Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB:n sädekehäpäivitykset

Vierailija
06.11.2014 |

Olen nyt kyllä ihan hirveä ihminen, mutta minulla alkaa vähitellen tulla korvista ulos nämä Facebookin sädekehänkiillotuspäivitykset. Lyhyesti selitettynä kyseessä on päivitys, jossa henkilö selittää ummet ja lammet siitä, kuinka on pelastanut jonkun ihmisen elämän tekemällä jotain todella vallankumouksellista, kuten avannut oven lastenrattaiden kanssa kulkevalle äidille tai lainannut jollekulle 20 senttiä bussilippuun. Ja näitä sitten jaetaan tuhansia kertoja ihan innosta puhkuen ja inistään, että kyllä näitä Pertsan kaltaisia arjen ritareita kaivataan enemmän.

Argh, en vaan enää jaksa. Yleensä noihin vielä yritetään tunkea joku läpinäkyvä viesti lähimmäisenrakkaudesta ja yhteisällisyydestä, mutta minun silmissäni nuo päivitykset ovat vain ja ainoastaan oman erinomaisuuden korostamista. Minäkin mielelläni autan ihmisiä - tuttuja ja tuntemattomia - mutta minulle riittää se yhden ihmisen kiitos, ei sitä tarvitse koko maailmalle toitottaa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 21:18"]

Joo, ja vertakin käydään luovuttamassa vain että siitäkin voisi kertoa Facebookissa. Ärsyttävää.

[/quote]

Täällä on ihan loistoesimerkkejä :D Tämä lainaus on ainoa, josta olen vähän eri mieltä. Kaikki omat tutut jotka näitä tekee, on jotenkin hoitoalalla tai tekee vapaaehtoistyötä hoitoalalla. Itselle ne toimii silleen positiivisesti muistutuksina, et "ai joo, pitää itsekin käydä". Ko. tyypit ei muuten tee hommistaan tai jutuistaan mitään tollasia "olen hyvä ihminen" -spektaakkeleita, yleensä vaan muistuttaa lopussa, että käyhän sinäkin.

Vierailija
42/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäkin alkoi suorastaan oksettamaan tuo päivitys kun näin sen. Pienet self boost -jutut ei haittaa, tyyliin joku check-in verenluovutukseen tms, mutta tuollainen siirappinen omakehuromaani, tarkoituksella mainittu se kasvuyrittäjyys, rauhanturvaajuus ja mitähän vielä, niin läpinäkyvää ja vielä julkiseksi laitettu että kaikki varmasti voivat tykätä ja jakaa. Ja kun mitään konkreettista ei ole tapahtunut, vaan mummon kanssa pari sanaa vaihdettu. Tiedän tuon ihmistyypin, en voi sietää heitä! Huh, sainpas avautua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen päivittäin asioita toisille, enkä mä kerro niistä Facebookissa. Kuinka vähän ihmiset todellisuudessa toisiaan auttavat jos ne ovat statuksen arvoisia asioita? Monta kertaa päivässähän tulisi tehdä asioita joista on toisille iloa! Esim. tänään olen avannut oven ja pitänyt ovea auki kolmelle vanhukselle, ja tilanteen tullen teen asioita jos vain voin jtn tehdä. Kyllä muakin tavallaan ihmetyttää se että miksi sitä omaa sädekehää pitää kiillottaa, ei se ole mikään ihmeellisyys että toisia autetaan, sen pitäisi tulla selkärangasta.

Mutta en mä ihan ymmärrä miksi se agressioita kenessäkään herättää..? Kyllä teitäkin autetaan vielä, uskon näin.

Vierailija
44/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä haiskahtaa tuo juttu :DD tuo lonkkamummeli siis. Jotenkin en vaan voi uskoa.

Vierailija
45/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin oksettaa nää ap:n mainitsemat päivitykset.

Sen lisäksi toinen ällöttävä päivittäjätyyppi ovat nämä mukavalaistuneet hyvän elämän gurut. Joka päivä: "tänään takkatulta, teetä ja kynttilöitä sekä ystävän viisaita sanoja", "kiitos elämä, kaikki on niin mahtavaa, ihmeellistä", "uskalla unelmoida, niin maailmankaikkeus antaa sinulle toivomasi", "Kaikki vastoinkäymiset ovat tehneet minusta vahvan", "positiivisuutta, positiivisuutta, positiivisuutta!!!", "tänään sattui hieman ikävä juttu, mutta käänsin sen positiiviseksi. KAIKEN voi aina kääntää positiiviseksi, asenne ratkaisee!"

