Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB:n sädekehäpäivitykset

Vierailija
06.11.2014 |

Olen nyt kyllä ihan hirveä ihminen, mutta minulla alkaa vähitellen tulla korvista ulos nämä Facebookin sädekehänkiillotuspäivitykset. Lyhyesti selitettynä kyseessä on päivitys, jossa henkilö selittää ummet ja lammet siitä, kuinka on pelastanut jonkun ihmisen elämän tekemällä jotain todella vallankumouksellista, kuten avannut oven lastenrattaiden kanssa kulkevalle äidille tai lainannut jollekulle 20 senttiä bussilippuun. Ja näitä sitten jaetaan tuhansia kertoja ihan innosta puhkuen ja inistään, että kyllä näitä Pertsan kaltaisia arjen ritareita kaivataan enemmän.

Argh, en vaan enää jaksa. Yleensä noihin vielä yritetään tunkea joku läpinäkyvä viesti lähimmäisenrakkaudesta ja yhteisällisyydestä, mutta minun silmissäni nuo päivitykset ovat vain ja ainoastaan oman erinomaisuuden korostamista. Minäkin mielelläni autan ihmisiä - tuttuja ja tuntemattomia - mutta minulle riittää se yhden ihmisen kiitos, ei sitä tarvitse koko maailmalle toitottaa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks toi mummeli-liikennevalo -jamppa ole Esa Saarisen poika...? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt siellä kiertää joku juttu, misä joku nuorimies oli tarjonnut apuansa lonkkavaivoista kärsivälle mymmelille. Homma johti yhteisiin säännöllisiin lounastreffeihin.

Ja niin sädekehä kiillottuu, saadaan julkisuutta itselle ja bisneksille. Lisäksi maininta mymmelin yli sataneliöisestä kämpästä herätti ajatuksen perinnön kärkkymisestä...

Vierailija
25/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:14"]

Joo, nyt siellä kiertää joku juttu, misä joku nuorimies oli tarjonnut apuansa lonkkavaivoista kärsivälle mymmelille. Homma johti yhteisiin säännöllisiin lounastreffeihin.

Ja niin sädekehä kiillottuu, saadaan julkisuutta itselle ja bisneksille. Lisäksi maininta mymmelin yli sataneliöisestä kämpästä herätti ajatuksen perinnön kärkkymisestä...

[/quote]

Tuossa stoorissa huvitti se, että eihän tuossa oikeastaan oltu tehty mitään. Ei niillä lounailla oltu käyty kai vielä kertaakaan, vain vaihdettu muutama sana liikennevaloissa ja sovittu mahdollisista lounaista. Mielestäni hieman kertoo tämän tarinan jakajista se, että pelkkää mummolle keskustelemista pidetään jonain upeana sankaritarinana. Ja kas kummaa, samalla saadaan mukavasti puffattua omaa yritystä.

Vierailija
26/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 20:03"]Ne on kyllä ärsyttäviä. Yleensä asiaan vielä kuuluu loppulauseke tyyliin "oli ihanan sydäntälämmittävää nähdä väsyneen yksinhuoltaja kiitollinen hymy ja kuulla, ettei kukaan ole koskaan ollut hänelle näin kiltti ja ihana"
[/quote]

Meillä on ihan varmasti sama kaveri :D
Ärsyttävää huomionhakemista.

Vierailija
27/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ollaan lähellä pistettä, ettei sanat riitä. Kävelin kohti toimistoa aamusalin ja vetisen lumisateen inspiroimana, kun viimeisissä liikennevaloissa odotellessani katseeni kohtasi viereeni tulleen hieman vanhemman leidin katseen ja avasimme keskustelun. Kysymykseen, "miten elämä voi" sain vastauksen: "Muuten kaikki on hyvin, mutta näin yli 90 vuotiaana lonkka vihoittelee ja ei enää ole yhtään ystävää". Kuulemma korttelin päässä olevassa 117 neliömetrin kämpässä on välillä yksinäistä. Tässä vaiheessa kaiken nähneellä rauhanturvaajallakin meinasi kyynel tirahtaa silmään, mutta kasvuyrittäjällä oli heti ratkaisu mielessä: Koska hengataan päivät pitkät korttelin päässä toisistamme, niin miksemme kävisi lounaalla silloin tällöin? Tästä innostuneina vaihdoimme välittömän romanttisesti numeromme keskellä räntäsadetta ja sovittiin että palataan pian!

