihelpin chat-palvelu ei myöskään vakuuttanut minua, sillä chatista olisi pitänyt maksaa erikseen.
Aatos vaikutti palveluista kaikkein selkeimmältä. Pidin siitä, kuinka palvelu ohjeisti jokaisessa kohdassa. Sain myös nopeasti vastauksen kysymyksiini chatissa – mikä oli myös ilmaista. Mielestäni 89 euroa testamentista oli ihan kohtuullinen. Sain sellaisen testamentin kuin olin halunnutkin.
Säästyi rahaa lomamatkallekin, mikä on kiva.