FB:n sädekehäpäivitykset
Olen nyt kyllä ihan hirveä ihminen, mutta minulla alkaa vähitellen tulla korvista ulos nämä Facebookin sädekehänkiillotuspäivitykset. Lyhyesti selitettynä kyseessä on päivitys, jossa henkilö selittää ummet ja lammet siitä, kuinka on pelastanut jonkun ihmisen elämän tekemällä jotain todella vallankumouksellista, kuten avannut oven lastenrattaiden kanssa kulkevalle äidille tai lainannut jollekulle 20 senttiä bussilippuun. Ja näitä sitten jaetaan tuhansia kertoja ihan innosta puhkuen ja inistään, että kyllä näitä Pertsan kaltaisia arjen ritareita kaivataan enemmän.
Argh, en vaan enää jaksa. Yleensä noihin vielä yritetään tunkea joku läpinäkyvä viesti lähimmäisenrakkaudesta ja yhteisällisyydestä, mutta minun silmissäni nuo päivitykset ovat vain ja ainoastaan oman erinomaisuuden korostamista. Minäkin mielelläni autan ihmisiä - tuttuja ja tuntemattomia - mutta minulle riittää se yhden ihmisen kiitos, ei sitä tarvitse koko maailmalle toitottaa.
Kommentit (54)
Sitten vielä nämä: "Tein aamulla superhyperterveellistä iqua puuroa, vein lapset tarhaan ja Nico-Petteri jäi niin reippaana. 5km lenkki, leivoin, siivosin ja pesin pyykkiä. Äsken tultiin kotiin. Kohta iltapalaa. Siis ihana päivä!♡"
Musta tuntuu, etyä nuo jotka julkaisee niitä juttuja mitä kaikkea on tullut tehtyä yrittää onkia ihailua ja kehuja. Mä en jaksa niistä enää edes tykätä. Booooriing!
"Annoin vanhan talvitakin kodittomalle, sydäntä lämmittää kun ajattelen miten takkini lämmittää jotain onnetonta"
*yrkkä*
Ihan paskoja ja turhia päivityksiä tuollaiset! Ei kenenkään sädekehä tule koskaan kirkkaaksi, teki sitten mitä vaan.
Voi se olla noin. Toivon, että joukossa on myös heitä, jotka toivovat herättävänsä muitakin tekemään hyvää.
Joo ite en ees kehtaa laittaa tommosia omakehu -päivityksiä. Jotenkin noloa...
Jep. Ja kuinkakohan moni noiki keksii päästänsä? Keksitään kiva tarina kommenttien ja tykkäysten toivossa. Varsinainen narsistien kultakehto tuo fb.
Jotenkin vielä koko jutun läpinäkyvyyttä lisää se, että nuo päivitykset tehdään alun perin julkiseksi. Jotenkin pistää silmään, kun muuten kaikki kuvansa, päivityksensä ja tietonsa piilottava tekee julkisen päivityksen, joka näkyy kaikille. - ap
Meneekö hyväntekeväisyyteen osallistumista tulkuttavat samaan kastiin?
Joo, ja vertakin käydään luovuttamassa vain että siitäkin voisi kertoa Facebookissa. Ärsyttävää.
Mua ei ole ikinä ennen nämä tai oikein mitkään muutkaan jutut fb:ssa ärsyttänyt kunnes nyt viime aikoina se alkoi. Olen siis niin täysin samaa mieltä ap:n kanssa!
Mulla on yksi kaveri fb:ssa, joka on ihan hirveä itsensä kehuja (toki sen yrittää muka huomaamattomasti tehdä, sillain muka vähän ohimennen you know) ja en vaan jaksa enää ollenkaan! Tykkäilyjen vähenemisestä päätellen moni muukin alkaa jo kyllästyä.
Joo ja sitten vinkataan vielä Iltalehteen niistä omista päivityksistä.