Olin jo tässä vaiheessa vähintäänkin mind blown, mutta kovin oli vasta edessä loppukaneetin muodossa: "Minä jotenkin tykkään teistä nuorista, mutta muistakaa pitää hauskaa". Tässä oli tärkeä muistutus. Jokaiselta meistä loppuu joskus hiekka tiimalasista ja silloin on liian myöhäistä alkaa elää itsensä näköistä elämää. Tää on jotenkin tabunomainen aihe, mutta toivottavasti jengi tajuaa että on ihan fine täyttää arkensa itseään ilahduttavilla asioilla ja nauttia niistä full on! Itse voin kokemuksesta kertoa, että se kannattaa.

Vielä Protip: Tää ei tapahdu itsestään, vaan vaati heittäytymisiä, kokeiluja ja epäonnistumisa. Tai joskus katseiden kohtaamista. Kiitos elämä."

Ahh miten ihanasti tehty kun jutskattu mummelin kaa :-)))

Vierailija
28/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun en itse ole Facebookissa. Olisin voinut kertoa kuinka soitin naapurin mummon puolesta isännöitsijälle kun mummon avaimet jäi kotiin, saatoin mummon kotiovelle ja saatoin yhden mummon terveyskeskykseen kun kysyi tietä ja lisäksi pidän aina ovea auki naapurin mummoille ja juttelen kadulla vanhuksille. O-:)

Vierailija
29/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:27"]Harmi kun en itse ole Facebookissa. Olisin voinut kertoa kuinka soitin naapurin mummon puolesta isännöitsijälle kun mummon avaimet jäi kotiin, saatoin mummon kotiovelle ja saatoin yhden mummon terveyskeskykseen kun kysyi tietä ja lisäksi pidän aina ovea auki naapurin mummoille ja juttelen kadulla vanhuksille. O-:)
[/quote]

Ja lahjoitan hyväntekeväisyyteen ja olen World Vision kummi. Ah miten häikäisee!

Vierailija
30/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti kadullani on paljon vanhuksia. Kadun päässä on pikkukauppa ja koko katu täyttyy mummoista jos juhla mokka on tarjouksessa! Täällä alkaa valehtelematta kunnon kansanvaellus. Oijoi jos minäkin laittaisin fb päivityksen kun talvi aikaan olen auttanut näitä mummeleita lumi kinosten yli.

Talvisin sanonta "Eteenpäin, sanoi mummo lumessa" pitää niin paikkansa juhla mokan ollessa tarjouksessa lähikaupassa :)

Vierailija
31/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin luin kaverin tykkäämän humble bragin tuosta mummelista joka on niin yksinäinen, kuvan kera oikeen ja ihmettelin että MITÄ tässä nyt on tapahtunut ja miksi tuolla karskilla ent rauhanturvaajalla on nyt tippa linssissä? ja "mind blown" mistä, omasta toiminnastaanko? 

yökblublublubaaargh!

Vierailija
32/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on sietämättömiä. 

Samoin ne, missä kerrotaan kuinka "tulin just hei hiihtolenkiltä, hiihdin viiskytä kilometriä, voi miten posket punoittaa, ja alan nyt lapsille kutomaan villalapasia. Ihanaa, kun sataa lunta!Valoa ja pirteyttä päivään!"

... ja nämä jotka kertoo, miten joku tuntematon kehui heidän kauneuttaan. 

"Tuntematon mies bussissa sanoi minua Julia Robertsin näköiseksi."

"Vastaantullut mies kertoi, että silmistäni näkee tähtitaivaan, ne on niin ihmeelliset!" 