**TTU

Vierailija
46/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoseen kakkoseen aina kakkoseen

Vierailija
47/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Teen itse aika paljon vapaaehtoishommia, koska saan niistä itsellenk hyvän mielen, en siksi, että jakaisin niitä kaikille, osoittaakseni omaa hyvyyttäni. Kuitenkin siis itsekköistä syistä, itsehän tuossa saan myös. En voisi ikinä ajatellakaan laittavani naamakirjaan yhtään mitään noista hommista. MUTTA sen sijaan laitan joskus jotain kampanjoista tai muita, joihin ihmisten olisi helppo osallistua vähällä vaivalla, infoa. Olen myös lähtenyt tueksi useammalle verenluovutukseen, kun olen tätä mahdollisuutta ns mainostanut sivuilla. Hienoahan se on, että hyviä tekoja tehdään, mutta koen ahdistavaksi sen, että iiden pitäisi olla jotain kultamitaleita rinnuksissa ja että niitä teheään tykkäysten toivossa.

Vierailija
48/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT meillä naapurissa asuu fb-äiti. seinä täynnä lasten maalauksia ja eetu oppi sitä ja veetulta lähti hammas ja aaaw. illalla ja aamulla me kuunnellaan kun tämä äiti huutaa ja syyttää lapsia sotkemisesta, miestä huolimattomuudesta ja huomioimattomuudesta. joka päivä. pahuksen paperiseinät :( ja lapsiparat. teki niin tai näin niin äiti huutaa. miehensä varmaan on melkoinen tomppeli mutta pitääkö sillekin joka päivä karjua. 

mutta asiaan. tuo kyseinen humble brag on muuten kerännyt julmetun määrän tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja ;)

pelastin toissaviikolla yhden lapsen hengen kun hurjasteli kaverinsa fillarin perässä ritsistä kiinnipitäen rullaluistimilla ja jäi avainnauhasta kiinni fillarin takapyörään - joka siis pyöriessään vain kiristi ja kuristi - matka tyssäsi, kaveri kaatoi fillarin karkasi parkumaan äitiä kerrostalon rappiksesta sisään ja toinen lapsi avainnauhassa pyörässä kiinni. onneksi lenkkeilin siitä ohi ja sain pidettyä kirkumishermoni kurissa, rauhoittelin vekaran ja sormet kankeina kynnet verillä käsien tärinää juuri ja juuri hilliten sain nauhan irti kettingeistä. sanoin mukarauhallisella äänellä että pyytää äitiä hankkimaan sellaisen turvaklipsullisen avainnauhan. kauhea kokemus, meinasin oksentaa ja pyörtyä ja tyhjentää suoleni kun olin tilanteesta turvallisen matkan päässä. vieläkin on aivoissa kuva siitä kalpeasta n ekaluokkalaisen naamasta ja kaulasta johon nauha oli uponnut hyvän matkaa. 

olisi pitänyt jakaa feisbuukissa ;) olisin varmana enkeli ja saisin mitalin! no nyt jaoin teille, saa kehua ja peukuttaa!

Vierailija
49/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 sori

Vierailija
50/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mummelikeissi on jälleen hyvä esimerkki ja uusi sivu kirjaan "Näin SOMEtus kääntyy itseäsi vastaan".

Vierailija
51/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori sädekehäpäivittäjä, aloit ällöttää minua. oikeastaan, jätä se mummo rauhaan! voin vaan kuvitella miten pari viikkoa tulis stokkankahvilaselfieitä ja sitten hiljenis kun tulis jotain muuta muksampaa..

Vierailija
52/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo mummeli.. kysyiköhän edes lupaa kuvan levittämiseen? Ja tajuaako tuollainen vanha ihminen mitään nykyajan hapatuksista. Tuskin on tietoinen, että hänen naamansa kiertää pitkin suomea jonku  pojanklopin surkeana mainosyrityksenä. Aika törkeää hyväksikäyttöä sanoisin. Mummeli kuvassa muutenkin näyttää ärtyneeltä/ei mukana olevalta. 

Vierailija
53/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikin alkaa päivittämään FB:n omat urotekoni: olen mm. käynyt kyläilemässä naapurin mummoilla, lahjoittanut eläkeläisten arvontaan uutta tavaraa, jutellut alkoholistinaisen kanssa kadulla, soittanut narkille ambulanssin ja vielä mitä! No toisaalta, minähän olenkin pyhimys....

Vierailija
54/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolointa on minusta näiden sädekehäviestien loppuun muiden syytteleminen tyyliin "Tässäpä vähän itse kullekin ajattelemisen aihetta!" tai "Mitä SINÄ olisit tehnyt, varmaankin vain kävellyt ohi?!"

Minulla on myös yksi fb-kaveri jolla on tapana jakaa uutisia kuten "mummoa ei autettu kadun yli" ja kommentoida niihin "Suomi on hirveä itsekkäiden ihmisten maa, olisinpa ollut tänään paikalla auttamassa :(", tapahtumapaikkana Helsinki ja itse asuu Vaasassa... :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi