Voiko ihminen sairastua anoreksiaan dieetin seurauksena?
Väitellään siis kaverin kanssa asiasta, ja haluan kuulla teidän näkemyksenne.
Eli voiko perusterve ihminen sairastua anoreksiaan aloitettuaan esimerkiksi lentoemännän dieetin (4 päivää)? Jos henkilö on aluksi liikkeellä ns. terveellä mielellä ja aikoo tiputtaa vain muutaman kilon, voiko dieetillä olo saada tilanteen riistäytymään käsistä ja aiheuttaa anoreksian?
Kommentit (23)
Voi, jos on altis syömishäiriölle, mutta sitähän ei voi etukäteen tietää.
minulla syömishäiriö alkoi vähän samankaltaisesta lähtötilanteesta, joten vastaan, että kyllä voi. mieli tekee helposti temput, vaikka luulisi hallitsevansa tilanteen.
Empä usko. Varmasti on jonkinlaiset sairaat käsitykset jo kuurin aloittaessa
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:40"]
Väitellään siis kaverin kanssa asiasta, ja haluan kuulla teidän näkemyksenne.
Eli voiko perusterve ihminen sairastua anoreksiaan aloitettuaan esimerkiksi lentoemännän dieetin (4 päivää)? Jos henkilö on aluksi liikkeellä ns. terveellä mielellä ja aikoo tiputtaa vain muutaman kilon, voiko dieetillä olo saada tilanteen riistäytymään käsistä ja aiheuttaa anoreksian?
[/quote]Määritteleterveihminen
Muutamia tällaisia tapauksia tunnen, eli kyllä voi.
Siis luuletteko tosissanne että jos joku terveellisesti elävä, monipuolisen ruokavalion ja terveen kehonkuvan omaava henkilö päättää pitää neljän päivän nesteenpoistodieetin näyttääkseen hyvältä hääpuvussa ja sen seurauksena sairastuisi anoreksiaan? Kyllä siinä jo aloittaessa täytyy olla vääristynyt kehonkuva jos sairastuu dieetin aloitettua anoreksiaan
Ei mielenterveyden häiriöiden puhkeaminen katso aikaa taikka paikkaa. Lyhytkestoiseksikin aiottu painonpudotus voi viedä mukanaan sairauden puolelle... Nimimerkillä kokemusta on :/
Kyllä voi. Niin kävi myös itselleni, alkujaan terveelliseksi tarkoitettu herkkulakko riistäytyi käsistä ja lopulta sairastuin anoreksiaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 20:06"]
Siis luuletteko tosissanne että jos joku terveellisesti elävä, monipuolisen ruokavalion ja terveen kehonkuvan omaava henkilö päättää pitää neljän päivän nesteenpoistodieetin näyttääkseen hyvältä hääpuvussa ja sen seurauksena sairastuisi anoreksiaan? Kyllä siinä jo aloittaessa täytyy olla vääristynyt kehonkuva jos sairastuu dieetin aloitettua anoreksiaan
[/quote]
Tämä viesti siis vastaan väittävältä kaveriltani :) -Ap
Minullakin henkilökohtainen kokemus teininä, juurikin joulun jälkeinen pikadieetti venyi ja venyi ja lopulta olinkin sairaalassa tipassa. Onneksi pakotettiin terapiaan ja nyt viiden vuoden jälkeen olen tervehtynyt
Anoreksiaan sairastuminen on todennäköisempää henkilöillä jotka noudattavat ankaria dieettejä. Anorektinen oireilu alkaa yleensä innostuksella syödä terveellisesti ja lisätä liikuntaa. Kuitenkin anoreksia on vakava sairaus, joka ei missään nimessä noin vain yks kaks puhkea yhden dieetin vuoksi. Syitä taustalla on useita. Vähän sama asia kuin sanoisi että jos polttaa pilveä kerran, voi siirtyä jossain vaiheessa kovempiin aineisiin ja lopulta sairastua narkomaniaan.
Kyllä. Kyllä. Kaverini aloitti Painonvartijoiden pisteiden laskulla, pääsi hyvään alkuun ja vaihtiin. Lopulta jäi koukkuun touhuun eikä osannut enää lopettaa. Eli kyllä. Jos ei järki ole mukana.
Kaveri väittää, että itse dieetti ei voi saada sairautta aikaan, vaan kuulemma ennen dieettiä täytyy olla jo mieleltään sairas ja vääristynyt. Minä olen kuitenkin eri mieltä, mielestäni dieetti - lyhytkestoinenkin - voi olla alku sairauden kehittymiselle. Ihminen saattaa olla aluksi ihan terveellä mielellä liikenteessä, ajatella karistavansa vain muutaman kilon, kunnes laihdutus vie mennessään ja syntyy syömishäiriö. Mitä mieltä olette? -Ap
Miksei voisi? Dieetti voi aiheuttaa pakkomielteen tietynlaisesta ruokavaliosta, ja henkilö alkaa kiinnittää huomiota syömisiinsä. Laihduttuaan hieman, hän haluaa laihtua taas lisää. Helpostihan tuossa saa kehonkuvansa sekaisin ja voi kehittyä syömishäiriö.