Siis apua mikä juttu! Miksi toi on ylittänyt uutiskynnyksen? Juttelin mummon kanssa ja otin selfien kiusaantuneen mummelin kanssa! Yksi sana: myötähäpeä!
Auttaminen on hyvä asia, mutta itsekehu ja tykkäyksien kerjääminen ei.
Ihan samaa mietin viimeisimmän omassa facebookin uutisvirrassani ihmisten jakaman päivityksen nähdessäni.
Jotenkin ymmärrän, että jakaa tiedon kavereille, mutta avoimena päivityksenä tulee mieleen vain oman itsen pönkittäminen.
Eikös sitä kuuluisikin omassa arjessa yrittää tehdä pieniä hyviä tekoja. Ihan ilman, että ajattelee sen olevan suurta sankaruutta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:24"]
Itseäkin alkoi suorastaan oksettamaan tuo päivitys kun näin sen. Pienet self boost -jutut ei haittaa, tyyliin joku check-in verenluovutukseen tms, mutta tuollainen siirappinen omakehuromaani, tarkoituksella mainittu se kasvuyrittäjyys, rauhanturvaajuus ja mitähän vielä, niin läpinäkyvää ja vielä julkiseksi laitettu että kaikki varmasti voivat tykätä ja jakaa. Ja kun mitään konkreettista ei ole tapahtunut, vaan mummon kanssa pari sanaa vaihdettu. Tiedän tuon ihmistyypin, en voi sietää heitä! Huh, sainpas avautua.
[/quote]
Jep. Vertaa:
"Kävinpäs tänään luovuttamassa verta. Kuulemma on suosituimmista tyypeistä pulaa, joten luvouta itsekin, jos vain kynnelle kykenet."
vs.
"Heräsin tänään aamulla ja katselin kattoa. Siinä sitten sieluni täytti harmaa tyhjyys ja eksistentialistinen pohdinta - kuka minä olen, ja mitä minä jätän jälkeeni? Join aamukahvini, ja lähdin töihin. Töissä tein kaiken samalla tavalla kuin yleensäkin. Kotimatkalla sitten päätinkin suunnata Veripalveluun. Pienen odottelun jälkeen oli minun vuoroni, ja kun veri poistui ruumiistani, koin upean valaistumisen. Kyllä siinä tällainen viime vuonna kuusinumeroisiin tuloihin päässyt yksityisyrittäjä tunsi olonsa pieneksi. Nyt tiedän, että vereni voi pelastaa jonkun toisen elämän, ja vihdoin elämälläni on tarkoitus. Nyt minua oksettavat kaduilla kälkevät itsekkäät kansalaiset, jotka eivät luovuta vertaan, vaikka ihan hyvin pystyisivät. Vain Suomessa ollaan näin itsekkäitä, ettei edes omaa verta voida antaa kellekään muulle."
Teko siis täysin sama, ilmaisutapa eri. Ei minua tässä mummotapauksessakaan ärsytä pätkääkään se, että juttelee mummon kanssa, mutta pitääkö siitä tehdä tuollainen spektaakkeli?
Kaikki tunnutte olevan samaa mieltä. Minä en ihan ymmärrä. Minun mielestäni on hienoa, jos joku mainostaa toisten auttamisella, oli hänen motiivinsa mikä hyvänsä. Se voi kuitenkin rohkaista muitakin tekemään hyvää. En pidä myöskään pahana, jos joku uskaltaa kehua itseään, vaikka ei olisi Miss Maailma. Näen työssäni niin paljon itseään inhoavia ihmisiä, että haluaisin kannustaa kaikkia rakastamaan ja kehumaan itseään.
Ne on kyllä ärsyttäviä. Yleensä asiaan vielä kuuluu loppulauseke tyyliin "oli ihanan sydäntälämmittävää nähdä väsyneen yksinhuoltaja kiitollinen hymy ja kuulla, ettei kukaan ole koskaan ollut hänelle näin kiltti ja ihana"