Laita päiväkirjaan nämä jos on ihan pakko. 

Vierailija
33/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:23"]

mäkin luin kaverin tykkäämän humble bragin tuosta mummelista joka on niin yksinäinen, kuvan kera oikeen ja ihmettelin että MITÄ tässä nyt on tapahtunut ja miksi tuolla karskilla ent rauhanturvaajalla on nyt tippa linssissä? ja "mind blown" mistä, omasta toiminnastaanko? 

yökblublublubaaargh!

[/quote]

Kiitos kun sait puettua ajatukseni sanoiksi! Nimenomaan, yökblublublubaaargh! - ap

Vierailija
34/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piti tuoda esiin tämä rauhanturvaus? Tai kasvuyrittäjä?! Yök:D Muutenkin Mua ällöttää tuo yrittäjyyden esille Tuominen joka helvetin paikassa. T. Itsekin yrittäjä mutta näiden rauhanturvaajakasvuyrittäjien takia pidän sen visusti salassa:D 

Vierailija
35/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:33"]

Miksi piti tuoda esiin tämä rauhanturvaus? Tai kasvuyrittäjä?! Yök:D Muutenkin Mua ällöttää tuo yrittäjyyden esille Tuominen joka helvetin paikassa. T. Itsekin yrittäjä mutta näiden rauhanturvaajakasvuyrittäjien takia pidän sen visusti salassa:D 

[/quote]

Mainosta firmalle. ;)

Vierailija
36/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tulossa tekemään avausta samasta aiheesta. Luin nimittäin juuri äsken tuon tähän ketjuun kopioidun mummeli-päivityksen ja se oli viimeinen niitti. Olen viime aikoina lukenut ties kuinka monta tällaisia "olenpa hyvä ihminen kun autoin jotakuta"-päivityksiä ja todellakin alkaa jo ärsyttää!

Itsekin autoin tällä viikolla yhtä äidistään eksynyttä itkevää lasta, mutta ei tullut mieleenkään, että olisin heti postannut siitä jutun faceen koristettuna jollain ällöllä tekopyhällä "lähimmäistä tulee auttaa"-fraasilla. Työkaverille kerroin tapauksesta, kun töihin juuri olin silloin menossa, mutta enpä muistanut edes miehelle kertoa illalla. Tuollainen on normaalia elämänmenoa, ei mitään erityistä sankaruutta, josta täytyisi kerjätä kehuja toisilta.

Vierailija
37/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:48"]

Olin juuri tulossa tekemään avausta samasta aiheesta. Luin nimittäin juuri äsken tuon tähän ketjuun kopioidun mummeli-päivityksen ja se oli viimeinen niitti. Olen viime aikoina lukenut ties kuinka monta tällaisia "olenpa hyvä ihminen kun autoin jotakuta"-päivityksiä ja todellakin alkaa jo ärsyttää!

Itsekin autoin tällä viikolla yhtä äidistään eksynyttä itkevää lasta, mutta ei tullut mieleenkään, että olisin heti postannut siitä jutun faceen koristettuna jollain ällöllä tekopyhällä "lähimmäistä tulee auttaa"-fraasilla. Työkaverille kerroin tapauksesta, kun töihin juuri olin silloin menossa, mutta enpä muistanut edes miehelle kertoa illalla. Tuollainen on normaalia elämänmenoa, ei mitään erityistä sankaruutta, josta täytyisi kerjätä kehuja toisilta.

[/quote]

Jep, eikä tässä mummelitapauksessa, joka suoraan sanottuna kyllä toimi tämän ketjun rohkaisijana, ei edes tehty mitään. Pikkuhetki juteltiin, ja siitä ollaan nyt sitten niin mond blown ja kyyneleet silmissä, carpe diem ja eletään laiffii täysillä!!! - ap

Vierailija
38/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin yksi heppu, joka yritti saada toosaa, kehui kauniiksi.

Ja normaalin kasvatuksen saanut ihminen osaa käyttäytyä ja avata mummoille ovet jne.

ja määkin urheilen. ja kokkaan. ja hoitelen penskani.

tänään mun aamuinen facepäivitys olisi ollut: "Does this face look like it´s been to the fountain of youth?", mut aattelin sitten antaa olla.

Vierailija
39/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:21"]

"Nyt ollaan lähellä pistettä, ettei sanat riitä. Kävelin kohti toimistoa aamusalin ja vetisen lumisateen inspiroimana, kun viimeisissä liikennevaloissa odotellessani katseeni kohtasi viereeni tulleen hieman vanhemman leidin katseen ja avasimme keskustelun. Kysymykseen, "miten elämä voi" sain vastauksen: "Muuten kaikki on hyvin, mutta näin yli 90 vuotiaana lonkka vihoittelee ja ei enää ole yhtään ystävää". Kuulemma korttelin päässä olevassa 117 neliömetrin kämpässä on välillä yksinäistä. Tässä vaiheessa kaiken nähneellä rauhanturvaajallakin meinasi kyynel tirahtaa silmään, mutta kasvuyrittäjällä oli heti ratkaisu mielessä: Koska hengataan päivät pitkät korttelin päässä toisistamme, niin miksemme kävisi lounaalla silloin tällöin? Tästä innostuneina vaihdoimme välittömän romanttisesti numeromme keskellä räntäsadetta ja sovittiin että palataan pian! Olin jo tässä vaiheessa vähintäänkin mind blown, mutta kovin oli vasta edessä loppukaneetin muodossa: "Minä jotenkin tykkään teistä nuorista, mutta muistakaa pitää hauskaa". Tässä oli tärkeä muistutus. Jokaiselta meistä loppuu joskus hiekka tiimalasista ja silloin on liian myöhäistä alkaa elää itsensä näköistä elämää. Tää on jotenkin tabunomainen aihe, mutta toivottavasti jengi tajuaa että on ihan fine täyttää arkensa itseään ilahduttavilla asioilla ja nauttia niistä full on! Itse voin kokemuksesta kertoa, että se kannattaa. Vielä Protip: Tää ei tapahdu itsestään, vaan vaati heittäytymisiä, kokeiluja ja epäonnistumisa. Tai joskus katseiden kohtaamista. Kiitos elämä." Ahh miten ihanasti tehty kun jutskattu mummelin kaa :-)))

[/quote]

Mä en yleensä tällaisista ärsyynny, menee vaan ohi sujuvasti. Tämä kyseinen juttu oli mielestäni jotenkin NIIN tarkoitushakuinen, teennäinen, feikki ja sädekehän kiillotusmielessä tehty, että lukiessaan olisi tarvinnut reiskat, ettei tule migreeni tosta säteilystä. Sitten toi paskanjauhaminen "raavaasta rauhanturvaasta silmäkulma kosteana ja kekseliäästä kasvuyrittäjästä"...ihan tosi hei, tuollainen itsekehu ja kömpelö markkinointi on lukijoiden älyn väheksymistä ja pahemmanlaatuista ylimielisyyttä. Kas kun ei mummoa jututtaessaan vielä juossut väliloikalla pelastamaan kultaistanoutajaa auton alle jäämästä liikenteen seasta ja jotain lasta jäämästä rattijuopon alle.  Ja ihmiset vielä hurskauksissaan jakaa tällaista ihan hulluna ja taputtaa selkään...just! :D

Ja sanon vielä, että mä olen 95% alati positiivinen ihminen, joka varmaan osaa ärsyttääkin positiivisilla päivityksillä :D :D Pitäisköhän mennä lataamaan tonne joku über-sarkastinen kommentti ja aiheuttaa vähän hälinää.....*tuntee pienten pirunsarvien kasvavan*

Vierailija
40/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on yksi fb tuttava, kuka on niin etevä ja ehtiväinen. Hänestä tulee mieleen siskonpedin "äiti facebookissa" sketsi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä